Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  medborgarlön  (läst 9708 gånger)

Rosten

• Närke
SV: medborgarlön
« Svar #20 skrivet: 28 apr-09 kl 15:54 »
Jag tror inte att det skulle bli problem med att ingen ville jobba. Hur många här har inte hört detta efter en härlig semester: "Åh, va skönt att vara tillbaka på jobbet igen! Det blev så tråkigt att bara gå och dra fötterna efter sig hela sommaren!"
Personligen tycker jag lite synd om dessa människor... Har dom inget liv?!
/Sara
Så säger man bara för att försöka övertala sig själv. ;D

Huggorm

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 29 apr-09 kl 00:16 »
Jag sa upp mig från jobbet någon gång i höstas, tror det var i oktober. Sedan dess har jag gått hemma och gnagt på sparkapital. Jag lovar, jag skulle kunna gå hemma hur länge som helst utan att tappa lusten. Det finns alltid något att göra, och inte minst nu när våren är här. Hoppas pengarna räcker fram till hösten, så jag inte behöver slösa bort mitt liv på lönearbete medan vädret är bra. Jag skulle älska att leva på existensminimum med medborgarlön och slippa jobba, men eftersom större delen av Sveriges befolkning är som mig så kommer ett sådant system aldrig att fungera

Lars Pers Maria

• -
« Svar #22 skrivet: 29 apr-09 kl 23:24 »
Jag är helt övertygad om att människorna skulle må mycket bättre om vi införde medborgarlön. För mig innebär det att alla får en grundplåt med pengar så att man precis klarar sig. Det ska gå till basmat, enkla kläder, elräkning (normal) mm. Bara till strax över existensminimum.

Vill man ha en bättre standard måste man jobba och det tror jag många vill. Dessutom måste vi ha folk som jobbar inom vård, skola, polis osv. Jag tror många vill jobba mera än inget. Tror också att många, många flera skulle våga utveckla egna idéer som resulterar i företagande. det måste också kunna gå att byta tjänster. lokala ekonomier och valutor skulle vara intressant. läser JAK:s tidning där det är artiklar ibland om medborgarlön i andra länder.

Ett problem blir att en del missbrukar systemet förstås, som nu. Det är förmodligen därför alla idiotregler har kommit till.

Nu kom jag ifrån ämnet, jag är helt klart för medborgarlön men man måste snickra lite på regelverket. Sen blir det nog ett elände att få med Östermalm på tåget... och då menar jag inte roslagsbanan...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Huggorm

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 30 apr-09 kl 00:05 »
Sen blir det nog ett elände att få med Östermalm på tåget... och då menar jag inte roslagsbanan...
Jo det är klart, eftersom det är dom som får bekosta kalaset. Om vi ändå skall vara fördomsfulla menar jag...

Bo

Tidsrelaterad beskattning
« Svar #24 skrivet: 30 apr-09 kl 07:04 »
är den form av medborgarlön som en heltidsarbetande löntagare kan unna självhushållaren.

Löntagaren får ju jobba fram till sensommaren för att få ihop till skatten innan han sedan kan tjäna pengar till sig själv och då kan han med rätta kräva att självhushållaren som vill ha medborgarlön, ställer upp lika länge med någon samhällsnyttig arbetsinsats efter förmåga.

Alla betalar då lika många timmar per år i skatt. De sysslolösa med sin arbetskraft mot existensminimum och löntagarna med sin timlön och med existensminimum som grundavdrag.
« Senast ändrad: 30 apr-09 kl 07:09 av Bo »

Skytten

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 30 apr-09 kl 07:59 »
är den form av medborgarlön som en heltidsarbetande löntagare kan unna självhushållaren.

Löntagaren får ju jobba fram till sensommaren för att få ihop till skatten innan han sedan kan tjäna pengar till sig själv och då kan han med rätta kräva att självhushållaren som vill ha medborgarlön, ställer upp lika länge med någon samhällsnyttig arbetsinsats efter förmåga.

Alla betalar då lika många timmar per år i skatt. De sysslolösa med sin arbetskraft mot existensminimum och löntagarna med sin timlön och med existensminimum som grundavdrag.
Detta är trams, tidsrelation utan att man tänker på produktivitet, eller kvalitet.  Hur blir andra parametrar i ett sådant samhälle?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Bo

« Svar #26 skrivet: 30 apr-09 kl 08:24 »
Allt blir bra. Tidsrelaterad beskattning är den perfekta formen för "direkt skatt".

Om man dessutom ersatte arbetsgivaravgifterna som finansiering av ledighetsförsörjning och pension med obligatoriskt sparande till individuella trygghetskapital, skulle beskattningens samtliga perversa felstyrningseffekter försvinna och arbetsglädjen bli ogrumlad eftersom man själv fick behålla hela bruttot av en extra arbetsinsats.

Skytten

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 30 apr-09 kl 08:42 »
Obligatorisk försäkring finns i vissa samanhang, som t.ex. trafik, men samhället kan inte alltid bygga på "raka rör" då det alltid finns ett transfereringsbehov. 

Om tiden beskattas blir det ju närmast ett system där alla betalar samma skatt, då vi har lika mycket tid. Skatten skulle lika gärna kunna heta effektivitetsskatt.

Bo

« Svar #28 skrivet: 30 apr-09 kl 08:47 »
Frågan är, om du hittar några kvarstående felstyrningseffekter.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #29 skrivet: 16 maj-09 kl 20:10 »
Jag är för medborgarlön. En låg sådan, men som räcker för att överleva. Utan att bli jagad. Att kunna ta en paus från ekorrhjulet. Slippa känna att man är en belastning. Detta system skapar sådana enorma klyftor där de som är lyckliga nog att ha ett jobb sparkar på den grupp som ej haft samma tur eller energi. Klart att vilken individ som helst skulle kunna få ett jobb. Men problemet är ju att ALLA individer inte kan få jobb SAMTIDIGT. Folk är så jävla pengakåta att problemet med att "ingen skulle vilja jobba då" aldrig kommer att bli ett problem. Tänk på alla som måste hosta upp 15-25000 i månaden för sitt fashionabla boende. Medborgarlön - JA! Men det kommer aldrig att hända, av den enkla anledning att den nya ultrakapitalistiska tiden aldrig kommer att gå att backa ut ur. Riv ner skiten, bygg från grunden.

Skytten

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 16 maj-09 kl 20:21 »
Jag föreslår istället ett högt grundavdrag, på sådär en hundra tusen. Systemet idag är att den som tjänar lite, betalar skatt, först ca 30% i kommunalskatt sedan ca 20% i skatt på nettolönen, som till stor del går till momspliktiga varor.

Vi skulle med ett stort grundavdrag, göra många fler oberoende av bidrag, och fler skulle kunna ta arbete och leva på det, även om en inte allför hög lön, eller endast deltid var tillbuds.

Medborgarlön är att skicka pengar till staten, som sedan man ska ha tillbaka, de som inte har något att skicka, får förmodligen redan omfördelade pengar.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #31 skrivet: 16 maj-09 kl 20:30 »
Skytten>> Men idag är det en stor skam att söka socialbidrag. Många kommer aldrig på fötter igen efter den mentala misshandel man utsätts för. Idag flyttar man över detta även på a-kassan. En försäkring man faktiskt betalat speciellt för. Även där ska man numera krypa på sina bara knän, blotta sin strupe, och hoppas att den som handlägger ens ärende har en bra dag. Jag skulle hellre gå under jorden och leva på lavar än att be om socialbidrag igen. Och det är ju det dom vill.

Skytten

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 16 maj-09 kl 20:42 »
Socialbidrag ger väl inte mer än livhanken, och det bör ju gå att tjäna ihop tre fyra tusen i månaden med vilka lediga sk "skitjobb" som helst, sedan blir man i detta inkomstläge ofta berättigad till bostadsbidrag, anstånd med studiemedel, mm.

Men visst ska man bara behöva visa att man är utanför skyddsystemet (a-kassa/sjukkassa)för att utan vidare få bistånd.

A-kassa är bara till namnet en försäkring, trots avgiftshöjningarna  betalar alla skattebetalare det mesta av a-kassan.

Vid en arbetslöshet på 10% och en 100% avgiftsbaserad a-kassa skulle månadsavgiften bli ca 2000:-. Om taket höjs och den blir 80% långvarigt(som många förespråkar), får avgiften läggas vid 3000:-/mån eller mer.

Principen bör ju ändå vara att man i största mån ska kunna försörja sig med eget arbete.

Skammen vid socialbidrag var definitivt större förr.

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #33 skrivet: 21 jun-09 kl 11:52 »
Jo det är klart, eftersom det är dom som får bekosta kalaset. Om vi ändå skall vara fördomsfulla menar jag...

Såg filmen "Home" där sades det att de rikaste 2%en äger 50%, halva jordklotet. När får dom nog.  ???
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Suresh

• -
« Svar #34 skrivet: 21 jun-09 kl 11:53 »
Såg filmen "Home" där sades det att de rikaste 2%en äger 50%, halva jordklotet. När får dom nog.  ???

Aldrig. Fuck them. Respektera inte äganderätten.

Pong

« Svar #35 skrivet: 21 jun-09 kl 16:54 »

Vad definieras som de rikaste? Är det nationer, folk, personer eller aktieägare. Vad räknas som 50% av halva jordklotet, är det BNP, mark, råvaror eller industri, eller företag?

Suresh

• -
« Svar #36 skrivet: 21 jun-09 kl 17:12 »
Vad definieras som de rikaste? Är det nationer, folk, personer eller aktieägare. Vad räknas som 50% av halva jordklotet, är det BNP, mark, råvaror eller industri, eller företag?

Några siffror jag har sett statistik på:

1% av Brasiliens jordägare äger över 40% av den brukningsbara arealen

Den rikaste decilen av hushållen i Tyskland står för alla nettovinster på kapital.

Huggorm

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 21 jun-09 kl 17:44 »
Några siffror jag har sett statistik på:

1% av Brasiliens jordägare äger över 40% av den brukningsbara arealen

Så var det nog i zimbabwe också förut, men på den tiden hade folk åtminstone mat på bordet

Rosten

• Närke
« Svar #38 skrivet: 21 jun-09 kl 18:13 »
Så var det nog i zimbabwe också förut, men på den tiden hade folk åtminstone mat på bordet
Men dom fick ju som dom ville.
Marken till dom fattiga.
Som tyvärr inte har råd att bruka den.

Man förstörde massor av jordsbruksredskap mm när man fördrev dom rika.
Hade varit bra att ha nu. ;)

Så om några år kommer rikt folk köpa upp marken i Zimbabwe för en spottstyver och så börjar vi om igen.

En person som har näsa för affärer kommer att bli rik. Oavsett vad som händer.
En person utan kunskap om affärer kommer alltid att bli utnyttjad.

Suresh

• -
« Svar #39 skrivet: 21 jun-09 kl 18:39 »

Utvecklingen i Zimbabwe under Mugabe är ett skolexempel på vad åsiktsförtryck, svågerpolitik och rasism kan ställa till med.

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 2 användare
skogaliten, Dajnah

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser