Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hyra ut rum eller stuga  (läst 12450 gånger)

anette i bugared

• -
Re:Hyra ut rum eller stuga
« Svar #20 skrivet: 08 sep-07 kl 09:14 »
Jag tycker dina ideer verkar jättebra. Och jag tror inte att gästerna har något emot att dela toa eller dusch med andra gäster. Det viktiga där är nog att det är en GÄST-toa/dusch så att hyresgästerna inte känner att de stör värdfamiljen.

Närheten till diverse aktiviteter talar också FÖR en lyckad satsning och de djur som finns på gärden räcker säkert mer än väl.

Go for it ;) ;D
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Sommartorparn

« Svar #21 skrivet: 09 sep-07 kl 15:50 »
Om du annonserar ut din stuga för 6-8 gäster - eller vad det blir (kompisar/familj)  - inte två olika gäng - med gemensam dusch och toa kanske det blir lättare. Skulle föreslå annons i tysk tidskrift, t ex vandrarhemstidningen www.extratouronline.de och sen gå in under Mediadaten, Kleinanzeigen. De som läser denna tidskrift är inte ute efter lyxboende. Men du kan gärna leta efter naturupplevelser åt dem. Svenskentusiasterna brukar ha så bra skolbildning att engelska inte är något problem.

moholmarabs

« Svar #22 skrivet: 09 sep-07 kl 19:21 »
Tack for alla forslag. Och ja, en grupp skulle nog acceptera delad toilet och shower mer sa den olika grupper.
Nu, jag har det gamla "finrummet" nere some jag inte heller anvander och tankte gora det in till "matsal"/gemensamrum. Och servera en enkel frukost dar some skulle inga i priset. Jag vet inte vad lagarna ar for matservering, men den dagen den sorgen.
Vad ar gaende price for ett rum idag? varierar det nar och hur man kommer? skall man satta en grans pa antal dagar? Ja som ni ser, jag har massor av fragor.
Jag gor inte det har for att bli rich forstas, mre som att lata huset "arbeta for sig sjalv" och hjapa till me rakningar i winterhalvaret.
Plus jag far traffa manga trevliga manniskor.
Alla forslag ar mer den walkomna.
Kat

anette i bugared

• -
« Svar #23 skrivet: 09 sep-07 kl 20:44 »
Ett tips kan vara att höra med turistföreningen och turistinformationen på orten där du bor. Dels betr. priser och dels hur efterfrågan och tillgången på övernattningsställen är. Min förmodan är att ditt ställe skulle utgöra ett välkommet tillägg till vad som redan finns.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

anette i bugared

• -
« Svar #24 skrivet: 03 jan-08 kl 12:44 »
Om du integrerar uthyrningen i lantbruksverksamheten så slipper du deklarera två verksamheter. En klar fördel.

Å andra sidan vet jag inte om ni har möjlighet till de gynnsammare skattevillkoren som medföljer en nystartad verksamhet. Det beror på om ni tidigare utnyttjat den rätten (kvittning av förluster mot annan inkomst under fem år). Det behöver inte vara verksamhet av samma slag, man får bara utnyttja en nyetableringsperiod (om detta inte ändrats under de senare åren).

Hade jag varit i dina skor så hade jag ringt till skatteverket, till deras avdelning för enskilda eller mindre företag och frågat vad som gäller, vad som är minst krångligt för er och vad som är mest fördelaktigt ekonomiskt.

Kan tilläggas att när vi hyrde ut så gjorde vi det på hobbybasis, men det var innan vi skaffade lantbruket.
« Senast ändrad: 03 jan-08 kl 12:45 av anette i bugared »

Rosten

• Närke
« Svar #25 skrivet: 03 jan-08 kl 15:22 »
Vi kommer att köra in hyrpengarna på gården. Då slipper man massa krångel med olika företag och jag kan köpa saker till gården/traktorn för hyrpengarna.

louise

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 03 jan-08 kl 18:17 »
Nån som har erfarenhet av att hyra ut rum? Det är mina planer. Stuga smäller så klart högre, så hur är det med rum på övervåningen i boningshuset?

anette i bugared

• -
« Svar #27 skrivet: 03 jan-08 kl 18:57 »
Då vi hyrde ut så fick man dra av 4000+20% av bruttointäkten av hyresinkomsterna. Resten beskattades som vanlig inkomst.
Däremot har vi aldrig hyrt ut där vi bor nu.

Då fanns ingen möjlighet att dra av investeringar till huset, uthyrningen var ju såpass liten, men om man hyr ut inom lantbruket så bör man kunna dra av inköp av tex möbler (ingår sedan som del i "varulagret"), målarfärg(förbrukningsvaror), virke (byggnader). et.c.

Har ni sedan tänkt att hyra ut med mat(förbrukningsartiklar) och sänglinne(förbrukningsartiklar eller lager?) så är även det avdragsgillt.

Det är mycket att tänka på, men det mesta kommer efterhand och har man bara en fungerande kontakt med sitt skattekontor så löser det sig.

Om jag hade haft era planer idag så hade jag satt mig ner och funderat ut de olika delarna i uthyrningen.
tex
-själva byggnaden, vad som behövs för att den skall kunna hyras ut,

-möbler och annan utrustning, vad behöver kompletteras

-vilken kringservice vill ni kunna erbjuda.

Titta lite på den totala kostnaden INNAN ni kan sätta igång, (kanske en tripp till banken kan löna sig, bättre utrustning=högre beläggning=mer intäkter). Ni har kanske redan allting men då VET ni det.
Ta sedan kontakt med skattekontoret och lägg fram era siffror för dem också. Siffrorna behöver absolut inte vara precisa, bara en tanke på hur ni funderar.

Denna biten är egentligen den lätta, det knepiga består i att få folk att hitta ens sommarparadis ;).

Ni kanske t.o.m. kan få dra av kostnaden för elinstallationen eftersom enda orsaken till den är att kunna bedriva uthyrningsverksamhet.
« Senast ändrad: 03 jan-08 kl 19:03 av anette i bugared »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #28 skrivet: 03 jan-08 kl 23:40 »
Å andra sidan vet jag inte om ni har möjlighet till de gynnsammare skattevillkoren som medföljer en nystartad verksamhet. Det beror på om ni tidigare utnyttjat den rätten (kvittning av förluster mot annan inkomst under fem år). Det behöver inte vara verksamhet av samma slag, man får bara utnyttja en nyetableringsperiod (om detta inte ändrats under de senare åren).

Om jag fattat det rätt får man numera utnyttja mer än en nyetableringsperiod så länge den inte är "liknande" den man nyetablerat tidigare. Gick på nyföretagarkurs nyligen och några från Skattemyndigheten var där och informerade. Enligt dem skulle det vara ok att kvitta förlust mot inkomst av tjänst för den internetshop jag funderar på, då den inte var av samma art som det "lantbruk" vars förluster vi tidigare kvittat mot inkomst av tjänst. Tror inte heller att man kan ha två verksamheter samtidigt och på så sätt kunna göra dubbelt avdrag så att säga.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

pima

• Bor på en liten gård med min man och 2 barn.
    • Södermanland
    • Gård Jakobsberg
« Svar #29 skrivet: 08 jan-08 kl 19:41 »
Jag vill också hyra ut stuga. Har en liten gäststuga på 12-15kvm utan vatten men med indragen el. Finns kylskåp och micro där + dubbelsäng, matbord med 2 stolar, gardrob och byrå + gammal köksbäddsoffa men sen är där inget mer....

Hur mkt ska man behöva göra för att kunna hyra ut? Förslag mottages tacksamt.

Tänkte i så fall även erbjuda ridtuer i skog och mark för max 2 personer i taget + guide (jag eller sambo).

Man kan även ta med egen häst ifall man vill och då hyra stallplats/hagplats och köpa hö.

Pris har jag inte bestämt för det är så svårt att veta vad folk kan tänka sig betala för stuga och hästridning (när man inte är ett företag heller).

Alla tips är välkomna!
Strävar efter att bli självförsörjande på i första hand mat.
Söker någon händig, likasinnad som vill bo i en liten enkel stuga på gården och hjälpa mig förverkliga min dröm.

fungilla

« Svar #30 skrivet: 09 jan-08 kl 00:30 »
Jag har en liten stuga med vatten el och tele.. Bara ett rum med kök. och så toalett med ångdusch. 2km till badplats. men ett litet kärr inom synhåll ndär det finns bäver. Stugan ligger ensligt i skogen med uthus och magasin.  Vad skulle man kunna hyra ut den för? Tror ni att det skulle löna sig att bygga till seprata sovru?
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

anette i bugared

• -
« Svar #31 skrivet: 09 jan-08 kl 09:54 »
Jag har en liten stuga med vatten el och tele.. Bara ett rum med kök. och så toalett med ångdusch. 2km till badplats. men ett litet kärr inom synhåll ndär det finns bäver. Stugan ligger ensligt i skogen med uthus och magasin.  Vad skulle man kunna hyra ut den för? Tror ni att det skulle löna sig att bygga till seprata sovru?
Låter som ett paradis för tyska turister. Vildmark, vatten inom synhåll, bekvämligheter. EXAKT vad de som hyrde av oss efterfrågade.

Hur stor är den, i kvadratmeter räknat? Finns möjlighet att inreda något av uthusen till sovrum?

pima

• Södermanland
    • Gård Jakobsberg
« Svar #32 skrivet: 09 jan-08 kl 20:26 »
Jag glömde skriva om närområdet till vår lilla stuga.

Bor 2 mil ifrån kolmården, har 4km till stor golfbana och ca 4-5km till närmaste badstrand.

Tänkte om man ska bygga ut stugan så att man kan ha TC inomhus samt dusch, tvättmaskin och kokvrå.
Samt göra egen avskild trädgård så att man kan hyra ut den som permanentboende/sommarboende till fasta gäster.

Vad är rimlig månadshyra för en etta med kokvrå och egen trädgård tycker ni?
(Ligger 6km från närmaste busshållplats så man måste ha bil för att bo där)
Söker någon händig, likasinnad som vill bo i en liten enkel stuga på gården och hjälpa mig förverkliga min dröm.

Rosten

• Närke
« Svar #33 skrivet: 09 jan-08 kl 23:02 »

Finns det en sjö med fiskekort i närheten?
Min mor har hyrt ut till en del tyskar och alla har frågat var man kan fiska.

Själv så jag håller på att förbereda mitt eget konsept. Vi har några km till närmaste sjö med fiskekort. Så jag har renoverat upp en liten båt som jag kan hyra ut. Så kan jag också hjälpa till med att fixa fiskekort.
Även en kanadensera är inköpt då vi har en kanotled som passerar ca 1 km från stugan.
På sommaren så räknar jag att hyra ut veckovis. Övrig tid så hoppas jag att man kan hyra ut helgvis. Där en familj eller en ensam förälder med barn kan få uppleva lantluft, höns, kaniner, traktorer fiske mm. För en billig peng. ;)
Kanske finns folk här på forumet som bor i storstan men vill prova att bo på landet. Man kan hyra en bra varmrök och röka sitt eget kött. Självplocka bär och frukt på gården. För att göra sin egen sylt och saft här. Givetvis så får man råd och bra recept under tiden. ;)
Så man kan uppleva en alternativhelj. ;)
Har ingen aning om det funkar men tror att det kan göra det.
Men jag har frågat runt bland massa folk och det varkar i alla fall finnas ett visst intresse bland folk från 35 år och uppåt.

jenses

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 09 jan-08 kl 23:07 »
Bor 2 mil ifrån kolmården, har 4km till stor golfbana och ca 4-5km till närmaste badstrand.
Ojoj, de tyskar som kommer att hyra en liten stuga med vita knutar anser att golf är någon slags rikemanssyssla, så det är inte alls bra att ha med i sin annons...

Brutalblå

• Bohuslän
« Svar #35 skrivet: 10 jan-08 kl 11:54 »
(Ligger 6km från närmaste busshållplats så man måste ha bil för att bo där)

Nu ska jag inte orda så mycket om hur långt mina far- och morföräldrar kunde gå för att komma till jobb och skola men ...
nog kan man cykla?

Visst har vi byggt fast oss i bilismen i mycket, men "ung och rask" cyklar 6 km på mindre än 20 min. Och blir det snöstorm är det görbart att gå sträckan, förutsatt att man är ordentligt klädd.

Rimlig månadshyra beror mycket på priserna runt omkring, men en 1800-2000 kr skulle jag tycka var skäligt. Som Boende då, inte Semesterställe.
"Varför köper du ekologiskt kaffe när det är dyrare?"
"Det drabbar ingen fattig."

pima

• Södermanland
    • Gård Jakobsberg
« Svar #36 skrivet: 10 jan-08 kl 18:37 »
Jo det är klart att man KAN cykla 6 km, men hur många är villiga att göra det?  :-\

Har haft svårt att hitta medryttare hit ut pga avståndet till bussen, alla verkar vilja ha busshållplats "precis utanför" annars är det inte intressant.
Många "stadsbor" (Nyköpingsbor) tycker tom att det är för långt att åka 2 mil med bil när de ska ut hit och rida/hälsa på (tar 20 min).  ::)

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
SV: Hyra ut rum eller stuga
« Svar #37 skrivet: 28 jan-09 kl 12:55 »
Jag hyr ut min gäststuga och annonserar på Blocket och stuguthyrningssidor (det finns massor). Nu delar jag ut mappar med turistinformation och min stuga på möten jag går på. Broschyrer och mappar får jag från turistbyrån.
I år tar jag mer betalt än förra säsongen och lagt till lakan, handdukar och dylikt för att höja "värdet".
http://www.fritiden.se/objekt-uthyres/4363/

Skatteverket http://www.skatteverket.se/skatter/deklaration/2008/bostad/uthyrningavprivatbostad.4.24321e0c1165ddd61208000975.html.

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 1 användare
Ejla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser