Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur lång livslängd har en panna?  (läst 29847 gånger)

ca

  • Inlägg: 248
Re:hur lång livslängd har en panna?
« Svar #40 skrivet: 14 okt-07 kl 10:35 »
 Förutsättning för en hyfsad förbränning i alla eldstäderär  hög temperatur i eldhärden,vilket kan vara svårt att stadigt uppnå i en panna utan keram  eller liknande.Vid ca 800 grader är de flesta vedgaserna antändningsbara vilket görs med sekundärdraget.Är sedan rökgasen i kontakt med pannväggarna tillräckligt länge för att avge sin värme till vattnet så fungerar pannan.Det ligger mycket jobb o många ombyggnader innan en ny panna är klar att lanseras, så en prototyp kan alltid förbättras. Det verkar som Baxima har varit "ur slag" sedan några månader men låt dig inte nedslås Lars-Göran.

Ursus

  • Inlägg: 323
    • Jämtland
Re:hur lång livslängd har en panna?
« Svar #41 skrivet: 14 okt-07 kl 20:18 »
Jag pratade med en pannförsäljare tidigare. Han körde med en del minst sagt suspekta försäljningsargument... Dels gick det bra att elda upp grannskapets katter utan att det skulle syndas på röken, möjligtvis kunde det gå att kremera någon döfödd kalv också. Eftersom jag tydligen inte blev tillräckligt imponerad att detta, drog kan till med något som var riktigt fantastiskt. Hans panna kunde nämligen elda vatten!

Det är väl nämligen så att vid tillräckligt hög förbränningstemperatur så delas vatten upp i sina beståndsdelar syre och väte, och alla vet ju att väte brinner utav helsicke. Han "råkade" glömma att berätta för mig att den energi som bildas vid förbränning av vätgas är precis lika mycket energi såg går åt för att bilda den ur vatten. Så där miste han en blivande kund. Man köper inte prylar av folk som ljuger.

Vad det gäller diskussionen modern kerampanna versus gammalt åbäke så anser jag att det vettigaste rent ekonomsikt är att man ska behålla det gamla åbäket tills det havererar. Då byter man ut det mot något effektivare. Detta förutsatt att har ack-tank. Men man ska vara medveten om att det kan bildas en del ruggiga ämnen vid vedeldning så kanske bör kraven vara högre åtminstone i tättbebyggda områden.

kattenihatten

  • Inlägg: 1272
  • omina mea mecum porto
    • Norrbotten
Re:hur lång livslängd har en panna?
« Svar #42 skrivet: 15 okt-07 kl 17:49 »
hmmmm....efter nogrant övervägande,.......och grävande i plånboken...så tror jag nog att vi låter panna vara kvar......till den "självdör".......eftersom livslängden verkar variera en hel del, så vill man ju inte slänga ut något som kunde ha fungerat i 20 år till.....

.....då får jag dessutom pengar över till att anlägga en jordkällare ;D
Live simply......so that others may simply live.

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:hur lång livslängd har en panna?
« Svar #43 skrivet: 15 okt-07 kl 22:05 »
Då är mitt tipps att förbereda ett byte.
När jag köpte huset var pannan 30år så det första jag gjorde var att gräva en källaringång lagom bred för att lyfta ut skrället, om det skulle brista en bister vinterdag med 2 meter käle.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Re:hur lång livslängd har en panna?
« Svar #44 skrivet: 27 okt-07 kl 20:47 »
Ja kattenihatten låt pannan vara oftast är de inte speciellt upprostade blir det hål brukar det vara i toppen pga lågvattennivå.Eller sprickor pga utmattning i stålet båda problemen går att svetslaga ett par gånger så att vintern hinner försvinna.
Vi har rivit ut gamla oljetankar och pannor och oftast så är det inga större rostproblem på dem.Det är oftast bara skrämselpropaganda att de rostar upp.Eller i klartext  "Skitsnack".
Lars
 ;D
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

275 gäster, 2 användare (1 dolda)
kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser