Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plastmärken. Hur ta bort?  (läst 9703 gånger)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Plastmärken. Hur ta bort?
« skrivet: 25 mar-07 kl 14:59 »
En tanke slog mig.

Hur fasiken får man bort plastmärken ur öronen? Man kommer ju inte in under "lappen" med något om någon get bitit en annan och det blir infektion.

Är det därför man ser så många djur som har stora hål i öronen där det blivit nekros?

Man borde utforma dom så att det finns ett verktyg som bänder upp hakarna på honmärket, som håller staven på plats. Så att man med lätthet kan ta bort märket tillfälligt och sen beställa ersättningsmärken till när det är läkt.

RaggarBonden

• Hälsingland
Re:Plastmärken. Hur ta bort?
« Svar #1 skrivet: 25 mar-07 kl 15:09 »
En tanke slog mig.

Hur fasiken får man bort plastmärken ur öronen? Man kommer ju inte in under "lappen" med något om någon get bitit en annan och det blir infektion.

Är det därför man ser så många djur som har stora hål i öronen där det blivit nekros?

Man borde utforma dom så att det finns ett verktyg som bänder upp hakarna på honmärket, som håller staven på plats. Så att man med lätthet kan ta bort märket tillfälligt och sen beställa ersättningsmärken till när det är läkt.

Märkena är ju gjorda så för att dom INTE ska gå att ta bort utan att förstöra dom. Det är ju liksom vitsen med dom att när djuret är märkt så ska märket sitta där på just det djuret tills det dör.

Att ta bort dom är ju enkelt. Ta en sax, sekatör eller liknande och klipp av närmast örat mellan märkena.

Att du ser så många djur med hål i öronen beror nog mest på att djurägaren inte haft koll på sina djur och rengjort runt märket vid behov. Sedan kan det bero på att de flesta sätter märkena med fel ände utåt på örat.

Storbonden :)
« Senast ändrad: 25 mar-07 kl 15:14 av Storbonden »
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 25 mar-07 kl 15:30 »
Klart jag fattar att dom ska sitta fast. MEN, även andra saker som ska sitta fast har ibland en liten spärr eller nyckel eller annat så att man kan få upp det om det BEHÖVS.

Men, jag skrev det inte för att verka korkad. Jag skrev det för att jag tycker att en produktförbättring vore på plats. Jag ser en massa djur med trasiga, håliga öron och ser däri ett behov.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 25 mar-07 kl 15:41 »
Klart jag fattar att dom ska sitta fast. MEN, även andra saker som ska sitta fast har ibland en liten spärr eller nyckel eller annat så att man kan få upp det om det BEHÖVS.

Men, jag skrev det inte för att verka korkad. Jag skrev det för att jag tycker att en produktförbättring vore på plats. Jag ser en massa djur med trasiga, håliga öron och ser däri ett behov.

Du förstår inte hur jag menar !!

Om man kunde ta ur dom så kan man ju flytta märkena mellan olika djur och då är ju identiteten inte säkrad.

Öronmärkena ska ju ge djuren en säker identitet och det enda sättet att ta loss dom ska ju vara att klippa sönder dom.

Precis som en plombering !

Och som jag skrev tror jag att de flesta tappar märkena för att dom sätts i med fel ände utåt.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 25 mar-07 kl 16:29 »
Jamen, Gruff har ju rätt.  De där märkena ÄR ett djurskyddsproblem.  Det gör ont när de sätts i, och det kan inte vara behagligt att ha dem, till exempel i kyla, och när man ska ut och beta bland buskar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 25 mar-07 kl 21:57 »
Bäste Storbonden. Jag förstår hur du menar. Men det betyder inte att jag accepterar det. Som du säger, det går att klippa bort. OM man nu får in ett verktyg mellan örat och lappen p.g.a. en ev. infektion. Helt riktigt. Men ditt resonemang faller i.o.m. att det bara är att fylla i ett papper och få nya märken med en individs nummer och sätta den på ett annat djur. Om man nu vill fiffla, kan man klippa och beställa ersättningsmärken då med. Systemet som vi har nu är inte heller vattentätt i dagsläget.  

Man borde kunna tattuera eller chipa i mindre hobbybestättningar. Tills man utformar märken som går att i NÖDFALL ta ur för att rädda ett öra på annat sätt än att klippa. Det tycker jag, oavsett hur många det är som dänger paragrafer och förringande kommentarer i huvudet på mig.

Jag märker mina också. Men jag gör det under protest och har valt märken som går att knipsa av utanför själva örat. Men jag har inköpta djur med andra märken. Och där ser jag en risk. Dom känns inte bra och är rätt korkat utformade, både till storlek och funktion.

Trollmor, jag har själv 20 mm's hål i öronen. Plast går bra i kyla. Lättmetall likaså. Båda värms upp av kroppen. Men stål och silver, gör ont. Därför bär jag träpinnar i öronen på vintern. Men jag betar inte (ännu) bland buskarna. Så det kan jag inte säga något om :)
« Senast ändrad: 25 mar-07 kl 22:26 av Gruff »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 26 mar-07 kl 05:44 »
Var sitter Dina öronhål?  (20 mm, det var värst, nåt sånt har jag inte sett på en svensk - ännu)  Jag kan bara bedöma utifrån mina - och andras - djurs beteende, och de säger att det gör ont när märket går igenom brosket.  För det är ju inte fråga om att ta hål i skinnet på djuren, utan det ska gå igenom brosket, mitt på örat.  Och så undrar jag om Du möjligen har mössa på Dig när det är kallt?  (Men varför betar Du inte i buskarna som de andra getterna?   :-[ )

F ö undrar jag om man möjligen kan slå ihop denna tråd med den nytillkomna om märkning av sällskapsdjur?  För mina ögon handlar de om samma sak.  Hur fungerar detta forum i det avseendet?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 26 mar-07 kl 13:46 »
Kanske den tråden är en spinoff från denna? Enl. mig, handlar den tråden om vad man ska sätta dit, medans denna handlar om hur man tar bort. OM MAN MÅSTE!

OT; Trollmor, dom sitter i örsnibbarna. Men jag har hål i brosket i öronbågen och näsan som Ferdinand också och DET gör ont! Visst har jag mössa när det är kallt. Men jag drar den inte över öronen som en mupp  ;D
« Senast ändrad: 26 mar-07 kl 13:47 av Gruff »

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 26 mar-07 kl 14:07 »
Bäste Storbonden. Jag förstår hur du menar. Men det betyder inte att jag accepterar det. Som du säger, det går att klippa bort. OM man nu får in ett verktyg mellan örat och lappen p.g.a. en ev. infektion. Helt riktigt. Men ditt resonemang faller i.o.m. att det bara är att fylla i ett papper och få nya märken med en individs nummer och sätta den på ett annat djur. Om man nu vill fiffla, kan man klippa och beställa ersättningsmärken då med. Systemet som vi har nu är inte heller vattentätt i dagsläget.  

BÄSTE GRUFF !  
Ersättningsmärkena kan man sätta i på ett annat djur men då finns iaf en registrering om att ett extramärke utfärdats.
Om infektionen är så allvarlig så får man göra rent först och klippa sedan. Om man satt i öronmärket så hårt att det inte finns utrymme att klippa mellan märkena är dom felmonterade (ihoptryckta för mycket).

Citera
Man borde kunna tattuera eller chipa i mindre hobbybestättningar. Tills man utformar märken som går att i NÖDFALL ta ur för att rädda ett öra på annat sätt än att klippa. Det tycker jag, oavsett hur många det är som dänger paragrafer och förringande kommentarer i huvudet på mig.

Konstigt detta ??
Dänga paragrafer ??
Vem har gjort det ??
Vem har i denna tråd förringat någon ??

Är det inte till att överreagera en hel del nu va ? BÄSTE GRUFF !!

Citera
Jag märker mina också. Men jag gör det under protest och har valt märken som går att knipsa av utanför själva örat. Men jag har inköpta djur med andra märken. Och där ser jag en risk. Dom känns inte bra och är rätt korkat utformade, både till storlek och funktion.

Korkat utformade öronmärken ? De ska ju ha ett standardutförande numer !
Jag fattade det som att de märken du klagat på tidigare i tråden är de standardiserade EU-märken man får om man beställer idag ! Om det är andra märken som används kan de ju se ut hur som helst. Skicka in en bild på dessa så vi vet att vi diskuterar samma sak.
Det kan ju vara bra om vi diskuterar samma märken  :o

Weronicha

• "Källans Lilleman" Göingebock
    • Småland
    • The Kingdom of Madness - The Svaleng Family
« Svar #9 skrivet: 26 mar-07 kl 14:27 »
Äntligen någon form av diskussion om dessa eländiga öronmärken på getter. Men jag efterlyser en aktion för att vi som har små frigående getbesättningar ska slippa öronmärka våra djur.
(mina är märkta, men jag tycker inte om det, och vet vad det kan leta till i skador och lidande)

Getter är extremt utsatta när det gäller öronskador, pga. deras sätt att beta och "kämpa" med varandra. Jag anser att öronmärkning på getter innebär kvalificerat djurplågeri, och de ska ju märkas utan lidande för djuren. Få det att gå ihop den som kan.

Ett sönderslitet öra ska dessutom märkas om, (med extra plåga och skräck för djuret) och om det till slut inte finns så mycket öra kvar att fästa märket i, vad gör man då?

Det är vansinne att tvinga små, och kanske utrotningshotade, getbesättningar till dessa djurplågande regler, utarbetade för stora svin- och nötbesättningar.

Jag vill ha igång en opinion. Vi som har några få djur (mindre än 1-2 djurenheter) borde undantagas, inte minst för att getters beteende inte alls lämpar sig för öronmärkning.

Tatuering eller chipmärkning, ja, men inte skadliga och plågsamma öronbrickor.
"to boldly go where no goat has gone before"

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 26 mar-07 kl 14:31 »
Är det inte redan så att småbesättningar av hobbykaraktär inte behöver gula skyltar, men måste märkas med tatuering, och anmäla uppehållsort?  Detta gäller ju t.ex gris.
« Senast ändrad: 26 mar-07 kl 14:31 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 26 mar-07 kl 14:39 »
Är det inte redan så att småbesättningar av hobbykaraktär inte behöver gula skyltar, men måste märkas med tatuering, och anmäla uppehållsort?  Detta gäller ju t.ex gris.
Sprid inte info som inte är rätt  ::)

Det finns inga specialregler för småbesättningar !

Alla märkningsregler gäller även om man så bara har en sällskapsbagge eller get. Idag är godkänd märkning de gula öronmärkena eller plåtmärken !!

Inte heller svin är undantagna, Men svin får tatueras.

Skytten

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 26 mar-07 kl 14:43 »
Kollade grisar tidigare idag,  kollade får och get nu,men det är riktigt det är skillnad i krav på get. Den ska märkas, tom i båda öronen om den är ett år.

Skälet som anges är mul & klövsjukans spårning.

Tidigare inlägg var en FRÅGA!
« Senast ändrad: 26 mar-07 kl 14:47 av Skytten »

Weronicha

• Småland
« Svar #13 skrivet: 26 mar-07 kl 14:51 »
Ja och då borde getter lyda under samma regler som grisar som väl också går på klövar???  ;D

http://www.sjv.se/nyhetsarkiv/nyheter/5.7502f61001ea08a0c7fff119546.html
Nya regler för grisar från 1 februari
Märkning av grisar
"Ytterligare en nyhet är att inga undantag ges från kravet på märkning av grisar. Grisar ska nu vara märkta innan de lämnar sin födelseplats. Märkningen ska göras antingen med öronbricka eller med synlig tatuering."

Det är detta jag eftersträvar, att vi får tatuera våra getter istället. Getter borde vara ännu mer utsatta för öronskador än grisar pga. av betesbeteendet.

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 26 mar-07 kl 14:55 »
Grisar kräver mindre administration, om det är en hushållsgris, där finns undantag men inte för get.

Weronicha

• Småland
« Svar #15 skrivet: 26 mar-07 kl 14:59 »
Grisar kräver mindre administration, om det är en hushållsgris, där finns undantag men inte för get.

Jag tolkar de nya reglerna om märkning som att de gäller alla grisar, inte specifikt hushållsgrisar.

Skytten

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 26 mar-07 kl 15:00 »
Varför skriver de då att hobby/hushållsgris  har enklare regler?

Och sen anger skillnaden.

Givetvis är det inte mindre byrokrati med en stor besättning, trodde jag var helt underförstått!
« Senast ändrad: 26 mar-07 kl 15:02 av Skytten »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #17 skrivet: 26 mar-07 kl 15:01 »
Men Skytten ...kravet har ju HÅRDNAT på grisar inte blivit lättare !

Så här står det på Jordbruksverkets sida
citat
"Tatuering för svin ska innehålla följande uppgifter:
-landsbeteckning (SE för Sverige)
-födelseplatsens SE-nummer (produktionsplatsnummer)

Även minigrisar som används som sällskapsdjur ska märkas enligt gällande regler. "

Du som har grisar, även om det bara är en enstaka hushållsgris eller minigris,
ska ha ett produktionsplatsnummer registrerat hos Jordbruksverket

och du ska rapportera varje gång du mottar grisar till din produktionsplats.

Du kan välja att rapportera på fil eller blankett och rapporteringen ska komma in till Jordbruksverket senast sju dagar efter det att du mottagit grisarna.
/slut citat.

källa:Jordbruksverkats hemsida idag 2007.03.26
« Senast ändrad: 26 mar-07 kl 15:08 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Skytten

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 26 mar-07 kl 15:03 »
Javisst har jag påstått annat, det har blivit hårdare från den 1 febr.

Hobby grisar ska registeras , tattoeras, men det är enklare, än med icke hushållsgrisar.

Väl registerade, vanligtvis innan du får den ska den flyttanmälas, och sen behöver man inte göra mer så länge den stannar.

Allt framgår i mitt tidigare inlägg.
« Senast ändrad: 26 mar-07 kl 15:08 av Skytten »

Ursus

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 26 mar-07 kl 15:15 »
Nu vet jag inte om brickorna till getter är konstruera på samma sätt som de till nöt.

Nötbrickorna kan man ta bort genom att med en hovtång knipa av den utskjutande runda ploppen som sitter på ena sidan av märket. Sen är det bara att dra ut märkena. Att försöka knipa av märket någonstanns mellan örat och själva märket måte göra jävligt ont på djuret

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser