Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaniner for dummies  (läst 17002 gånger)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Kaniner for dummies
« Svar #40 skrivet: 20 apr-07 kl 14:51 »
Vilka raser Kimma? Eller är det en hemlis?  ;)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #41 skrivet: 20 apr-07 kl 15:18 »
Vilka raser Kimma? Eller är det en hemlis?  ;)

Kanske det  ;) :P  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

JohanW

• Uppland
« Svar #42 skrivet: 20 apr-07 kl 22:02 »
Egentligen inte. För när folk börjar välja ut djur efter vad som står på papprena och inte efter köttansättning så förändras ju resultatet efter ett antal år. Förr valde man ju de bästa till avel. Idag räcker det med genbanksintyg för att bli vald till liv och avel. Genbanker, på gott och ont.

Och hoppa nu inte på mig om genbankernas fördelar!!! :) Arbetet är jättenyttigt, men man skulle nog ha en "husbonnbank" också där man lär ut efter vilka kriterier urvalet skett genom tiderna och vilka egenskaper som skapat rasen man vill "bevara".

Vår minsta av 28 slaktade gotland i fjol vägde 1435 gram.

Inom Föreningen Gotlandskaninen förs en diskussion om historiskt belagda uppfödningsmiljöer och avelsselektion. Där har flera uppfödare lyft fram att produktionskvaliteter naturligtvis ingår bland viktiga urvalskriterier. Samtidigt måste man vara försiktig med att bara gå efter synliga "produktionegenskaper", den sorts produktion som vi idag efterfrågar med de villkor som idag gäller är inte utan vidare identisk med gångna tiders kaninhållning och tidigare förutsättningar. Om vi till exempel enkom avlar på stora, köttansatta djur som liknar NZR och Jätteraser riskerar vi att förlora andra lantrastypiska egenskaper. Idén med genbank som försöker bevara hela den genetiska bredden är alltså en idé som är klokare och mer vidsynt än vad ovanstående inlägg gör gällande. Läs gärna vidare i Föreningen Gotlandskaninens tidskrift!

J. Wickström, genbank 6 Föreningen Gotlandskaninen
Uppfödning av gotlandskaniner (gb 6). Svarthöns.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #43 skrivet: 21 apr-07 kl 00:20 »
Ja.....jo.....eller vad man nu valde efter. Oavsett vad, så skiljde sig urvalet igår mot idag och det påverkar raserna imorgon.

B. Brown, genbank 1 Föreningen Gamla Knarriga Gubbtjyvar.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #44 skrivet: 21 apr-07 kl 08:12 »
Ja.....jo.....eller vad man nu valde efter. Oavsett vad, så skiljde sig urvalet igår mot idag och det påverkar raserna imorgon.

B. Brown, genbank 1 Föreningen Gamla Knarriga Gubbtjyvar.

;D

Bengan är på hugget idag  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gille

• -
« Svar #45 skrivet: 21 apr-07 kl 10:49 »
Citera
Oavsett vad, så skiljde sig urvalet igår mot idag och det påverkar raserna imorgon.
Egentligen inte! Vi vill ha kaniner som avlar naturligt, är sunda och som inte behöver mängder av pellets för att upprätthålla gott hull = god ekonomi = avkastning. Där är Gotlandskaninen ypperlig!
Kaninuppfödare och pelargontant.

JohanW

• Uppland
« Svar #46 skrivet: 21 apr-07 kl 12:43 »
Jag uppskattar humorn! Och en genbanksprincip är ju att ha långa generationsintervall, så "gubbtjyvarna" har definitivt sin sin plats, även om de inte alltid rent konkret funkar vid parningstillfällena...

Skämt åsido, jag vidhåller att genbanksarbetet varken kan reduceras till en enda form av exteriör selektionsprincip, vare sig det handlar om avel efter standard eller avel efter "modern" produktionsprincip.

J. W.
Uppfödning av gotlandskaniner (gb 6). Svarthöns.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #47 skrivet: 21 apr-07 kl 12:56 »
Kanske det  ;) :P  ;D

Det är ok. Man mår bra av att ha några hemlisar  :)

Gille, jo det är ju idealet. Men det fungerar inte så i praktiken. "Folk" avlar numera efter mer estetiska värden. Som "tycke och smak" numera. ALLA gör inte så, men många. Klart det påverkar med åren när det "urvalet" säljs vidare.

/Gruff, envis & på hugget.
« Senast ändrad: 21 apr-07 kl 13:01 av Gruff »

dfee

« Svar #48 skrivet: 21 apr-07 kl 21:59 »
Så mer frågor. Har tryck igenom 3 stycken kaninböcker a la husdjur. Inget att tillägga direkt förutom att min fullständiga okunnighet om hö avslöjas.

Jag hade för mig att hö var lite gult. Men å andra sidan har jag inte varit i närheten av hö speciellt mycket sedan min morfar och mormor hade hästar, så det är en evighet sedan.

Vad är åsikten om citaten nedan?

Citera
  • Högvärdigt hö innehåller klipp från gräs, klöver och örter. Sådant hö luktar aromatiskt och är lätt grönt till färgen.
  • Hö som kommer från årets andra skörd passar bra till diet.
  • Hö som är gammalt eller inte innehåller några örter är mindre värdefullt. Gammalt hö dammar väldigt. Det irriterar de känsliga luftvägarna hos kaninen och djuret nyser. I gammalt hö finns inte heller så många värdefulla näringsämnen. Du ska inte heller köpa hö som är gult till färgen, eftersom det då är fråga om torkat, träigt gräs som är svårsmält för kaninen.  OBS! man bör inte ge kaniner färskt hö, det kan ge kolik.
Citera
Hö – helst hö som skördats och behandlats speciellt för kaniner – är ett annat tuggmaterial som är bra för både kaninens matsmältningskanal och tänder.

En kanin bör huvudsakligen äta hö – helst timotejhö, och allra helst hö som säljs speciellt för kaniner i djuraffärer.
Citera
Hö som daglig kost gör att ”tarmpassagen” fungerar som den ska. Men det ska vara högvärdigt ängs- eller örthö från zoofackhandeln.

Var köper man lämpligt hö? Och vad frågar man efter?
Jag trodde hö var hö, och bara var hö.
Vad exakt är skillnaden mellan hö och halm?
Och är det skillnad på gult hö och halm?

I övrigt var böckerna lite väl mycket ”läs på innan du köper kanin till dina barn”. Så nu hoppas jag på beställningen från KAF och fjärrlånet av KG Ross bok.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #49 skrivet: 21 apr-07 kl 22:11 »
Halm är stråna som blir över efter skörd av sädesslagen, vetehalm etc.

Hö är tort gräs.

Angående citaten håller jag med om detta:
"Högvärdigt hö innehåller klipp från gräs, klöver och örter. Sådant hö luktar aromatiskt och är lätt grönt till färgen".

Äldre hö tappar i färgen och blir ofta dammigt. Grövre hö tycker jag går lika bra som annat... kaninerna plockar ut det de gillar. Ibland tuggar de till och med i sig halm, så...

När du skall köpa hö så kontaktar du lämpligen en bonde i närheten och kollar om han/hon har till salu. Om du frågar redan nu kan du säkert få någon att ta in vanligt hö till dig denna säsong, istället för att de gör ensilage av allt, typ.

Strunta i zoofackhandeln  ;)

Landsflykting i storstan...

dfee

« Svar #50 skrivet: 21 apr-07 kl 22:20 »
Ok, så halm borde jag kunna skilja från hö genom att det är klippt, eller? (är halm alltid gult?)
Gult hö är för gammalt för att vara till nytta? (Som mat vill säga, man kan väl använda det som bohalm istället)

Zoohandeln fattade t.o.m. jag att man ska undvika ;) dom brukar ju sällan ha bra priser eller stora förpackningar.
Var vänder man sig i nödfall, granngården?

Nästa ämne; Spån, var köper man det i stora mängder till bra priser?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 22 apr-07 kl 06:34 »
I den mån det alls finns hö på Granngården är det till för höga priser. Det brukar annonseras om hö på Blocket på hästavdelningen.

Spån finns på Granngården.

Våmhuskullan

• -
« Svar #52 skrivet: 22 apr-07 kl 08:45 »
kan tipsa om att spån har de flesta snickerier ett stort överskott på och att de ofta bara glada att man tömmer  i deras hög...
MEN kolla att det inte är för mycket fint spån, som damm!

dfee

« Svar #53 skrivet: 23 apr-07 kl 07:51 »
Vad anses vara ett ”bra” pris på hö?
Har sett att man pratar bal och småbal bl.a. Säljs det i något annat ”format”?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #54 skrivet: 23 apr-07 kl 08:24 »
Ok, så halm borde jag kunna skilja från hö genom att det är klippt, eller? (är halm alltid gult?)
Gult hö är för gammalt för att vara till nytta? (Som mat vill säga, man kan väl använda det som bohalm istället)

Halmen är inte alltid klippt/hackad utan kan vara långa strån. Det är alltid gult (kolla mogna sädesfält) och grövre än hö.

Jag har använt gammalt hö till strö... och det gick bra (även om de åt upp det höet också ibland). Kolla noga så det inte är mögligt bara, känns på doften!

Vad anses vara ett ”bra” pris på hö?
Har sett att man pratar bal och småbal bl.a. Säljs det i något annat ”format”?

Finns löspressade balar och löshö också. Småbal är behändigast, fast det är en helt personlig åsikt  från en som inte har någon traktor ;)

Priset brukar variera mellan 1-2 kr/kg. Dyrare runt storstäder, misstänker jag.

dfee

« Svar #55 skrivet: 23 apr-07 kl 08:31 »
Jag har använt gammalt hö till strö... och det gick bra (även om de åt upp det höet också ibland). Kolla noga så det inte är mögligt bara, känns på doften!Finns löspressade balar och löshö också. Småbal är behändigast, fast det är en helt personlig åsikt  från en som inte har någon traktor ;)

Priset brukar variera mellan 1-2 kr/kg. Dyrare runt storstäder, misstänker jag.
Ok, när jag kollade lite snabbt på blocket verkade det som om många tog betalt per bal och inte per kg.

Stod även ”hårdpressade småbalar” i en annons, vad innebär det?
Om det inte är plastat är det väl inte ensilage och borde då hålla bättre, eller hur?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #56 skrivet: 23 apr-07 kl 11:09 »
Ok, när jag kollade lite snabbt på blocket verkade det som om många tog betalt per bal och inte per kg.

Stod även ”hårdpressade småbalar” i en annons, vad innebär det?
Om det inte är plastat är det väl inte ensilage och borde då hålla bättre, eller hur?

Hårdpressad småbal är en fyrkantig ganska hård bal med snören runt, storlek som en flyttlåda ungefär, vikten ligger på 6-7 kg, tror jag... om du ringer den som säljer kan du ju alltid fråga efter vikten.
Rundbalar brukar ligga på 200-300 kg.

Oöppnad ensilage och hållbarhet får någon annan svara på  ;) I vilket fall så håller ensilagebalar bra ända tills de öppnas, då skall de förbrukas inom ett par dagar. Torrt hö håller så länge det är torrt!

dfee

« Svar #57 skrivet: 23 apr-07 kl 11:22 »
Jo ensilage har jag fattat att den håller länge oöppnat, men inte alls öppnat, och eftersom det inte är boskap vi pratar om faller det bort. ;)

Men om vi säger så här, om det är hö så håller det lika bra/dåligt oavsett om det är småbal, lös hö eller rundbal? Eller är det så att ju större bal, desto känsligare? Och kanske måste störa förvaras annorlunda?

Falin

• -
« Svar #58 skrivet: 23 apr-07 kl 12:36 »
Vi pressade några storbalar hö i somras, och trots optimala torkförhållanden tog de flesta värme tyvärr. Om jag skulle köpa storbalat hö så skulle jag kolla kvalitén mycket noga, jag tror att man måste eftertorka dem på skulle för att de ska bli riktigt bra.

dfee

« Svar #59 skrivet: 23 apr-07 kl 12:39 »
Vi pressade några storbalar hö i somras, och trots optimala torkförhållanden tog de flesta värme tyvärr. Om jag skulle köpa storbalat hö så skulle jag kolla kvalitén mycket noga, jag tror att man måste eftertorka dem på skulle för att de ska bli riktigt bra.
Ok, så då är det som jag var rädd för, större risk med att köpa stort. Dock har vi ju ett par hundra m^2 höskulle så jag skulle ju kunna ”packa upp” det och torka där.
« Senast ändrad: 23 apr-07 kl 12:41 av dfee »

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 2 användare
Dmslr, Quistera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser