Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  finns det några blivande jägare här ?  (läst 9917 gånger)

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
finns det några blivande jägare här ?
« skrivet: 30 sep-07 kl 11:02 »
Jag har anmält mig till jägarskolan, börjar nu i oktober och jag är jättespänd  :) det ska verkligen bli superkul.
Finns det fler blivande jägare här på forumet, vore kul höra av någon !
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:finns det några blivande jägare här ?
« Svar #1 skrivet: 30 sep-07 kl 11:20 »
Jag ska väl så smått börja läsa in litteraturen man måste ha, så måste jag väl träna lite så jag orkar hålla i sjabraken till vapen!  :-[
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #2 skrivet: 30 sep-07 kl 11:26 »
Det var länge sedan jag började jaga, men ett gott råd på vägen är att se över finanserna under tiden du går jägarskolan, för rätt vad det är så står du där "nyutexaminerad" och "suktar" efter utrustning  i din lokala jaktbutik, och sådant kostar en rejäl slant.
Bara "basförnödenheter" typ övnings/jaktammunition slukar fort någon tusenlapp.

Ska du gå hela utbildningen?.

Lainde

• -
« Svar #3 skrivet: 30 sep-07 kl 11:30 »
Har vuxit upp i en familj där jakt varit en viktig del. Har själv aldrig kommit till skott vad gäller jägarexamen. Har tänkt många år på att gå en kurs men det har inte blivit av.
Förra hösten fick jag det berömda fingret ur hålet och anmälde mig, peppar peppar. Vad händer? 2 dagar före kursen ringer dom och säger att den är inställd pga för få deltagare. Verkar som att det inte är meningen att jag skall ut och jaga.

Vi var 3 st deltagare när jag tog examen 1986, men numera ska det ju sparas och rationaliseras på alla håll och kanter.

Lainde

• -
« Svar #4 skrivet: 30 sep-07 kl 11:43 »
Jag ska väl så smått börja läsa in litteraturen man måste ha, så måste jag väl träna lite så jag orkar hålla i sjabraken till vapen!  :-[

Numera så finns det speciella "dambössor" att köpa.
Dessutom brukar dom ju ha "lady guns" på kursen.
Frugan tog examen för 10-12 år sedan och redan då hade de en anpassad arsenal för kvinnor, och tur var nog det.
Hon prickade i princip ingenting när vi tränade med mina (tunga), vapen, men på kursen sköt hon fullt på första försöken.
Både småvilt + högvilt.
« Senast ändrad: 30 sep-07 kl 11:49 av Lumberjack »

halle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 sep-07 kl 23:01 »
Jag är en gammal inbiten jägare, men jag håller kurser i jägarexamen efter intresse o behov.
Mvh Halle

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #6 skrivet: 01 okt-07 kl 10:08 »
Citera
rätt vad det är så står du där "nyutexaminerad" och "suktar" efter utrustning  i din lokala jaktbutik

Jag ska genast börja spara pengar...... klart att jag ska gå hela utbildningen :-)
Något tips om dambössor på nätet som man kan titta på så länge ?
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.

Rosten

• Närke
« Svar #7 skrivet: 01 okt-07 kl 12:47 »
Jag ska genast börja spara pengar...... klart att jag ska gå hela utbildningen :-)

Franchi hagelbösser är ett tips. Inte lätta att hitta men oftast billiga då dom dyker upp. Jag gav 2500:- för min. Den väger mellan 2.7-3kg beroende på piplängd mm.

Om du har gott om pengar så finns det mycket nytt att titta på.
Skall du därimot vill köpa billigt så får du modifiera lite.
En klass 1-studsare i kaliber 308. Som du sedan sågar av i bägge ändar brukar kunna bli ett bra och lätt vapen.  Är du osäker så är det inte så dyrt att låta en vapensmed anpassa vapnet efter din kropp. Du kan då också passa på att byta bakkappa till en mjuk som tar bort rekylen.

Om du vill ha tag på en klass 2-studsare så kolla på kaliber 222. Liten rekyl och billig. Eller en avkapad 6.5x55. Men den har mera rekyl.

Klass 3-studsare är lite bökigare. Men 22WM är en klassiker. (oftast klara man sig utan klass 3 vapen.)

Sen skippar du klass 4-vapen. Köp ett bra luftvapen istället.
Då kan du träna hemma på tomten. Så slipper du åka till skjutbanan varje gång som du skall träna. Det är också billigt

diza

« Svar #8 skrivet: 01 okt-07 kl 13:31 »
japp japp, jag är förhoppningsvis en blivande jägare. Har ju böckerna sedan förra året. Men nu tänkte jag nog börja från andra hållet och lära mig pricka rätt och använda ett vapen först. Det är väl det där med att lära sig praktiska saker i teorin som inte riktigt går ihop med mig..

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 01 okt-07 kl 15:46 »
Det är väl det där med att lära sig praktiska saker i teorin som inte riktigt går ihop med mig..
Då är vi två. ;)

Lainde

• -
« Svar #10 skrivet: 01 okt-07 kl 18:22 »

"Classic" har, eller har åtminstonde haft, en lätt och fin "dambössa" i hagelversionen.
Är behovet större av en studsare?, så finns det en uppsjö att välja mellan som med enklare medel kan anpassas efter skytten,,,, "dam som herre".
kalibervalet???,,, tja, jag skulle utan tvekan gå på en klenare klass 1 eftersom den mutar in väldigt mycket "åt båda hål", sas.,,,(småvilt + högvvilt).

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 02 okt-07 kl 07:29 »
Är behovet större av en studsare?, så finns det en uppsjö att välja mellan som med enklare medel kan anpassas efter skytten,,,, "dam som herre".
kalibervalet???,,, tja, jag skulle utan tvekan gå på en klenare klass 1 eftersom den mutar in väldigt mycket "åt båda hål", sas.,,,(småvilt + högvvilt).
Det var ungefär så jag tänkte när jag föreslog 308.
Om man kapar en 6.5x55 så klarar den inte klass 1.
Kapar man ner en 308 så klarar den fortfarande klass 1.
Större kalibrar ger bara onödigt mycket rekyl. (ingen skjuter bra om man tycker att man får för mycket stryk av bössan.)

Men hon bodde ju i dalarna och då blir det ju kanske också en del toppfågel jakt. Då är 222an smidig. Nästan ingen rekyl. Som nybörjare så brukar man också få möjligheter att jaga räv och grävling hos folk om man frågar.
« Senast ändrad: 02 okt-07 kl 07:32 av Rosten »

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #12 skrivet: 02 okt-07 kl 09:20 »
*ler* Räv har jag gott om hemma runt gården ....  

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #13 skrivet: 02 okt-07 kl 09:26 »
Jag har funderat på att gå kurs för att kunna ta jägarexamen. Men, har inte kommit till skott  ::) riktigt. Om inte annat hade det varit bra att ha ett vapen ifall man vill avliva ett djur som lider snabbt. Det som finns att jaga här hemma är annars något rådjur och så fasan. Kanske en del sjöfågel också. Men, det finns så mycket annat som jag också vill göra.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #14 skrivet: 02 okt-07 kl 09:31 »
Ja precis !! Det var mycket med tanke på mina egna djur som jag bestämde mig.
Det känns bra att slippa springa ned och hämta grannen varenda gång det är akut med avlivning.
Sen är hönsen överlyckliga förstås  -åh matte ska försvara oss mot räven ....

Rosten

• Närke
« Svar #15 skrivet: 02 okt-07 kl 09:43 »
Sen är hönsen överlyckliga förstås  -åh matte ska försvara oss mot räven ....
Även om man har vapen så är det svårt att förvara sig mot räven. Han är listig. ;) Äldre rävar har en otrolig förmåga att veta exakt var man inte skall vara. ;)

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #16 skrivet: 02 okt-07 kl 09:55 »
 :-\ ååå typiskt

Rosten

• Närke
« Svar #17 skrivet: 02 okt-07 kl 13:04 »
:-\ ååå typiskt
Men om du håller efter ungarna så minskar antalet rävar efter några år.
Men några kommer alltid att klara sig. (pga att dom är smartare än dom andra) Då räven är en överlevare.

leifhh

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 02 okt-07 kl 18:45 »
Ett tips kan vara att ta en intensivkurs. Jag gick för Jägarnas Riksförbund på Glimmingen utanför Uddevalla i våras. Den varianten passade mig bra, dels ur praktiskt hänseende och dels rent studietekniskt. Kan inte avvara en - två kvällar i veckan i flera månader, men en hel vecka kunde jag paradoxalt nog komma ifrån....

För övrigt sköt jag mitt livs första hare i går kväll (satt och vakade på rådjur när haren dök upp i andra änden av gärdet - pang). Kanske är den färdighängd lagom till söndagmiddag  :D

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #19 skrivet: 03 okt-07 kl 09:38 »
Citera
För övrigt sköt jag mitt livs första hare i går kväll (satt och vakade på rådjur när haren dök upp i andra änden av gärdet - pang). Kanske är den färdighängd lagom till söndagmiddag  

Grattis !
...det smakar absolut allra godast med egen skörd

Dela detta:

* Inloggade just nu

1703 gäster, 4 användare (2 dolda)
ärt, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser