värde av gamla kakelugnar

Startat av Mjölnare, 09 Aug-07 kl 09:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Mjölnare

hej,
vi ska snart flytta till en gård där det finns några gamla kakelugnar som vi inte kan/vill använda.

jag hörde att det finns en marknad för dem. kan man säga vad folk betalar för såna, vad som ska beaktas när man säljer dem, osv?

jag lägger gärna upp bilder på dem om någon är intresserad.

leinad

10-30 tkr är vanligt att kakelugnar går för. Exakt pris beror på färg, skick, storlek/höjd och ålder.  

Anders E

En förutsättning om man ska sälja är nog att de är nedplockade och uppmärkta. En annan variant är att skaka liv i kakelugnarna, bättre värmekälla än dessa är svårt att installera och dessutom är de vackra också..

Mjölnare

Citat från: Anders E skrivet 09 Aug-07 kl 15:03
En förutsättning om man ska sälja är nog att de är nedplockade och uppmärkta. En annan variant är att skaka liv i kakelugnarna, bättre värmekälla än dessa är svårt att installera och dessutom är de vackra också..

tänkte på låta köparen plocka ner det själv. de står i gamstugor som det är än inte planerad att bo i.

annan

:o
jag skulle gärna sätta upp en gammal kakelugn, här hemma är de tyvärr borttagna och ligger spridda i trasiga delar över gården, ledsamt

men kanske har vi olika ideal, jag vet ju inte varför ni villa ta bort dom ???

jag blir lite upprörd över att ni vill det, kanske vill nästa generation ha dem i huset, pröva att tänk i längre perspektiv.
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Mjölnare

Citat från: annan skrivet 09 Aug-07 kl 20:31
:o
jag skulle gärna sätta upp en gammal kakelugn, här hemma är de tyvärr borttagna och ligger spridda i trasiga delar över gården, ledsamt

men kanske har vi olika ideal, jag vet ju inte varför ni villa ta bort dom ???

jag blir lite upprörd över att ni vill det, kanske vill nästa generation ha dem i huset, pröva att tänk i längre perspektiv.

jag förstår det, och låt mig försäkra att vi älskar gamla saker, gamla hus och gamla kakelugnar. men... huset de står i nu är ett livsverk att renovera. det är gårdens gamstugan, låg tid stod den med trasig tak helt utan tillsyn. huset vi ska bo i är okej i skick men har tyvärr inga kakelugnar... och flyttar en kakelugn till ett hus utan passande murstock... inget jag kan.

vi har funderad länge och än så länge tror att den här lösningen är en av de bättre :)

åsnemor

det är bättre att köparen själv får plocka ner kakelugnen.
se till att få betalt innan ,annars så kan det bli tjafs.
jag sålde en för 15 000 och den andra gick för 16 000.
köparen plockade ner dom själv.
lägg ut en annons med bilder på blocket. du kan ha tur och får sålt dom snabbt.
glöm inte att ange höjden på dom.
lycka till

Elektra

Priserna varierar väldigt mycket, jag har sett allt mellan 1000 och 50 000, det beror så mycket på i vilket skick kaklet är, färg, ålder, om de är runda eller fyrkantiga och hur höga de är. Inte att förglömma, VAR de finns! Marknaden är nog bäst i Sthlms-området och svalare ju längre bort de är. Det kostar ju även en hel del att sätta upp kakelugnar om man inte kan det själv, det kan även vara svårt att hitta någon som gör det beroende på man ska ha den.  ;)
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Rosten

Jag pratade med en kakelungsmakare för några år sedan. Han sa att om du gärna vill ha en begagnad kakelugn för att den är snygg så köp den. Om du vill ha en för att värma huset så köp en ny.
Jag hade hittat 2 stycken i ett ödehus och pratat med ägaren om dom var till salu. Kakelugnamakaren föreslog att jag skulle bjuda max 2000:- för dom styck. Då var dom hela i porslinet.

Så jag backade på affären och satte in jordvärme istället.

Anders E

CitatOm du vill ha en för att värma huset så köp en ny.

Jag har svårt att hålla med där. Vi värmer upp hela vårt hus på 120 kvm. med endast kakelugnar (och en vedspis när det är riktiga köldknäppar). Bättre värmekälla har jag då alldrig stött på och snål i drift är de också. Visst varierar effektiviteten mellan olika ugnar men även vår sämsta ugn är bättre än bra.

Ulric Eriksson

Att flytta en kakelugn innebär ju i praktiken att riva den och bygga upp den från scratch. Då borde resultatet bli ungefär likvärdigt med en ny, om det inte är så att moderna kakelugnar är av någon radikalt annorlunda konstruktion än gamla.

Elektra

Citat från: Rosten skrivet 20 Aug-07 kl 09:09
Jag hade hittat 2 stycken i ett ödehus och pratat med ägaren om dom var till salu. Kakelugnamakaren föreslog att jag skulle bjuda max 2000:- för dom styck. Då var dom hela i porslinet.
Jag skulle vara väldigt intresserad av de kakelugnarna om de finns kvar, har du lust att tipsa om dem? Själv är jag väldigt nöjd med att nyss ha köpt två hela för 500:-/st, ska bara plockas ner av mig i veckan för hemtransport i väntan på uppsättning. ;D
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Blomme

De betingar ett större värde vid export till Tyskland.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

799 Gäster, 1 användare (1 Dolda)