Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är verktyg en onödig kostnad eller en tillgång?  (läst 9960 gånger)

Rosten

• Närke
Är verktyg en onödig kostnad eller en tillgång?
« skrivet: 05 jan-14 kl 23:12 »
Med jämna mellanrum så dyker frågan upp om verktyg är en kostnad eller en tillgång.
Verkar som många alternativare ser verktyg som en onödig kostnad utan man betalar hellre någon annan för att göra jobbet.
Eller helt enkelt låter bli att göra vissa saker som man ser som omöjliga.
Spelar ingen roll om det är verktyg för att meka eller för att bygga för.

Själv så ser jag tvärt om på det. Det är mina verktyg som ger mig möjlighet att spara in på pengar.

Vi kan kolla på den senaste bilen som jag fick gratis den 27/12-2013 av ägaren som hade tänkt köra den till skroten pga att han fått tjänstebil.

En Peugeot 406 kombi med ett antal tvåor från besiktningen den 24/11-2013

Jag åkte till skroten och hittade 9 stycken 406or som jag har plundrat på delar. http://www.returbilen.se/category.html?anl=6
Dessa delar har jag skruvat bort och monterat på min gratisbil.
Då behöver jag byta

Bromsok bak (400:- för båda bakoken från skroten)
Bromsskivor bak (120:- för båda skivorna från skroten )
Handbromsbackar (gratis från skroten)
Bromsklossar bak (gratis från skroten)
Tanklock (20:- från skroten)
Lock till spolarbehållaren (gratis från skroten)
Torkar + torkararm till bakrutan (20:- från skroten)
Byta bakljus med spricka i. (200:- från skroten)
Avgasupphängning (gratis från skroten från skroten )
En bromsslang fram (Mekonomen 287:-)
Bromsskivor fram. (300:- för båda från skroten )
Bromsklossar fram. ( för båda oken fram gratis från skroten)
2 bromsrör (nipplar 58:- och rör ca 25:- totalt 83:-)

Bilen är nu uppe i totalt 1430:- och skall ombesiktigas på tisdag.

Killen som ägde bilen innan mig hade fått ett kostnadsförslag av Jonssonbil här i Örebro.
Dom ville ha 15 800:- för att fixa till den och släcka tvåorna.

Så är verktyg en onödig kostnad eller en tillgång?
Det beror på vem man frågar. I mitt fall så ser jag tillgången på verktyg som ett sätt att spara pengar.

Nu kommer det lite bilder på vad jag har sysslat med den senaste veckan när jag har haft tid över.

Nysvarvade skivor och spraylackade bromsok. Att det blev guldfärg kommer an på att den fanns gratis på jobbet. ;D

Tillverkning av bromsrör med Biltemas skitverktyg. Men det funkar i alla fall.

Det var en spricka i ena bakljuset så jag kostade på mig ett byte. Även om jag förlorade 200:- på det.

En av bilarna som jag plundrat.

« Senast ändrad: 05 jan-14 kl 23:31 av Rosten »

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Är verktyg en onödig kostnad eller en tillgång?
« Svar #1 skrivet: 05 jan-14 kl 23:18 »
Verktyg e bra att ha.
Bra med skrot där man får skruva själv. Fast för allan del, ibland är det bra om grejorna redan är lossmonterade och klara att köpa.
Det har försvunnit en och annan bra skrot på senare år.

Rosten

• Närke
« Svar #2 skrivet: 05 jan-14 kl 23:28 »
Verktyg e bra att ha.
Bra med skrot där man får skruva själv. Fast för allan del, ibland är det bra om grejorna redan är lossmonterade och klara att köpa.
Det har försvunnit en och annan bra skrot på senare år.

Men Returbilen.se verkar sprida sig. www.returbilen.se
Skrotarna har upptäckt att svartskrotarna tar stora pengar från dom så därför har man öppnat upp en "skruva självdel"
Men enhetliga och vettiga priser.
På Returbilen här i Örebro så finns det ca 400 bilar hela tiden.
Man byter ut 12-25 bilar i veckan.
Man kan lätt gå in på hemsidan och kolla på dom nya bilarna som kommit in.
Alla bilarna finns också på bilder. Hur smidigt som helst.
Det enda som man funderar på är varför man är nästan ensam svensk där.
Resten av folket som skruvar bort delar är invandrare eller någon finnig svensk grabb som ligger under en volvo 740.

Humle

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 06 jan-14 kl 07:13 »
Helt rätt verktygsinköp behöver man sällan ångra. Om man ändå gör det är de lätta att sälja. I första bilden tror jag mig se en gammal grön bahcoskruvmejsel, en längre Wera-mejsel och en nyare bahco- bitsmejsel :).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Rosten

• Närke
« Svar #4 skrivet: 06 jan-14 kl 08:35 »
Helt rätt verktygsinköp behöver man sällan ångra. Om man ändå gör det är de lätta att sälja. I första bilden tror jag mig se en gammal grön bahcoskruvmejsel, en längre Wera-mejsel och en nyare bahco- bitsmejsel :).
Du har ögonen med dig. ;)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 06 jan-14 kl 09:16 »
På tal om gratisbilar så är jag just nu på väg för att meka med en Chrysler 300M som jag fick gratis i somras, med lite tur bör den gå att köra hem för egen maskin till veckan och kanske besiktiga någon gång i februari.
Den var billig pga ABS-fel som ansågs kosta över 20000 kr att reparera, nu har jag gjort en transplantation och byggt ihop en förhoppningsvis fungerande ABS-enhet av elektroniken från den gamla (så när som två transistorer som jag köpte på Elfa för ett par tior) och hydrauldelen från en ABS-enhet av samma märke som har suttit på en VW Golf (jag tog rätt på den från ett dumpat och i övrigt renplockat vrak som stod i Gävle för några år sedan).
Ytterligare förväntade kostnader innan den är körklar är nya bromsbelägg runt om, bromsskivor fram och glykol, eventuellt någon handbromswire. Ev ska man också kosta på oljebyte i automatlåda och servostyrning.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #6 skrivet: 06 jan-14 kl 09:21 »
Visst har jag kliat mig i huvudet och undrat om gubben verkligen behöver ha ytterligare ett molijockverktyg,
men när han sedan lagat min gamla bil för femtioelfte gången med samma verktyg är han förlåten ;)

Vi lämnar i stort sett aldrig in något på lagning, vi har ett hyggligt stort garage med allehanda verktyg och är rätt säker på att
det lönar sig på sikt.
Jag själv mekar inte med bilarna, men är inte helt tappad bakom en vagn när jag ska bygga enklare saker och då är det jäkligt mycket
lättare när det finns ordentliga verktyg hemma!

De flesta av våra verktyg och maskiner inköptes inte bara till garaget, utan i samband med att vi byggde vårt hus.
Bara där har vi sparat hundratusentals kronor genom att bygga huset själva!

Att anlita snickare för altanräcke, trädgårdsstaket eller kaninburar finns inte på kartan, det fixar jag själv!

Så visst är bra verktyg en tillgång!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

andtol

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 jan-14 kl 09:39 »
Tummen upp!

Detta påminner mig att jag behöver bygga om ladan så jag får en riktig verkstad. :)

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 06 jan-14 kl 09:42 »
Jag brukar se alla större projekt som en utmärkt orsak att köpa nåt roligt verktyg. ;)

Köpte för många år sen en gammal och väldigt nedgången SAAB för 600 spänn (för att den hade en 2:a på bromsarna och skiten hade rostat fast så illa att förra ägaren inte lyckades få loss grejorna), sen slängde jag några hundringar på nya bromsbelägg + nåt specialverktyg till just SAAB och sen rullade den bilen snällt i ett par år. Orkar man finns det mycket pengar att spara på att göra bilfynd och skrota omkring i sånt som andra förkastat, problemet är väl att tillförlitligheten kan vara lite si och så men bortsett från det kan man få ner bilkostnaden rätt rejält om man kan skruva själv.

Morsan muttrade när jag skaffade min första kompressor (har två nu, en klumpig men hyfsat stark och en lite smidigare med ganska liten tank) eftersom vi hade ont om pengar (nyinflyttade i nytt hus etc) men herrej... vad man har nytta av en kompressor, och inte bara när man mekar! Eftersom jag har en kvaddad högerhand och därför har svårt att stå och spika för hand långa perioder (handen domnar) så köpte jag en spikpistol när vi skulle bygga hundhuset. Jag har tappat räkning på hur mycket "ammunition" vi köpt till den, men det ligger nog på bortemot 20.000 spik eller så som vi dragit i med hjälp av den. Frågar ni mig var det en av de bättre investeringarna jag gjort, så jädra roligt är det inte att stå och hamra panel för hand när man kan skjuta upp den betydligt snabbare.  8)

Senaste "fyndet" var en häfthammare. http://www.jula.se/hafthammare-154003

Jädrigt smutt sak om man ska sätta upp tex byggplast eller liknande. Bara dräm till lite lätt som med en vanlig hammare, Bang! Så jädra genialt, mycket smidigare än såna där häftpistoler som man ska klämma åt för att fyra av.

Det finns gott om onödiga verktyg, men jag har flera såna där lite udda verktyg som jag sådär i efterhand inte riktigt begriper hur jag klarade mig utan...
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

malarmaster

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 jan-14 kl 09:51 »
...och förutsättningen för att det skall vara mening med att investera i verktyg är att man har kunskap om hur de används.trots allt är verktyg bara ett hjälpmedel,det viktigaste är att man vet vad man gör.
alla kan inte snickra eller meka oavsett hur mycket verktyg det finns. ulf

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #10 skrivet: 06 jan-14 kl 10:34 »
...och förutsättningen för att det skall vara mening med att investera i verktyg är att man har kunskap om hur de används.trots allt är verktyg bara ett hjälpmedel,det viktigaste är att man vet vad man gör.

Absolut sanning. Det är därför min bättre hälft är den som har koll på trädgårdsredskapen... ;)
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 06 jan-14 kl 18:49 »

Fast idag så är allt så mycket enklare. Då det mesta finns på nätet. Vill man byta bromsar på sin volvo så är det bara att söka så hittar man massor med beskrivningar och bilder på hur man gör.
Typ
Byte av Bromsklossar på en bil

Eller http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=28963

Då var det besvärligare förr. När man själv var tvungen att uppfinna hjulet varje gång man gav sig på något man aldrig hade gjort förut.
Tänk bara en sån sak som att koppla ihop en släpvagnskontakt. Idag tar det några sekunder så har man ett kopplingsschema i näven.

Så allt har blivit enklare men nu har människorna blivit latare istället. ;D

TW

• Finland
« Svar #12 skrivet: 06 jan-14 kl 19:31 »
Jag hör till gruppen som förespråkar färre verktyg av bättre kvalitet och sköter dem bra så de håller länge. Hållbara verktyg av god kvalitet som fungerar bra är en tillgång i alla lägen och de förlorar inte så mycket i värde där de står. Räknat per timme de används blir det inte heller så dyrt eftersom många saker håller en livstid eller mer.
Största delen av grejorna i snickarverkstaden är tillverkade före jag föddes och en del till och med innan farfar föddes.

Billiga hobbygrunkamojer av plast för alla upptänkliga ändamål och verktyg som man inte kan använda är en onödig kostnad. Jag har svårt att smälta att många hobbypulare som bygger något vedlider och någon terass anser sig behöva fler verktyg än jag som arbetar i branchen. För att ha råd med alltihop köper de för billig kvalitet som inte fungerar ordentligt och så står de där och inbillar sig att det är något fel på dem själva då bygget inte går som det skall.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Alexn72

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 06 jan-14 kl 19:35 »
Men Returbilen.se verkar sprida sig. www.returbilen.se
...
Det enda som man funderar på är varför man är nästan ensam svensk där.
Resten av folket som skruvar bort delar är invandrare eller någon finnig svensk grabb som ligger under en volvo 740.

Funderar på precis samma sak..

gransmala

• "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
« Svar #14 skrivet: 06 jan-14 kl 19:44 »
När man bor på en gård är mekningen ett måste. Hövändare som spricker mitt i skörden. Frontlastarfästen som ger upp i snöröjningen. Packningar, slangar, bultar, ja ta mej fan det mesta går sönder förr eller senare. Bra verktyg är A & O hos oss när pengarna inte räcker till nya maskiner, (som iofs också kräver verktyg för underhållet).

Om man inte kan meka så ska man nog inte försöka bruka jord.
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

Humle

• Västerbotten
« Svar #15 skrivet: 07 jan-14 kl 09:33 »
Jag hör till gruppen som förespråkar färre verktyg av bättre kvalitet och sköter dem bra så de håller länge. Hållbara verktyg av god kvalitet som fungerar bra är en tillgång i alla lägen och de förlorar inte så mycket i värde där de står. Räknat per timme de används blir det inte heller så dyrt eftersom många saker håller en livstid eller mer.
Största delen av grejorna i snickarverkstaden är tillverkade före jag föddes och en del till och med innan farfar föddes.

Billiga hobbygrunkamojer av plast för alla upptänkliga ändamål och verktyg som man inte kan använda är en onödig kostnad. Jag har svårt att smälta att många hobbypulare som bygger något vedlider och någon terass anser sig behöva fler verktyg än jag som arbetar i branchen. För att ha råd med alltihop köper de för billig kvalitet som inte fungerar ordentligt och så står de där och inbillar sig att det är något fel på dem själva då bygget inte går som det skall.
Vore riktigt kul om du ville starta en tråd och visa din verkstad det låter som det finns mycket intressant där :).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #16 skrivet: 07 jan-14 kl 10:16 »
Jag har svårt att smälta att många hobbypulare som bygger något vedlider och någon terass anser sig behöva fler verktyg än jag som arbetar i branchen.

Jag håller delvis med, men inte helt. ;)

Två exempel:

• Jag har köpt en sån där lasergrunka för att mäta avstånd. Visst klarar man sig med tumstock och måttband, men lasermätaren är larvigt praktisk. Dock, köp inte en billig för de är oftast totalt opålitliga och rent skräp, men en bra lasermätare är fasen helt otroligt praktisk och nåt vi hade stor nytta av när vi byggde hundhuset, när vi var runt och kollade på gårdar och snabbt ville ta reda på hur många kvadratmeter tex ett uthus var och inte minst nu när vi bygger om och har oss och behöver rita upp ritningar på existerande byggnader. Guld värd, men de bra kostar fyrsiffrigt.
  • Biltemas hylsor är enligt min åsikt helt ok för hemmapul, spärrhandtagen är däremot rena skiten. Att köpa riktiga hylsor för hemmabruk är tveksamt värt det för så mycket kommer inte ens en flitig hemmamekare använda dem så man hinner slita ut dem. Däremot kan det vara vettigt att skaffa ett bra spärrhandtag eller ett fast handtag för när man vill ta i, för hänger man sig på ett biltemaspärrhandtag för att få loss totalt fastrostade skallar etc så kommer de gå sönder. Empiriskt bevisat.  ::)

Så det finns tillfällen då det är vettigt att hosta upp stålarna på proffsgrejor och det finns tillfällen då billiga Biltema- eller Julaprylar räcker gott och väl för hemmafixaren. Tricket är att veta vad som är bra och vad som är skit, men då kan man ju tex fråga i det här forumet...

-- Bruce Schneier '08

Rosten

• Närke
« Svar #17 skrivet: 07 jan-14 kl 18:32 »
Så det finns tillfällen då det är vettigt att hosta upp stålarna på proffsgrejor och det finns tillfällen då billiga Biltema- eller Julaprylar räcker gott och väl för hemmafixaren. Tricket är att veta vad som är bra och vad som är skit, men då kan man ju tex fråga i det här forumet...

Problemet med forum är att olika personer kan förstöra olika saker på olika tid.
Jag som är halvsvag använder oftast ett ledhandtag (kraftskaft) av märket Hazet för att få loss fastrostade bultar. När dom har lossat så använder jag spärrskaft för att snabbt få bort muttern.
Så mina spärrskaft går aldrig sönder.

Hade jag varit starkare så hade jag använt spärrskaft direkt. Då hade dom gått sönder till slut.
Så frågar man mig så går spärrskaft aldrig sönder. Frågar man vissa andra så är det en förbrukningsvara. ;)

Che Guevara

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 07 jan-14 kl 18:52 »
Men man behöver även veta att man ska ha rätt grejer till det jobbmaska göra .  Som spärrskaft till fastrostade skruvar är ju som att be om att verktyget ska gå sönder anser ja .  Ja köpte för sådär 15 år sedan två hylsnyckel satser från biltema det enda som har gått sönder  är en och annan  hylsa som ja draget sönder.  och då har ja ändå meka allt fån hoj till både lastbilar och traktorer . Så att använda rätt grejer till rätt ändamål är nog a och o . Det är i alla fall min åsikt .

Anund

• -
« Svar #19 skrivet: 07 jan-14 kl 19:25 »
Jag skulle vilja säga att det är en investering. Och som flera varit inne på så får man vad man betalar för. En basuppsättning av god kvalitet kommer att vara till glädje i många år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 2 användare
Nina W, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser