Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  medborgarlön  (läst 9690 gånger)

Siggy

• Gäst
medborgarlön
« skrivet: 02 okt-04 kl 18:37 »
Jag undrar om det finns någon förening som driver frågan om medborgarlön?    ???
Jag menar då inte ett politiskt parti.
Själv är jag intresserad av att verka för detta. Jag bor i Älvsborgs län.
                                  Siggy

OliK

• Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:medborgarlön
« Svar #1 skrivet: 02 okt-04 kl 19:54 »
Hej Siggy,
intressant ämne!!
Det finns en hel del som engagera sig i frågan, t.ex. International Youth- and Student Pugwash, i Sverige representerad mestadels av folk från CEMUS (centrum för miljö och utvecklings studier; www.cemus.uu.se) i Uppsala. I våras (eller nästan senvintras) fanns det en kort konferens här om ämnet. Jag tror om du kollar upp CEMUS och hör där med Malin Christensson eller Karolin Lundström kan de hitta någon förening i din närhet.
/droliver

Mats33

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 jan-06 kl 00:18 »
Jag undrar om det finns någon förening som driver frågan om medborgarlön?    ???
Jag menar då inte ett politiskt parti.
Själv är jag intresserad av att verka för detta. Jag bor i Älvsborgs län.
                                  Siggy

Se även www.medborgarlön.nu

Bo

Bekymmersfri försörjning
« Svar #3 skrivet: 22 jan-06 kl 08:53 »
utan krav på motprestation vill alla ha. Det är ingen kontroversiell fråga.

Problemet är hur man skall motivera andra att förse en med detta goda.

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 22 jan-06 kl 09:33 »
Det är troligen ganska sällsynt med "arbetsmyror" bland vurmarna för medborgarlön...

Något liknande har ju provats i kommunistiska system med känt resultat.
« Senast ändrad: 22 jan-06 kl 09:40 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Bo

Då är vi tillbaka
« Svar #5 skrivet: 22 jan-06 kl 10:29 »

OTorg.org

• Michael
    • www.otorg.org
SV: medborgarlön
« Svar #6 skrivet: 22 mar-09 kl 23:25 »
Hej
Vi är en grupp som håller på att sammanfatta olika ekonomiska system, och till detta behöver vi fler kompetenta medarbetare möjligtvis är du en av dem. I så fall hör av dig till oss.
MVH Michael
michael@otorg.org
www.otorg.org

Fordson

« Svar #7 skrivet: 16 apr-09 kl 21:28 »
Vad skulle skillnaden vara mellan socialbidrag och medborgarlön, egentligen?
Även om man införde medborgarlön så skulle det finnas massor med människor som brände pengarna
långt innan nästa utbetalning, vad ska dom göra då, socialbidrag?

Lasse.O

« Svar #8 skrivet: 20 apr-09 kl 04:03 »
Får man fråga vad medborgarlön är???

Vilverin

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 27 apr-09 kl 17:53 »
Blir också nyfiken på detta... medborgarlön?!
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 27 apr-09 kl 18:15 »
Medborgarlön innebär ungefär att det räcker med att ha blivit född för att man ska bli försörjd (av någon).
Jobbar gör man efter lust och förmåga.

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 27 apr-09 kl 18:35 »
Medborgarlön innebär ungefär att det räcker med att ha blivit född för att man ska bli försörjd (av någon).
Jobbar gör man efter lust och förmåga.
Skulle passa mig perfekt. ;D
Dom skulle skicka hit pengar varje månad och jag skulle jobba svart varenda dag. ;)
Då hade jag dubbel inkomst. ;)
Problemet idag är att jag inte har tid att jobba svart pga att jag tvingas jobba på ett vanligt jobb för att försörja mig. :'(

Bo

« Svar #12 skrivet: 27 apr-09 kl 20:23 »
Tanken var väl att eftersom det inte menas vara i sin ordning att folk svälter eller fryser ihjäl utan alla är tillförsäkrade ett sorts existensminimum som man i värsta fall får tjata sig till på någon kommunal inrättning, kunde man lika gärna skicka pengarna till folk rutinmässigt och generellt.

Min mening i saken är att eftersom alla heltidsarbetande måste jobba fram till någon gång i Augusti för att få ihop till skatten innan de kan börja tjäna pengar till sig själv, skulle det vara i sin ordning att alla som ville vara delaktiga i samhällets gratisutbud, tillförsäkras existensminimum och åtnjuta medborgerliga rättigheter, ställde upp lika länge med någon samhällsnyttig insats.

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 27 apr-09 kl 20:28 »
Tanken var väl att eftersom det inte menas vara i sin ordning att folk svälter eller fryser ihjäl utan alla är tillförsäkrade ett sorts existensminimum som man i värsta fall får tjata sig till på någon kommunal inrättning, kunde man lika gärna skicka pengarna till folk rutinmässigt och generellt.

Min mening i saken är att eftersom alla heltidsarbetande måste jobba fram till någon gång i Augusti för att få ihop till skatten innan de kan börja tjäna pengar till sig själv, skulle det vara i sin ordning att alla som ville vara delaktiga i samhällets gratisutbud, tillförsäkras existensminimum och åtnjuta medborgerliga rättigheter, ställde upp lika länge med någon samhällsnyttig insats.

Det är få som måste jobba så länge, allt är inte skatter, utan försäkringar ingår i den summan.    Vissa skatter som moms är inte på arbete utan på konsumtion.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vilverin

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 28 apr-09 kl 09:02 »
Jaha... ojdå... jag antar att jag är för ung och för nyanställd för att förstå riktigt, men jag tycker det är roligt att jobba. Och hur ska man kunna försörja folk med medborgarlön om ingen vill jobba?
Tror det är bra att man måste göra sånt som är lite motigt för att sen kunna njuta lite bättre av fritiden, för om allt var fritid så skulle den inte bli lika värdefull. Inbillar jag mig. Kändes åtminstone så när jag var arbetslös, men får man pengar ändå är det kanske skillnad...
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Rosten

• Närke
« Svar #15 skrivet: 28 apr-09 kl 10:06 »
Och hur ska man kunna försörja folk med medborgarlön om ingen vill jobba?

Det skulle inte funka helt enkelt.
För ingen skulle jobba på ett vanligt jobb om man fick lön för att gå hemma.

För dom som lever på bidrag i dag så skulle det inte bli någon större skillnad.
Dom skulle fortfarande vara fattiga.

För dom som är driftiga idag och tjänar pengar idag skulle inte heller få någon större skillnad.
Dom skulle hitta på diverse extrainkomster och tjäna pengar. Precis som idag.

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #16 skrivet: 28 apr-09 kl 10:36 »
Jag har sökt vitt-jobb snart i 20 år utan att landa ett heltidsjobb. Att kunna jobba för väner och bekanta och för det få medborjarlön vore en utopi.

Sitta hemma och uggla är inget för mig men det är det jag fått göra med nuvarande system med A-kassa som stänger av en om man (jobbar) hjälper kompisar SVART.

Mvh:Linus
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Rosten

• Närke
« Svar #17 skrivet: 28 apr-09 kl 11:37 »
Jag har sökt vitt-jobb snart i 20 år utan att landa ett heltidsjobb. Att kunna jobba för väner och bekanta och för det få medborjarlön vore en utopi.

Sitta hemma och uggla är inget för mig men det är det jag fått göra med nuvarande system med A-kassa som stänger av en om man (jobbar) hjälper kompisar SVART.

Mvh:Linus

Vad är du utbildad till om du inte har kunnat få ett jobb under det kaos som varit från 1994-2008?
Jag har utbildat massor av folk till CNC-operatörer. Den äldsta var 61 år när han var klar och även han fick jobb.
Utan att han hade någon teknisk bakgrund.

Under dom 10 år som jag jobbat som lärare så har nästan alla fått jobb.
Det sämsta året var det "bara" 92% som fick jobb direkt efter avslutat kurs.

Rosten

• Närke
« Svar #18 skrivet: 28 apr-09 kl 12:19 »
Hmm, jag har jobbat som NS-operatör en gång på 70-talet.
Med hålremsor.
Toleranserna var ner till 2 hundradelar.
Undrar hur pass kompatibelt det är med dagens CNC tro?
Kan det räcka med att plugga lite FANUC?
Vi har haft företag som har anställt folk helt utan utbildning pga att det inte fanns en enda CNC-operatör arbetslös.

Så hade du varit här för några år sedan så hade man med lätthet kunnat fixa ett jobb till dig.
Ingångslön från 19-22 000:- + skifttillägg.
Med din erfarenhet.
Här plockade man elever som var halvklara med utbildningen eftersom det inte fanns några andra att få tag på.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 28 apr-09 kl 15:44 »
Jag tror inte att det skulle bli problem med att ingen ville jobba. Hur många här har inte hört detta efter en härlig semester: "Åh, va skönt att vara tillbaka på jobbet igen! Det blev så tråkigt att bara gå och dra fötterna efter sig hela sommaren!"
Personligen tycker jag lite synd om dessa människor... Har dom inget liv?!
/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser