Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myt?  (läst 5155 gånger)

Poe

• Hälsingland
Myt?
« skrivet: 19 aug-07 kl 14:01 »
Har hört att hönor blir som hypnotiserade om man ritar ett kritstreck på deras näbb. Stämmer det? ???

Filip Skräplund

Re:Myt?
« Svar #1 skrivet: 19 aug-07 kl 14:19 »
Om du säger att du hört det så är jag beredd att tro dej
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #2 skrivet: 19 aug-07 kl 18:16 »
Prova får du se. ;D
Det går ju att ta bort. ;)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Poe

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 19 aug-07 kl 19:54 »
Ha ha, jo skulle vara spännande att prova.  ;) Men jag har inga hönor, bara myskankor. ;D

Nypålandet

« Svar #4 skrivet: 19 aug-07 kl 23:29 »
verkar helt galet... Om dom får en fågelskit på näbben så blir dom paralyserade?

Sia

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 20 aug-07 kl 00:52 »
det är ett sundhetstecken att ifrågasätta myter,
då kan nån samtidigt förklara för mig hur man välter en ko som sover, för det har jag fortfarande inte listat ut ::)
(I min verklighet är det en omöjlighet...)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Rosten

• Närke
« Svar #6 skrivet: 20 aug-07 kl 08:40 »
När vi  var små så tog vi en höna och tryckte ner hennes huvud mot en skiva. Sen drog man ett kraftigt sträck med krita från näbben och rakt framåt några dm. Ibland låg hönorna kvar. Idag skulle man nog kalla det djurplågeri. ;)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 20 aug-07 kl 11:28 »
Usch, kan det verkligen stämma? Tror hönan att hon sitter fast då? men inte är de väl så dumma?

Min svåger har för sig att hönor ligger alldeles still om man lägger dem på rygg, är det också en myt? Jag har inte testat...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 20 aug-07 kl 11:57 »
Jo, lägger man en höna på rygg så ligger hon kvar tills man buffar på henne.
Kossor där emot går inte att välta, tro mej, jag har jobbat med kor hela livet och har då aldrig lyckats. En ko ligger ju ner å sover, å skulle det mot förmodan va så att hon står så hinner du inte fram innan hon hunnit höra dej iallafall!!
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

Vildvittra

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 20 aug-07 kl 12:36 »
Jo, lägger man en höna på rygg så ligger hon kvar tills man buffar på henne.

Aha! Det var alltså så de gjorde när hönsen var "döda" i Emil i Lönneberga och Ida väckte upp dem igen!

Vildvittra

Helenan

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 20 aug-07 kl 13:20 »
Min tupp kyckling är så himla agressiv. I somras när min syrra tagit hand om hönsen ett tag så gick den till attack hela tiden. Jag tog tag i den och tryckte ner den på marken och gol och ( vi har inga grannar på landet) och när jag släppte honom låg han kvar ett bra tag. Sen gick han till attack igen och samma procedur upprepades. Så kritstrecket behövs nog inte. De ligger kvar. (nu är han snäll som ett lamm (nästan).

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #11 skrivet: 20 aug-07 kl 13:28 »
Det där har jag hört talas om att man kan göra också, att man så att säga talar tuppspråk så att de förstår, helst ska man visst flaxa med vingarna också... frågan är om en tupp skulle gå på mina försöka att gala...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Anna

• -
« Svar #12 skrivet: 20 aug-07 kl 14:59 »
Det där roade vi oss med ibland när vi var små. Man tog en höna och lade henne på sidan. Sen la man ner hennes huvud och drog över det och fortsatte och gjorde ett streck med fingret från näbben ut på marken en bit. Sedan låg hon helt stilla. Sen knäppte vi med fingrarna så var "hypnosen" bruten. Alltid lyckades vi impa på nå'n kompis...
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

ankfarm

• Halland
« Svar #13 skrivet: 20 aug-07 kl 16:22 »
Jopp, det gjorde vi också med hönsen när vi var små. Har man ögonen på varsida av huvudet som de har, är det inte så konstigt att man blir kortsluten i bollen av den behandlingen.
Bor på landet i Halland med myskankor, katter och diverse höns.

trollsländan

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 21 aug-07 kl 18:31 »

Man behöver inte rita ett streck...det räcker med att bara dra fingret sakta från näbben och utåt när hönan ligger på sidan på marken. En kompis brukade roa sej med detta när han va  yngre så jag har sett det med egna ögon...och det stämer att hönan ligger kvar ett tag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser