Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Round up -hur giftigt är det?  (läst 13720 gånger)

Lise

• Värmland
SV: Round up -hur giftigt är det?
« Svar #20 skrivet: 22 okt-13 kl 11:33 »
-Men jag har ingen annan hönshage har jag ju tjatat om. Visst, gräver jag upp all kirskål så kanske den inte kommer igen och hönsen gillar ju krafsgropar. Men då har jag bara uppnått mål ett - att begränsa spridningen och inte mål två -att få mer gräs till hönsen. Så länge dom krafsar och badar där så växer inte ett enda nytt grässtrå.
Roundup tar även gräset...  med mindre du i torrt och daggfritt väder noggrant penslar varje kirskålsblad på ALLA kirskålsplantor och inte spillar på gräset.
Och förmodligen ligger det en massa kirskålsfrön i backen så att problemet kommer tillbaka. Att varje gång det dyker upp ny kirskål finpeta med roundupp just bara på bladen och alla bladen av alla nya småplantor låter inte speciellt enkelt.
Och om du skulle lyckas ta död på alla kirskålar skulle det (om det är tätt meddet somdu skriver) bli en massa bar jord som naturligtvis hönsen krafsar upp när det inte finns någon skyddande rotfilt så då får du änddå troligen ingen ny fin gräshage om inte du kan ha hönsen någon annanstans medans nytt gräs etablerar sig.

Förslag: dela upp hönshagen och använd hälften till hönsen och ha en gris i andra halvan en stund och så in gräs när grisen är klar och vänta med att skicka hönsen dit tills det ser tätt o bra ut. Packa gärna ytan efter sådd meden vält eller tungt rör eller nåt. 

Fast enklast är att slå av vegetationen lite oftare. Det klarar gräset mycket bättre än kirskålen.

ulf

« Svar #21 skrivet: 22 okt-13 kl 19:44 »
Jag har inte fullt så mycket som 200kvm, så jag äter upp min. Jag går ut varje morgon och klipper och sen gör jag en smoothie av dem. Gott, men kanske svårt om man har mycket. Man håller lite koll på den i alla fall. Prova att mata hönsen med lite strimlad så kanske de nappar.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #22 skrivet: 22 okt-13 kl 20:12 »
-Men jag har ingen annan hönshage har jag ju tjatat om. Visst, gräver jag upp all kirskål så kanske den inte kommer igen och hönsen gillar ju krafsgropar. Men då har jag bara uppnått mål ett - att begränsa spridningen och inte mål två -att få mer gräs till hönsen. Så länge dom krafsar och badar där så växer inte ett enda nytt grässtrå.

Du får etablera en hönshage till rensa bort efter hand under nästa sommar i den första och se hur gräset etablerar sig.
Tar det sig dåligt så släpp inte in hönsen förrens året efter.
Har du möjlighet så släpp några kaniner i hönshagen så kommer dom hålla efter kirskålen väldigt effektivt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #23 skrivet: 22 okt-13 kl 20:13 »
Jag har inte fullt så mycket som 200kvm, så jag äter upp min. Jag går ut varje morgon och klipper och sen gör jag en smoothie av dem. Gott, men kanske svårt om man har mycket. Man håller lite koll på den i alla fall. Prova att mata hönsen med lite strimlad så kanske de nappar.

Du är välkommen om du behöver mer...
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

MagnusL

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 22 okt-13 kl 20:17 »
Oo låt grisarna gå i hönsgården samtidigt som hönsen.... Kan du få tag på några så är det väl inga problem att ha dom i samma i några veckor?
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

Håning

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 22 okt-13 kl 20:22 »
Tror inte det är så lyckat att ha höns och grisar i hop om man vill ha kvar hönsen  :) 

MagnusL

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 22 okt-13 kl 23:08 »
Är det NÅGON på detta forum som kan säga att dom vet att deras grisar tagit levande friska höns? Eller att deras föräldrar/far/morföräldrar sett det (då det nog var mer vanligt med mer eller mindre lösa gårdshöns/grisar då)

Jag kan självklart ha fel men skulle bli grymt överraskad. Själv vet jag att morfar och hans bror på gården hade höns och grisar lösa på sommaren och aldrig hört något om det (sen kanske det skulle vara skillnad i ett litet utrymme)

Grisar är ju trots allt allätare inte jagande predatorer

Håning

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 22 okt-13 kl 23:14 »
Givet vis så mena ja mindre utrymme så som en liten grisa hage . Går alla djur lösa över en stor yta så lär det nog inte vara några problem skulle ja tro .Men efter som det handla om en hönsgård så kanske det är dumt det är ju en relativt begränsad yta .

Broberg

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 22 okt-13 kl 23:19 »
Min shettisvalack hatade verkligen de frigående hönsen.. Dock kom han aldrig åt någon ordentligt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #29 skrivet: 22 okt-13 kl 23:20 »
Grisar tar väl vad de kommer över om de är hungriga. En kamrat som har med hägnade vildsvin att göra berättade att en grävling var dum nog att gena genom ett hägn. Ett av vildsvinen kom som skjuten ur en kanon och klippte grävlingen direkt.

MagnusL

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 22 okt-13 kl 23:21 »
Fortfarande Castro, är det något du antar eller något du verkligen vet händer (har hänt dig eller någon annan som sagt att det hänt dom, inte bara 'så är det').
Det är väldigt stor skillnad för djur mellan att äta allt möjligt om det är dött eller rejält skadat/stilla och att själv fånga/ta död på.

Grisar tar väl vad de kommer över om de är hungriga. En kamrat som har med hägnade vildsvin att göra berättade att en grävling var dum nog att gena genom ett hägn. Ett av vildsvinen kom som skjuten ur en kanon och klippte grävlingen direkt.

Ordet att se i ditt inlägg där är 'väl'  (menar inget illa med det, det är bara exakt vad jag talade om, något som antas utan att man vet det själv)
« Senast ändrad: 22 okt-13 kl 23:27 av MagnusL »

Håning

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 22 okt-13 kl 23:49 »
Fortfarande Castro, är det något du antar eller något du verkligen vet händer (har hänt dig eller någon annan som sagt att det hänt dom, inte bara 'så är det').
Det är väldigt stor skillnad för djur mellan att äta allt möjligt om det är dött eller rejält skadat/stilla och att själv fånga/ta död på.

Ordet att se i ditt inlägg där är 'väl'  (menar inget illa med det, det är bara exakt vad jag talade om, något som antas utan att man vet det själv)
Prova så får du sen när grisen får en höna i något hörne då är det nog gaska stor risk att hönan stryker med  .Nä har inte testa men rent logiskt så bor det vara så kan dom ta en höna så gör dom säkerligen det också .

sonja på slätten

• Halland
« Svar #32 skrivet: 23 okt-13 kl 06:37 »
Jag har fått bukt med ett stort kirskålbestånd  i ett stort buskage,  som jag tidigare kämpat med i mer än 10 år. Receptet är en kombination av höns och trimmer. Jag visade bild på detta förra året i Övriga Odlingsbilder.
Däremot kirskålen i perennrabatten,  där har jag gett utt.  Går inte att ha höns där. Så nu har perennerna  satts i krukor,  så får trimmern ta kirskålen,  det går rätt snabbt när det inte finns ett stort bestånd som hela tiden skickar ut nya rötter.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Existens

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 23 okt-13 kl 08:01 »
Prova så får du sen när grisen får en höna i något hörne då är det nog gaska stor risk att hönan stryker med  .Nä har inte testa men rent logiskt så bor det vara så kan dom ta en höna så gör dom säkerligen det också .

Hur ska en gris lyckas fånga en höna i ett hörne?

Nä.. här tror jag riskerna med att ha höns och grisar tillsammans överdrivs kraftfullt..  :)

Skogsvilde

• -
« Svar #34 skrivet: 23 okt-13 kl 09:39 »
kan du visa på en modell där det bevisas att det överdrivs?
Men inte nödvändigtvis.

Existens

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 23 okt-13 kl 10:31 »
kan du visa på en modell där det bevisas att det överdrivs?

Jag behövde inte ens photoshoppa..  :)

christelle

• Blekinge
« Svar #36 skrivet: 23 okt-13 kl 10:37 »
Tror det råder sk borgfred så länge djuren är friska och de inte lider brist på föda. Barnen har tex haft tamråttor ihop med katter och det funkar utmärkt inomhus (dock väldigt OT - ursäkta) :)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Håning

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 23 okt-13 kl 10:47 »
Du var det ju inte när dom gick  fritt ja diskutera  men du värkar inte orka läsa och förstå vad ja skrev. Förutsättningarna ändras radikalt på en mindre yta för annars så hade mänskan nog anamma det för längesedan om det nu är så lyckat  på ett  mindre utrymme. 

Skogsvilde

• -
« Svar #38 skrivet: 23 okt-13 kl 11:02 »

2 bilder som visar att dom kan samexistera...   det bevisar inget.   Vad hände efter att bilden blev tagen eller under processen att vänja djuren vid varandra.
Vad händer om man har dom i ett så pass begränsat utrymme som en hönsgård?
Men inte nödvändigtvis.

MagnusL

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 23 okt-13 kl 11:02 »
Har läst dina inlägg Castro och det kan ju hända att du har rätt men jag tvivlar starkt och ville just trycka på att det är 'nog' och 'väl'. Just antaganden och förutfattade meningar. Existens bilder var rätt talande tyckte jag.
Sen är det nog rätt självklart att om grisarna svälter eller hönsen är halvdöda eller så kan det nog vara skillnad men det är väl rätt normalt att mata sina djur (nog och väl i den meningen med men jag vet ju inte om dom skulle ta levande höns ens då)

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 3 användare
Nataks, Maycandra, abcma

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser