-Men jag har ingen annan hönshage har jag ju tjatat om. Visst, gräver jag upp all kirskål så kanske den inte kommer igen och hönsen gillar ju krafsgropar. Men då har jag bara uppnått mål ett - att begränsa spridningen och inte mål två -att få mer gräs till hönsen. Så länge dom krafsar och badar där så växer inte ett enda nytt grässtrå.
Roundup tar även gräset... med mindre du i torrt och daggfritt väder noggrant penslar varje kirskålsblad på ALLA kirskålsplantor och inte spillar på gräset.
Och förmodligen ligger det en massa kirskålsfrön i backen så att problemet kommer tillbaka. Att varje gång det dyker upp ny kirskål finpeta med roundupp just bara på bladen och alla bladen av alla nya småplantor låter inte speciellt enkelt.
Och om du skulle lyckas ta död på alla kirskålar skulle det (om det är tätt meddet somdu skriver) bli en massa bar jord som naturligtvis hönsen krafsar upp när det inte finns någon skyddande rotfilt så då får du änddå troligen ingen ny fin gräshage om inte du kan ha hönsen någon annanstans medans nytt gräs etablerar sig.
Förslag: dela upp hönshagen och använd hälften till hönsen och ha en gris i andra halvan en stund och så in gräs när grisen är klar och vänta med att skicka hönsen dit tills det ser tätt o bra ut. Packa gärna ytan efter sådd meden vält eller tungt rör eller nåt.
Fast enklast är att slå av vegetationen lite oftare. Det klarar gräset mycket bättre än kirskålen.