Polsk ostkaka?

Startat av dessbee, 11 Jun-07 kl 15:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Beza

Citat från: vargfot skrivet 17 Dec-09 kl 16:05
Tackar för receptet Beza. Jag känner en polska som också utgår från filmjölk. Hon lät filmjölken stå i varm ugn (strax under 60-80 grader) över natten.
Ingen orsak :-)

Det är ett mycket bra sätt :-)
Jag har alltid haft problem med att hålla värmen i ugnen på så låg nivå, dessutom är jag lite rädd för att ha ugnen på på natten.

Nu gör jag färskost på det enklaste möjliga sättet: håller filmjölk i melita filter direkt från förpackningen, låter den rinna av i 16-24 timmar. Den blir mycket god, krämaktig, inte grynig som den uppvärmda osten. Men jag är periodare - tröttnar jag på den ena sorten, gör jag den andra ;-)

Om du räddar en hund förändrar du inte världen - men världen förändras för just den hunden...

www.djurskyddiosteuropa.se

Dixiebelle

Åhhh, jag hade helt missat den här tråden! ;D Jag är ju halvpolska och min moster bakade alltid den godaste "Sernik" någonsin, med russin i självklart. Har alltid tänkt att jag ska baka en egen nån dag men har haft svårt att hitta receptet - så tackar ni som gett alla tips nu :-)
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

485 Gäster, 6 användare (2 Dolda)
Sjöborgen, LimJans, peter_63, torstain