Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tusen frågor.  (läst 2796 gånger)

Rosten

• Närke
Tusen frågor.
« skrivet: 08 aug-07 kl 23:26 »
Jag blev ju ägare till en gammal äggkläckare med ny elektonik.

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=73;action=display;threadid=21728

Tyvärr så visade det sig att jag blev lurad då elektoniken inte funkade och förmodligen inte heller hade fungerat någonsin. Så det var bara att bita i det sura äpplet och bygga dit en fungerande termostat. Justerade tempen till 38 grader. Testade i tre dagar och såg att tempen låg perfekt. Så vi la in 31 ägg och provade. Vi vred äggen 2 gånger om dagen. Nu har det gått ca 20 dagar och i dag började äggen att kläckas. Så humöret var på topp. Men nu dök alla frågor upp! :o
Vad gör man nu?????
1. Hur länge är det lämpligt att låta kycklingarna gå kvar i kläckaren?
2. När bör man börja mata?
3. Med vad? kycklingfoder, kokt ägg eller något annat?

Vi har förut köpt kycklingar och fött upp men dom har varit 2 veckor gammla när vi hämtat dom.

orloff

• Gäst
Re:Tusen frågor.
« Svar #1 skrivet: 09 aug-07 kl 05:46 »
Man blir ju lite konfunderad...ta man inte reda på sån´t här INNAN det precis är dax?? ??? Men , men bättre sent än inte alls  ;D  
1.  Kycklingarna ska vara kvar i kläckarn till de är riktigt torra. De kan leva på gulesäcken ett tag.
2. Mat, vatten och värme ska de ha när de kommer ut ur kläckarn.
3. Startfoder och hårdkokt ägg är smaskens. Blanda gärna i lite underlatfrö första dagarna, det gillar de.

Det är egentligen inte någon skillnad på vad de behöver som ni hämtat när de var 2 veckor, lite varmare kanske......................lycka till! :)

tångenshöna

• Hönsmamma
« Svar #2 skrivet: 09 aug-07 kl 07:39 »
Kycklingarna klarar sig på gulesäcken i 3dygn och kan vara kvar i kläckaren det är viktigt att de är ordentligt torra innan man plockar ur dem.Jag brukar börja att mata mina med kokt äggula som jag finfördelar,undulatfrö,söndersmulade havregryn,vatten.Övergår sedan till kycklingfoder Start 4-5veckor och sedan tillväxt.Klipper även gräs .
En glad mormor på en liten gård med mängder av höns både stora och små,påfåglar,vaktlar och ankor.Det finns inget bättre mot mördarsniglar än svensk gulanka!

Rosten

• Närke
« Svar #3 skrivet: 09 aug-07 kl 07:46 »
Man blir ju lite konfunderad...ta man inte reda på sån´t här INNAN det precis är dax?? ??? Men , men bättre sent än inte alls  ;D  
1.  Kycklingarna ska vara kvar i kläckarn till de är riktigt torra. De kan leva på gulesäcken ett tag.
2. Mat, vatten och värme ska de ha när de kommer ut ur kläckarn.
3. Startfoder och hårdkokt ägg är smaskens. Blanda gärna i lite underlatfrö första dagarna, det gillar de.

Det är egentligen inte någon skillnad på vad de behöver som ni hämtat när de var 2 veckor, lite varmare kanske......................lycka till! :)

Visst borde man ta  reda på sånt innan man börjar men jag trodde aldrig att mina provisoriska försök med halvt hembyggt elsysten skulle funka. :o
Inte hellar har jag lyst äggen då jag  inte riktigt visste om jag skulle se något i mina bruna ägg. Men för ett par dagar sedan så kom ju tråden med foton hur man ser skillnaden. Så nästa gång skall jag lysa dom. :)
Sen så hade jag räknat fram att dom skulle kläckas idag torsdag och så kom dom första i går. (onsdag) Har jag haft för varmt? Jag har ingen fläckt i kläckaren utan det skiljer en del på tempen i taket och på golvet i den.

Att dom skall ha mat när dom kommer ut begrep jag. Var osäker på om jag skulle ställa in mat och vatten i kläckaren.

Sen vet man ju att man får snabba svar på detta forum så ibland blir man lite lat och väntar till problemet uppstår. :-[

orloff

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 aug-07 kl 07:53 »
Ja, det kan ha varit lite varmt i kläckarn eftersom de kläcks för tidigt. Är ju lite sklillnad på de med fläkt och utan.  Hoppas du klarar dig från krokiga tår eller nå´t som det kan bli när det varit för varmt.  :P

carmencha

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 aug-07 kl 08:00 »
Hej Rosten!

Det är jättekul att din kläckare fungerade!

Klart att det är skillnad på nyfödda kycklingar o dem som är två veckor gamla, det är inte lätt då man är nybörjare!

Men det här har du verkligen klarat bra!  ;D

mvh Carmen

Rosten

• Närke
« Svar #6 skrivet: 09 aug-07 kl 08:12 »
Hej Rosten!

Det är jättekul att din kläckare fungerade!

Klart att det är skillnad på nyfödda kycklingar o dem som är två veckor gamla, det är inte lätt då man är nybörjare!

Men det här har du verkligen klarat bra!  ;D

mvh Carmen
Tackar. Jag kanske inte får så bra kläckningsprocent men är jäkligt nöjd ändå. Nu skall kläckaren byggas om så att den funkar perfekt till nästa gång. Just nu så spretar det ut elkablar överallt. Det gamla elsystemet sitter kvar och det nya är provisoriskt draget. Termostaten kommer från någon värmeanläggning. Fick den av min bror. Men den har hållt tempen bra även om inställningen görs med en mejsel. :)
« Senast ändrad: 09 aug-07 kl 08:13 av Rosten »

carmencha

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 aug-07 kl 08:29 »
Hej Rosten

Kolla in Högberga också, dem har reservdelar som du säkert kan anpassa till den här gamla fina kläckaren!

mvh Carmen

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 09 aug-07 kl 10:38 »
Hej Rosten

Kolla in Högberga också, dem har reservdelar som du säkert kan anpassa till den här gamla fina kläckaren!

mvh Carmen
Det har jag gjort men dom var ju dyra. :-[
Jag är ju född snål och gniden. ;D
Som det är nu så har kläckaren kostat mig 800:- och 28 liter bensin. Den rymmer 99 ägg.

Men nu när det funkar så skall jag lägga ut några kronor på den för att förbättre den. Funderar på att montera in en fläkt. Behöver man det på denna typ av kläckare?

carmencha

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 09 aug-07 kl 11:33 »
Hej

Jag tror att alla kläckare behöver en fläkt för ett gott resultat men jag är inte säker.
Det finns alternativare som lyckas kläcka med hjälpa av bara en lampa...

Kan du inte sätta i en fläkt från en gammal dator som är sönder? Synd att jag inte har kvar min fläkt från Högberga, du kunde ha fått den annars. Det finns mindre fläktar som inte är så dyra och jag tror att en mindre räcker.

;D

mvh carmen

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 09 aug-07 kl 12:41 »
Vi har en liten kläckare, Novital Covatutto 16. Den har ingen fläkt utan tycks klara sig med självcirkulation.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 09 aug-07 kl 12:50 »
Skulle tro att du får högre kläckningsprocent med fläkt, det blir ju jämnare värme i hela kläckaren. Den verkar ju ganska stor.

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 09 aug-07 kl 14:48 »
Hej

Jag tror att alla kläckare behöver en fläkt för ett gott resultat men jag är inte säker.
Det finns alternativare som lyckas kläcka med hjälpa av bara en lampa...

Kan du inte sätta i en fläkt från en gammal dator som är sönder? Synd att jag inte har kvar min fläkt från Högberga, du kunde ha fått den annars. Det finns mindre fläktar som inte är så dyra och jag tror att en mindre räcker.

;D

mvh carmen
Våran dataavdelning har massor av begagnade fläktar.
Men det verkar som det aldrig har suttit någon fläkt i den förut.
Problemet är ju att den är rätt trång i takhöjd så det är problem att få fast fläkten på ett bra sätt. Men det löser jag nog.

Rosten

• Närke
« Svar #13 skrivet: 09 aug-07 kl 14:51 »
Skulle tro att du får högre kläckningsprocent med fläkt, det blir ju jämnare värme i hela kläckaren. Den verkar ju ganska stor.
Jag la in 31 ägg som kom från våra värphöns. (förmodligen värphybrider) Dom har två stycken dvärgtuppar som springer i hönsgården så jag var inte säker på att det skulle funka då hönorna är betydligt större än tupparna.
I morse så hade jag fått 17 kycklingar. Jag har inte belyst äggen så jag har ingen aning om hur många som var befruktade.

Rosten

• Närke
« Svar #14 skrivet: 09 aug-07 kl 15:31 »
Nu har jag varit nere i skrotförådet och hittat en fläkt som går på 230V.
115 mm i diameter. Hoppas att den inte gör en storm i kläckaren. ;)

Rosten

• Närke
« Svar #15 skrivet: 11 aug-07 kl 23:12 »
Det blev till slut 18 stycken kycklingar som kom ur äggena. 2 stycken blev kvar i äggen. En fick hål på skalet men sen dog den. Den andra dog redan i ägget innan den han börja att hacka sig ut. Men dom 18 äter nu som bara den. ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser