Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Projekt ombyggnad hemmagjord minitraktor  (läst 16360 gånger)

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Projekt ombyggnad hemmagjord minitraktor
« Svar #60 skrivet: 16 feb-14 kl 22:09 »
Alternativare än vanliga traktorer  :D

Rosten

• Närke
« Svar #61 skrivet: 17 feb-14 kl 11:46 »
Svårt att hitta en 4wd traktor som är ca 1 meter bred och tar sig fram i trädgårdar utan att förstöra gräsmattor.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #62 skrivet: 06 dec-14 kl 18:27 »
Växellådan rasade äntligen, den har ju låtit illa hela tiden och nu sitter den fast. Öppnade locket och möttes av denna syn. Är det bara vatten i oljan eller är det banan/sågspån eller annan tillsats för att dämpa missljud?

Jag har redan fått kapa lös en svetsad plåt för att komma åt de bakre skruvarna och nu måste jag lyfta ur motorn för växellådan måste tas ut framåt. Dum konstruktion.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #63 skrivet: 06 dec-14 kl 21:24 »
Växellådan rasade äntligen, den har ju låtit illa hela tiden och nu sitter den fast. Öppnade locket och möttes av denna syn. Är det bara vatten i oljan eller är det banan/sågspån eller annan tillsats för att dämpa missljud?

Jag har redan fått kapa lös en svetsad plåt för att komma åt de bakre skruvarna och nu måste jag lyfta ur motorn för växellådan måste tas ut framåt. Dum konstruktion.

Oj. Det var illa...   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #64 skrivet: 08 dec-14 kl 22:21 »
Nu har jag äntligen fått lös växellådan. För att få lös den var jag alltså tvungen att lyfta ur motorn, och för att få lös den fick jag nästan riva den helt. Generatorn, fördelaren, bensinpumpen, grenröret, elsystemet, fläkten, oljefiltret, motorfästena och startmotorn fick lossas. Förgasaren är i princip det enda som satt kvar.

Det visade sig att geggan i växellådan var en blandning av smörjfett, vatten och något till som jag inte lyckats identifiera men det är sannolikt inte växellådsolja i alla fall. Dessutom hittade jag en tuss av något som såg ut som grov stålull. Jag misstänker att det har varit en packbox en gång i tiden.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 09 dec-14 kl 17:14 »
Ett par bilder till. Någon som kan identifiera kopplingscylindern som skymtar nere i hörnet? Har ingen aning om var den kommer från. Man kan även se handgasen framför tändspolen, den består av ett växelreglage från en cykel. Enkelt och funktionellt. Chokereglage måste jag dock bygga ett, nu får man sträcka sig fram direkt till förgasaren

Haha...från treväxlad cykel. Fort...Fortare...FORT

Nu är inte jag så bilmekaniskt lagd men hade det inte varit smutt med en väldigt mekanisk automatlåda?

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #66 skrivet: 09 dec-14 kl 17:53 »
Jo, en automatlåda hade suttit fint. Gäller att hitta en i miniformat bara, och så måste man göra plats för oljekylen.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #67 skrivet: 09 dec-14 kl 20:07 »
Det är ju inte så vanligt med småbilar med traditionell kardanaxeldrift och automatlåda. Men det kanske har funnits en användbar liten automat på någon japansk 70-talsbil? Eller kanske något i stil med 70-tals Opel Kadett, Fiat 131, BMW 3-serie?

Jag känner till åtminstone en automatlåda som klarar sig utan oljekylare, och det är den som sitter på VW-bussar av generation T2 (alltså 70-talet). Den har istället kraftiga kylflänsar på momentomvandlaren och en sprängkåpa som är utformad som ett fläkthus.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 09 dec-14 kl 20:28 »
Fast en traktor ger noll fartvind. Kanske skulle funka ändå...

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #69 skrivet: 09 dec-14 kl 20:38 »
Blir för mycket krångel, antingen blir det en likadan manuell låda eller så får jag hitta på något helt annat. Skulle vilja ha en hyfsat modern pytteliten diesel med variator eller 125cc scootermotor eller liknande.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #70 skrivet: 09 dec-14 kl 21:48 »
Du kan ta motor och låda från en framhjulsdriven småbil.
Svetsa diffen och du har kraftuttag framåt oxå.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #71 skrivet: 09 dec-14 kl 21:58 »
Du kan ta motor och låda från en framhjulsdriven småbil. Svetsa diffen och du har kraftuttag framåt oxå.
Jag är inne på det, helst en trecylindrig diesel från lupo eller motsvarande. Men centrerar man motorn blir det väldigt mycket vinkel på kardanaxeln.

Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 2 användare
mulen, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser