Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inlagda morötter  (läst 1683 gånger)

hon på torpet

• Uppland
Inlagda morötter
« skrivet: 27 jan-15 kl 16:16 »
Eller picklade... om man vill vara trendig :) jag har mycket morötter kvar och försöker variera så gott det går, senaste hiten är inlagda! Hyvlar dem lövtunna med potatisskalaren, kokar lag: 1 del ättika, 1 del socker, 3 delar vatten ungefär... kan smaksättas med salt, dill, ingefära eller chili. Slå lagen het på morötterna i en glasburk. Klar att äta efter ett par dar, istället för gurka på mackan, eller i kinainspirerad gryta på seitan!
Tala ut människa!!!

HJFF

• Västerbotten
SV: Inlagda morötter
« Svar #1 skrivet: 27 jan-15 kl 16:45 »
Ok, det lät intressant, måste testas :)

LimJans

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 27 jan-15 kl 16:58 »
Låter gott! Det ska vara en 1-1-3-proportion på lagen, inte den klassiska med 1-2-3? :)

kurt

« Svar #3 skrivet: 27 jan-15 kl 17:26 »
Det tar visserligen lite längre tid att mjölksyra morötterna, men då får man också en betydligt trevligare syra

hon på torpet

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 27 jan-15 kl 17:31 »
Låter gott! Det ska vara en 1-1-3-proportion på lagen, inte den klassiska med 1-2-3? :)

Jag tycker det är godare med mindre socker... och jag gör bara en burk i taget, morötterna ligger i jorkällaren och håller sig fint i väntan på tillagning
Tala ut människa!!!

hon på torpet

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 27 jan-15 kl 17:34 »
Det tar visserligen lite längre tid att mjölksyra morötterna, men då får man också en betydligt trevligare syra

Har aldrig provat...  ;) hur gör du?
Tala ut människa!!!

crystal

• Småland
    • Six Oaks homestead
« Svar #6 skrivet: 04 feb-15 kl 18:52 »
det ska jag prova :) det låter jätte gott
www.sixoakshomestead.blogspot.se
a historic working homestead

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser