Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inlagda morötter  (läst 1684 gånger)

hon på torpet

• Uppland
Inlagda morötter
« skrivet: 27 jan-15 kl 16:16 »
Eller picklade... om man vill vara trendig :) jag har mycket morötter kvar och försöker variera så gott det går, senaste hiten är inlagda! Hyvlar dem lövtunna med potatisskalaren, kokar lag: 1 del ättika, 1 del socker, 3 delar vatten ungefär... kan smaksättas med salt, dill, ingefära eller chili. Slå lagen het på morötterna i en glasburk. Klar att äta efter ett par dar, istället för gurka på mackan, eller i kinainspirerad gryta på seitan!
Tala ut människa!!!

HJFF

• Västerbotten
SV: Inlagda morötter
« Svar #1 skrivet: 27 jan-15 kl 16:45 »
Ok, det lät intressant, måste testas :)

LimJans

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 27 jan-15 kl 16:58 »
Låter gott! Det ska vara en 1-1-3-proportion på lagen, inte den klassiska med 1-2-3? :)

kurt

« Svar #3 skrivet: 27 jan-15 kl 17:26 »
Det tar visserligen lite längre tid att mjölksyra morötterna, men då får man också en betydligt trevligare syra

hon på torpet

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 27 jan-15 kl 17:31 »
Låter gott! Det ska vara en 1-1-3-proportion på lagen, inte den klassiska med 1-2-3? :)

Jag tycker det är godare med mindre socker... och jag gör bara en burk i taget, morötterna ligger i jorkällaren och håller sig fint i väntan på tillagning
Tala ut människa!!!

hon på torpet

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 27 jan-15 kl 17:34 »
Det tar visserligen lite längre tid att mjölksyra morötterna, men då får man också en betydligt trevligare syra

Har aldrig provat...  ;) hur gör du?
Tala ut människa!!!

crystal

• Småland
    • Six Oaks homestead
« Svar #6 skrivet: 04 feb-15 kl 18:52 »
det ska jag prova :) det låter jätte gott
www.sixoakshomestead.blogspot.se
a historic working homestead

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser