Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaniner for dummies  (läst 16984 gånger)

dfee

Kaniner for dummies
« skrivet: 16 apr-07 kl 12:25 »
Hej,

VARNING; eftersom jag inte kommer överens med sökfunktionen på alternativ finns risken att jag ställer frågor som redan är besvarade X-antal gånger.

Eftersom jag numera har plats så det räcker har jag börjat fundera på det här med kaniner. Det jag i första hand är ute efter är att börja med djurhållning och få tag i hundmat. Tanken jag lekte med var att föda upp kaniner för att använda som mat á la BARF till mina hundar. Och på så sätt iaf var mer självförsörjande vad gällande maten till mina ungar.

Så vad jag är ute efter är tips på kunskapskällor, d.v.s. böcker, texter på nätet m.m. allt sånt som en färsking behöver läsa och lära sig.

Jo och en sista basic-fråga. Kan jag lära mig tillräckligt via teori för att börja på ett bra sätt, eller är en eller flera av dessa kurser jag hittat att rekommendera?

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:Kaniner for dummies
« Svar #1 skrivet: 16 apr-07 kl 12:28 »
dom har bra kurser på Vreta, om kaninproduktioner och slaktkurser. jag ska gå den längre fram, har fått den rekomnderat av många.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Dandelia

• Gäst
Läs på och hör dig för
« Svar #2 skrivet: 16 apr-07 kl 12:47 »
Hej!
När jag började med kaniner för många år sen läste jag allt jag kom över och gick med i en kaninförening. Men då jag inte hade nån praktisk kunskap gjorde jag många misstag.

Det kan vara bra att ha en kunnig person att vända sig till. Många svar och hjälp på traven kan fås via forum som detta, men att träffas öga mot öga och diskutera är ännu bättre. :) Att gå en kurs låter fint! Jag funderar själv på att gå men har inte bestämt mig.

Kaniner är som tur är lätta att ha att göra med och är tacksamma att avla på. Det är roligt och berikande!

Jag ska återigen ta upp min hushållsavel, dels för nöjet och trivseln med kaniner, dels för att fylla på i frysen åt både oss människor och våra hundar. Jag BARFAR mina jyckar, jag med. :) Kaninkött kan -åtminstone där jag befinner mig- vara svårt att få tag i.

/Dandelia

dfee

« Svar #3 skrivet: 16 apr-07 kl 13:04 »
Vilka böcker är att rekommendera? Det är ju som det flesta ämnen översvämmat med böcker i ämnet, och som färsking är det svårt att gallra ut guldkornen.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #4 skrivet: 16 apr-07 kl 13:05 »
vill ni berätta lite mer vad det här med att ni BAFFRAR era hundar betyder ???? är väldigt nyfiken....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

dfee

« Svar #5 skrivet: 16 apr-07 kl 14:27 »
vill ni berätta lite mer vad det här med att ni BAFFRAR era hundar betyder ???? är väldigt nyfiken....

Här är lite svenska sidor:
http://www.willas.net/barf/index.htm
http://www.skalmans.se/newpage.html
http://www.jipotimas.se/information.htm

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 16 apr-07 kl 22:29 »
...och jag (halv-)barfar katterna ;D Fast de får nu mer kaninhuvud kokt - mer lättätet för kattkäkar  ;)

Låna några böcker om sällskapskaniner på bibblan! Det brukar stå mycket matnyttigt, och skötseln av produktionsdjur är i stort sett det samma som för sällskapskaniner.

Åke Johansson har skrivet en bok om produktionskaniner, som finns att köpa via KAF.

Kurserna är kul!
Landsflykting i storstan...

dfee

« Svar #7 skrivet: 17 apr-07 kl 07:20 »
Åke Johansson har skrivet en bok om produktionskaniner, som finns att köpa via KAF.
Det är "Kaniner som produktionsdjur" du menar eller hur?
Måste jag vara medlem för att beställa från materiallagret?

dfee

« Svar #8 skrivet: 17 apr-07 kl 07:26 »
En snabb fråga till.

Var vänder man sig för att hitta leverantör av köttdjur? Har fått för mig att vissa blivit rätt skygga pga rädslan för militanta aktivister.

dfee

« Svar #9 skrivet: 17 apr-07 kl 08:17 »
Hittade "Kaniner av K.G. Roos" på mitt lokala biblioteks hemsida, så den är numera reserverad. Kommer att köra den genom kopiatorn på jobbet och göra en pdf av den bara utifall jag aldrig kommer att hitta den till salu någon gång.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 17 apr-07 kl 08:40 »
Det är "Kaniner som produktionsdjur" du menar eller hur?
Måste jag vara medlem för att beställa från materiallagret?
Japp, det är den boken! Jag vet inte om man måste vara medlem, ring och försök beställa - så lär det märkas  ;)

En snabb fråga till.

Var vänder man sig för att hitta leverantör av köttdjur? Har fått för mig att vissa blivit rätt skygga pga rädslan för militanta aktivister.

Du kan sätta in en annons på detta forum, eller kolla efter större raser bland annonserna på KAF. Jag tror att de flesta som föder upp större raser faktiskt äter upp "överskottet" , men det pratar man ganska tyst om  ;) :P
Landsflykting i storstan...

dfee

« Svar #11 skrivet: 17 apr-07 kl 12:33 »
En sak till, det här med att välja ras. Finns det något sätt att hitta en snabb överblick på de olika raserna, i hänseende krav på erfarenhet, lämplighet som matkanin m.m.?

Lite snabbt har jag tyckt mig se att många pratar, vit lant, fransk vädur, gotland, new zeeland white som lämpliga för gröngölingar att börja med som matkaniner. Men det är ju fortfarande 4 st, alltså tillräckligt för att förvirra mig. ;)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #12 skrivet: 17 apr-07 kl 13:08 »
Och jag tror nog att ju fler tips man får, ju mer förvirrad blir man :) För alla verka ja just "sin" favorit som vida överträffar alla andras.

Är det till det egna hushållet, så tror jag man helt enkelt får välja en sort man tycker om. Både utvändigt och invändigt, så att säga. kanske någon sort har enligt dig, vacker färg? Slöjdar du så kanske fina skinn är kan vara något at tänka på. Kargt klimat? Foderbehov och långt till granngården? Hur ser dina behov ut?

defee, du behöver inte vara medlem för att betsälla häftet. Ring eler skriv till personen som står för lagret, så kommer det om några veckor. Jag tycker det är värt besväret. För det står mkt. i den man inte hittar på andra håll.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 17 apr-07 kl 13:58 »
En sak till, det här med att välja ras. Finns det något sätt att hitta en snabb överblick på de olika raserna, i hänseende krav på erfarenhet, lämplighet som matkanin m.m.?

Lite snabbt har jag tyckt mig se att många pratar, vit lant, fransk vädur, gotland, new zeeland white som lämpliga för gröngölingar att börja med som matkaniner. Men det är ju fortfarande 4 st, alltså tillräckligt för att förvirra mig. ;)

Om man säger som så, så går alla kaniner att äta oavsett ras.
Det handlar mer om i vilken viktklass man vill komma upp i, hur stor familjen är eller hur mycket kött man behöver. Utöver det handlar det nog mest om vilken typ av kanin man kan tänkas ha, vad beträffar mentalitet eller fodervanor och päls/utseende.

Som Gruff skriver, vill du använda pälsen är vissa raser bättre lämpade än andra. Vill du bara ta fram hundmat duger nästan vilken ras som helst.
Vill du göda familjen är det bra om 1 kanin räcker till en hel middag.
Men raser som jag personligen tycker lämpar sig för ditt ändamål(antar att du har stora hundar) och som även kan ge middag åt en hel familj är som följer:

Fransk vädur (har mindre bra päls att flå och bereda men är ytterst vänlig och lätt att handskas med)
New Zealand Red-white osv (bra slaktvikt,har som en av få raser 10 spenar istället för 8, växer fort och pälsen är av bra kvalité, denna ras används främst som slaktkanin i sverige)
Californian (svår att å tag på men har en bra slaktvikt)
Blå och vit Wiener (bra slaktvikt,svår att få tag på)
Belgisk jätte (ger mycket kött men är dyr i drift)
Gotlandskanin (lever huvudsakligen på fattig föda,mest hö,billig i drift men ger under 1 kg kött per kanin)
Vit lant (se gotlandskanin ang foder, men ger större köttdjur, vanlig i danmark)

Sen finns det större raser där jätten ingår så som:
Tysk jättescheck (svår att få tag på men jag kan ordna  :))
Stora silver  (inte vanlig i sverige)
Bourgondie
Stor chinchilla
Osv, alla sistnämda har en vuxenvikt på 5kg eller mer, men är svåra att få tag i, i sverige.

Så nu har jag gjort det ännu rörigare för dig genom att lägga till fler raser :)

« Senast ändrad: 17 apr-07 kl 14:00 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 17 apr-07 kl 17:38 »
Gotlandskanin (lever huvudsakligen på fattig föda,mest hö,billig i drift men ger under 1 kg kött per kanin)

Räknar du utan ben då?

Dandelia

• Gäst
Stor chinchilla
« Svar #15 skrivet: 17 apr-07 kl 19:32 »
Ohh, jag hade stor chinchilla! Dom är såå vackra! Stora och snälla och fantastiska mödrar (men det gäller väl alla kaninraser?).  Dom hade dock en tendens att bli tjocka och var ohanterliga vid kloklippning pga sin storlek och styrka. Jag har kvar ärr på armen efter klorna. Damen ville inte vara till lags :-)

Funderar dock på annan ras nu. Har ej bestämt vilken...

/Dandelia

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 17 apr-07 kl 22:10 »
Räknar du utan ben då?

Med ben vid en slaktålder på 16 veckor.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 17 apr-07 kl 22:17 »
Med ben vid en slaktålder på 16 veckor.
Hm. Uppenbarligen är det stor variation på hur stora gotlandskaniner blir. Vi har bara fått en på under ett kilo och den var så liten att vi trodde det var något fel på den. Men den såg normal ut slaktad, bara liten.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #18 skrivet: 17 apr-07 kl 22:40 »
Hm. Uppenbarligen är det stor variation på hur stora gotlandskaniner blir. Vi har bara fått en på under ett kilo och den var så liten att vi trodde det var något fel på den. Men den såg normal ut slaktad, bara liten.

Ja det är nog väldigt stor variation i storleken på gotlands överhuvudtaget, jag har bara några stycken från olika uppfödare och de är helt olika i storlek och kroppsbyggnad allihop, obs de har genbaksintyg och är rasrena.

Men konstigt är det  ???

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #19 skrivet: 17 apr-07 kl 23:12 »
Men konstigt är det  ???

Egentligen inte. För när folk börjar välja ut djur efter vad som står på papprena och inte efter köttansättning så förändras ju resultatet efter ett antal år. Förr valde man ju de bästa till avel. Idag räcker det med genbanksintyg för att bli vald till liv och avel. Genbanker, på gott och ont.

Och hoppa nu inte på mig om genbankernas fördelar!!! :) Arbetet är jättenyttigt, men man skulle nog ha en "husbonnbank" också där man lär ut efter vilka kriterier urvalet skett genom tiderna och vilka egenskaper som skapat rasen man vill "bevara".

Vår minsta av 28 slaktade gotland i fjol vägde 1435 gram.
« Senast ändrad: 17 apr-07 kl 23:20 av Gruff »

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 2 användare
Smålandstokarna, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser