Torbjörn, varför inte silikon på aluminium utomhus? För att den utvidgar sig vid kyla, eller? tvärt emot aluminium som expanderar och krymper mer än många andra metaller vid samma temperaturförändringar?
Jag hade valt den lösningen, innan jag läste din varning och tog redan på lite mer om silikon. Så tätningen måste alltså klara sträng kyla, väta (i alla tre former) samt hetta men även vara foglig och röra sig efter aluminiumets termisk utvidgning samt fästa på metallen?
Plastic Padding?
Så gott som alla silikonmassor sprider silikonolja omkring sig när de härdar, silikonoljan är nästan omöjlig att ta bort och gör det omöjligt att få t ex färg, lim eller andra fogmassor att sitta kvar i närheten. Silikonoljan ställer också till problem med elprylar eftersom den är så bra isolerande och dessutom kan ombildas till kvarts om den utsätts för gnistor eller ljusbågar. Så silikon ska man hålla långt borta från allt som man är rädd om eller kan tänkas vilja underhålla senare.
Det finns exempel på att man har varit tvungen att riva byggnader pga att silikonsmitta gjorde den verksamhet man ville bedriva i dem omöjlig (t ex målerier eller datahallar/telefonväxlar).
Jag vet av minst ett storföretag som har stränga regler för att inte ens få in silikon på fabriksområdet - hantverkare som ska in där måste skriva under en försäkran om att de inte har något silikonbaserat med sig i bilen, personalen får inte använda hudkrämer med silikon i osv.
Ska man trots allt använda silikon så är alla silikonmassor som används i byggbranschen totalt bannlysta. Det finns sorter som är mer säkra mot silikonsmitta men dem hittar man knappast på byggvaruhus. Tecken på att en silikonmassa är av en bättre sort är bl a att den är av tvåkomponentstyp och att den INTE luktar ättika medan den härdar. En annan detalj är att de bättre massorna inte finns i en mängd olika färger utan enbart rödbrunaktig.
Ett exempel på ställe där de bättre silikonmassorna har använts är för ingjutning av högspänningskomponenter i tv-apparater och datorskärmar från 70-80-talet.
Plastic Padding är inte ett namn på en specifik produkt utan det är ett varumärke som något av de stora kemiföretagen (Henkel?) använder på en mängd olika tvåkomponentsspackel, limmer mm, mest tänkta att användas i bilsammanhang.