Med jämna mellanrum så dyker frågan upp om verktyg är en kostnad eller en tillgång.
Verkar som många alternativare ser verktyg som en onödig kostnad utan man betalar hellre någon annan för att göra jobbet.
Eller helt enkelt låter bli att göra vissa saker som man ser som omöjliga.
Spelar ingen roll om det är verktyg för att meka eller för att bygga för.
Själv så ser jag tvärt om på det. Det är mina verktyg som ger mig möjlighet att spara in på pengar.
Vi kan kolla på den senaste bilen som jag fick
gratis den 27/12-2013 av ägaren som hade tänkt köra den till skroten pga att han fått tjänstebil.
En Peugeot 406 kombi med ett antal tvåor från besiktningen den 24/11-2013

Jag åkte till skroten och hittade 9 stycken 406or som jag har plundrat på delar.
http://www.returbilen.se/category.html?anl=6Dessa delar har jag skruvat bort och monterat på min gratisbil.
Då behöver jag byta
Bromsok bak (400:- för båda bakoken från skroten)
Bromsskivor bak (120:- för båda skivorna från skroten )
Handbromsbackar (gratis från skroten)
Bromsklossar bak (gratis från skroten)
Tanklock (20:- från skroten)
Lock till spolarbehållaren (gratis från skroten)
Torkar + torkararm till bakrutan (20:- från skroten)
Byta bakljus med spricka i. (200:- från skroten)
Avgasupphängning (gratis från skroten från skroten )
En bromsslang fram (Mekonomen 287:-)
Bromsskivor fram. (300:- för båda från skroten )
Bromsklossar fram. ( för båda oken fram gratis från skroten)
2 bromsrör (nipplar 58:- och rör ca 25:- totalt 83:-)
Bilen är nu uppe i totalt 1430:- och skall ombesiktigas på tisdag.Killen som ägde bilen innan mig hade fått ett kostnadsförslag av Jonssonbil här i Örebro.
Dom ville ha 15 800:- för att fixa till den och släcka tvåorna.Så är verktyg en onödig kostnad eller en tillgång?
Det beror på vem man frågar. I mitt fall så ser jag tillgången på verktyg som ett sätt att spara pengar.
Nu kommer det lite bilder på vad jag har sysslat med den senaste veckan när jag har haft tid över.

Nysvarvade skivor och spraylackade bromsok. Att det blev guldfärg kommer an på att den fanns gratis på jobbet.

Tillverkning av bromsrör med Biltemas skitverktyg. Men det funkar i alla fall.

Det var en spricka i ena bakljuset så jag kostade på mig ett byte. Även om jag förlorade 200:- på det.

En av bilarna som jag plundrat.