Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smakar alla ägg likadant?  (läst 6809 gånger)

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
Smakar alla ägg likadant?
« skrivet: 05 aug-07 kl 09:51 »
Vi har haft en liten diskussion här: huruvida ägg från olika fåglar har olika smak? Om vi nu bortser från det faktum att ägg smakar fisk om man ger fåglarna t ex fiskmjöl. Jag hävdar att alla ägg smakar ägg, medan sonen i andra ringhörnan tror att t ex ett strutsägg smakar helt annorlunda än ägg från höna. Vi har hittills bara ätit hönsägg.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
Re:Smakar alla ägg likadant?
« Svar #1 skrivet: 05 aug-07 kl 10:02 »
Klart egg fra ulike fåglar smaker forskjellige  ;D
Ank, struts, gjäss og höns har alle forskjellige konsistens.
Noen har en fast, hvt egghvite, mens andre har en mere gële aktig, grå eggehvite. Også varierer jo størreslse på egg gulan og det er jo også med på å lage forskjellige smaker på egget generelt.

Egg mellom ulike hønseraser kan også variere i smak.
Noen hevder Faverolls eggene er de som smaker aller best.
James Bond- 007, har jo sine favoritt egg.... Marans egg.

Selv er jeg ikke god på smaker innom hønserasene, men fra ulike fåglar har jeg smakt.  ;D
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #2 skrivet: 05 aug-07 kl 10:23 »
Shit, då måste jag ge sonen rätt  >:( Jag har haft olika hönsraser, och inte var det nån skillnad i smak på äggen. Det var Grårandig Pl Rock, Gul Orpington, Blommehöns.

nillisen

• Hobbyateljen på Holma
« Svar #3 skrivet: 05 aug-07 kl 10:39 »
Jag har bara ätit ägg från myskanka och höns, men jag har inte märkt någon skillnad. Men jag har en kompis som hävdar att hon känner skillnad på bruna och vita hönsägg. Jag kanske inte har ett sånt utpräglat smaksinne.... :-\

Silverfallet

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 aug-07 kl 11:28 »
Ja äggen smakar verkligen olika.
Vissa ägg är riktigt dåliga smakar nästan lite plast.
Typ faverolle har jätte goda ägg, men fransmännen räknas ju som gourmér  :-[

Mellan höns och anka är det stor skillnad. Ank äggen smakar mycke mer hjärn. (inte alla gillar ankägg) :o

Kalkon ägg är väldigt goda. Gås är också ok men är väldigt hårda att komma in i.

Men vaktel äggen och pärlhönsens är ju super goda, synd bara att vaktel äggen är så små. ::)

Silverfallet

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 05 aug-07 kl 11:29 »
Men smaken har också mycke att göra med vad dom äter. Dessutom tar inte alla raser till sig det gröna lika bra (kan inte lagra)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 05 aug-07 kl 12:14 »
Jorå, precis som ägg från olika arter innehåller olika mängd ämnen. Så smakar dom olika. De absolut godaste frukostäggen jag vet är kalkonägg. Ett mjukkokt *mums* De bästa äggen att ha i sockerkaka är vaktelägg. Går väl åt en 30 st ungefär  ;) Omelett, gåsägg! Och de godaste hårdkokta äggen att klyfta i sallad är pärlhönsägg.

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #7 skrivet: 05 aug-07 kl 13:06 »
Men smaken har också mycke att göra med vad dom äter.
Ja det är precis vad jag menar. Om man ger en struts o en höna samma mat??

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #8 skrivet: 05 aug-07 kl 13:07 »
Jag får väl ge mej...kul för sonen eftersom han Älskar att ha rätt. Själv är jag hellre lycklig än har rätt jämt...

Silverfallet

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 aug-07 kl 19:29 »
Jorå, precis som ägg från olika arter innehåller olika mängd ämnen. Så smakar dom olika. De absolut godaste frukostäggen jag vet är kalkonägg. Ett mjukkokt *mums* De bästa äggen att ha i sockerkaka är vaktelägg. Går väl åt en 30 st ungefär  ;) Omelett, gåsägg! Och de godaste hårdkokta äggen att klyfta i sallad är pärlhönsägg.
Håller verkligen med dig på alla punkter.
Nu fick du mig sugen   :-[

ankfarm

• Halland
« Svar #10 skrivet: 06 aug-07 kl 14:34 »
Själv tycker jag inte om att äta ankägg, det är både smaken och konsistensen som är annorlunda. Så ankägg får gå till sockerkaka, det blir kanonbra. Har en greyhound ägare som gärna köper ankägg till sina hundar för att de är så näringsrika och hundarna får jättefin päls och starka muskler påstår hon.
Bor på landet i Halland med myskankor, katter och diverse höns.

Silverfallet

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 aug-07 kl 14:45 »
Själv tycker jag inte om att äta ankägg, det är både smaken och konsistensen som är annorlunda. Så ankägg får gå till sockerkaka, det blir kanonbra. Har en greyhound ägare som gärna köper ankägg till sina hundar för att de är så näringsrika och hundarna får jättefin päls och starka muskler påstår hon.
Jag använder mina ank ägg mest i bakning. Håller med dig dom har en udda smak och konsistens.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 09 sep-07 kl 00:14 »
 Har någon av er smakat strutsägg?
Jag vill ha tag i det?  Besökte en strutsfarm men ingen var hemma där. Letade efter två andra som inte verkar finnas mer...Jag vill köpa för hyffsad peng utan överpris men det verkar inte gå att köpa hela ägg utan bara lampor av strutsägg...
Strutsskinn vore kul med även om jag får garva det själv...fast de lämnas väl bort från de gårdar som har många djur...och intresse av att ta tillvar apå allt från dessa djur.
Någon här som man kan få köpa av måntro?  :)
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #13 skrivet: 09 sep-07 kl 22:21 »
Maranägg är godast.......i alla fall enligt Ulf Lundell ;)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Rosten

• Närke
« Svar #14 skrivet: 10 sep-07 kl 07:45 »
Maranägg är godast.......i alla fall enligt Ulf Lundell ;)
Fast det säger ju inte så mycket. ;)
Har den mannen några smaklökar kvar efter all sprit som runnit igenom levern. ;)
« Senast ändrad: 10 sep-07 kl 07:51 av Rosten »

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #15 skrivet: 10 sep-07 kl 15:35 »
Ankägg är gott!  :)

När det gäller ägg generellt så självklart har de olika smak! Personligen tycker jag mest om dvärghönsägg, de smakar mera, tyvärr får man inte så många såna med då barnen huggit in.. Därför blir här mer höns, o även stora raser.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Hönsmamma

« Svar #16 skrivet: 12 sep-07 kl 15:57 »
Visst är det skillnad på smaken, själv gillar jag Faverolle och Jersey Jätte bäst  :P
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 12 sep-07 kl 16:04 »
Såg på programmet skitiga jobb idag. Det handlade om strutsar ... intressant. Ägaren (amerikan) sa att strutsägg smakar som hönsägg men är fluffigare/lösare i koncistensen och blir underbara omeletter.  

Är det någon här som provat?

Jag vill komma i kontakt med någon strutsfarmsägare...och köpa ägg och eventuellt skinn... se vad man kan göra mavstrutsar.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Sommartorparn

« Svar #18 skrivet: 12 sep-07 kl 17:39 »
Jag vill komma i kontakt med någon strutsfarmsägare...och köpa ägg och eventuellt skinn... se vad man kan göra mavstrutsar.

Det finns en strutsfarm mellan Lidköping och Götene, Broby struts, tror jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser