Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur flyttar jag stockar/ved enklast?  (läst 12224 gånger)

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Hur flyttar jag stockar/ved enklast?
« skrivet: 28 aug-07 kl 22:15 »
Snart kommer första (hela) vintern i huset. Vi har en del skog på tomten (ca 1 ha), jag brukar fälla mellan 5-15 träd per år. Mest beroende på att jag inte haft mer tid att ta hand om det.
Men i vinter ska det fällas för att täcka större delen av vedbehovet  ;)
Hittils har jag släpat stockarna till kap/klyv stället, ju grövre stam desto mindre längder. Det här gått pga så små kvantiteter, men det sliter ju ganska bra på kroppen och det känns inte så kul att veta att det i vinter blir minst 15 m3 att släpa.

Vad finns det för "smarta" alternativ som minimerar släpandet av stockar? Och givetvis inte kostar en massa pengar. ;D
/Attis

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Hur flyttar jag stockar/ved enklast?
« Svar #1 skrivet: 28 aug-07 kl 22:25 »
Det lär ju inte bli 15 kubik varje år på ett hektar.
Därför kanske en skottkärra kan duga som transportmedel.
Kapa veden till färdiga längder i skogen, kör fram med kärran till klyven.
Förutsätter förstås bra handlag med motorsåg.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:Hur flyttar jag stockar/ved enklast?
« Svar #2 skrivet: 28 aug-07 kl 23:17 »
Man kan säga att gallringen är kraftigt eftersatt, så 15 m3 håller nog i alla fall några år. Grannen (som är skogsägare) påstår att boniteten är hög i området (ca 30m3/ha). Visserligen för gran, men ändå. Så 15 m3 björk är kanske inte omöjligt? Nåja, det visar sig om några år.

Skottkärran finns med i planerna, kanske får bli så?
/Attis

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Hur flyttar jag stockar/ved enklast?
« Svar #3 skrivet: 28 aug-07 kl 23:32 »
Man kan säga att gallringen är kraftigt eftersatt, så 15 m3 håller nog i alla fall några år. Grannen (som är skogsägare) påstår att boniteten är hög i området (ca 30m3/ha). Visserligen för gran, men ändå. Så 15 m3 björk är kanske inte omöjligt? Nåja, det visar sig om några år.

Skottkärran finns med i planerna, kanske får bli så?

30 skogskubik per ha och år hittar man inte i Sverige.
Det ska möjligen vara gödslad hybridpoppel i Skåne eller liknande.
Boniteringstabellerna går inte längre än G36 för gran = max 13 m3/ha och år.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

fredda

  • Inlägg: 150
  • Timmerman
    • Jämtland
Re:Hur flyttar jag stockar/ved enklast?
« Svar #4 skrivet: 28 aug-07 kl 23:34 »
nu svär jag väl i kyrkan..... men skaffa en suzuki samurai/413/410 och dra fram veden med.
snåla för att vara 4hjulsdrivna och kan hittas för bara ett par tusen.
fullt kompetenta i klass med traktor/4hjuling.
jag plogar även 1 km väg med min.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Hur flyttar jag stockar/ved enklast?
« Svar #5 skrivet: 29 aug-07 kl 00:03 »
nu svär jag väl i kyrkan..... men skaffa en suzuki samurai/413/410 och dra fram veden med.
snåla för att vara 4hjulsdrivna och kan hittas för bara ett par tusen.
fullt kompetenta i klass med traktor/4hjuling.
jag plogar även 1 km väg med min.


Inte så dumt tips.  ;)
För ett par tusen får man nog bara skrot eller så känner man säljaren,
men den här var billigast på Blocket just nu:
http://www.blocket.se/vi/13164689.htm?ca=11_s
Kombinerad bil/traktor och bra mycket användbarare än 4-hjuling tror jag.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Hur flyttar jag stockar/ved enklast?
« Svar #6 skrivet: 29 aug-07 kl 08:57 »
En idé om att billigt flytta stockar om du har skogen i anslutning till gården.

1. Skaffa en elvinsch och några hundra meter vajer. Helst vill du ha fjärrkontroll via radio också, om det finns med såpass räckvidd. En lunningspulka för att göra det hela enklare också förstås.

Vinsch köper du på Jula. Lunningspulka på Skogma. Vajer finns väl på Jula också. Block och allsköns vad-du-vill hittar du i övrigt på Skogma. Fast om det finns vinschar som låter dig ha några hundra meter vajer låter jag vara osagt...

Annars kan man successivt handvinscha från träd till träd med en handvinsch. Lite omständigt kanske.

Alternativt gör du som man gör i Österrike, och bygger en linbana...

Skogma hade tidigare en liten tvåhjulig kärra man lade upp ena änden på en stock på, och därmed kunde dra stockar lite enklare. Verkar inte finnas kvar, tyvärr. Kanske ingen rykande efterfrågan.

Fast billigast är kanske att höra med din granne skogsägaren, om inte han med någon maskin i hans ägo mot ersättning kan köra hem dina stockar till gården, om du släpar ihop dem i små högar först?
« Senast ändrad: 29 aug-07 kl 09:12 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Re:Hur flyttar jag stockar/ved enklast?
« Svar #7 skrivet: 29 aug-07 kl 10:06 »
Kolla om det finns någon hästägare i närheten som skulle vilja testa  :P att köra med sin häst i skog. Erbjud gratis testbana - kanske kombinerat med lite fritt sommarbete?

Jullan (nick) och Benny har visst lånat några ponnies över sommaren och testat att dra ihop med dem.

A.

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:Hur flyttar jag stockar/ved enklast?
« Svar #8 skrivet: 29 aug-07 kl 12:14 »
Tack för svaren :) Kanske dyker upp några fler udda ideer?
Jag fastnade lite för linbanevarianten  8)

Behöver kanske inte bli så komplicerat, om man tar en 1st lång vajer (säkert väldigt dyr), faster den nära såg/kap området så den går att spänna. Sen kan man dra vajern ner till det aktuella avverkningsområdet, fästa i något lämpligt. Sedan haka på 2st rullskenor (eller vad det kan heta) och ifrån dessa ha någon typ av krok/sax som man fäster i stocken. Möjligen hissa upp stocken lite innan. Sen borde det vara ganska enkelt att dra en stock på detta sätt, om den inte är allt för stor och tung.
Nu är det här (som vanligt) en amatörs funderingar, det finns säkert något som jag tänkt på och vet inte ens om man kan få tag på 100 meters vajrar sådär bara.
Men det vore ganska smidigt. Rulla ihop när man är klar för säsongen.

@Zeke, kan hålla med om att det verkar osanolikt att vi har mer än dubbelt så hög bonitet som tabellerna går till. Ska snacka med grannen och höra om jag (eller han) fattat helt fel  ::)
/Attis

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Hur flyttar jag stockar/ved enklast?
« Svar #9 skrivet: 29 aug-07 kl 12:20 »
Tack för svaren :) Kanske dyker upp några fler udda ideer?
Jag fastnade lite för linbanevarianten  8)

@Zeke, kan hålla med om att det verkar osanolikt att vi har mer än dubbelt så hög bonitet som tabellerna går till. Ska snacka med grannen och höra om jag (eller han) fattat helt fel  ::)

Grannen kanske sade tretton och inte trettio?

Lycka till med linbanan.

I Österrikes ganska kuperade landskap så smäller man upp tillfälliga linbanor, där man sätter en form av kranbil i varje ända, en vid avverkningsplatsen och en vid lastplatsen vid vägen, och så kör man på...

Angående vinschar, så har jag hört att man även kan plöja/harva sin åker med en liknande konstruktion - en vinsch i varje ände, och sedan dra ena hållet över åkern med plogen/harven, sedan flytta någon meter i bägge ändar och dra tillbaka. Borde därmed kunna plöja (en platt och fyrkantig) åker med enbart elkraft.

Faktiska produkter för småskaligt bruk (och definitivt storskaligt) finns nog att titta på Elmia Wood nästa vår. Har funnits tidigare, dvs linbanor.
« Senast ändrad: 29 aug-07 kl 12:28 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:Hur flyttar jag stockar/ved enklast?
« Svar #10 skrivet: 29 aug-07 kl 23:23 »
Hmm.....
Har kollat lite på stållinor, verkar vara ett stort ämne (för intresserade). Hittar ingen firma som säljer längre vajrar till privatpersoner. I alla fall inga som visar pris  :o

Kanske kan man göra linbanan av någon sorts rep? Jag tror jag får bygga en kort provbana, se om det fungerar.
/Attis

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Hur flyttar jag stockar/ved enklast?
« Svar #11 skrivet: 30 aug-07 kl 01:03 »
Du kan använda en Skogshäst eller annan typ av sk älgdragare.
Just nu är dom extra eftersökta men i lågsäsong kan man hitta ganska billiga ibland.
http://www.xyzmaskin.se/prod-skog/jarnhast.asp
Ska du vinscha är det inte praktiskt med mer än 40-50 m wire.
Och en lunningspulka är ett absolut måste.
Jag har själv sysslat med vinschgallring och gått en kort kurs i det också, på 70-talet.
Det blir nog för krångligt och dyrt för 15 m3/år är min åsikt.
Citera
Skogma hade tidigare en liten tvåhjulig kärra man lade upp ena änden på en stock på, och därmed kunde dra stockar lite enklare. Verkar inte finnas kvar, tyvärr. Kanske ingen rykande efterfrågan.

Tror jag vet vad larso menar här. En lunningskärra med två små hjul ca 0,5 m isär, en båge emellan med en timmersax fäst i bågen, så att stockänden hamnar lågt mellan hjulen för att det inte ska tippa. Sen drar och styr  man kärran med ett ca 2 m långt skaft med handtag i änden. Ganska lätt att självtillverka om man har svets.
MEN, den släpar ju ändå en stockänden i marken = tungt att dra.
Jag håller iaf på skottkärra när man inte har mer än 15 m3 att flytta.
Skaffa en kärra med kraftig dimension på hjulet, och där du kan trava upp meterved på tvären.
Det är också lätt att lagra kluven meterved utomhus under lång tid, med bara väl förankrad takplåt över traven.
« Senast ändrad: 30 aug-07 kl 12:30 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Hur flyttar jag stockar/ved enklast?
« Svar #12 skrivet: 31 aug-07 kl 08:52 »
Tror jag vet vad larso menar här. En lunningskärra med två små hjul ca 0,5 m isär, en båge emellan med en timmersax fäst i bågen, så att stockänden hamnar lågt mellan hjulen för att det inte ska tippa. Sen drar och styr  man kärran med ett ca 2 m långt skaft med handtag i änden. Ganska lätt att självtillverka om man har svets.
MEN, den släpar ju ändå en stockänden i marken = tungt att dra.

Ja, det är exakt den jag menade. Vet inte om man kan hitta den någon annanstans, nu när Skogma inte har den längre. Den gick också att använda som brytjärn. Kostade typ 2395:-

Förut hade Lennartsfors ett lunningshjul till Järnhästen, som man alltså sätter fast i bortre ändan på stocken. Formad ungefär som ett F, med en timmersax mellan de horisontella delarna på F:et. Därmed håller stockens egen vikt hjulet på plats. Alltså släpar inte stocken i marken utan går helt på hjul. Hittar den dock inte hos Lennartsfors längre.

Ett sådant lunningshjul plus den handdragna kärran du beskriver ovan vore iaf ett alternativ till skottkärra. Skulle kunna ta lite mer än meterved.

Annars finns det väl eldrivna skottkärror om man behöver stödmotor? Nima Maskinteknik har kanske. Alternativt bensindriven skottkärra.
« Senast ändrad: 31 aug-07 kl 08:52 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

davidB

  • Inlägg: 203
    • Västergötland
Re:Hur flyttar jag stockar/ved enklast?
« Svar #13 skrivet: 31 aug-07 kl 15:14 »
Farfar hadde en tvåhjulig redskapsbärare tror att det var en belos.
Går att ha jordfräs och klippagregat snöslunga mm till den.
Han hadde fixat en vagga där han la i stocken och drog ut dem från skogen.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Hur flyttar jag stockar/ved enklast?
« Svar #14 skrivet: 02 okt-07 kl 08:24 »
Noterade att lunningskärran var tillbaka i Skogmas papperskatalog som damp ner i brevlådan förra veckan.

Och mycket riktigt så finns den nu också i deras webshop:

http://www.skogma.de/shop/csc_article_details.php?svImageBig=images24-008.jpg&nArticleID=3684&VID=WwLIXx7OHEngQ7qf

Som tidigare påtalat så kan en händig person svetsa ihop en sådan på egen hand, men ovan är iaf en bild.
« Senast ändrad: 02 okt-07 kl 08:24 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

davidB

  • Inlägg: 203
    • Västergötland
« Senast ändrad: 02 okt-07 kl 15:08 av kioskdavid »
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Hur flyttar jag stockar/ved enklast?
« Svar #16 skrivet: 02 okt-07 kl 22:17 »
Jag såg också den där, men det är inte samma modell som tidigare.
Den förra hade en timmersax som hängde i en bygel mellan hjulen.
Svårt att säga vad som är bäst, men jag tror att den nya modellen behöver kompletteras med något som pressar stocken/stockarna fast mot kärran.
Annars glider det lätt av.
Man skulle ju också kunna slipa taggarna på vaggan sylvassa,
men då ökar risken att man skadar sig.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:Hur flyttar jag stockar/ved enklast?
« Svar #17 skrivet: 10 okt-07 kl 18:17 »
Köp en traktor. Då har du löst alla problem.
Här är en för 3500:-
http://www.blocket.se/vi/13484098.htm?ca=8_s

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Hur flyttar jag stockar/ved enklast?
« Svar #18 skrivet: 10 okt-07 kl 21:34 »
Kanske ni får tillräckligt med snö där ni bor. Här är det vanligast att man kör ut med en snöskoter med timmerkälke. Det finns inget effektivare och billigare sätt. Såvida man inte har en häst för nöjes skull.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser