Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  finns det några blivande jägare här ?  (läst 9927 gånger)

Räven

• Gäst
Re:finns det några blivande jägare här ?
« Svar #20 skrivet: 03 okt-07 kl 12:32 »
Hur tar man livet av värnlösa djur på ett bra sätt?

1. Träffa, oaktat val av märken på bössor och kalibrar så är just samordning mellan kulbana och målbana ett måste.

2. Vad gäller jakt och skytte är sanningen den att vissa har talang, andra kan träna upp sig och vissa är obildbara. Detta gör att insikten om den egna förmågan innan man trycker i väg ett skott blir oerhört viktig. Känns det osäkert låt bli då.

3. Tänk etiskt. Hönsägare har en tendens att i sin frustration över förlupna flockmedlemmar odla upp en hatliknande inställning till räven, grävlingen eller vad det nu kan vara som misstänks förgöra lyckan i hönsgården.

Rosten

• Närke
« Svar #21 skrivet: 03 okt-07 kl 13:35 »
Hur tar man livet av värnlösa djur på ett bra sätt?

1. Träffa, oaktat val av märken på bössor och kalibrar så är just samordning mellan kulbana och målbana ett måste.

2. Vad gäller jakt och skytte är sanningen den att vissa har talang, andra kan träna upp sig och vissa är obildbara. Detta gör att insikten om den egna förmågan innan man trycker i väg ett skott blir oerhört viktig. Känns det osäkert låt bli då.

3. Tänk etiskt. Hönsägare har en tendens att i sin frustration över förlupna flockmedlemmar odla upp en hatliknande inställning till räven, grävlingen eller vad det nu kan vara som misstänks förgöra lyckan i hönsgården.
1. Det är även en massa andra faktorer som spelar in. Jag själv skulle nog också villja ha med kulkonstruktionen.
2. Jag har hittils inte träffat på någon som är obildbar. Tränar själv mycket med luftgevär. Ett enkelt sätt att lära folk skjuta bra.
3. Har jag klar förståelse för.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #22 skrivet: 07 okt-07 kl 22:59 »
Har precis tagit jägarexamen och ansöker om vapenlicens. ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Rosten

• Närke
« Svar #23 skrivet: 08 okt-07 kl 19:53 »
Har precis tagit jägarexamen och ansöker om vapenlicens. ;D
Grattis!

sunken

« Svar #24 skrivet: 25 nov-07 kl 00:55 »
Grattis från mig med!  Håll oss informerade om fortsättningen.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #25 skrivet: 26 nov-07 kl 09:28 »
Jag har hunnit vara med på tre träffar, vi läser i studiecirkelform. Vi är 5 st tjejer som alla är "nybörjare" ang. jakt. Studiematerialet har hittills varit bra men digert......det är väldigt många nya ord att lära sig definitionen på.

Gille

• -
« Svar #26 skrivet: 23 jan-08 kl 15:13 »
Citera
Jag har funderat på att gå kurs för att kunna ta jägarexamen. Men, har inte kommit till skott  riktigt.
Samma här. Väntar på att någon i närheten ska gå så man kan ta kursen samtidigt  ;)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Rosten

• Närke
« Svar #27 skrivet: 23 jan-08 kl 19:29 »
Samma här. Väntar på att någon i närheten ska gå så man kan ta kursen samtidigt  ;)
Är det inte enklare att spotta i nävarna och ta tjuren vid hornen och anmäla sig själv. Skall man vänta på andra så blir inget gjort.

Var det du som ägde en HW och var ibland på det gamla luftvapenforumet?

Neiklot

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 24 jan-08 kl 10:10 »
Men om du håller efter ungarna så minskar antalet rävar efter några år.

Men några kommer alltid att klara sig. (pga att dom är smartare än dom andra) Då räven är en överlevare.

*Host*..

Det är väl tur det?
Annars hade väl räven varit utdöd för längesedan nu...

Rosten

• Närke
« Svar #29 skrivet: 24 jan-08 kl 16:01 »
Det är väl tur det?
Annars hade väl räven varit utdöd för längesedan nu...
Utan tvekan. Jakttrycket idag är rätt så litet på räv. Annat var det förr då pälspriserna var höga.

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #30 skrivet: 24 jan-08 kl 16:17 »
Läste just att under 1930talet var priset på rävskinn lika högt som en normal månadslön, inte undra på att man jagade räv :o.
De var nära utrotning då, men då skinnet blev omodernt så växte rävstammen igen.
Under 1970talet sedan så var rävstammen på den högsta nivån någonsin, då slog rävskabben till och raderade helt ut rävbeståndet på vissa platser.
Men rävarna kom tillbaka....
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Skytten

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 24 jan-08 kl 16:39 »
Ja det fanns knappast någon skollärarinna som inte hade en rävstola, med huvud och allt, oftast två rävar.

Mins min fröken från skolan "Tjockapatta"
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Bovanägare

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 24 jan-08 kl 20:10 »
Här där jag bor har vi grymt mycket räv och ingen jagar dem heller. Jägarna bara gnider efter rådjur och hare och dem finns de inte särskilt mycket av eftersom lon bor här ochså. En rävjakt brukar de ha och de senaste åren har de inte fått nåt.
Jag hoppas att lon tar sig en räv ibland eller?
Rävrackarn är i allafall sugen på mina höns så där har de strukit med några(rävar alltså).

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
SV: finns det några blivande jägare här ?
« Svar #33 skrivet: 16 feb-08 kl 18:25 »
Nu har jag letat upp en kursgård för en intensivkurs i sommar, är bara att hoppas att det finns möjlighet att ta sig fri från jobbet :)
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

leifhh

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 16 feb-08 kl 21:26 »
Nu har jag letat upp en kursgård för en intensivkurs i sommar, är bara att hoppas att det finns möjlighet att ta sig fri från jobbet :)

Kul!
Vilken har du siktat in dig på?
Själv bröt jag mig loss en vecka från verkligheten för att gå på Glimmingen http://www.jagarnasriksforbund.se/glimmingen.php

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #35 skrivet: 16 feb-08 kl 21:51 »
Kul!
Vilken har du siktat in dig på?

Kronlunds Kursgård i Vindeln http://www.kronlundkursgard.se/ tänkte jag mig. Någon som varit där och kan ge betyg?  ;)
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3

sunken

« Svar #36 skrivet: 26 mar-08 kl 11:45 »
Kronlunds Kursgård i Vindeln http://www.kronlundkursgard.se/ tänkte jag mig. Någon som varit där och kan ge betyg?  ;)

Ha, det är en liten värld trots allt! Där jobbar min sambo. Lokalerna och omgivningen är jättefina ,jag har däremot ingen uppfattning om hur utbildningen är. När drar utbildningen igång?

Nu blev jag nyfiken, bor du i trakterna?

Mvh // Jon , Vindelbo :)

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #37 skrivet: 26 mar-08 kl 12:13 »
Ha, det är en liten värld trots allt! Där jobbar min sambo. Lokalerna och omgivningen är jättefina ,jag har däremot ingen uppfattning om hur utbildningen är. När drar utbildningen igång?

Nu blev jag nyfiken, bor du i trakterna?

Neeh, jag bor långt bort i Tromsö, Nordnorge, för tillfället. Jag har bett om en kurs i juli, de hade inga då och deras tider passade inte mig, men det var fullt möjligt att det blev av i juli/augusti så då jäklar!  8)

leifhh

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 26 mar-08 kl 12:48 »
Jag har bett om en kurs i juli,

Undrar just om inte Micke på Glimmingen (uddevalla) skulle ge en intensivkurs i juli.... kolla med honom vet jag! (jag PMar hans kontaktuppgifer)

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #39 skrivet: 26 mar-08 kl 12:57 »
Undrar just om inte Micke på Glimmingen (uddevalla) skulle ge en intensivkurs i juli.... kolla med honom vet jag! (jag PMar hans kontaktuppgifer)

Tack, ska höra efter, men det är liiite långt att köra dit från Tromsö  :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser