Ursäkta detta sidospår men jag vill nog poängtera att den polemik mot bedövning av djuret innan avblodning, som jag själv har mött i samtal, i massmedia och i olika uttalanden från olika religiösa grupper sällan kommit från sk semitiskt håll dvs från Mossaiska trosbekännare utan mer och oftare från ett annat (lika semitiskt håll),och detta kan kanske stöta den politiska korekteheten - dvs från företrädare för den Islamska tron. Dessa har påfallande ofta ersatt kunskap i vad som står i Koranen med påståenden vilka löst anknyts till Koranen eller en religiös ledare, vidare låter dessa män ibland emfas och patos träda i stället för gedigen biologisk kunskap och (hemska tanke) praktisk erfarenhet av att bedöva först och avbloda sedan. Man argumenterar således utifrån känsla hellre än förnuft, oprövade antaganden i stället för kunskap, difus och oreflekterad tro i stället för säkert och verifierat vetande.
Ibland måste nog ändå kunskap, beprövad erfarenhet och myndigehets utövning UTAN politiska hänsyn få stå över religiösa tankemönster och traditioner vars ursprung ter sig lika självklara för deras anhängare som osäkra för enkritiskt tänkande människa.
Skulle ett förslag om en lagtext med innebörden att man p g a religiös (van)tro skulle få rätt att avbloda slaktdjuret utan föregående bedövning kommer jag nog att försöka starta ett upprop, i vart fall.
Men blotta tanken på ett sådant förslag får mig att vilja vässa huggkniven och slipa hötjugans spetsar!!!