Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaniner for dummies  (läst 16999 gånger)

dfee

Re:Kaniner for dummies
« Svar #100 skrivet: 19 jun-07 kl 12:59 »
Hur har ni avelsdjuren? En och en? (alltid?)
Inne, ute eller båda? hur, var och när är dom inne eller ute?

Djur som föds upp för slakt antar jag man kan ha i grupp iaf tills hanarna börjar slåss.

Dom här elstängslen avsedde för kaniner, är dom något att ha? Funderade på om det kunde vara ett smidigt sätt att ha flyttbara ”stora” inhägnader på sommaren.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #101 skrivet: 19 jun-07 kl 23:17 »
Hur har ni avelsdjuren? En och en? (alltid?)
Inne, ute eller båda? hur, var och när är dom inne eller ute?

En och en för det mesta. Kaniner är individer, vissa trivs med sällskap och andra inte. Ibland går en hona tillsammans med hanen i två veckor, ibland några timmar. Några gånger har jag haft en hane med flera honor.

Inne eller ute varierar också. Sommartid vill jag helst ha alla ute men har inte möjligt än (kaninerna själva bryr sig nog inte så mycket om vilket).
Jag bär inte ut och in på kaninerna varje dag, utan finns det plats och möjlighet att gå i betesbur så får de gå där ett tag. Det innebär nog en viss stress att bli kånkad fram och tillbaka hela tiden...

Djur som föds upp för slakt antar jag man kan ha i grupp iaf tills hanarna börjar slåss.
Jajjamen! Man kan plocka ut bråkstakarna allteftersom.

Dom här elstängslen avsedde för kaniner, är dom något att ha? Funderade på om det kunde vara ett smidigt sätt att ha flyttbara ”stora” inhägnader på sommaren.

Det undrar jag också!!! De verkar så låga... och inte särskilt rovdjurssäkra (fåglar).... Någon som använder?
Landsflykting i storstan...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #102 skrivet: 19 jun-07 kl 23:21 »
En och en för det mesta. Kaniner är individer, vissa trivs med sällskap och andra inte. Ibland går en hona tillsammans med hanen i två veckor, ibland några timmar. Några gånger har jag haft en hane med flera honor.

Inne eller ute varierar också. Sommartid vill jag helst ha alla ute men har inte möjligt än (kaninerna själva bryr sig nog inte så mycket om vilket).
Jag bär inte ut och in på kaninerna varje dag, utan finns det plats och möjlighet att gå i betesbur så får de gå där ett tag. Det innebär nog en viss stress att bli kånkad fram och tillbaka hela tiden...Jajjamen! Man kan plocka ut bråkstakarna allteftersom.Det undrar jag också!!! De verkar så låga... och inte särskilt rovdjurssäkra (fåglar).... Någon som använder?

Har ett sådant, dock med ett pyttit aggregat men jättarna bryr sig inte om det och kryper under.
« Senast ändrad: 19 jun-07 kl 23:25 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Norrsken

• -
« Svar #103 skrivet: 21 jun-07 kl 21:23 »
Som Gruff skriver, vill du använda pälsen är vissa raser bättre lämpade än andra.

Fransk vädur (har mindre bra päls att flå och bereda men är ytterst vänlig och lätt att handskas med)
New Zealand Red-white osv (bra slaktvikt,har som en av få raser 10 spenar istället för 8, växer fort och pälsen är av bra kvalité, denna ras används främst som slaktkanin i sverige)
Californian (svår att å tag på men har en bra slaktvikt)
Blå och vit Wiener (bra slaktvikt,svår att få tag på)
Belgisk jätte (ger mycket kött men är dyr i drift)
Gotlandskanin (lever huvudsakligen på fattig föda,mest hö,billig i drift men ger under 1 kg kött per kanin)
Vit lant (se gotlandskanin ang foder, men ger större köttdjur, vanlig i danmark)

Se där, jag som tyckte att vädurar verkade ha så fin päls.. Dessutom fina färger.. Och då jag hört en del gott om rasen så tyckte jag att det verkade intressant. Nu vet jag ju inte om jag är kapabel att bereda några skinn, eller om jag har tiden att pyssla med sånt. Men jag har i alla fall hyst en tanke om att kunna göra det. Vad är det som gör väddurens päls mindre lämpad? Hur härdig är den med tanke att kunna ha den utomhus (bör man isolera någon del av buren)? Och hur blir korsningar? Kan det vara värt att skaffa hane och hona av olika ras?

Vit lant låter ochksåintressant på ovanstående beskrivning. Kan någon berätta lite mer om dem?

Massor med nybörjarfrågor :-[ Men jag tänkte försöka få till lite kaninhållning innan hösten. Kanske hinna med en kull innan vintern slår till. Är jag totalt naiv eller?
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #104 skrivet: 21 jun-07 kl 22:01 »
På tal om olika raser, så är det treraskorsnigar som är de bästa för produktion. Det har tagits fram en viss "ras" (korsningsschema egentligen) på ett univeristet i USA som heter Altex. Jag kommer själv använda olika korsningshonor på Gotlandshane till en början (roligt med statestik så det kommer vägas och jämföras)  :)

Altex är en kanin man säljer som fadersdjur till produktionsanläggningar. Paras med NZ eller Californian som moderdjur.

Altex står för de universitet som avlade fram den, nämligen Alabama och Texas.

Altexkaninen består av 50% Belgisk jätte, 25% Stora silver och 25% Californian. Man har avlat på snabbvuxenhet, så stor 10-veckorsvikt som möjligt.

Edgar

Norrsken

• -
« Svar #105 skrivet: 21 jun-07 kl 22:10 »
...och hur var det nu ni kunniga människor sa.. Det gjorde inte så mycket om hanen var av större ras än honan? Har för mig att jag läst nånstans att vissa raser växer fort och blir stora, men får då färre ungar. Medan andra får fler ungar som inte blir lika stora.. Det ideala (ur produktionssynpunkt alltså, personligen tycker jag fortfarande att det viktigaste är att djuren mår bra!) vore väl i såna fall en hane som ger stora snabbväxande ungar, parat med en hona av ras som ger fler ungar?
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 2 användare
Hans Hultén, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser