Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaniner for dummies  (läst 17023 gånger)

Potatisblomma

• Södermanland
Re:Kaniner for dummies
« Svar #80 skrivet: 04 maj-07 kl 12:20 »
Kirshkål då ??

Kirskål går bra! (Det är nog egentligen ingen riktig kålsort, har för mig att kålväxter har fyra kronblad i blomman, kirskål har fem eller något liknande).
Landsflykting i storstan...

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #81 skrivet: 04 maj-07 kl 22:28 »
Vilken tur. Hela min tomt är full med Kirshkål. Grisarna älskar det, så även kaninerna. Tur, då får de forsätta att kalasa på detta.
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

dfee

« Svar #82 skrivet: 07 maj-07 kl 06:45 »
Vad är det är för växt?
Något Kaniner kan äta?

Kan tillägga att den här växten har en löjligt stor och massiv rot.

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #83 skrivet: 07 maj-07 kl 18:27 »
Delar av KG Roos bok finns här http://www.geocities.com/kaninslakt/ om ingen redan postat det..  ;)
« Senast ändrad: 07 maj-07 kl 18:29 av Sirpusbollen »
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

dfee

« Svar #84 skrivet: 07 maj-07 kl 21:16 »
Delar av KG Roos bok finns här http://www.geocities.com/kaninslakt/ om ingen redan postat det..  ;)

har lyckats scanna hela boken + köpa den via blocket.

Dandelia

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 10 maj-07 kl 14:55 »
Jag surfade runt på nätet som vanligt och kom till en sida som hävdar att bara späda blad av kirskål är ätliga för kanin och marsvin. När växten blir äldre blir den giftig, stod det. Det har med stjälken att göra. Kan det verkligen stämma?

Dandelia

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #86 skrivet: 10 maj-07 kl 18:43 »
Jag surfade runt på nätet som vanligt och kom till en sida som hävdar att bara späda blad av kirskål är ätliga för kanin och marsvin. När växten blir äldre blir den giftig, stod det. Det har med stjälken att göra. Kan det verkligen stämma?

Dandelia

Jag blev nyfiken och surfade runt också, tror jag hittade sidan du läst (http://home.swipnet.se/~w-77537/mmatvaxt.htm).
Med tanke på att, iaf jag, inte hittat några andra källor som säger att den är giftig så..... Nej! Dessutom har både jag och mina kaniner ätit kirskål utan att må dåligt!

Om du kollar längst ner så skrivs det bla att kamomill, baldersbrå och hundloka (hundkex) också är giftiga  :o Iofs kan den sistnämnda blandas ihop med odört som är supergiftig men baldersbrå och kamomill *hrm*

Dandelia

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 11 maj-07 kl 13:05 »
Vad skönt, då kan jag skörda vidare. De stora bladen är dessutom lättare att plocka. Men de små är å andra sidan saftigare *inbillar jag mig*.

Dandelia

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 29 maj-07 kl 11:49 »
Min lilla besättning blev som följer:
2 franska vädurar *ett avelspar* som ska ge kött åt oss tvåbenta och 3 dvärgvädurar *varav en hane* som står för hundmaten. Det torde räcka gott och väl.  

En fundering: Nu när det regnar och det inte går att repa grönt till dom ger jag köpta grönsaker istället. Men är det eg nödvändigt till kaninerna? De tillverkar ju sitt eget vitamin C.

Jag har köpt rabbfor efter mycket funderande. Kan det bli för starkt för de små kaninerna? Men de används ju i "produktion" som det står på påsen- "endast avsett för köttkaniner i produktion".

Det står oxå att "fodret ska endast användas till kanin. Övrig användning sker på egen risk". Hmm... Jag ger samma till både kaniner och marsvin. Mina "grisar" är oxå "i produktion".

Verkar knepigt det här med Rabbfor. Varför så många pekpinnar på säcken?! Är det farligt? Nån sorts dunderhonung bara till för Bamse;D

Aja...tankarna snurrar...

/Dandelia

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #89 skrivet: 30 maj-07 kl 00:13 »
Neee.....titta på kopåsen, hönspåsen, grispåsen och alla andra påsar. Står lika mkt. ilsket på dom.

Vill man ge grönsaker en regnig dag duger fodermorötter eller potatis gott. Ibland regnar det ju i flera dagar och det känns tråkigt att bara ge torrt foder efter några dagar.

Om det är för kraftigt med pellets till ungar, det tror jag inte. Men jag skulle hålla igen lite om ungarna ska gå till liv. Så benstomme och muskulatur inte växer för fort.

trillingen

« Svar #90 skrivet: 30 maj-07 kl 08:58 »
himmel vilken bra länk detta är!
"Dag för dag gick, inte visste jag att det var livet"

Dandelia

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 30 maj-07 kl 11:08 »
Om det är för kraftigt med pellets till ungar, det tror jag inte. Men jag skulle hålla igen lite om ungarna ska gå till liv. Så benstomme och muskulatur inte växer för fort.

Men...de vuxna kommer ju få rabbfor hela tiden, vare sig de har ungar eller ej. Kan jag skära ner på mängden under viloperioder etc för att inte driva på dom för hårt? Det sista jag vill är att skada dom med fodret! Jag trodde fö att ungar ska ha fri tillgång på kraftfoder?

Mina giganter, fv, får en dl om dagen och dvärgkaninerna en halv. Marsvinen två msk per dag, ca 1/4 dl. Det tycker jag är lagom. Men de får en hel del annat oxå, grönt utifrån, grönsaker, lite frukt och pinnar. Hö hela tiden. Halm äter dom ibland, har jag sett.

Jag vet inte, det känns som jag bara blir mer förvirrad ju mer jag försöker lära mig!   :-\

trillingen

« Svar #92 skrivet: 30 maj-07 kl 16:59 »
jag har en fundering.....hur ser era kaningårdar ut?
Har ni burar till var och en utav kaninerna och sedan rastgårdar.
Eller en stor gård där alla kaniner får husera fritt.
Kan ni berätta lite hur det ser ut, eller till och med bilder!!!
"Dag för dag gick, inte visste jag att det var livet"

dfee

« Svar #93 skrivet: 12 jun-07 kl 09:47 »
+1

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
« Svar #94 skrivet: 16 jun-07 kl 21:28 »
Jag har en fråga om vatten, mina kaniner (3) dricker nästan inget vatten alls... är det för att dom äter färskt gräS?

Sen undrar jag, om man har fv och parar med en fv+bj, hur sjutton vet man hur stort hus man skall bygga åt honorna?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #95 skrivet: 17 jun-07 kl 10:38 »
Jag har en fråga om vatten, mina kaniner (3) dricker nästan inget vatten alls... är det för att dom äter färskt gräS?

Alldeles säkert!
Har märkt att kaniner som äter enbart havre dricker mindre än kaniner som äter pellets också  :)

Lusa

• Gäst
Re:Läs på och hör dig för
« Svar #96 skrivet: 17 jun-07 kl 20:05 »
Hej!
När jag började med kaniner för många år sen läste jag allt jag kom över och gick med i en kaninförening. Men då jag inte hade nån praktisk kunskap gjorde jag många misstag.

Det kan vara bra att ha en kunnig person att vända sig till. Många svar och hjälp på traven kan fås via forum som detta, men att träffas öga mot öga och diskutera är ännu bättre. :) Att gå en kurs låter fint! Jag funderar själv på att gå men har inte bestämt mig.

Kaniner är som tur är lätta att ha att göra med och är tacksamma att avla på. Det är roligt och berikande!

Jag ska återigen ta upp min hushållsavel, dels för nöjet och trivseln med kaniner, dels för att fylla på i frysen åt både oss människor och våra hundar. Jag BARFAR mina jyckar, jag med. :) Kaninkött kan -åtminstone där jag befinner mig- vara svårt att få tag i.

/Dandelia

Dandelia Jag funderar också på att börja barfa mina hundar. Undrar litegrann om mängd och vilket "recept" du kan tipsa om eller om du vet någon bra sida? Det är främst kanin (kanske kyckling/höna) jag tänkte barfa med..
« Senast ändrad: 17 jun-07 kl 20:06 av Lusa »

Dandelia

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 18 jun-07 kl 13:09 »
Hej!
Jag kan varmt rekommendera yahoos diskussionsgrupper! Bl a en svensk som heter "NordBarf" och en engelsk "rawfeeding" om du är någotsånär på engelska. En korrektion, dock: jag barfar inte, utan råutfodrar mina hundar. Skillnaden mellan barf och råutfodring är att jag inte ger några som helst kolhydrater utan fodrar med enbart kött (inklusive ben), fisk och inälvor. Ägg fungerar tyvärr ej att ge mina, dom kräks bara. Klarar din/dina hundar av det får det gärna ingå i kosten.

Om du söker på barf via google får du upp många bra svenska hemsidor med massa information! En engelsk som tillhandahåller praktisk information och utförlig beskrivning, finns här: http://rawdogranch.com/

Ett annat kanontips är att ladda hem gratisboken "work wonders", skriven av veterinär Tom Lonsdale. Tar kål på alla myter och är en trygghet för alla nybörjare!  :) Du finner den här: http://www.ukrmb.co.uk/showcontent.toy?contentnid=7209 under fliken "books and donations". Mycket lättläst engelska.

Annars finns jipotimas.se. Då handlar det om BARF.

Lycka till!
/Dandelia

Oj, glömde! Man räknar att hunden behöver ca 2-4% av sin kroppsvikt per dag. Börja med lägsta siffran och justera därefter tills du har hittat fram till den mängd som passar just din hund. Mina grabbar är kastrater och kräver inte så mycket energi.

TÄNK PÅ att ge rött kött oxå! Enbart kanin/höns etc kan ge bristsjukdomar.
« Senast ändrad: 18 jun-07 kl 13:34 av Dandelia »

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #98 skrivet: 19 jun-07 kl 12:49 »

Har flera olika burar vanliga 3 fackare, tvåfackare utomhus osv. När jag äntligen fick bort veden ifrån ladugården så blev det boxar på båspallen (metallrören är alltså de gamla båsavskiljarna):

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #99 skrivet: 19 jun-07 kl 12:50 »
Och så här bor mina gotlandspojkar:

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser