Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  orusttupp uppäten av lo!  (läst 5929 gånger)

Solblom

• Västergötland
    • Tvågårdar
Re:orusttupp uppäten av lo!
« Svar #20 skrivet: 19 jul-07 kl 14:59 »
Citera
Är det hela världen om jag kallar henne för ett litet monster ibland?

Nej det är det väl inte. Det står väl alla fritt att kalla saker och ting vad de vill. Sen kan man ju tycka att det är mer eller mindre lämpligt, eller hur?

Jag ser sällan djur som monster eftersom jag inte tycker att de stämmer in på den beskrivning (bara för att jag känner så var jag lockad att kolla upp sv.akademins anser om monster: a) om i mytologi l. folktro uppträdande djurväsen med skräckinjagande utseende l. stor­lek, odjur; äv. bildl. b) allmänndre, om ngn l. ngt som har yttre l. inre egenskaper som i synnerligen hög grad avvika från det normala l. som äro avskräc­kande l. onaturligt o. inge motvilja; missfoster,; omänniska resp. oting; ss. förled i ssgr o sht om ngt ofantligt stort.
– särsk. )

och där har vi förklaringen till varför jag tycker som jag gör.

Vad människor tycker om vissa djur och vad man väljer att kalla det/den- jag gillar t ex inte möss- hör väl egentligen inte till hönstråden. Så jag ger mig nu  :-[(men jag ska dock leta efter artikel ang lo och tjuvjakt).

Leikna

• Milåsa
« Svar #21 skrivet: 19 jul-07 kl 15:44 »
Men de flesta med sund inställning till djuren och har haft katt inser väl att de är lustjägare! Annars tror jag nog att man är blind och blåögd. En del är mer andra mindre lustjägare.

Men alla som har sett en katt leka med en mus eller en sork inser att den har jagat för jaktens skull och inte för att den är hungrig. Ju mer kattmat den får desto mer energi till att jaga.
I bland äter den upp bytet men lika ofta lämnas det kvar när den är sönderlekt och död.

Jag är ingen jägar och stor djurvän. Älskar katter och tycker lodjur är vackra. Varg och björn fina. MEN jag vill inte ha dem nära inpå mig och jag förstår de som bor i trakter där det finns gott om dem.

För någon vecka sedan blev ett shetlandsponnyföl byte för ett lodjur. Jag vill gärna att mina Islandshästar och deras föl skall kunna leva tryggt i sin hage. Att det skulle hjälpa med stängsel för att hålla ute lodjur är jag starkt skeptisk till.

Jag vill kunna låta min son vara i skogen och leka utan att jag skall vara orolig för varg. Egoistiskt, ja kanske det men så känner jag.

Människan är ett monster men det är många djur också.

/Åsa
Hilda, Kiwi, Cocos, Vanilj, Russin, Sockerpullan, Natt - vår härliga flock!

Rosten

• Närke
« Svar #22 skrivet: 19 jul-07 kl 22:10 »
Vår kattunge är nu ca 6 månader. Hon kommer nästan dagligen hem med halvdöda möss och sorkar som hon släpper vid våra rosenbuskar och sedan leker med i ca 2 timmar. Hon verkar tycka att det är extra kul när de försöker gömma sej och hon får hoppa in och ut i busken för att ta dem. Har aldrig sett att hon ätit upp nå'n. Det är ju kul att hon fångar möss och verkar duktig på det och tränar sej genom att lika med dem, men jag tycker att det är ruggigt och fruktansvärt plågsamt för de vettskrämda små djuren. Är det hela världen om jag kallar henne för ett litet monster ibland?
När jag växte upp hade vi några gånger besök av grävling och av mink. Alla gånger bet de tills det slutatade flaxa och de bet ihjäl alla för att sedan  eventuellt börja äta på en. Fruktansvärt. Då gillar jag rävars eller rovfåglars sätt bättre. De dödar en och tar den med sej. Sen kanske de kommer tillbaka för att hämta en till dagen efter, men de dödar inte alla på en gång för att ta en. En grävling dödade 70 höns för oss en gång. Det tycker jag man kan få kalla för monster utan att det är så konstigt. Jag tycker inte att de är mindre värda att få leva i våra skogar för det, tycker bara att det är lite läskiga metoder de använder sej av.
Även jag har ett par katt pga att jag är imot att använda gift på gården. Men katterna leker inte med fångsten i vår närhet pga att jag brukar avliva den så fort jag får se en plågad råtta.

Rosten

• Närke
« Svar #23 skrivet: 19 jul-07 kl 23:21 »
8) Men du - även människor som är positiva till jakt kan komma med denna fakta ;)

Det tar tid att leta vetenskapliga artiklar och utgivna publikationer. Jag ska leta på  - men du får hålla till godo med detta stycke publicerat i Svergies Natur så länge, tills jag hittat det diagram jag har i åtanke.

"Inom Lodjursprojektet har forskarna konstaterat att tidpunkten på året för illegal jakt i Norrbotten och Bergslagen skiljer sig åt. I Norrbotten "försvinner" lodjuren under perioden februari till maj, det vill säga när det är skoterföre. I Bergslagen "försvinner" fem av sex lodjur under perioden augusti till december, det vill säga under rådjurs- och älgjaktsperioden."

Men det jag vänder mig mot är att man hävdar att det är så många som blir dödade iligalt. Vi jägare framstår som monster som skjuter alla rovdjur vi ser.  Så är det inte.

Lite statestik
Förra jaktåret så löste 279 000 jägare jaktkort.
Vi sköt 72 lagliga lodjur på 15 dagar.
Detta gjordes av ca 3000 jägare som jagade lodjur (exakt statestik finns inte då naturvårdsverkets dator strulade men det var 2000 registrerade när den gav upp.)

Om 3000 jägare kan skjuta 72 lodjur på 15 dagar. Hur många lodjur skulle då 279 000 jägare kunna skjuta från den 1 Aug-31 januari? Om man då delar antalet jägare med antalet lojägare så finner man att blir 93 gånger flera jägare än lojägare. Om man då gångrar 72 lodjur som sköts med dessa 93 grupper a 3000 stycken så blir det 72x93=622728st Så många lodjur skulle kunna skjutas på 15 dagar om alla jägare gick ut samtidigt. Nu är ju faktist dom mesta ute samtidigt vid vissa speciella tillfällen.
Typ bockjaktsveckan, när man får börja med drevjakten och älgjakten.

enligt mina tankar så är det kanske 50 personer som verkligen skjuter ett rovdjur när det verkligen gäller. För detta får 278 950 personer höra skit från media, bloggar, inlägg på forum mm.  Om någon har lust så kan ni räkna ut hur många procent verkliga tjuvjägare vi har.
Det största problem som vi jägare har är alla dessa (karlar) som skall sitta och skryta om vad dom skulle göra om dom såg ett rovdjur. Dom retar upp ickejägare. Vilket sedan gör att vi andra får skit för det.

Jägare ser massor av rovdjur när dom sitter i skogen men många törs inte berätta om det då dom skrutit med att dom skulle skjuta direkt. Men som jag sagt tidigare. Det är jäkligt lätt att spela tuff när man är onykter. ;)
« Senast ändrad: 19 jul-07 kl 23:23 av Rosten »

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #24 skrivet: 20 jul-07 kl 15:22 »
Häröver jagar jag rov med både bössa och fälla.
Söker främst de djur som ger inkomst via päls.
Mest mink, bäver, opossum, rödräv, gråräv, tvättbjörn, coyote, och björn.

Jakten på rov häröver är nödvändig för att hålla nere poppulationerna.
De senaste åren har varit dåliga år för trappers, pälspriserna var låga och väldigt många pälsjägare stannar hemma.
Detta har inneburit att sommarens rovdjursstammar gått i taket och en stor K9-Distemper epedemi brutit ut. Även rabies har ökat dramatiskt i staten, och rabiesdrabbade djur har hittats t.o.med i storstäderna. New York City brukar ha ett fall av rabiessmittade människor/år.....i år har hitintills 8 drabbats.
Själv har jag blivit av med c.a 80 höns och skjutit 12 tvättbjörnar på gårdsplanen bara de senaste 3 veckorna.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

sallyomolly

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 20 jul-07 kl 17:49 »
Oj oj vilka diskussitioner.

Ville bara säga, utan att ha läst alla inlägg att jag inte tror att det var ett vilt lodjur. Jag tror de släpps ut från hägn för att stärka stammen och detta tycker jag faktiskt är fel- de ska vara vilda från början så att de uppför sig som de ska.

Förr märkte man dem inte- skygga, supersnabba jägare. Nuförtiden går de in i trädgårdar. De ska de inte göra. Människan förstör lodjuren som lär sina ungar sedan i nästa generation. Vem vet vad de gör sedan, anfaller?

Synd att förstöra ett djurs beteende.

annan

« Svar #26 skrivet: 20 jul-07 kl 17:58 »
ja oj

lodjuret som maken mötte var ett ungdjur som väl är bortstött av mamman, beteendet kommer sig väl av att det pga sin ålder inte fattat vad man gör och inte om man är lo. hägniden tror jag inte på, vi har även pratat med en viltansvarig (rovdjursspårare) på länsstyrelsen som bekräftat det.
« Senast ändrad: 20 jul-07 kl 20:21 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #27 skrivet: 20 jul-07 kl 20:12 »
Oj oj vilka diskussitioner.

Ville bara säga, utan att ha läst alla inlägg att jag inte tror att det var ett vilt lodjur. Jag tror de släpps ut från hägn för att stärka stammen och detta tycker jag faktiskt är fel- de ska vara vilda från början så att de uppför sig som de ska.

Förr märkte man dem inte- skygga, supersnabba jägare. Nuförtiden går de in i trädgårdar. De ska de inte göra. Människan förstör lodjuren som lär sina ungar sedan i nästa generation. Vem vet vad de gör sedan, anfaller?

Vad är det menar är fel hos lodjuret som det talats om i tråden?

Jag tycker det uppför sig väldigt lodjurslikt.

Självklart söker de sin föda där födan är enklast att finna.....varför slösa energi på att jaga rå i skogen när det finns en matservering framför fötterna?

Problemen kommer när riskerna att jaga på gårdarna blir mindre än vinsten av att göra det.

/Fred.

Tillägg: Var precis ute och avlivade en hackspett som ett par av katterna lekte med.....orkade inte höra fågelskriket längre.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

annan

« Svar #28 skrivet: 20 jul-07 kl 20:30 »
konspirationsteori är gôrskôj, men lodjuret var nog bara sugen på tupp, as simple as that
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #29 skrivet: 21 jul-07 kl 00:52 »

När jag växte upp hade vi några gånger besök av grävling och av mink. Alla gånger bet de tills det slutatade flaxa och de bet ihjäl alla för att sedan  eventuellt börja äta på en. Fruktansvärt. Då gillar jag rävars eller rovfåglars sätt bättre. De dödar en och tar den med sej. Sen kanske de kommer tillbaka för att hämta en till dagen efter, men de dödar inte alla på en gång för att ta en. En grävling dödade 70 höns för oss en gång. Det tycker jag man kan få kalla för monster utan att det är så konstigt. Jag tycker inte att de är mindre värda att få leva i våra skogar för det, tycker bara att det är lite läskiga metoder de använder sej av.

Stämmer inte riktigt ang räven, här var han och hade ihjäl 13 hönor och fem tuppar på en gång. Ett par st hittade vi en bit från hönshuset halvt nedgrävda men de allra flesta låg kvar  bara ihjälbitna, inget ätna på.

För inte tusan kan väl en grävling hoppa en meter upp och in igenom ett trasigt fönster.
« Senast ändrad: 21 jul-07 kl 00:53 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Rosten

• Närke
« Svar #30 skrivet: 21 jul-07 kl 10:28 »

Jag tror inta att dom är utsläppta från hägn. Vi har så få hägn i Sverige att det i så fall inte skulle påverka något.

Det som jag märker mest av är att rådjuren försvunnit i skogen. Dom finns nu ute på gärden. Flera hundra meter ut från skogen. Det är också betydligt vanligare med rådjur på villatomter idag än vad det var för 15 år sedan. Så lo och varg följer bytesdjuren mot bebyggelse. Att man sedan hävdar att det är ett onormalt beteende är helt sjukt.

Länstyrelser som beordrar skyddsjakt på lo och varg som smyger omkring bland hus skall beordra skyddsjakt med motivering att vi inte vill ha rovdjur bland folk. Inte att det är ett onormalt beteende. För det är helt normalt att rovdjuren följer efter bytesdjuren.

Vill man skydda rovdjuren då måste man börja med att driva bort rådjuren och harar från villatomterna och gårdar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser