Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Räv i hönsgården  (läst 2536 gånger)

Rosten

• Närke
Räv i hönsgården
« skrivet: 09 jul-07 kl 17:36 »
När jag kom hem i dag så upptäckte jag att det var flera högar med fjädrar i hönsgården. Två vanliga höns och 2 Blommetuppkycklingar saknades. Gick runt och kollade en liten stund. Hittade hönorna nergrävda i ett hörn. Så det är altså räv som har hälsat på hos oss. Så nu blir det att ladda fällor och hagelbössa. För den kommer nog snart tillbaka.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Räv i hönsgården
« Svar #1 skrivet: 09 jul-07 kl 18:05 »
Ja det gör den med största säkerhet.

Helt otroligt vad vi verkar ha drabbats av rov både häröver och hos er.

Har själv blivit av med 80% av mina fåglar och skjutit tolv tvättbjörnar de senaste 2 veckorna.

Funderar allvarligt på att nacka de sista och därmed strypa av födotillgången för dom.
Binda in hönshusen helt i stålnät med ny ytterpanel och börja om från början igen.
Har inte sovit mer än 3-5 timmar/dygn de senaste veckorna och börjar snart se syner av tvättbjörnar överallt.

Känns som om jag gjort det jag kunnat nu.
Får ta en paus i hönseriet och komma igen senare.

Trist, men inte så mycket att välja på känns det som.
En man kan bara vara vaken en viss del av dygnet i längden.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Rosten

• Närke
« Svar #2 skrivet: 09 jul-07 kl 21:12 »
Våra rävar är ju på "G" igen efter många år med rävskabb.
Så ena hönan ligger i fällan och den andra är nergrävd under fällan.
Om det är rävungar så borde dom gå i fällan.
Är det en vuxen så har jag betydligt större problem.

Just nu skulle jag behöva en jakthund så jag kan få reda på var ifrån den kommer.

halle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 jul-07 kl 00:49 »
Det har blivit ett stort problem med rävar nu, verkar som det blivit en exposion utav de asen.
Det är bara fram med hagelbössan o rävfällan.
Men det bästa är att gå med min duktiga jakt-tax Cissi.
hon får spåra fram till grytet.
Sedan är det bara att slänga ner en till-låten granat för att få ur rävarna ur grytet, för att sedan skjuta de fula djuren.
Denna lilla rökgranat finns att köpa i välsorterade jaktbutiker.
De är i storleken med armens munserat.
Man tänder på dem med en tänsticka, de ger en fruktansvärd illaluktande rök o dimma i ca 5 minuter.
Tycker att de funkar skitbra.
Mvh Halle

Rosten

• Närke
« Svar #4 skrivet: 10 jul-07 kl 22:27 »
Har nu hårdbevakat hönsgården. Så i dag har det varit lugnt. Nu har jag precis monterat upp min viltkamera i ett hörn av hönsgården. Kommer räven i natt så får jag bilder och tidpunkt på besöket. Rävar brukar ju vara vanedjur. ;)

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 12 jul-07 kl 11:19 »
I går så hittade jag dom andra två som var borta. Dom låg djupare nergrävda i hönsgården. Tycker att det är knepigt att räven inte tog med sig något utan tog sig tid att gräva ner dom.
Just nu borde räven ha fullt upp med att skaffa mat till familjen. ???

Misstankarna börjar gå mot någon av grannarnas hundar.
Det flyttade in ett nytt par med hund den 1/7.
Kan det var den som la upp ett föråd?

Fortsätter att bevaka med ögon, fälla och viltkamera.
« Senast ändrad: 12 jul-07 kl 11:21 av Rosten »

Räven

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 aug-07 kl 02:43 »
Jag skull satsa några kronor på just hund istället för en räv. Vad beträffar Halles syn på rävars avdagatagande så är jag inte förtjust...

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
« Svar #7 skrivet: 25 sep-07 kl 23:39 »
inte jag heller Halle! Det är fina djur rävar! Visst blir man ledsen när dom tar ens höns men dom är ju inte dumma, dom tycker väll att vi hönsägare har finfina restauranger och alla djur måste ju äta för att överleva. Usch, blev riktigt ledsen av ditt hat till rävar  :(
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Dela detta:

* Inloggade just nu

1159 gäster, 4 användare (2 dolda)
Karin Svensson, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser