Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hermetisk inkokning  (läst 7027 gånger)

q-i

• Västergötland
hermetisk inkokning
« skrivet: 09 apr-14 kl 23:55 »
Jag tänkte prova på hermetisk inkokning av kött. förmodligen blir det köpekött då jag i nuläget inte har några egna djur att slå ihjäl förutom katterna (det hade blivit lite väl livat på hustrufronten).

mitt tillvägagångssätt: (detta gäller alltså bara ETT konserveringsglas med kött, bara på prov)
- Koka burken i vilket innehållet skall ligga, kokning ett par minuter
- lägger i kött
- häller i saltlösning, 1 tsk salt i 1 liter vatten
- fyller glasburken men lämnar ca 1cm luftspalt
- kokar glaset med innehåll i två timmar
- ställer svalt och mörkt för framtida konsumtion, minst ett halvår

finns det några invändningar? kan jag förbättra mitt tillvägagångssätt?
tacksam för alla svar :)

Rubensgården

• Gäst
SV: hermetisk inkokning
« Svar #1 skrivet: 10 apr-14 kl 05:46 »
Du behöver inte förkoka burken. Om du gör det måste den svalna långsamt två gånger och det känns onödigt.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 apr-14 kl 10:41 »
Du behöver inte förkoka burken. Om du gör det måste den svalna långsamt två gånger och det känns onödigt.
Efter att ha diska burken så ska väl burken värmas upp en gång före användning på grund av bakterier  i alla fall så har ja fatta det så. Men ja kanske har fel ?

karsan

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 11 apr-14 kl 10:48 »
Med kött lär det finnas en liten risk för botulism om man inte konserverar under tryck så att det går över 100 grader, vet inte exakta gradtalet som behövs.  Men jag har aldrig gjort själv, detta är teoretisk kunskap för min del, men du kanske ska kolla vidare för säkerhets skull.

kurt

« Svar #4 skrivet: 11 apr-14 kl 12:57 »
Med kött lär det finnas en liten risk för botulism om man inte konserverar under tryck så att det går över 100 grader, vet inte exakta gradtalet som behövs.  Men jag har aldrig gjort själv, detta är teoretisk kunskap för min del, men du kanske ska kolla vidare för säkerhets skull.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=52583.0

q-i

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 12 apr-14 kl 23:28 »
jag fattade det som via texten att gifterna dör av uppvärmning när man väl har tänkt att äta den inlagda produkten?
kan man verkligen komma upp i 80 graders kärntemperatur via stekning/grillning eller är det kokning som gäller?

tänkte gjort en inkokning nu i helgen, men då jag har legat sjuk så har det inte blivit något av detta. hoppas på nästa helg igen :)

q-i

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 25 okt-14 kl 15:44 »
är det förresten någon som vet vad konserveringsapparat heter på engelska. när man söker på vanlig pressure cooker så får man ju bara fram just det. Det bör väl finnas någon traditionell konserveringsapparat även i usa?

HJFF

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 25 okt-14 kl 15:58 »
Hej.

Du bör söka på canner.

Har genomsökt marknaden och alla lovordar "All American canner" (Vi har självaa en sådan) , den finns i olika storlekar och den vanligaste är modell 921, den rymmer ca 21 Liter.

Konservering av kött, fisk och dom flesta grönsaker skall ske med tryckkokning för att undvika botulism, ett tryck på 15 PSI gör att ca 120 grader uppnås.

Vill du läsa mer:
https://smabruket.wordpress.com/category/konservering/

q-i

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 26 okt-14 kl 14:44 »
Hej.

Du bör söka på canner.

Har genomsökt marknaden och alla lovordar "All American canner" (Vi har självaa en sådan) , den finns i olika storlekar och den vanligaste är modell 921, den rymmer ca 21 Liter.

Konservering av kött, fisk och dom flesta grönsaker skall ske med tryckkokning för att undvika botulism, ett tryck på 15 PSI gör att ca 120 grader uppnås.

Vill du läsa mer:
https://smabruket.wordpress.com/category/konservering/

jag bockar och bugar :) mycket bra svar!

EDIT:
Jag ser att många rekommenderar de traditionella glasen med gummipackning, men jag har sett flera gånger på tv folk som använder Mason Jars

http://www.ebay.com/itm/Quart-Canning-Jars-12-Pack-32oz-Ball-Regular-Mouth-Mason-Lids-Bands-Garden-Fruit/361077362155?_trksid=p2045573.c100033.m2042&_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D26215%26meid%3D2233c17a109246ac9d83e0d96e9d836a%26pid%3D100033%26prg%3D10926%26rk%3D3%26rkt%3D4%26sd%3D191368495027

jag antar att det sitter någon form av gummipackning i locket. Vågar man prova att lägga pengar på såna här eller ska man sasta på exempelvis Weck's burkar direkt?
« Senast ändrad: 26 okt-14 kl 15:05 av q-i »

HJFF

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 26 okt-14 kl 19:02 »
Mason jars (från BALL el KERR) är populära i USA mest av den anledningen att dom är lätt tillgängliga vilket inte WECK´s burkar är då dom tillverkas i Tyskland.
Det är som du säger gummi i locket och det rekomenderas att byta dessa vid varje konserveringstillfälle, locken i sig sägs innehålla BPA som inte anses bra, dom sägs numera vara fria från Bisphenol-A men det debatteras på nätet.

WECK´s burkar liknar i stort dom gamla burkarna från Surte glasbruk som man ibland kan hitta på loppisar och dylikt och principen är den samma, glasburk, glaslock och en tätning av naturgummi, 2 eller 3 rostfria klämmor som håller fast locket under konservering eller inkokning, 3 klämmor rekommenderas vid tryckkokning.

När burkarna svalnat tas klämmorna bort innan man ställer konserven på lagerhyllan, locket sugs då fast av det vacuum som bildats för när konserven kallnat, är man  noga och vänder alla burkar så att "läppen" på gummitätningen pekar åt samma håll kan man enkelt se om någon konserv har mot förmodan har förlorat sitt vacuum, den pekar då nämligen uppåt:)

Förövrigt så är dom fria från BPA, vissa modeller är staplingsbara, gummitätningen rekomenderas att byta varje gång men vissa användare har haft dom upp till 12 år, man får bara vara noga att kontrollera dom innan användning, sen så går det ju bra att göra en överblick varje gång man hämtar en konserv.

Det finns även BPA fria plastlock till alla WECK´s burkar och dom är smidiga att använda när man öppnat ex en syltburk och vill förvara den i kylskåpet

q-i

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 26 okt-14 kl 20:40 »
Då blir det nog att införskaffa WECK-burkar. Ju mindre förbrukningsdelar desto bättre tycker jag. Dessutom blev det inte många kronor dyrare per burk att köpa än mason jars.

Jag har aldrig sett en weck-burk på nära håll, men jag antar att det är en rilla längs hela burken som gör att man kan sätta dit tre klämmor? Jag har sett på vissa burkar i vanliga affärer att det finns urjackningar för klämmorna och att man således bara får plats med två.

dom hade relativt billiga här, dessutom reservdelar till alla modeller
https://smabruket.wordpress.com/tag/konserveringsglas/

så det blir nog till att lägga en beställning i samband med tryckkokarinköp framemot vintern :)

Be

• Finland
« Svar #11 skrivet: 29 okt-14 kl 16:36 »
Jag har rexat svamp, grönsaker & bönor. Jag tvättade burkarna och kokade dem, men sen fyllde jag på dem när de ännu var varma. Varför borde man alltså låta dem svalna först? Sen kokade jag burkarna i vatten ännu med innehållet i, vad kan det ha varit? 10-20 minuter kanske - och sen lät jag dem svalna.

Funkade finfint, men åtminstone bönorna höll bara några månader, sen blev några burkar  :-X (kan ha varit burkarna, andra gånger har det funkat fint). Svampen och grönsakerna däremot (mest sånt som spenat, kål, mangold osv) höll länge, efter nästan ett år var grönsakerna fortfarande i skick, och svamp som jag hade glömt från i förrfjol var fortfarande smaklig ;D.

(Märkte nu först att detta var i köttforumet - jag har alltså aldrig rexat kött så det vet jag inte om är annorlunda.)
Ingen människa är illegal

q-i

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 29 okt-14 kl 20:14 »
Jag har rexat svamp, grönsaker & bönor. Jag tvättade burkarna och kokade dem, men sen fyllde jag på dem när de ännu var varma. Varför borde man alltså låta dem svalna först? Sen kokade jag burkarna i vatten ännu med innehållet i, vad kan det ha varit? 10-20 minuter kanske - och sen lät jag dem svalna.

Funkade finfint, men åtminstone bönorna höll bara några månader, sen blev några burkar  :-X (kan ha varit burkarna, andra gånger har det funkat fint). Svampen och grönsakerna däremot (mest sånt som spenat, kål, mangold osv) höll länge, efter nästan ett år var grönsakerna fortfarande i skick, och svamp som jag hade glömt från i förrfjol var fortfarande smaklig ;D.

(Märkte nu först att detta var i köttforumet - jag har alltså aldrig rexat kött så det vet jag inte om är annorlunda.)

jag tänker ju koka in både svamp, grönsaker och kött så all information är bra :)

Rexa = koka in..? :D

kurt

« Svar #13 skrivet: 30 okt-14 kl 04:49 »

Nej, burkarna var det nog inte fel på. Det är inte konstigt att det var just i de näringsrikaste burkarna (bönorna) det började växa. Produkterna var inte sterila, och eftersom varken salt eller syra skyddade så kunde sporbildande bakterier börja växa där, sedan hade du bara tur att det inte råkade vara  bakterier som inte bildade toxiner.

Gille

• -
« Svar #14 skrivet: 05 nov-14 kl 17:11 »
Just börjat titta lite på det här (vill ha kanin på burk) och fick upp denna artikeln:
http://www.vinochgastronomi.se/i-koket/konservera-mera-%E2%80%93-charkuterier-pa-burk/
Kaninuppfödare och pelargontant.

kurt

« Svar #15 skrivet: 05 nov-14 kl 20:20 »
Just börjat titta lite på det här (vill ha kanin på burk) och fick upp denna artikeln:
http://www.vinochgastronomi.se/i-koket/konservera-mera-%E2%80%93-charkuterier-pa-burk/

Stoppa i frysen i stället, så slipper du fördela den på små 200ml burkar, koka 3h och sedan hoppas att de håller vakuum

Gille

• -
« Svar #16 skrivet: 06 nov-14 kl 07:56 »
Har snart inte plats i frysen. Och mycket mat går förlorat vid längre strömavbrott...

q-i

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 06 nov-14 kl 19:20 »
Det var en mycket intressant sida, om än lite kortfattad kanske :)

Det är en sak jag undrar över. Är inkokning förbehållet rått kött eller kan tillagat också inkokas? Jag är helt säker på att jag har sett någon på tv göra hemmakonserver utav varmrökt lax. För min egen del blir det förmodligen mest rått kött som tillagas när burken öppnas, men lite röksmak på ett mindre parti är ju alltid trevligt

Gille

• -
« Svar #18 skrivet: 06 nov-14 kl 19:50 »
Googla "canning salmon in pressure cooker" och "canning salmon without pressure cooker" så kanske du hittar.

kurt

« Svar #19 skrivet: 07 nov-14 kl 03:57 »
Googla "canning salmon in pressure cooker" och "canning salmon without pressure cooker" så kanske du hittar.

Ja, det är ju ett bra sätt att få veta varför man inte skall göra det med just fisk.

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser