Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaniner for dummies  (läst 16981 gånger)

dfee

Re:Kaniner for dummies
« Svar #20 skrivet: 18 apr-07 kl 07:18 »
Det jag i huvudsak är ute efter är kött och då avsett till hundarna. (i huvudsak, kommer säkert att bli människomat med) Pälsen har jag inget nu existerande intresse av, eventuellt kommer min sambo att intressera sig för det. Så räkna bort intresset för pälsen är nog inte smart, men inte av största vikt iaf.

Gotland låter ju intressant pga att den käkar billigt, men den låga slaktvikten låter mindre bra. Är det så att den billigare maten gåt på ett ut med den lägre vikten? D.v.s. att antalet kilo per krona foder är lika som annat eller sämre?

Rent spontant känner jag nu att det står mellan, gotland, vit lant och nzw.

Klimatet kommer nog vara helt ok, dom kommer att kunna husera i ladan.
Färg, inte intressant, iaf inte tills sambon fått en åsikt.
Foderbehovet är väl ganska viktigt, eftersom jag vill kunna fixa så mycket själv som möjligt.
Har ganska långt till granngården hemifrån, men inte alls långt från jobbet så dom dagar jag åker bil är det lätt fixat.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #21 skrivet: 18 apr-07 kl 07:26 »
Det jag i huvudsak är ute efter är kött och då avsett till hundarna. (i huvudsak, kommer säkert att bli människomat med) Pälsen har jag inget nu existerande intresse av, eventuellt kommer min sambo att intressera sig för det. Så räkna bort intresset för pälsen är nog inte smart, men inte av största vikt iaf.

Gotland låter ju intressant pga att den käkar billigt, men den låga slaktvikten låter mindre bra. Är det så att den billigare maten gåt på ett ut med den lägre vikten? D.v.s. att antalet kilo per krona foder är lika som annat eller sämre?

Rent spontant känner jag nu att det står mellan, gotland, vit lant och nzw.

Klimatet kommer nog vara helt ok, dom kommer att kunna husera i ladan.
Färg, inte intressant, iaf inte tills sambon fått en åsikt.
Foderbehovet är väl ganska viktigt, eftersom jag vill kunna fixa så mycket själv som möjligt.
Har ganska långt till granngården hemifrån, men inte alls långt från jobbet så dom dagar jag åker bil är det lätt fixat.

Med den uppställningen skulle jag nog säga att Gotlandskanin är det bästa för dig. För även om (vissa) gotlandskaniner väger mindre vid slakt så är de bra mödrar och får oftast stora kullar 8-12 ungar som alla oftast överlever. De har starka brunster och är lätta att föröka. Och förutom hö behöver de endast lite spannmål, grenar och färskt grönt för att må bra. De är lätta att få tag på och du kan bidra med en frisk stam genom att föda upp genbanksdjur.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #22 skrivet: 18 apr-07 kl 07:35 »
Egentligen inte. För när folk börjar välja ut djur efter vad som står på papprena och inte efter köttansättning så förändras ju resultatet efter ett antal år. Förr valde man ju de bästa till avel. Idag räcker det med genbanksintyg för att bli vald till liv och avel. Genbanker, på gott och ont.

Och hoppa nu inte på mig om genbankernas fördelar!!! :) Arbetet är jättenyttigt, men man skulle nog ha en "husbonnbank" också där man lär ut efter vilka kriterier urvalet skett genom tiderna och vilka egenskaper som skapat rasen man vill "bevara".

Vår minsta av 28 slaktade gotland i fjol vägde 1435 gram.

Nej med den uppställningen är det inte alls underligt. Nu vet jag ju inte vad man tittar efter vid uppfödning av just gotlandskaniner eftersom jag inte är genbanksansluten men jag håller med dig i din "husbonna" idé.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

dfee

« Svar #23 skrivet: 18 apr-07 kl 20:46 »
Hittade "Kaniner av K.G. Roos" på mitt lokala biblioteks hemsida, så den är numera reserverad. Kommer att köra den genom kopiatorn på jobbet och göra en pdf av den bara utifall jag aldrig kommer att hitta den till salu någon gång.
Behöver jag ens säga att dom inte kunde hitta den, någon hade stulit den, något populär bok det där.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #24 skrivet: 19 apr-07 kl 01:29 »
Ja, jag är INTE förvånad! :)

dfee, när vi pratar slaktvikt. Då pratar vi om urtagna, flådda kaniner utan huvud. Samma kanin i barf-sammanhang borde väl hela vikten vara intressant. Vovsingen tycker ju att hela kaninen är smaskig.

dfee

« Svar #25 skrivet: 19 apr-07 kl 07:18 »
Ja, jag är INTE förvånad! :)
Egentligen är inte jag det heller, men något less. Men nu ska jag av rent princip sak ha tag i den och pdf:a så den kan förevigas i P2P näten.

dfee, när vi pratar slaktvikt. Då pratar vi om urtagna, flådda kaniner utan huvud. Samma kanin i barf-sammanhang borde väl hela vikten vara intressant. Vovsingen tycker ju att hela kaninen är smaskig.
Precis, för hundarna är vikten mycket högra. Dock tror jag att jag kommer skippa skallen, men hela innanmätet väger en del och är nyttigt för hundarna.
Funderar på gotland, får intrycket att det är en bra ras att börja med även om vikten inte är jätte hög.

dfee

« Svar #26 skrivet: 19 apr-07 kl 08:29 »
Ännu en fråga som dykt upp. Vad gör ni med slaktavfallet?
Jag utgår ifrån att det mest kommer att konsumeras av hundarna där hemma, men alltid blir det något över. Hur är det tillåtet att göra sig av med det?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #27 skrivet: 19 apr-07 kl 08:32 »
Det blir oftast inte så mycket över men det går bra att slänga det i det organiska facket i din soptunna (enligt mina sopgubbar)

/Kimma
« Senast ändrad: 19 apr-07 kl 08:32 av Kimma »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #28 skrivet: 19 apr-07 kl 18:14 »
Du har uppenbarligen trevliga och snälla sopgubbar!

Jag blir av med mitt till en minkfarmare.

Edgar

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #29 skrivet: 19 apr-07 kl 18:16 »
Du har uppenbarligen trevliga och snälla sopgubbar!

Jag blir av med mitt till en minkfarmare.

Edgar

Ja de är helt okej och bara log när jag sa vad det handlade om, och om jag hade mer än som fanns plats med i tunnan skulle jag bara frysa det i papperspåsen och sen ställa den ovanpå tunnan samma dag som de hämtar..kan tillägga att de inte var svenskar nån av dem och bara blinkade  ;D

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #30 skrivet: 19 apr-07 kl 18:21 »
Någonstans har jag bestämmelserna, men vet för närvarande inte riktigt var.  Det är något slags EU-reglemente.  I det står bland annat att man kan göra sig av med det till etablerade hundkennlar.  I vanlig ordning ska ju Sverige krångla till det, och jag har för mig det i Sverige gäller kennlar för draghundar (om jag minns rätt).

I Sverige skyller myndigheterna på EU, och fattar obegripliga beslut som skärper EU-kraven.  Här finns ingen konkurrensneutralitet för marknadsaktörerna.   ???

Edgar

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #31 skrivet: 19 apr-07 kl 18:45 »
Jag undrar det, men jag skall fråga de kära inspektörerna när de kommer på Torsdag om det stämmer, de borde ju veta? Men å andra sidan, vad är skillnaden på rester från en grillad kyckling från ica och rester från en slaktad kanin..förutom att de kanske är rått?
« Senast ändrad: 19 apr-07 kl 18:45 av Kimma »

dfee

« Svar #32 skrivet: 19 apr-07 kl 20:20 »
Kan man krossa/finfördela det och köra det i varmkompost kanske?

Hur mycket jobb är de med de små liven? Jag funderade på om jag skulle börja med 6st, 4 honor + 2 hanar. Eventuellt om jag ska bli riktigt avancerad köra 3 + 1 Gotland och 1+1 NZW. Låter som ett hanterbart antal, å andra sidan har jag ingen aning. ;)
Men jag hinner säkert ändra mig, först måste jag läs, lära, städa och bygga på logen.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #33 skrivet: 19 apr-07 kl 21:14 »
Kan man krossa/finfördela det och köra det i varmkompost kanske?

Hur mycket jobb är de med de små liven? Jag funderade på om jag skulle börja med 6st, 4 honor + 2 hanar. Eventuellt om jag ska bli riktigt avancerad köra 3 + 1 Gotland och 1+1 NZW. Låter som ett hanterbart antal, å andra sidan har jag ingen aning. ;)
Men jag hinner säkert ändra mig, först måste jag läs, lära, städa och bygga på logen.

Jag har aldrig provat att krossa skallen men övriga ben kan man med viss risk att skära sig bryta med händerna i små bitar.
det går 1 hane på 4 honor så du behöver inte 2 om du inte vill ta obesläktade kaniner.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #34 skrivet: 19 apr-07 kl 21:51 »
Jag har i.o.f.s. en extrahane, ifall den jag har blir risig. Att mitt i säsongen försöka få tag på en giftasmogen hane eller vänta på en som sitter på tillväxt blir det inte många ungar av :) Tänker du som jag, att NZR ska hamna på matbordet och gotlänningarna i hundskålen?

Men, jag blir lite brydd över krånglet. Ge hela kaninen till vovven, halverad eller delad på annat lämpligt vis så blir det inga rester eller avfall att ta rätt på, krossa, kompostera, frakta bort.....o.s.v. Huvud är säkert knaprigt och gott. Vovven har en egen varmkompost. Tarmen!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #35 skrivet: 20 apr-07 kl 06:14 »

Men, jag blir lite brydd över krånglet. Ge hela kaninen till vovven, halverad eller delad på annat lämpligt vis så blir det inga rester eller avfall att ta rätt på, krossa, kompostera, frakta bort.....o.s.v. Huvud är säkert knaprigt och gott. Vovven har en egen varmkompost. Tarmen!

Instämmer, sen brukar hunden först å främst äta det smaskigaste och mjuka först, lårbenen gnager mina på, resten tuggas till bensmulor och de lämnar snyggt pälsen i en hög när de är klara.

dfee

« Svar #36 skrivet: 20 apr-07 kl 07:27 »
det går 1 hane på 4 honor så du behöver inte 2 om du inte vill ta obesläktade kaniner.
Tanken jag hade var att det skulle vara bra att ha 2 hanar, för säkerhetsskull. Och dessutom 2 obesläktade. Så man har lite variations möjligheter redan från start.

Jag har i.o.f.s. en extrahane, ifall den jag har blir risig. Att mitt i säsongen försöka få tag på en giftasmogen hane eller vänta på en som sitter på tillväxt blir det inte många ungar av :) Tänker du som jag, att NZR ska hamna på matbordet och gotlänningarna i hundskålen?
Faktiskt har jag inte funderat så. Skulle det vara lämpligast? Smakmässigt eller vad?
Anledningen till att det är just de två raserna är att jag uppfattat det som lämpliga raser och att korsa dom ska ge bra resultat också.

Det var mest skallarna jag tänkte på. Av någon anledning har jag svårt att se dom som mat till hundarna, men det kanske slinker ner lätt det med. på så sätt skulle det ju inte bli några rester alls.

Sommartorparn

« Svar #37 skrivet: 20 apr-07 kl 07:48 »
Om man bara slaktar för husbehov kan det väl inte vara något problem att lägga rester i tunnan. Det får man ju göra med alla rester. När jag köpte ett halvt lamm häromsisten blev jag tillfrågad om jag ville ha huvudet också ("att gratinera"???), fast jag avböjde. Ett eller två huvuden är väl bara att veckla in i tidningspapper. Om man frågar myndigheter hittar de säkert på någon ny regel som förbjuder det man har tänkt göra.

Gille

• -
« Svar #38 skrivet: 20 apr-07 kl 10:23 »
På tal om olika raser, så är det treraskorsnigar som är de bästa för produktion. Det har tagits fram en viss "ras" (korsningsschema egentligen) på ett univeristet i USA som heter Altex. Jag kommer själv använda olika korsningshonor på Gotlandshane till en början (roligt med statestik så det kommer vägas och jämföras)  :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #39 skrivet: 20 apr-07 kl 13:00 »
På tal om olika raser, så är det treraskorsnigar som är de bästa för produktion. Det har tagits fram en viss "ras" (korsningsschema egentligen) på ett univeristet i USA som heter Altex. Jag kommer själv använda olika korsningshonor på Gotlandshane till en början (roligt med statestik så det kommer vägas och jämföras)  :)

Jag korsar också trevägs och tycker det funkar bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser