Jättegärna :-)
Först kvargen - man kan använda kvarg köpt på Lidl, men den blir aldrig lika bra. Inte kesella heller, det blir för "vattnigt och plastigt"
Till 1 kilo kvarg behövs det 4 liter filmjölk.
Jag brukar värma 2 (stående, ej öppna) paket filmjölk i mikron, på full effekt i 8 minuter - eller också på halveffekt i 16 minuter, om man har tålamod - det blir jämnare uppvärmning, men det är inte så viktigt, värmen går igenom hela filmjölken ändå ;-)
Man kan göra kvarg på andra sätt också. men det här är det enklaste och snabbaste sättet som jag har sett :-)
Filmjölken måste svalna så att kvargmassan i förpackningen stelnar - jag låter filmjölkspaketen stå några timmar i rumstemperatur, det tar ca 5-6 timmar, men den kan stå så hela natten.
Sen skall massan rinna av - återigen kör jag "latmaskvarianten" - stor melitafilter med en duk eller pappersfilter i. Man kan givetvis använda vanlig sil - men tänk på att lägga en duk i silen - annars rinner alldeles för mycket "av det goda" ut.... Jag brukar spara den avrunna vasslan (mycket värdefull. med högt proteinvärde) till brödbaket istället för vatten.
Kvargen är klar :-)
Beroende på om man vill ha fastare eller lösare konsistens, låter man stå den kortare eller längre tid (jag använder kvargen som pålägg - med gräslök, salt, peppar osv eller också med sylt
Receptet på ostkakan:
Jag brukar inte baka botten - använder färdiga kex (lat igen), smaken ändå skall ligga i ostkakan...
1 kilo kvarg (räcker till en stor tårtform, börja gärna med 1/2 kilo för att testa)
6-9 ägg
2 msk mannagryn eller maizena mjöl
100g smör (riktigt, ej margarin, saltat)
ca 4 dl socker (man kan blanda med brunsocker)
2-3 tsk vaniljsocker
ca 2-3 msk citronjuice
Vispa smör + äggulor + socker + vaniljsocker + mannagryn
vispa äggvitor - lägg ihop med det vispade smöret med ingredienserna
Baka i ca 50 min-1 timme, ca 200 grader. Kolla efter 40 minuter om den inte blir för brun, i så fall täck den med folie.
Ostkakan är klar när den inte längre sitter fast vid kanterna av tårtformen.
När den är klar - stäng av värmen och låt den stå i ca 10 minuter - för att den inte skall sjunka.
Men även om den sjunker - är den lika god :-)