Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Täta tak på villavagn  (läst 616 gånger)

frasse72

• Halland
Täta tak på villavagn
« skrivet: 28 maj-25 kl 13:40 »
Igår kikade jag upp på taket och såg att mittenskarvens tidigare tätningsremsa eller liknande börjat att resa sig.
Då taket är lite klent så vågar man inte riktigt gå på det. Så vad finns det man kan använda?
Helst något hyfsat enkelt då hela taket måste täckas då taket är grått i nuläget.
Antingen någon typ av tjära som är lätt att rolla/penslas på eller om det finns någon självhäftande takpapp?
Har ingen aning vad man ska använda det är mer frågor än påståenden.

torbjorn

• Medelpad
SV: Täta tak på villavagn
« Svar #1 skrivet: 28 maj-25 kl 13:53 »
Vad är det för material i nuvarande taktäckning? Bilder?  Hur stor ambitionsnivå har du med reparationen, dvs räcker det om det håller ett år eller ska det göras grundligt och mer långsiktigt?
En enkel tillfällig lösning är att täcka hela taket med en lättviktspresenning av inte alltför dålig kvalitet, som man surrar fast noga.

frasse72

• Halland
« Svar #2 skrivet: 28 maj-25 kl 18:16 »
Vad är det för material i nuvarande taktäckning? Bilder?  Hur stor ambitionsnivå har du med reparationen, dvs räcker det om det håller ett år eller ska det göras grundligt och mer långsiktigt?
En enkel tillfällig lösning är att täcka hela taket med en lättviktspresenning av inte alltför dålig kvalitet, som man surrar fast noga.
En långsiktig lösning är tanken.
Taket är i aluminium och har en liten sluttning.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 28 maj-25 kl 18:51 »
Ta några bilder på hur det ser ut och lägg upp dem här (tänk på att forumet inte medger större bildstorlek än 192 kB, du får dra ner upplösning och/eller kvalitet i ett bildbehandlingsprogram för att få så tydliga bilder som möjligt under de förutsättningarna). Är det lätt att lyfta av takplåtarna och kolla hur det ser ut under dem?

frasse72

• Halland
« Svar #4 skrivet: 02 jun-25 kl 16:11 »
Ta några bilder på hur det ser ut och lägg upp dem här (tänk på att forumet inte medger större bildstorlek än 192 kB, du får dra ner upplösning och/eller kvalitet i ett bildbehandlingsprogram för att få så tydliga bilder som möjligt under de förutsättningarna). Är det lätt att lyfta av takplåtarna och kolla hur det ser ut under dem?

Det går inte att lyfta av takplåtarna. Vill hitta något som man kan applicera med pensel eller roller.
Går inte att gå på taket i nuläget.
bifogar bilder.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 02 jun-25 kl 16:27 »
Det finns ingen anledning att måla på tätningsmassa på obruten plåtyta, koncentrera dig på bara skarven och eventuella andra ställen där det bevisligen läcker in.

Vad är det för material i befintlig tätningsremsa i skarven?  Sikta på någon tätningsmassa för fogspruta som är av ungefär samma slags material som remsan (butyl, polyuretan eller vad det nu kan vara), och som att döma av det finstilta bör tåla att vara utomhus.  Använd ABSOLUT INTE silikon.

Om det är aktuellt att måla hela taket av utseendeskäl, så är det en helt annan historia som gott kan vänta tills taket är tätt.

frasse72

• Halland
« Svar #6 skrivet: Igår kl. 10:55 »
Det finns ingen anledning att måla på tätningsmassa på obruten plåtyta, koncentrera dig på bara skarven och eventuella andra ställen där det bevisligen läcker in.

Vad är det för material i befintlig tätningsremsa i skarven?  Sikta på någon tätningsmassa för fogspruta som är av ungefär samma slags material som remsan (butyl, polyuretan eller vad det nu kan vara), och som att döma av det finstilta bör tåla att vara utomhus.  Använd ABSOLUT INTE silikon.

Om det är aktuellt att måla hela taket av utseendeskäl, så är det en helt annan historia som gott kan vänta tills taket är tätt.

Har tyvärr ingen aning om vad det är för remsa som ligger rakt över taket då det inte är vi som lagt dit den.
Dom har lagt silikon på kortsidorna och i hörnorna på taket.
Skall man försöka att ta bort den eller bara låta det vara?
Mina tankar gick åt att man kunde tätat och på samma gång fått taket målat.
Men vet inte om det finns någon lösning på det?
Tjära va en tanke.

Hade man kunnat gå på taket så hade jag en tanke om att lägga takpapp men det är inget som jag vågar. 

torbjorn

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: Igår kl. 11:20 »
Det går väl att se, känna, lukta osv på den befintliga tätningsremsan för att bestämma vad det är för material.

Jag tror inte på att lägga takpapp ovanpå plåten, då är det nog bättre att lyfta av plåten och göra någon åtgärd under den.  Finns det ritningar eller dokumentation från vagntillverkaren på hur taket är uppbyggt under plåten?

Erik Forsman

• Hur svårt kan det vara?
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: Idag kl. 07:21 »
Torbjörn, varför inte silikon på aluminium utomhus? För att den utvidgar sig vid kyla, eller? tvärt emot aluminium som expanderar och krymper mer än många andra metaller vid samma temperaturförändringar?

Jag hade valt den lösningen, innan jag läste din varning och tog redan på lite mer om silikon. Så tätningen måste alltså klara sträng kyla, väta (i alla tre former) samt hetta men även vara foglig och röra sig efter aluminiumets termisk utvidgning samt fästa på metallen?

Plastic Padding?
DIY-lösningar:
Bygg själv, köp inte.
Allt du själv åstadkommer är av bättre kvalitet till ett lägre pris!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #9 skrivet: Idag kl. 08:58 »
Torbjörn, varför inte silikon på aluminium utomhus? För att den utvidgar sig vid kyla, eller? tvärt emot aluminium som expanderar och krymper mer än många andra metaller vid samma temperaturförändringar?

Jag hade valt den lösningen, innan jag läste din varning och tog redan på lite mer om silikon. Så tätningen måste alltså klara sträng kyla, väta (i alla tre former) samt hetta men även vara foglig och röra sig efter aluminiumets termisk utvidgning samt fästa på metallen?

Plastic Padding?

Silicon är djävulens påfund.
Det finns betydligt bättre material som är snällare mot materialet och dessutom klarar de rörelser som uppstår.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #10 skrivet: Idag kl. 09:52 »

Plastic Padding?

Så gott som alla silikonmassor sprider silikonolja omkring sig när de härdar, silikonoljan är nästan omöjlig att ta bort och gör det omöjligt att få t ex färg, lim eller andra fogmassor att sitta kvar i närheten. Silikonoljan ställer också till problem med elprylar eftersom den är så bra isolerande och dessutom kan ombildas till kvarts om den utsätts för gnistor eller ljusbågar.  Så silikon ska man hålla långt borta från allt som man är rädd om eller kan tänkas vilja underhålla senare.
Det finns exempel på att man har varit tvungen att riva byggnader pga att silikonsmitta gjorde den verksamhet man ville bedriva i dem omöjlig (t ex målerier eller datahallar/telefonväxlar).
Jag vet av minst ett storföretag som har stränga regler för att inte ens få in silikon på fabriksområdet - hantverkare som ska in där måste skriva under en försäkran om att de inte har något silikonbaserat med sig i bilen, personalen får inte använda hudkrämer med silikon i osv.

Ska man trots allt använda silikon så är alla silikonmassor som används i byggbranschen totalt bannlysta. Det finns sorter som är mer säkra mot silikonsmitta men dem hittar man knappast på byggvaruhus.  Tecken på att en silikonmassa är av en bättre sort är bl a att den är av tvåkomponentstyp och att den INTE luktar ättika medan den härdar.  En annan detalj är att de bättre massorna inte finns i en mängd olika färger utan enbart rödbrunaktig.
Ett exempel på ställe där de bättre silikonmassorna har använts är för ingjutning av högspänningskomponenter i tv-apparater och datorskärmar från 70-80-talet.

Plastic Padding är inte ett namn på en specifik produkt utan det är ett varumärke som något av de stora kemiföretagen (Henkel?) använder på en mängd olika tvåkomponentsspackel, limmer mm, mest tänkta att användas i bilsammanhang.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #11 skrivet: Idag kl. 17:28 »
Jag skulle regla upp taket och lägga dit korrigerad takplåt. Reglingen och den nya plåten skulle jag lägga ovanpå den gamla .Det skulle ju också stärka taket.
kretslopp

torbjorn

• Medelpad
« Svar #12 skrivet: Idag kl. 21:15 »
Tänk på att det är en vagn som troligen är registrerad och måste hålla sig inom de vikter som har fastställts vid typbesiktningen. Då är det uteslutet att lägga på några hundra kg extra i takkonstruktionen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

770 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser