Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  E-ämnen i maten, vad ska man undvika?  (läst 44734 gånger)

Naturliv

• Södermanland
E-ämnen i maten, vad ska man undvika?
« skrivet: 15 jul-13 kl 20:07 »
Jag såg det första programmet av tre om E-ämnen (http://www.svtplay.se/e-nummer) igår och jag har fått en del funderingar. Programmet tog upp relativt sakligt om olika tillsatser, dess funktion och var det finns naturligt, även om jag uppfattade programserien som ett svar på kritik mot matindustrin.

Bland annat togs det här med glutamat upp. Jag själv reagerar mot glutamat med orolig mage eller diarré. Ämnet finns i olika tillsatser och jag gör därför egna kryddblandningar istället för att köpa färdiga. De påstod i programmet att den som reagerar mot kemiskt tillsatt glutamat även reagerar mot naturligt glutamat. Det är inte säkert att det stämmer, i alla fall om man få tro vad andra tycker kring glutamat. På en sida jag hittat på nätet menar de att det är stor skillnad på konstgjort glutamat och naturlig (http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/tillsatser/msgveta.htm).

Hur ser ni på det här med E-ämnen? Vad bör man undvika? Vad är bättre att göra själv? Hur hittar ni ersättningar för dåliga e-ämnen?
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: E-ämnen i maten, vad ska man undvika?
« Svar #1 skrivet: 15 jul-13 kl 20:15 »
Det är glutamat som glutamat. Skulle det vara på något annat vis och du eller någon annan kan påvisa det så kan jag garantera att det genererar ett nobelpris inom tre år. Det skulle nämligen kullkasta fundamentala delar av naturvetenskapen och våra kunskaper om molekyler.

Glutamat, bensoesyra med flera är naturligt förekommande i flera olika oberabetade livsmedel. Många e-ämnen är väldigt oproblematiska som sådana. Sen kan man fråga sig om de behövs, eller används för att framhäva en produkt som i grunden inte är av bästa smakkvalite av olika orsaker. Sen kan det ju möjligtvis vara ett problem om de tillsätts i orimliga koncentrationer.

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 jul-13 kl 20:17 »
Det är säkert lättare att lära sig de som är helt ok.

Undviker mögelcitronsyra och dito askorbinsyra och plötsligt så är det typ 10 E-nummer, på bara de två grejerna.

besk

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 15 jul-13 kl 20:21 »
Askorbinsyra? Vad är ditt problem med C-vitamin?

Citronsyra förekommer i hur många primärprodukter som helst, vad är bekymret mer precis?

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 jul-13 kl 20:27 »
Askorbinsyra? Vad är ditt problem med C-vitamin?

Citronsyra förekommer i hur många primärprodukter som helst, vad är bekymret mer precis?

Inget alls med ämnena, det är själva produktionen.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 15 jul-13 kl 20:28 »

Citronsyra i sig är väl inget farligt, men när man har mycket konserveringsmedel (som bland annat citronsyra fungerar som) så kan man fundera på hur färsk produkten är egentligen. Den som vill äta färskt har väl inte så mycket citronsyra i, antar jag.

Att skapa citronsyra med hjälp av mögelsvampar kan man väl också fundera en del på, om det är hälsosamt att äta alltså. Som rengöringsmedel fungerar det säkert bra.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

besk

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 15 jul-13 kl 20:32 »
Resonerar ni likadant kring penicillin?

tesåpa

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 15 jul-13 kl 20:33 »
Hur ser ni på det här med E-ämnen? Vad bör man undvika? Vad är bättre att göra själv? Hur hittar ni ersättningar för dåliga e-ämnen?

E-100 är kukurmin, den aktiva ingrediensen i Gurkmeja och motverkar cancer så det är inget man behöver undvika. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kurkumin

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 jul-13 kl 20:36 »
Jo, jag läste en artikel i Land, i våras, om en allergisk gubbe, som lagt av med otyget. Sen gågglade jag lite. Går att hitta mycket och läsa om folks erfarenheter.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/andrade-matvanor--slapp-allergin/

Inget konstigt egentligen, det lär vara mer vetenskapligt bevisat också, längre fram i tiden. Det är bara så att den "apparaten", är så trög.. Och sen innan livsmedelsverk och dylika nissar tar till sig och ändrar, om de gör ens gör det..

I broschyren om att mata barn, som vi fick till siste ungen, stod det att ägg ska man inte ge småbarn, längre fram stode det att det går bra med ägg, enligt nyare forskning. I samma broshyr.

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 jul-13 kl 20:39 »
Resonerar ni likadant kring penicillin?

Är det samma art? Och äter man det varje dag, år ut och år in? Häller en gnutta i varje måltid?

Naturliv

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 15 jul-13 kl 20:45 »

http://www.sydsvenskan.se/sverige/andrade-matvanor--slapp-allergin/

Intressant! Tänk vad mycket man egentligen själv behöver experimentera för att komma fram till vad man reagerar emot. Gemensam nämnare för läsk och frukost var alltså konstgjord citronsyra, där troligen föroreningar från produktionen fanns kvar.

Min slutsats är att det är skillnad på naturlig citronsyra och konstgjord citronsyra.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 15 jul-13 kl 20:55 »
E-100 är kukurmin, den aktiva ingrediensen i Gurkmeja och motverkar cancer så det är inget man behöver undvika. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kurkumin

Kul att höra att det finns nyttiga e-ämnen. Det är inte bara skräp som registreras och blir godkända som tillsatser i livsmedel.

Broberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 15 jul-13 kl 20:55 »
Intressant! Tänk vad mycket man egentligen själv behöver experimentera för att komma fram till vad man reagerar emot. Gemensam nämnare för läsk och frukost var alltså konstgjord citronsyra, där troligen föroreningar från produktionen fanns kvar.

Min slutsats är att det är skillnad på naturlig citronsyra och konstgjord citronsyra.

Det är mindre träffar på askorbinsyran och hur den framställs i fabrik, men jag hittade några, bla här inne. Det är någon sorts jäsning inblandad i den skiten också, men med vad och hur vet jag inte, men nåt skit är det åtminstone. I charkprodukter häller de i mycket och med sådant intag, blir jag feteallergisk dagen efter. Nu under pollensäsongen alltså. Har provat några gånger för att kolla. Och sånt skit häller de i allt typ, fast det är säkert olika mycket. I vetemjöl tex, även ekologiskt. Är ingen storförbrukare av vetemjöl, men jag skulle göra en tårta nyligen och då upptäcktes det.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 15 jul-13 kl 21:13 »
Det behövs antagligen ett helt uppslagsverk för att få grepp över det här med e-ämnen. Har någon läst boken "E-nummerboken : konserveringsmedel, smakförstärkare, färgämnen, sötningsmedel : effekter och biverkningar"?
Är den något att ha?

http://www.bokus.com/bok/9789185225521/e-nummerboken-konserveringsmedel-smakforstarkare-fargamnen-sotningsmedel-effekter-och-biverkningar/

besk

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 15 jul-13 kl 21:17 »

Den är lite bedräglig, det är ju eventuella föroreningar som skulle vara problemet inte citronsyra. Alltså ska man förbättra processen.

Att man tillsätter diverse syror i ditten och datten är ju inte så konstigt. Det är ju i princip det man gör om man syrar sina grönsaker. När det gäller mjöl så är det för att mjölet ska mogna. Annars tar det flera månader från malning tills det går att baka på det. I det fallet kan man ju tala om att du får en färskare produkt med hjälp av tillsatser. Generell aggression mot jäsning är också lite knepigt, i alla fall om inte har något mot jästa drycker.

Broberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 jul-13 kl 21:24 »

Att man tillsätter diverse syror i ditten och datten är ju inte så konstigt. Det är ju i princip det man gör om man syrar sina grönsaker. När det gäller mjöl så är det för att mjölet ska mogna. Annars tar det flera månader från malning tills det går att baka på det. I det fallet kan man ju tala om att du får en färskare produkt med hjälp av tillsatser. Generell aggression mot jäsning är också lite knepigt, i alla fall om inte har något mot jästa drycker.

Har inget emot gammal, jäst, eller möglig mat, så länge den inte påverkar mig negativt.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 15 jul-13 kl 21:27 »
Den är lite bedräglig, det är ju eventuella föroreningar som skulle vara problemet inte citronsyra. Alltså ska man förbättra processen.

Ok, då skulle jag kanske ha skrivit: "Min slutsats är att det är skillnad på naturlig citronsyra och konstgjord citronsyra, som kan innehålla föroreningar." Så länge som processen fungerar som den gör nu, så är det risk för föroreningar. Så länge som det är så, är det risk för föroreningar och därmed allergiska reaktioner. Allergier uppkommer mot faktiska ämnen, inte mot tänkta ämnen.

Jag funderar på om det finns e-ämnen som inte kan tillverkas naturligt och som det finns skäl till att producera på konstgjord väg. Känner ni till några?

besk

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 15 jul-13 kl 21:41 »
En hel radda färgämen är så att säga helt man made.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 15 jul-13 kl 21:52 »
Om man vill undvika konstgjord glutamat ska man tydligen undvika: Aromat, grillkrydda, allroundkrydda, färdigmat, halvfabrikat, pulversoppor, burksoppor, såsmixer, färdigkryddat kött, buljonger, smaksatta chips, salta nötter, snabbmat, asiatisk mat, storköksmat, charkuterier, fryst kyckling, grillsås, snabbnudlar, salladsdressing, gelatin, varmkorv, sötsur sås, mjölkpulver, protein-dryckspulver.

tesåpa

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 15 jul-13 kl 21:56 »
Är det samma art? Och äter man det varje dag, år ut och år in? Häller en gnutta i varje måltid?

Ja, de flesta matvaror innehåller mögelgifter! 50-80% av undersökta prover av jordnötssmör, semsampasta, matolja innehåller mätbara halter av aflatoxin. http://en.wikipedia.org/wiki/Aflatoxin. I en kinesisk undersökning analyserade man tex jordnötssmör. Nästan 40% innehöll mer aflatoxin än vad EU-tillåter. http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/jf804055n I en liknande undersökning från Hong Kong publicerad 2001 var det bara 7% som innehöll ens mätbara halter av giftet. http://www.cfs.gov.hk/english/programme/programme_rafs/files/report.pdf Skillnad mellan Kina och Hong Kong?

Varifrån kommer då e-tillsatserna? Ofta från Kina och Indien... http://www.aktavara.org/pages.aspx?r_id=32202 Länder som är kända för hög kvalitet och hög livsmedelssäkerhet. http://www.bbc.co.uk/news/business-22088977

Dela detta:

* Inloggade just nu

385 gäster, 1 användare
TressaConn

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser