Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Polsk ostkaka?  (läst 13317 gånger)

dessbee

Polsk ostkaka?
« skrivet: 11 jun-07 kl 15:31 »
Blev bjuden på en kaka som påminner om en cheesecake, fast den var gjord på en botten som mer liknar en sockerkaka och krämen var gjord på färskost från filmjölk.

Är det någon som har ett recept vore jag tacksam
« Senast ändrad: 13 jun-07 kl 16:02 av dessbee »

dessbee

Re:Polsk ostkaka?
« Svar #1 skrivet: 13 jun-07 kl 16:01 »
Surfat runt lite... det verkar som polsk ostkaka kallas för Sernik
« Senast ändrad: 13 jun-07 kl 16:03 av dessbee »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 13 jun-07 kl 17:36 »
Uppskuren i rektanglar och ibland kan det vara russin i? Hm, den har jag i.s.f. någonstans. Jag ska kolla.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 13 jun-07 kl 17:59 »

dessbee

« Svar #4 skrivet: 14 jun-07 kl 12:16 »
Tack för länken.
En sak som verkar lite skumt med det receptet är den kokta potatisen som blandas i ostmassan.

aino

« Svar #5 skrivet: 26 jun-07 kl 15:42 »
Mor min har försökt göra polsk ostkaka här i sverige utan goda resultat (inte helt katastrof men inte riktigt polsk ostkaka).
Det stora problemet enligt henne är att den osten som man gör på ostkaka i polen inte finns i sverige. Om jag inte missminner mig så köpte hon med sig sådan ost (twarozek) nån gång och då gick det mycket bättre!

Däremot kan man, om man nu tycker det är ok, köpa färdiga påsmixer för själva ostmassan som man blandar ihop med vatten (tror jag) och de är helt klart godkända.

Nu vet jag inte var du bor men i Stockholm finns/fanns det en polsk affär, liksom i Malmö. Här i Göteborg finns ett stånd inne i saluhallen som säljer mycket polska korvar till exempel. Där kan man ju gå och leta efter både osten och kanske mer troligt påsmixen. Har man ett recept direktöversatt från polska ska man vara försiktig med bla mjölet - olika länder mal på olika sätt och det kanske inte alltid stämmer med proportioner. Polskt salt är tex mycket saltare än det svenska...

Vill gärna höra om du gör framsteg i ditt sökande - det är ju så gott och jag skulle vilja göra det här hemma också någon gång!
/aino  

dessbee

« Svar #6 skrivet: 27 jun-07 kl 18:08 »
Hej aino

Har ännu inte hittat något intressant recept. Min före detta granne var polska och hon gjorde ostmassan till serniken på filmjölk som hon ställde i ugnen över natten i ca 50-60 grader för att skilja ostmassan från vasslen. Tyvärr har jag ingen kontakt med henne längre så jag får söka på annat håll. Det som var intressant med hennes sernik är att den inte var så söt som cheesecake annars kan vara, den var mer matig så att säga.

Har hittat en polsksvensk blogg "A cat in the kitchen" där bloggaren lovat att publicera sitt recept när hon får tid.

Var i Stockholm finns en polsk affär?
« Senast ändrad: 27 jun-07 kl 18:09 av dessbee »

aino

« Svar #7 skrivet: 28 jun-07 kl 08:01 »
Oj.. Det minns jag inte, vi flyttade från Stockholm 1991... Ska kolla med mamma hon minns nog.

Sommartorparn

« Svar #8 skrivet: 28 jun-07 kl 08:04 »
Det låter lite som tysk Käsekuchen. Den har mördegskant och en fyllning av kvark (kesella), ägg, socker och mjöl. Du kanske kan googla på det och kolla om receptet stämmer någorlunda.

aino

« Svar #9 skrivet: 28 jun-07 kl 08:06 »
Sant, det tyska och polska köket ligger ju ganska nära. Deras kvark är ganska lik den polska vita hårda färskosten.. Kan ju vara lättare att gå på den linjen, ja.

dessbee

« Svar #10 skrivet: 28 jun-07 kl 11:46 »
Det låter lite som tysk Käsekuchen. Den har mördegskant och en fyllning av kvark (kesella), ägg, socker och mjöl. Du kanske kan googla på det och kolla om receptet stämmer någorlunda.

Har googlat på tyska sajter och de bilder jag hittat stämmer väldigt bra med vad jag blev serverad hos min granne  :)
Stämmer också bra med mördegskanten.  Stort tack för tipset.   :)

http://www.dianasdesserts.com/index.cfm/fuseaction/recipes.recipeListing/filter/dianas/recipeID/2244/Recipe.cfm
« Senast ändrad: 28 jun-07 kl 12:26 av dessbee »

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 29 jun-07 kl 15:08 »
Det finns ett recept i mudi-mums kokboken som heter "Polsk ostkaka"

här är det:

Mördeg
4 dl mjöl
1 dl socker
1 ägg
100 g smör
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver

fyllning
6 dl gräddfil
1 ägg
2 msk vaniljsåspulver
skal av 1 citron
1-2 dl russin

Gör en mördeg, och klä en hög form med degen.Grädda i ca 10 min i 200 grader. Häll fyllningen i formen, och grädda i ca 25 min. låt kallna. Severas kylskåpskall.

hoppas att detta recept gjorde någon klokare.
Live simply......so that others may simply live.

boa

SV: Polsk ostkaka?
« Svar #12 skrivet: 05 sep-08 kl 13:29 »
Det finns flera "ostvarianter" till polsk ostkaka: man kan köpa kvarg på Lidl eller (bäst) speciel ost till just den sorten av kaka som säljs av polska butiker. I Stockholm har jag köpt den goda osten i Solna. I fredags har jag bjudit på en mycket god ostkaka enligt recept som finns på www.e-forus.se under "matcirkel". Rekommenderar varmt, mycket god.

jolanta

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 09 sep-08 kl 21:02 »
hej.. du kan använda kesella som ostmassa.. jag brukar ta den med vaniljsmak..

Beza

• CHarity for Animals Society
« Svar #14 skrivet: 17 nov-09 kl 21:28 »
Hittade tråden av rena slumpen - är ämnet fortfarande intressant? :-)
Jag är polska, kan receptet både på kvarg och ostkaka :-)
Om du räddar en hund förändrar du inte världen - men världen förändras för just den hunden...

www.djurskyddiosteuropa.se

Anne Kristine

« Svar #15 skrivet: 19 nov-09 kl 20:19 »
Hej Beza! Skulle gärna vilja veta hur man gör. kan du inte lägga ut det här. Intressant tråd. måste nog prova att göra en polsk ostkaka

Beza

« Svar #16 skrivet: 19 nov-09 kl 21:26 »
Jättegärna :-)

Först kvargen - man kan använda kvarg köpt på Lidl, men den blir aldrig lika bra. Inte kesella heller, det blir för "vattnigt och plastigt"

Till 1 kilo kvarg behövs det 4 liter filmjölk.

Jag brukar värma 2 (stående, ej öppna) paket filmjölk i mikron, på full effekt i 8 minuter - eller också på halveffekt i 16 minuter, om man har tålamod - det blir jämnare uppvärmning, men det är inte så viktigt, värmen går igenom hela filmjölken ändå ;-)
Man kan göra kvarg på andra sätt också. men det här är det enklaste och snabbaste sättet som jag har sett :-)

Filmjölken måste svalna så att kvargmassan i förpackningen stelnar - jag låter filmjölkspaketen stå några timmar i rumstemperatur, det tar ca 5-6 timmar, men den kan stå så hela natten.

Sen skall massan rinna av - återigen kör jag "latmaskvarianten" - stor melitafilter med en duk eller pappersfilter i. Man kan givetvis använda vanlig sil - men tänk på att lägga en duk i silen - annars rinner alldeles för mycket "av det goda" ut.... Jag brukar spara den avrunna vasslan (mycket värdefull. med högt proteinvärde) till brödbaket istället för vatten.

Kvargen är klar :-)
Beroende på om man vill ha fastare eller lösare konsistens, låter man stå den kortare eller längre tid (jag använder kvargen som pålägg - med gräslök, salt, peppar osv eller också med sylt

Receptet på ostkakan:

Jag brukar inte baka botten - använder färdiga kex (lat igen), smaken ändå skall ligga i ostkakan...

1 kilo kvarg (räcker till en stor tårtform, börja gärna med 1/2 kilo för att testa)
6-9 ägg
2 msk mannagryn eller maizena mjöl
100g smör (riktigt, ej margarin, saltat)
 ca 4 dl socker (man kan blanda med brunsocker)
2-3 tsk vaniljsocker
ca 2-3 msk citronjuice

Vispa smör + äggulor + socker + vaniljsocker + mannagryn
vispa äggvitor - lägg ihop med det vispade smöret med ingredienserna

Baka i ca 50 min-1 timme, ca 200 grader. Kolla efter 40 minuter om den inte blir för brun, i så fall täck den med folie.
Ostkakan är klar när den inte längre sitter fast vid kanterna av tårtformen.

När den är klar - stäng av värmen och låt den stå i ca 10 minuter - för att den inte skall sjunka.

Men även om den sjunker - är den lika god :-)

Om du räddar en hund förändrar du inte världen - men världen förändras för just den hunden...

Anne Kristine

« Svar #17 skrivet: 20 nov-09 kl 19:13 »
Tack för recepten!

Beza

« Svar #18 skrivet: 20 nov-09 kl 20:26 »
Ingen orsak :-)

Hoppas den skall smaka :-)

vargfot

« Svar #19 skrivet: 17 dec-09 kl 16:05 »
Tackar för receptet Beza. Jag känner en polska som också utgår från filmjölk. Hon lät filmjölken stå i varm ugn (strax under 60-80 grader) över natten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser