Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Round up -hur giftigt är det?  (läst 13724 gånger)

Existens

• Gäst
SV: Round up -hur giftigt är det?
« Svar #40 skrivet: 23 okt-13 kl 11:04 »

Vad händer om man har dom i ett så pass begränsat utrymme som en hönsgård?

Inget. Förutom att grisen river hönsgården.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #41 skrivet: 23 okt-13 kl 11:05 »
I början när jag hade grisar, gick de tillsammans med hönsen i utegården.
Inga höns åts upp eller jagades.

Däremot åkte gärna hönsen snålskjuts på grisryggen ;)
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Håning

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 23 okt-13 kl 11:08 »
Inget. Förutom att grisen river hönsgården.
Det är väll skäl nog att inte ha dom tillsammans i en hönsgård .

Existens

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 23 okt-13 kl 11:10 »
Det är väll skäl nog att inte ha dom tillsammans i en hönsgård .

Självklart. Men nyss hette det ju att grisen skulle äta upp hönan.

Håning

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 23 okt-13 kl 11:14 »
Ja och du tror  att det är helt otänkbar då i en liten gris hage.

Linkan

• Västmanland
« Svar #45 skrivet: 23 okt-13 kl 12:34 »
Jag skulle avråda från all användning av Round up, och alla andra produkter Monsanto ligger bakom, men vill man aktivt stödja massdöd av djur och människa kan det dock vara en god idé att köpa Round Up.

Håning

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 23 okt-13 kl 12:40 »
Hänvisar till denna länk .Uppenbarligen så före kommer det
Inloggad Trollmor

Forumveteran
    Antal inlägg: 8489
    Måtte jag inte leva förgäves.
        -
        Visa profil
        Privat meddelande (Inloggad)

SV: Grisars farlighet
« Svar #2 skrivet: Idag kl. 12:08 »

Citera

Ja, man ska definitivt inte bli osams med dem!  Men det har du ju redan insett.  Själv har jag mist en killing i 5-kilosklassen, som ramlade in i grisboxen och inte kunde hoppa ut.  En vän hade en sugga som äääääälskade höns!  Flög de i närheten av hennes tryne, så SMASK!  MUMS!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #47 skrivet: 23 okt-13 kl 12:48 »
Ju mer man läser om Monsanto, desto mer förstår man att de gör reklam med tecknade snälla giftdroppar som bara försvinner med ett litet poff när de hamnar i jorden. En ruskig plan är vad det är >:(

Gris ihop med höns och annat proteintillskott finns det en tråd för, så inte Roundup-tråden blir för utspädd ;D Grisars farlighet fick den heta, kanske lite som kvällspressen sätter rubriker ;)

bua

« Svar #48 skrivet: 23 okt-13 kl 12:51 »
Jag bara undrar - vad händer med hönorna (och i förlängningen deras ägg) när de får i sig round up?

Nina W

• Värmland
« Svar #49 skrivet: 23 okt-13 kl 12:53 »
Jag har inte fullt så mycket som 200kvm, så jag äter upp min. Jag går ut varje morgon och klipper och sen gör jag en smoothie av dem. Gott, men kanske svårt om man har mycket. Man håller lite koll på den i alla fall. Prova att mata hönsen med lite strimlad så kanske de nappar.

Hur smaksätter du din smoothie? Jag tycker späd kirskål kan vara gott blandad med lök i omelett och liknande men då den blivit äldre är den bara bra till kompost.

Håning

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 23 okt-13 kl 12:54 »
Jag bara undrar - vad händer med hönorna (och i förlängningen deras ägg) när de får i sig round up?
Nu vart det ju så då grisarna vart inblandade i hönsgården i stället för round up  :)

Clarie-Ann

• Bor i ett hus vid skogen.....
« Svar #51 skrivet: Idag kl. 11:25 »
Mina höns äter upp all kirskål så det finns inte ett spår kvar av dem!!!
Är lycklig för allt som finns. Bor i harmoni vid skogens rand och ska snart skaffa höns. Det var därför jag hittade hit...trevligt med alla "naturliga", underbara människor här. Hittade mina höns tack vare denna sajt. Så jag stannar kvar och njuter av trevligt sällskap...

torbjorn

• Medelpad
« Svar #52 skrivet: Idag kl. 12:28 »
När det gäller bekämpningsmedel så ska man INTE haka upp sig på ett visst varumärke som t ex Roundup.  Förr i tiden var det baserat på glyfosfat, men inte ensamt om detta, det fanns många ogräsmedel från andra tillverkare som såldes under helt andra varumärken, som var i stort sett identiska med Roundup. Men nu på senare år har det ju - av goda skäl - införts en hel del restriktioner för användning av glyfosfat, och det Roundup som säljs idag har helt andra verksamma beståndsdelar. Undrar om inte någon av kvaliteterna helt enkelt består av lagom utspädd ättiksyra, alltså samma sak som i många år har sålts billigt som "ogräsättika" på olika håll.

Alltså: Bry er inte om varumärket, utan gå på det finstilta på förpackningarna eller på produkt- eller säkerhetsdatablad som tillverkare eller importör har tillgängliga för nedladdning. Diskutera här på forumet utifrån de verksamma beståndsdelarna, inte utifrån det utbasunerade firmanamnet eller varumärket.

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser