Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad kan jag torka ??  (läst 20651 gånger)

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
vad kan jag torka ??
« skrivet: 22 aug-07 kl 15:12 »
nu har jag vairt och köpt en torkmaskin från obh nordica efter ett tips av en alternativare, jag tyckte att 545:- inte var hela värdlene speciellt vilka smakupplevelser man nu kan få uppleva även på vintern.
nu undrar jag vad kan jag torkra ?? kan man torka äppelbitar och smultron och ha i müsly ? banan ???
vad rekomenderar ni och vad bör jag unvidka att torka.

ska smita ner till kantarellstället och plockla lite kantareller som jag ska torka sen oxå tänkte jag. samt en mängd olika kryddor.
« Senast ändrad: 02 aug-09 kl 13:46 av brantas »
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

koko

• Gäst
Re:vad kan jag torka ??
« Svar #1 skrivet: 25 aug-07 kl 13:44 »
I asiatiska butiker finns så otroligt mycket olika torkad frukt, bäst är de på det i Taiwan, enligt en kinesiska jag känner! Man kan hitta torkad melon, mullbär, ingefära, ja alla tänkliga o otänkliga saker! Jag köpte torkade hela limefrukter i en orientalisk butik sist, de slänger man nr i grytan o kokar med maten. Till exempel!!

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #2 skrivet: 25 aug-07 kl 13:53 »
de låter ju späänande.....
ALLA är välkomna !

Humle

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 25 aug-07 kl 20:26 »
Du kan torka allt! Bananer, gurka, meloner, farmor ja allt! Sigrid Sahlin har skrivit en bok om torkning. Den finns nog på de flesta bibliotek och heter något med "torkning".
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

koko

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 aug-07 kl 15:09 »
Äppelringar är ju väldigt gott -och nyttigt som tur är. Torkade bananer skulle jag vilja prova, måste vara godare än de där bananchipsen som finns...

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #5 skrivet: 26 aug-07 kl 17:21 »
Jag har oxå en torkapparat (evermat) och jag torkar plommonklyftor, tomatskivor, skivade jordgubbar, svamp, äppelringar, örtkryddor och paprika- och chilistrimlor. Man kan säkert torka det mesta men jag håller mej till det jag odlar eller plockar själv.

Eftersom torkning av frukt gärna drar till sej fruktflugor lägger jag en tunn nylonväv på översta ollan men under locket så att flugorna inte kan ta sej in.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 aug-07 kl 14:05 »
hej här kommer ett lästips.

Sigri Sahlins bok "Torkning av bär, frukt, grönsaker, svamp och örter".

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #7 skrivet: 30 aug-07 kl 09:16 »
tack för tipset om boken, nu ska jag iväg till biblioteket.
vi har nu sammanlagt torkat 500g kantreller. blir gött att ha i vinter.....
ALLA är välkomna !

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 11 sep-07 kl 19:08 »
Äpplen har det redan tipsats om, men det kan inte nog påpekas vilken höjdare det är med torkade äpplen. Den som inte har provat hemtorkade äpplen i egen müsli vet inte vad frukost är!  :)

Ambjörn
harstorp4.se

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #9 skrivet: 15 sep-07 kl 16:12 »
jag ska testa äpple nu nästa gång jag drar igång torken, är det nån speciell sort ? sur eller mjölig osm passa bäst ??
ALLA är välkomna !

morAkka

« Svar #10 skrivet: 06 okt-07 kl 15:03 »
Det blir ungefär den smak som var på frukten innan torkning, så valet är ditt! Ett tips är att ha ungefär lika stora bitar/ skivor på frukten, så de blir klara samtidigt. Annars får man plocka så mycket med dem innan alla bitar är klara.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #11 skrivet: 09 okt-07 kl 20:07 »
just nu har jag mängder av kryddor i torken, en del olika myntor och lite timjan. samt ett helt lager med chili av olika styrkor och färger.
ALLA är välkomna !

pow

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 25 okt-07 kl 13:19 »
jag måste hålla med de som skrivit innan- nästan allt går att torka!
bra alternativ till att frysa eller koka in, tar mindra plats och energi.
vi torkar förutom allt det som tidigare nämts tomatar (blir helt otroligt jättegott), rotselleri (började med det pga akut lådbrist i jordkällaren och det funkar jättebra. bara slänga ner några bitar i soppan), squach (gott som chips), ringblommar till te, bondbönor och åkerbönor (förvällda), grönkål (till soppar, i  bröd,, omletter...). och såklart svamp, kryddor och örter till te. torken går nästan dygnet runt under skördemånaderna.

klart är det bäst att kunna torka utan elåtgång på ollor, men då måste man ha plats till en massa ollor (det tar ju längre tid) och smak, färg och innehåll kan också försärmras av lång torktid.
har läst om en solvärme tork där luften värms upp längst ner och drar ut av självdrag. ska exprimentera lite när vi får plats och tid.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #13 skrivet: 09 nov-07 kl 16:49 »
torka squach det lät spännade ?? provat pumpa ??? jag har en pumpa liggande som jag inte vet vad jag ska göra.
ALLA är välkomna !

pima

• Bor på en liten gård med min man och 2 barn.
    • Södermanland
    • Gård Jakobsberg
« Svar #14 skrivet: 23 jan-08 kl 11:56 »
En lite fråga ang det här med torkning.

Hur länge håller sig det man torkat, och hur förvarar man det?

Är jättesugen på att försöka torka tomater.
Och här stod en hel del annat som jag gärna provar också.  ;)
Strävar efter att bli självförsörjande på i första hand mat.
Söker någon händig, likasinnad som vill bo i en liten enkel stuga på gården och hjälpa mig förverkliga min dröm.

doktor vesterlund

« Svar #15 skrivet: 28 jan-08 kl 22:38 »
Det torkade håller sig väldigt länge så länge det är riktigt torrt! Efter tork i "torkmaskin" kan det vara bra att lägga ut det som torkats på exempelvis ett lakan och låta det torka ett par dygn. JAg brukar förvara i tygpåsar eller i glasburk.
Om inte allt är ordentligt torrt och man sedan häller det på burk kan det bildas mögel mitt i, inte kul när man kanske torkat alla underbara kantareller!!

Och som många andra sagt, väldigt mycket går att torka, vi har till och med torkat köttfärs! Perfekt att ha torkat med på fjällturen!

Vårvind

• Lancashire Heeler, världens mesta hund
    • Skåne
    • Honey Veigas Kennel
SV: vad kan jag torka ??
« Svar #16 skrivet: 05 feb-08 kl 14:30 »
nu har jag vairt och köpt en torkmaskin från obh nordica efter ett tips av en alternativare, jag tyckte att 545:- inte var hela värdlene speciellt vilka amkupplevelser man nu kan få uppleva även på vintern.
nu undrar jag vad kan jag torkra ?? kan man torka äppelbitar och smultron och ha i müsly ? banan ???
vad rekomenderar ni och vad bör jag unvidka att torka.

ska smita ner till kantarellstället och plockla lite kantareller som jag ska torka sen oxå tänkte jag. samt en mängd olika kryddor.

Är det någon som vet om denna torkmaskin fortfarande finns, jag har varit inne och tittat på OBH nordicas sida men hittar inte den, jag tyckte priset var bra då de andra jag tittat på har kostat uppåt en tvåtusen och det är jag lite snål för att betala :-[
Lev idag.......imorgon kan det vara försent

Tapio

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 15 mar-08 kl 14:08 »
Halaj!

Är det någon som vet hur man bär sig åt för att torka dill?

Alltså, dillen man köper på burk är ju grön, men när man torkar dill själv så blir den ju änna vissen och brun...

//T

februaribarn

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 15 mar-08 kl 15:26 »
Är också lite nyfiken på var man kan få tag i en sådan maskin? Låter toppen ju. Tänkte att i år skulle jag bli ännu bättre på att ta tillfara på naturens skafferi, och i torkad form är det ju så lätt att förvara!

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #19 skrivet: 16 mar-08 kl 12:30 »
Finns det någon annan torkapparat än OBH Nordica (som inte har termostat?) och Evermat (som är dyr)?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 1 användare
eka

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser