Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som lever på avkastning av kapital?  (läst 19430 gånger)

Vinkelhake

• Södermanland
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #40 skrivet: 05 nov-14 kl 12:29 »
Jag lever inte på avkastning av kapital men som redan nämnt så är köp av aktier i bolag under stora nedgångar en väg att vandra. Visst kan man lära sig allt om hur man ska placera sitt kapital och hur man når bäst avkastning. Det som dock hjälpte mig är att se över alla sina utgifter och dra ned på sådant som är onödigt. Jag har själv gått ner i arbetstid men sparar ändå runt 35-40%% av min nettolön varje månad.

Ex sparar du 5000 kr i månaden måste du ha en avkastning på 10% årligen för att få ihop en miljon på 9,8 år (så din beräkning verkar vara rimlig). Frågan du får ställa dig i fall du har rätt personlighet att invänta köpläge och inte ivra iväg med flocken. Det är ingen kritik eller att jag ifrågasätter dig men du kommer snabbt få veta vem du är när du ger dig in på börsen (om du inte redan är där).

Också redan nämnt men trivs du med ditt jobb så fortsätt med det i fall du tycker det ger mening. Pengar är i slutändan ändå bara medel som man trivs bäst med ifall man slipper använda sig av dem så mycket mer än nödvändigt.

Lycka till

Athos

• Skåne
« Svar #41 skrivet: 05 nov-14 kl 21:05 »
Jag lever inte på avkastning av kapital men som redan nämnt så är köp av aktier i bolag under stora nedgångar en väg att vandra. Visst kan man lära sig allt om hur man ska placera sitt kapital och hur man når bäst avkastning. Det som dock hjälpte mig är att se över alla sina utgifter och dra ned på sådant som är onödigt. Jag har själv gått ner i arbetstid men sparar ändå runt 35-40%% av min nettolön varje månad.

Ex sparar du 5000 kr i månaden måste du ha en avkastning på 10% årligen för att få ihop en miljon på 9,8 år (så din beräkning verkar vara rimlig). Frågan du får ställa dig i fall du har rätt personlighet att invänta köpläge och inte ivra iväg med flocken. Det är ingen kritik eller att jag ifrågasätter dig men du kommer snabbt få veta vem du är när du ger dig in på börsen (om du inte redan är där).

Också redan nämnt men trivs du med ditt jobb så fortsätt med det i fall du tycker det ger mening. Pengar är i slutändan ändå bara medel som man trivs bäst med ifall man slipper använda sig av dem så mycket mer än nödvändigt.

Lycka till

Jepp på börjsen är jag Dock är min strategi att kontinuerlgit investera. Visst avvaktar man att investera i bolag jag tycker är för högt värderade men överlag kontinuerlig investering över tid. Och extra investeringar i fall det innebär att jag kan sänka inköpskostnaden för aktier tex jag redan äger ( igen om värderingen känns rimlig ) Men ja som sagt är ute efter friheten och håller på strama upp och avsluta alla fasta avtal. Telefon avtalet tar slut i december och tvn rann ut nu denna månaden.

Men ja varken pengar eller kärlek kan göra en lycklig om man inte kan finna lycka och uppskattning i sig själv. Men med det sagt så kan kapital jämna ut vissa av livets uppförsbackar. 

Väl mött folk.

Athos

• Skåne
« Svar #42 skrivet: 05 nov-14 kl 21:07 »
Nja..  han är mer ekonom än programmerare, programmera gjorde han bara första åren efter handels, sedan dess har hans roll varit att vara VD och de har anlitat programmerare som är vassare än dom själva. Men visst, pengarna är nog inte enda moroten, även att förverkliga idéer tror jag.  Framgångsreceptet (tips till du som är programmerare) var att de var 3 som startade företag ihop: en jävligt vass programmerare, en helgrym försäljare och en VD typ.  Alla tre var cicilekonomer och programmerera i grunden men hade olika naturtalanger som de slog ihop.  Om du är programmerarnörden, då kanske du inte samtidigt ä bäst på att kläcka idéer med pengar i ? eller bäst på att sälja idéerna hos de allra bästa kunderna?

Jo tack. Visst har kännedom om marknad och programmerande själv. Men att sälja in, buisness ocksåvidare kanske inte mitt forte..  Gäller bara hitta lite skönt folk att jobba med. Lite som att hitta en bra partner. där 1+1 blir mer än 2  helt enkelt =)

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #43 skrivet: 05 nov-14 kl 21:10 »
Så du är inte orolig för en ny ekonomisk kollaps som tar ut hela västvärldens ekonomier?

Vinkelhake

• Södermanland
« Svar #44 skrivet: 06 nov-14 kl 10:34 »
Så du är inte orolig för en ny ekonomisk kollaps som tar ut hela västvärldens ekonomier?

Nej, och skulle det ske har man större bekymmer än börsen att oroa sig för.

krikav

• Hälsingland
« Svar #45 skrivet: 06 nov-14 kl 11:51 »
Själva idén att kapital ska förränta sig känns extremt förlegad.
Om jag hade något vidare stort kapital nu, så skulle jag vara betydligt mer angelägen om hur jag skulle få det att krympa långsammast, snarare än att försöka få det att växa.

Vi befinner oss mitt i den ekonomiska kollapsen, och det kommer inte bli bättre under en överskådlig framtid.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #46 skrivet: 06 nov-14 kl 11:56 »
Att köpa mark känns som det enda förnuftiga. Det är billigt nu, men hur blir det i framtiden? Jag har svårt att se att den skall sjunka i värde i alla fall.

kurt

« Svar #47 skrivet: 06 nov-14 kl 12:30 »
Om jag hade något vidare stort kapital nu, så skulle jag vara betydligt mer angelägen om hur jag skulle få det att krympa långsammast, snarare än att försöka få det att växa.

Vi befinner oss mitt i den ekonomiska kollapsen, och det kommer inte bli bättre under en överskådlig framtid.

Man kan ju naturligtvis alltid få ekonomisk avkastning på kapital, så länge det bara är rörelse på marknaden. Sedan har det ju ingen större betydelse om marknaden går upp eller ned, man kan ju lika gärna investera i en sjunkande marknad och få avkastning på det!

Rosten

• Närke
« Svar #48 skrivet: 06 nov-14 kl 16:10 »
En av mina drömmar i dagens samhälle utan att förvänta sig att basinomst och annat tillkommer under min livstid så är ett av mina mål / drömmar att leva på avkastning av kapital.
Så min fråga lyder egentligen.

Är det någon här idag som lever på avkastning av kaptial och såfall hur kom du dit? Vilken väg har du gått eller går du?

Har själv räknat lite på det och om jag vill ha nuvarande livstandard skulle jag behöva  ungefär 4.5 miljoner. Med sänkt standard skulle jag kunna leva för snälppet mer än 2.5 miljoner. Och i dagens läge ligger jag på ett negativt total kaptal  ( tillgångar - skulder = -80000 ish ). Beräknad ankomst till 4.5 miljoner är 21 år. Så mycket hinner säker ändras och förändras =) Men drömma kan man ju göra =)

Räknar ungefär på samma sätt som du men jag har räknat på att vi behöver ca 3 miljoner för att kunna leva på det.
Sysslar med aktier på fritiden. Lägger ner ca 10 timmar i veckan på den. Så det blir en typ av extrajobb.
Har kommit en bit på vägen men har några år kvar.

Vinkelhake

• Södermanland
« Svar #49 skrivet: 07 nov-14 kl 09:10 »

Jag anser att den inte är förlegad alls. Visst lider vi inte av någon större inflation som urholkar värdet ur dina pengar. Men varför ska jag låta banken låna mina pengar gratis när jag kan få 4% genom att låna ut dem till ett bolag?

Bolagen gör ju fortfarande vinst även om vissa inte har någon s.k vinsttillväxt. Sett geografiskt så har många av svenska bolagen marknad i andra delar än i Europa.

Personligen anser att att inställning till att inte "förlora" pengar är sund så man får tänka hur kan jag skydda mitt sparkapital bäst. Där finns det lite olika åsikter :)

krikav

• Hälsingland
« Svar #50 skrivet: 07 nov-14 kl 10:51 »
Jag anser att den inte är förlegad alls. Visst lider vi inte av någon större inflation som urholkar värdet ur dina pengar. Men varför ska jag låta banken låna mina pengar gratis när jag kan få 4% genom att låna ut dem till ett bolag?
Bolagen gör ju fortfarande vinst även om vissa inte har någon s.k vinsttillväxt. Sett geografiskt så har många av svenska bolagen marknad i andra delar än i Europa.
Personligen anser att att inställning till att inte "förlora" pengar är sund så man får tänka hur kan jag skydda mitt sparkapital bäst. Där finns det lite olika åsikter :)

Ställer man tillgångar som jordbruks-skogsmark och bostäder i ramljuset så har vi en fullkomligt skenande inflation. Så på så vis så har pengarnas värde urholkats rätt rejält.
Låna ut pengar gratis till banken är långt ifrån det enda alternativet som finns. De flesta banker erbjuder att binda pengarna på t.ex tre månader och få 1 - 1.5% ränta.
"Låna ut till företag och få 4%"
Menar du företagsobligationer? Dvs binda ditt kapital och riskera att förlora allt?
Visst kan man göra så, men det är en icke obetydlig risk man tar.

krikav

• Hälsingland
« Svar #51 skrivet: 07 nov-14 kl 11:03 »
Om bas-scenariot dom diskuteras är att arbeta och lägga undan pengar och placera dessa på bästa sätt, då tycker jag man ska se nyktert på vad det är man gör och betänka alternativ.

* Du byter din tid _NU_ mot pengar i ett lönearbete.
* Du tar risken att pengarna ska bibehålla sitt värde över tid.
* Du hoppas att pengarna ska kunna utöver detta ska kunna generera ytterligare inkomst i framtiden.

Vad hade du kunnat göra _NU_ istället för att byta tid mot pengar?
Vad är alternativkostnaden på spenderad tid?

Bara som ett extremt påtagligt exempel. Säg att du ägnar 4 timmar varje fredag till att lära dig odla grönsaker, istället för att löneslava.
I bästa fall har du kultivierat en hobby som är givande för både kropp och själ och som sparar många kronor för resten av livet i inköp du slipper göra.
Grönsaker VET du att du kommer vilja äta om 30 år.
* Du byter din tid mot att lära dig en färdighet.
* Du tar risken att den färdigheten ska bibehålla sitt värde över tid. (Blir du invalid eller dör så var det en felinvestering.)
* Du hoppas att färdigheten ska kunna generera ett sparande i framtiden. (I händelse av att grönsaker helt plötsligt blir gratis, så är sparandet noll.)
I detta exempel så är vinsten betydligt mindre abstrakt, och i min bedömning betydligt säkrare.

Det finns en oändlig mängd andra saker man också skulle kunna göra med sin tid, som skulle trygga en bättre framtid.
Att sätta all sin tro och sitt hopp till penningmarknaden och marknadsekonomin tycker jag är bland av de dummaste val man kan göra.

Vinkelhake

• Södermanland
« Svar #52 skrivet: 07 nov-14 kl 14:08 »
Ställer man tillgångar som jordbruks-skogsmark och bostäder i ramljuset så har vi en fullkomligt skenande inflation. Så på så vis så har pengarnas värde urholkats rätt rejält.
Låna ut pengar gratis till banken är långt ifrån det enda alternativet som finns. De flesta banker erbjuder att binda pengarna på t.ex tre månader och få 1 - 1.5% ränta.
"Låna ut till företag och få 4%"
Menar du företagsobligationer? Dvs binda ditt kapital och riskera att förlora allt?
Visst kan man göra så, men det är en icke obetydlig risk man tar.

Jag var otydlig med fel ordval, inte företagsobligationer utan direktägande i bolagsaktier. Visst är all investering en risk vare sig det är i mark, fastigheter, obligationer, aktier etc. Risken är jag och förhoppningsvis alla medvetna om som gör liknande investeringar.

Om bas-scenariot dom diskuteras är att arbeta och lägga undan pengar och placera dessa på bästa sätt, då tycker jag man ska se nyktert på vad det är man gör och betänka alternativ.

* Du byter din tid _NU_ mot pengar i ett lönearbete.
* Du tar risken att pengarna ska bibehålla sitt värde över tid.
* Du hoppas att pengarna ska kunna utöver detta ska kunna generera ytterligare inkomst i framtiden.

Vad hade du kunnat göra _NU_ istället för att byta tid mot pengar?
Vad är alternativkostnaden på spenderad tid?

Bara som ett extremt påtagligt exempel. Säg att du ägnar 4 timmar varje fredag till att lära dig odla grönsaker, istället för att löneslava.
I bästa fall har du kultivierat en hobby som är givande för både kropp och själ och som sparar många kronor för resten av livet i inköp du slipper göra.
Grönsaker VET du att du kommer vilja äta om 30 år.
* Du byter din tid mot att lära dig en färdighet.
* Du tar risken att den färdigheten ska bibehålla sitt värde över tid. (Blir du invalid eller dör så var det en felinvestering.)
* Du hoppas att färdigheten ska kunna generera ett sparande i framtiden. (I händelse av att grönsaker helt plötsligt blir gratis, så är sparandet noll.)
I detta exempel så är vinsten betydligt mindre abstrakt, och i min bedömning betydligt säkrare.

Det finns en oändlig mängd andra saker man också skulle kunna göra med sin tid, som skulle trygga en bättre framtid.
Att sätta all sin tro och sitt hopp till penningmarknaden och marknadsekonomin tycker jag är bland av de dummaste val man kan göra.

Flera av oss är tvungna att byta tid mot pengar, pengar är ett nödvändigt ont då många inte är självförsörjande. Kapital är en väg att nå självförsörjning, för jag har inte hitta en väg som är gratis, än.

Poängen är dock vad du gör med dina surt förvärvade slantar, spara anser jag är ett bra alternativ och för mig är det en trygghet och medel att nå mina mål. Hur du väljer att spara dina pengar (eller vad du nu gör med dem) för vara upp till var och en. Var bara medveten om vad eller hur du sparar.

Vad man än väljer att göra och har inställning tro och hopp är man fel ute. Kunskap och lärande gäller nästan allt även värdeinvestering. Genom att spara, dra ner på utgifter och investera har jag tid och fokus till annat som inte involverar pengar.

Jag kan instämma att det finns för många som sätter just sitt hopp och tro till penningmarknaden och ofta får dem känna av det. Det är något som inte är till för alla för alla har inte intresse att lära sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

852 gäster, 4 användare (3 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser