Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plastmärken. Hur ta bort?  (läst 9709 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:Plastmärken. Hur ta bort?
« Svar #20 skrivet: 26 mar-07 kl 15:33 »
Hobby grisar ska registeras , tattoeras, men det är enklare, än med icke hushållsgrisar.

Skytten, jag har följt dagens diskussion men hajar fortfarande inte varifrån du fått att det finns särskilda regler för "hobbygrisar". Vad jag fattar är det samma regler oavsett vad man har grisarna till.

Weronicha

• "Källans Lilleman" Göingebock
    • Småland
    • The Kingdom of Madness - The Svaleng Family
« Svar #21 skrivet: 26 mar-07 kl 17:48 »
Skytten, jag har följt dagens diskussion men hajar fortfarande inte varifrån du fått att det finns särskilda regler för "hobbygrisar". Vad jag fattar är det samma regler oavsett vad man har grisarna till.

Det nya är är att man förutom antal grisar och produktionsplatsens adress kompletterar med uppgifter om geografiska koordinater, produktionskapacitet och inriktning samt rapporterar in alla förflyttningar.

När man har enstaka grisar för sällskap och hobby, t.ex. minigris eller hushållsgris, ställs inte samma krav. Då rapporterar man endast adressen där grisen hålls till registret. Det är inte förrän grisen flyttas till ny adress, byter ägare eller besöker gård med andra klövbärande djur som rapportering ska ske på nytt.

Texten saxad från http://www.sjv.se/nyhetsarkiv/nyheter/5.7502f61001ea08a0c7fff119546.html
"to boldly go where no goat has gone before"

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #22 skrivet: 26 mar-07 kl 19:45 »
Tack, Wiwwi!  Håller helt med Dig.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #23 skrivet: 27 mar-07 kl 03:44 »
Storbonden, läs igen. Ingen kritik i denna fråga är riktad mer mot någon alls. Utan det gäller "folk" i allmänhets reaktion på att man ens tar upp det. Var jag oklar och du tog åt dig personligen, så var det inte meningen.

Vidare, så är det skönt att se att det är fler som tänker lite lika när det gäller just getter. Getter bits och krånglar mer med varandra  :)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #24 skrivet: 27 mar-07 kl 03:54 »
Tillägg: det är dom standardiserade godkända EU-märkena jag menar. Jag TYCKER dom är korkat utformade! Jag kan inte hjälpa det :)

Trollmor

• -
« Svar #25 skrivet: 27 mar-07 kl 06:59 »
...och på tal om getter med skadade öron - titta på den stilige bocken SJV valt som omslagsbild på sin folder för "Stöd för hotade husdjursraser".....

Jag ser inte skadan.  Var det en sådan Du menade?

Trollmor

• -
« Svar #26 skrivet: 27 mar-07 kl 07:02 »
Tillägg: det är dom standardiserade godkända EU-märkena jag menar. Jag TYCKER dom är korkat utformade! Jag kan inte hjälpa det :)
Håller med.  Visst borde det åtminstone finnas alternativ, t ex tatuering...

Trollmor

• -
« Svar #27 skrivet: 27 mar-07 kl 07:04 »
Getter bits och krånglar mer med varandra  :)
Ja, och visar varandra vänlighet.  Genom att ... just det, sug-bita på varandras öron... :-[

Sommartorparn

« Svar #28 skrivet: 27 mar-07 kl 07:57 »
Det är ju möjligt att plastmärkena är EU-standardiserad. Däremot är jag inte alls övertygad om att EU kräver att en enda get för husbehov måste ha bricka. Det finns väldigt många regler i EU-länderna som lokala/nationella myndigheter har infört och sedan skyller EU för. Typ myter om gurk- och bananstorlekar/böjningsgrad. Sen "tolkar" länderna EU-regler, resp. väljer hur stor kontroll de vill ha. Är det någon som tror att varenda grekisk get har ett plastmärke om den bara hålls för husbehov? Kontrollapparaten i Sverige är särskilt stor. Man måste ju absolut kolla t ex  att de frigående hönsens vattenbalja diskas flera gånger om dagen, men däremot bryr sig ingen om att tusentals höns plågas i burar. Reglerna är ju såna.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 27 mar-07 kl 09:40 »
Det är ju möjligt att plastmärkena är EU-standardiserad. Däremot är jag inte alls övertygad om att EU kräver att en enda get för husbehov måste ha bricka.

Citerar EU-direktiv 92/102/EEG om identifikation och registrering av djur:

2. Medlemsstaterna kan med det förfarande som fastställs i artikel 18 i direktiv 90/425/EEG ges tillstånd att från den förteckning som avses i punkt 1 a undanta fysiska personer som håller högst tre får eller getter, för vilka de inte gör anspråk på särskilt stöd, eller, med hänsyn till särskilda omständigheter, ett svin, om dessa är avsedda för egen användning eller konsumtion, under förutsättning att djuren före eventuell flyttning underkastas de kontroller som beslutas om i detta direktiv.

Och från 90/425/EEG:

Artikel 18

När hänvisning sker till det förfarande som anges i denna artikel skall Ständiga veterinärkommittén besluta i enlighet med artikel 18 i direktiv 89/662/EEG.

Och från 89/662/EEG:

Artikel 18

1. När det förfarande som fastställs i denna artikel skall tillämpas, skall ordföranden utan dröjsmål hänskjuta ärendet till den ständiga veterinärmedicinska kommittén (i det följande kallad "kommittén") som inrättats genom beslut 68/361/EEG.

2. Företrädaren för kommissionen skall förelägga kommittén ett förslag till åtgärder. Kommittén skall yttra sig över förslaget inom den tid som ordföranden bestämmer med hänsyn till hur brådskande frågan är. Kommittén skall fatta sitt beslut med den majoritet som enligt artikel 148.2 i fördraget skall tillämpas vid beslut som rådet skall fatta på förslag av kommissionen. De röster som avgivits av företrädarna för medlemsstaterna skall vägas enligt samma artikel i fördraget. Ordföranden får inte rösta.

3. Kommissionen skall godkänna de tilltänkta åtgärderna om de är förenliga med kommitténs yttrande.

4. Om förslaget inte är förenligt med yttrandet från kommittén eller om inget yttrande avgives, skall kommissionen utan dröjsmål föreslå rådet vilka åtgärder som skall vidtas.

Rådet skall fatta sitt beslut med kvalificerad majoritet.

Om rådet inte har fattat något beslut inom tre månader från det att förslaget kom det till handa, skall kommissionen själv besluta att vidta de föreslagna åtgärderna och tillämpa dem omedelbart, såvida inte rådet med enkel majoritet har avvisat förslaget.

I ett nötskal: EU kräver inte märkning av enstaka getter.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #30 skrivet: 27 mar-07 kl 17:17 »
Bilden på sidan 2 i foldern - bifogar ett klipp ur den nedan.

Men oj ! Den där Geten är ju felmärkt !

Man ska inte sätt i pat.horten märken på det där viset .
Att de då krånglar är ju inte märkets fel utan det är ju den som satt i det som klantat sig  :o

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #31 skrivet: 27 mar-07 kl 17:43 »
Ja, och visar varandra vänlighet.  Genom att ... just det, sug-bita på varandras öron... :-[

Ja, dom krånglar :-)
« Senast ändrad: 27 mar-07 kl 17:44 av Gruff »

Trollmor

• -
« Svar #32 skrivet: 27 mar-07 kl 19:13 »
Bilden på sidan 2 i foldern - bifogar ett klipp ur den nedan.

Ulric - det där var ju jätteintressant! Tre får eller getter..... Tänk att här går man helt naivt och tror att myndigheternas påbud är rätt och riktiga och att de har koll på vad som gäller. det känns som om det är dags att öppna ögonen och börja ifrågasätta!  >:(

1) Brukar det inte se så där eländigt ut?  Minst?

2) Ja, tack, Ulric!  Nu kan vår diskussion vila på saklig grund.

Trollmor

• -
« Svar #33 skrivet: 27 mar-07 kl 19:19 »
Ja, dom krånglar :-)
OK, om att visa vänlighet är att krångla, så låt oss fortsätta att krångla med varandra!!! :D :D

Trollmor

• -
« Svar #34 skrivet: 27 mar-07 kl 19:22 »
Öronmärken på djur som trivs bäst med att gå och beta sly och krångla sig fram genom trånga buskage är ingen vidare smart idé, som gjort för att fastna! :-\
Bra uttryckt.  Själva essensen av denna diskussion?

linderödssvin

« Svar #35 skrivet: 28 mar-07 kl 12:11 »
Hej.
du behöver inte mellan örat och lappen.
På hondelen finns det enupphöjning där handelen har gått in.
Jag har tagit en tång och klippt bort upphöjningen och då får man bort handelens kon och sen är det bara att ta bort brickan.
Hade en gris med problem och försökte också ta bort den mellan örat och lappen och det gick ju inte men kom sen på att man kunde klippa bort den så här i stället.
Hoppas att du förstår via förklaringen.
Camilla
Tänk på att vill du bevara lantraser så köp med genbanksintyg. Gäller alla gamla lantraser.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #36 skrivet: 28 mar-07 kl 12:41 »
Som parantes så kan jag ju då tillägga att det "märket som krånglade" hos min bock var det som satt rätt, i det andra örat däremot sitter märket "fel" och det funkar faktiskt utan problem!!!
Intressant har du en bild att lägga in ?

Mina fastnar aldrig med sin metall märken, men nu är det iofs får då.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Styvmorsviol

• Uppland
« Svar #37 skrivet: 30 mar-07 kl 11:52 »
Jag har tagit en tång och klippt bort upphöjningen och då får man bort handelens kon och sen är det bara att ta bort brickan.
Camilla

Jag har själv gjort som Camilla. Bra metod!

Sen håller jag med om att plastmärken är ett otyg! Tänk så enkelt med en tatuering på juvret: Då ser du också vilken get som du mjölkar om du har en större besättning.

Lite kuriosa: Hörde på en föreläsning av (numera pensionerade?) veterinären Karl-Erik Hammarberg om getters hälsovård och sjukdomar.
Där tog han just upp öronmärkning och att han själv vid flera tillfällen påpekat för jordbruksverket hur mycket bättre det skulle vara med tatuering.

Han ville också importera en LaMancha get (se den här länken: http://lamanchas.com/06all-am.htm ) för att just se var sjutton man skulle märka en sådan...   ;)  ;D
De har ju inga öron.  ;D

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re: mysoxen
« Svar #38 skrivet: 17 apr-07 kl 16:20 »
>:( >:( Ska jag komma och skjuta öronmärken i dina öron,
så att du känner hur "trevligt" det är ?  >:( >:(

Läs på gettråden under "Plastmärken. Hur ta bort"
Och titta på bilden med det inflammerade örat...
Du har visst (och som tur är) inga getter...

Är du kvinna, har du hål i dina öron för örhängen ?
Minns du hur ont det gjorde när de sattes in ? Har du hört en get skrika när man skjuter in öronmärken ?
Jodå Mysoxen jag är kvinna och jag har hål i öronen.  ;D
Nej det gjorde inte alls ont, det sved till lite och blev inte inflamerat sen.
Och nej jag har inte getter, om det är tur vet jag däremot inte ?
Däremot märkte jag min kompis get och den sa inte ett knyst  ???

Men - ta ur märket på en gång om det blir inflamerat o tvätta med Jodlösning. Låt såret läka och sätt i ett nytt märke i det gamla hålet.
Självklart låter man väl inte djuret gå med märket kvar i örat om det är inflamerat.
Att öronmärken orsakar inflamationer ibland, det händer då får man fixa det.
Alla desinficerar självklart både tång och märke innan dom sätter i det.

Och precis som Jullan säger så får vi människor också det ibland.
Det gjorde inte alls särskilt ont... Det gör ju ont i max två sekunder, max... Tycker inte särskilt synd om djuren för att de får plastmärken.  Däremot är det ju inte trevligt om de får inflammationer efteråt. (Vilket ju även kan hända människor om man har otur)

Och tillsist:
Varför ska man ha öronmärken på små hobbybesättningar, där kommer ändå ingen som kollar.
Lagen säger att man ska det. Du kanske vill sälja något djur till liv eller slakt och det går inte om de är omärkta. Du kanse sökt EU-stöd för något.
Vilka som ska bli kollade avgör Jordbruksverkets dator som slumpvis väljer vilka som ska kollas!!!
Att hobbybesättningar inte kollas kan du glömma !!

Snälla..sprid inte såna där osanna saker som "att hobbybesättningar inte får kontroll",
då måste nån besserwisser skriva och få skäll   :P
« Senast ändrad: 17 apr-07 kl 16:43 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Balbina

• -
« Svar #39 skrivet: 17 apr-07 kl 17:23 »
Några av mina små jag märkte i vintras skrek. Men det pga att vi höll fast dem. De andra sa inte ett knyst.
Jag märker med Pat horten (metllmärkena) och har inte haft några problem med dem eller getternas öron..

Rosa: Bara för att kolla så jag gör rätt (instruktoinen var på danska) Pat märkena ska väl sitta på ovansidan av öronen?? Inte undersidan så som tidigare visad bild visade?

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 2 användare
Be, gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser