Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Innomhusburar för produktionsdjur  (läst 9056 gånger)

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
Innomhusburar för produktionsdjur
« skrivet: 17 maj-07 kl 14:17 »
Hej på er!
Funderar på hur jag ska bygga en sexfacksbur.
Förutsättningarna är materialet som jag tänker använda.
Plywood 12*1200*2440 mm och 45*45 mm reglar,
19 el 22 mm brädor till dörram och framsidan.
Rutnät 25 mm till både dörr och foderhäck.

Hoppas på synpunkter: Benhöjd, gångjärn, golvlutning m.m.

mvh. Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Potatisblomma

• Södermanland
Re:Innomhusburar för produktionsdjur
« Svar #1 skrivet: 17 maj-07 kl 16:50 »
Det finns några äldre trådar om burbyggande där du säkert hittar en massa matnyttigt:

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=19;action=display;threadid=17199;start=0

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=19;action=display;threadid=17573;start=0

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=19;action=display;threadid=3321

Höjden på benen beror mest på hur lång du är och om du vill ha en pall för rengöring av de översta burarna, eller krypa på golvet för de nedersta  ;)

Man sparar mycket virke på att sätta nedersta buren direkt på befintligt (betong-) golv.

Jag tycker bättre om att använda spontat istället för skivor.

Har ingen lutning på burarna mer än vad som blir av sneda ladugårdsväggar  :P

Som gångjärn kan du använda vävd gummirem, beror på hur mycket pengar du vill spendera  ;)
Landsflykting i storstan...

beekeepern

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 17 maj-07 kl 20:31 »
Tackar för tipsen!
Kollade på Högberga, de har inget 25mm fyrkantnät med bredden 600 mm. vill ju inte behöva klippa ner ett större nät med spill som följd.
Hur gör ni andra med foderhäcken?
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 18 maj-07 kl 21:56 »
Jag har höhäckar med 25*25 mm rutor, det funkar.

Fast i en annan tråd skrev någon att de använde glassburkar som hängdes på utsidan - det tycker jag låter genialiskt!!!  :) ...så i fortsättningen ger jag upp höhäcksbyggande och gör helt raka väggar med en burk på utsidan istället.

I sommar blir det till att äta glass i stora lass  ;D

beekeepern

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 18 maj-07 kl 22:10 »
Frågan är ju,
om man ska räkna inköpet av glassen till burkostnaden.
 ;) :)

« Senast ändrad: 18 maj-07 kl 23:17 av beekeepern »
Sökare...

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 18 maj-07 kl 22:47 »
Frågan är ju,
om man ska räkna inköpet av glassen till burkostnade.
 ;) :)

Då kanske det till och med blir avdragsgillt  ;D  ???

Fjällsäter

« Svar #6 skrivet: 19 maj-07 kl 14:05 »
Citera
Då kanske det till och med blir avdragsgillt    

Hahaha...

beekeepern

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 20 maj-07 kl 17:55 »
Min tanke är att kunna tillverka en gigg/mall.
Så det blir möjligt att bygga burar i större antal, även till försäljning till de som inte bygger själva.

Alla kan ju inte vara bra på allt, så det kan ju vara en nisch att bygga burar, några är bra på uppfödning, försäljing m.m.

Några tankar bara, hoppas på fler synpunkter.
Sökare...

Gösta

« Svar #8 skrivet: 21 maj-07 kl 18:57 »
Hej burbyggare!
Använd aldrig skivor som bottematerial!
Två orsaker: det är botten som tar stryk först så den skall vara enkel att byta ut. Att få ut en hel skiva ur en färdigbyggd bur är svårt.
En skiva blir ofelbart hal och ännu värre blir det med halm ovanpå. Du kommer att få kaniner med brutna ryggar!
Använd spontat virke och lägg den skrovliga sidan upp så slipper du halkrisken.
Golvlutning ca 5 cm högre i bakkant om du har vattennipplar. Detta för att slippa dränkta burar om nippeln skulle börja läcka.
Gösta

beekeepern

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 21 maj-07 kl 19:02 »
Hej Gösta!
Tänkte använda Kimmas metod med grundtjära, som målas på golvet och sedan sandas så det blir en sträv yta.
Sökare...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 21 maj-07 kl 21:26 »
För att inte förarga någon med att min metod är bättre vill jag informera om att jag har "kokat om" mina burar i veckan, med blåslampa och eftersom detta var mitt första försök med botten på burarna målade på detta viset kan jag säga att jag är nöjd över resultatet. Tjäran kokar om och smälter in i alla små hål och springor, sen får tiden utvisa om det fungerat rent smittomässigt.

Skall tillägga att tjära är dyrt, målningen tidsödande och omkokningen tar också massor med tid. MEN buren håller i all evighet då fukt,urin osv inte kan tränga igenom.

/Kimma

EDIT: Jag har använt plywoodskivor i botten men som Beekeepern skriver sandat dem så de inte skall bli hala. Blir lite bekymmersamt när man vill skrapa dem rena men inte värre är att man kan spola dem, de är ju trots allt vattentåliga efter en tjärbehandling.
« Senast ändrad: 21 maj-07 kl 21:31 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

beekeepern

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 22 maj-07 kl 10:49 »
Hej!
Frågan är ju hur den optimala buren ska se ut,
skivor i väggarna råspont till golv?
Ska man ha en gemensam dörr för tre våningar eller ska det vara tre dörrar, (för och nackdelar)
Sökare...

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 22 maj-07 kl 21:40 »
...smaken är som baken....

Jag gör en dörr per tre våningar, men det är mest för att det blir billigast (kräver färre lås och gångjärn).

Ska du sälja burarna till rimligt pris så gäller det att du håller kostnaderna nere. Roligare att kunna ta ut mer i vinst plus lättare att sälja när burarna inte kostar multum ;)

Kan du svetsa? Jag tror att något slags ihopkopplingsbara gallerväggar med ben och bottnar till, kan vara säljbart... Då skulle burarna bli mer flexibla samt lättare att transportera. Lite Ikea typ!

Kanske kan du erbjuda burbyggarhjälp i befintligt stall, för virkeskostnaden minskar genom att tex använda ladugårdsväggen som baksida, än köpa virke till det också.

Det var mina tankar  ;D

beekeepern

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 22 maj-07 kl 22:51 »
Tackar "Potatisblomman" för dina synpunkter,
tänker lika som dig
 ;)
Sökare...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #14 skrivet: 23 maj-07 kl 13:26 »
Vattenfast OSB skiva är sträv i sig själv.

Disney

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 23 maj-07 kl 14:41 »
Vattenfast OSB skiva är sträv i sig själv.

Är det en "behandlad" OSB du menar, eller är alla OSB vattenfasta??  ???

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #16 skrivet: 23 maj-07 kl 17:21 »
Oj! Hm! Öh....vet inte :) Där jag köpt mina så säger dom "dom är vattenfasta" om OSB. Men om det bara är deras eller alla, vet jag ej.

Ok, nu stryker jag OSB'n med kallasfalt också. Allt blir så svart och snyggt då  :-[ Och jag tycker dom har hållit bättre än byggplywood med kallasfalt.

Disney

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 23 maj-07 kl 22:45 »
Jaha, det vore ju kanon om de redan är vattenfasta då...Om det inte är några special OSB din affär sitter inne med... :)
Kallasfalt? Var inhandlar du det (färgaffär kanske?) och pris ung?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #18 skrivet: 23 maj-07 kl 22:48 »
Tror att OSB är vattenfast till en viss punkt bara. Har dock aldrig provat att blötlägga en sådan skiva  :P

Kallasfalt hittar du på bauhaus,byggmax,färgaffären osv..
Tror Byggmax har den billigaste. Tror en 5 liters spann gick på strax under 200 kr
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #19 skrivet: 24 maj-07 kl 01:36 »
Finns enliters för runt 70:- för mindre byggen också. Fast, det hette "grundtätning" eller något liknande men skulle vara detsamma som kallasfalt.

Hade en 6 facksbur förut där bottnarna bara sänktes ner på reglar och "passade in".  Det var bara att ha färdigmålade reservbottnar till hands och bonka i grannen inunders tak med näven och byta vid behov på någon städdag. Fick ut 3 bottnar av en skiva och lite bolådor av spillet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser