Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plastmärken. Hur ta bort?  (läst 9700 gånger)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re: Vart på örat..
« Svar #40 skrivet: 17 apr-07 kl 17:33 »
Men jag har "en gång i tiden"  :D  fått lära mig att sätta dom på undersidan.
Norska anvisningar kolla bilden här ner....

Undersidan örat ungefär 1/4 ut på örats längd. Och så 6-8 mm tillväxtmån in på själva örat.

Men det är på Får...kan det vara skillnad på Get ?
Skilnad på Norska o Danska ....skillnad på nu o då !  ;D
Men ett märke på undersidan örat borde vara mer skyddat för att "ta i" nått
än ett märke på ovansidan..?

Och den där trista bilden har ju märket på tok för lång ut på själva örat,
oavsett om det är på över eller underssida.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 10 maj-07 kl 15:02 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

signe

Re:Plastmärken. Hur ta bort?
« Svar #41 skrivet: 17 apr-07 kl 19:21 »
Det är ingen skillnad mellan anvisningarna för får eller getter så vitt jag kan se. Horten-märkena sätter man i överkanten av örat.

Balbina

• -
« Svar #42 skrivet: 17 apr-07 kl 21:19 »
Ok, någon som märkt en markant skillnad mellan att de sitter i överkant eller underkant av örat????
En sak till jag funderat över: vad gör jordbruksverket om de kommer ut och ser att man bara har ena örat märkt???

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #43 skrivet: 17 apr-07 kl 22:57 »
Nä. Däremot så har dom som har "pluppen" på insidan fått gapande hål i öronen. Dom med pluppen på utsidan, är hur fina som helst i öronen.

Tillägg: Oj....hm....lär mig aldrig läsa bakåt innan jag skriver  :-[ Ser att det gällde PAT-horten. Men plastplupperiet kanske intresserar någon ändå.
« Senast ändrad: 17 apr-07 kl 22:59 av Gruff »

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #44 skrivet: 18 apr-07 kl 10:27 »
Vi haft en längre tid några getter, några av de kom med öronmärken, de flesta utan.
(Då få man tillsammans med papprena till geten märken i handen, med ett ursäktande leende "...ää... vi hann inte sätta in... ää..." -ska betyder: vi orkade inte att sätta in märkena i dom små söta öron, kanske kan du  göra det när hon har blivit lite större....)

Men nu har vi lite flera getter och ansökt för stöd, så kommer det kanske en kontroll, då behöver vi sätta in märken ändå  :'(
Jag följde tråden här, och önskade nästan att jag hade de LaMancha getter som har inga öron, och hoppades att där finns en annan godkänt metod, men det finns de visst inte.
Tatuering på juveret? det måsta vara dyrt, utan nedsövning stå de ju aldrig stilla..., men det låter praktiskt och lätt att se.

Vi beställde alltid de små metallmärken, för att de är mindre ful (de ligger här hemma någonstans...),
men min fråga är: har någon som har djur med båda sorts märken erfarenhet vilka som "håller" bättre -jag menar vilka som inte sitter fast i buskar så mycket ?
Aluminiummärkena går runt örat och kan så lättare fastna, kanske. Medan plastmärken om man har "pluppen" utåt kanske gå loss utan alltför mycket skada, och kanske inte heller
fastna lika lätt ?

Gruff, när du har "pluppen" på utsidan, och märket är borta och där är ett litet hål bara efter märket, sätta du då in det nya märket i precis samma hål ?

« Senast ändrad: 18 apr-07 kl 10:31 av Angelika »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #45 skrivet: 19 apr-07 kl 01:35 »
Gruff, när du har "pluppen" på utsidan, och märket är borta och där är ett litet hål bara efter märket, sätta du då in det nya märket i precis samma hål ?

Det har inte hänt ännu. Så jag har guskelov inte behövt det.......ännu.

RiverCottage

• Halland
« Svar #46 skrivet: 04 jun-07 kl 18:08 »
Hur märker man med tatueringshammare? Vart köper man tatueringsfärgen?
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser