Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket mark behövs?  (läst 14953 gånger)

GuyFromTheSky

• Öland
Hur mycket mark behövs?
« skrivet: 09 jul-13 kl 12:22 »
Jag och min sambo planerar att inom ett år eller så skaffa en gård och bli halvt självförsörjande. Mina kunskaper är begränsade men jag håller på att försöka lära mig, det är där ni kommer in.

Det vi har pratat om är att ha ett par hästar som kan hjälpa till med arbetet på gården, kanske ett par kor att få mjölk ifrån, några får och lite höns. Vi har inte jättemycket erfarenhet av djurhållning så vi vet inte riktigt vad vi ska leta efter i en gård. Hur mycket mark kommer vi att behöva för hagar och för hö till alla djur? Vilket läge borde vi leta efter etc. Helst skulle vi inte vilja lägga ut mer än en miljon (gärna betydligt mindre) på gården, är det realistiskt? I norr har jag sett att man kan få gårdar med en del mark för en mindre summa pengar men hur är det att odla där? Även om kål är gott kanske man blir trött på bara kål och potatis... Går det att odla något över huvud taget i t.ex. västerbotten (min sambo är väldigt sugen på äppelträd t.ex.)?

Tacksam för alla tips och råd.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hur mycket mark behövs?
« Svar #1 skrivet: 09 jul-13 kl 12:52 »
Lite överslagsräkning om du har bra mark där du kan ha efterbete kan du räkna en hektar per häst och en hektar per ko. Så två hästar och två kor ger 4 ha åker/bete. Lägg till något ha för kalvar. För får med lamm brukar man räkna 5-8 tackor med lamm per ha. Till odling behövs kanske 0,5 till 1 ha ytterligare och sen gör det ju inget om det finns lite skog till ifall ni tänkt er att värma huset med ved.
Jag hade inte tittat efter något mindre än 10 ha. Har ingen erfarenhet av odling i norrland men, om ni är flyttbara hade jag letat gård i södra Sverige. Här kan man odla det mesta. Gårdar under en miljon går att hitta också här men, då är det ofta renoveringsbehov av varierande grad som tillkommer istället.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 09 jul-13 kl 13:04 »
Ska ni ha hästar så behöver ni en del inkomster utifrån. Vetefaen om sånna jobb finns i Norrland....... Vet ni vad en häst kostar att ha? Och numera ska de va två......... *fy Zatan* :P

TiBbetanskt visdomsord nr 461: Hästen är självförsörjarens värsta fiende.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

GuyFromTheSky

• Öland
« Svar #3 skrivet: 09 jul-13 kl 13:36 »
Ska ni ha hästar så behöver ni en del inkomster utifrån. Vetefaen om sånna jobb finns i Norrland....... Vet ni vad en häst kostar att ha? Och numera ska de va två......... *fy Zatan* :P

Tanken är väl att min sambo ska ha hel eller deltidsanställning. Hon har varit hästtokig hela livet och har ett hum om vad som behöver göras och så men vad kostar det mer exakt? Min tanke är att om man har en häst och inte traktor så kanske det jämnar ut sig i längden när man slipper köpa bränsle/olja/reservdelar osv. Hur gjorde man förr i tiden när häst var allt man hade?

Existens

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 jul-13 kl 13:48 »
Jag tror det är svårt att räkna hem en häst rent ekonomiskt hur man är gör.
Men man får ju inte glömma själva livet och att man ska ha det till nåt man gillar, så om sambon är glad i häst och vill ha det, så är det ju ett argument så gott som något, men nån ekonomi lär den inte bidra med.

hånung

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 jul-13 kl 14:11 »
Jag tror det är svårt att räkna hem en häst rent ekonomiskt hur man är gör.
Men man får ju inte glömma själva livet och att man ska ha det till nåt man gillar, så om sambon är glad i häst och vill ha det, så är det ju ett argument så gott som något, men nån ekonomi lär den inte bidra med.
Den räcker ju till i vart fall för den skälv verksamme  . Finns ju en som driver jordbruk uppe på Hallandsåsen  och en som driver grönsaksodling utan för Götene och det finns flera   så nog går det men det är tufft och hårt arbete .

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #6 skrivet: 09 jul-13 kl 14:28 »
Ja, visst går det att köra med häst! Det har det alltid gjort men kunskapen är ett problem, att de måste va två ett annat. Hovslagare, försäkringar, veterinärvård, vaccinationer, hästkiropratorer, tempererade bad å när de äntligen står för sig själva så ska de åka hästtransport. *Fy Zatan* :P
Träffade en gammal bekant jag inte sett på 10 år. De hade flyttat till en liten gård; "Att ha häst kostar mer än att ha bil"
Och en kund är vansinnig på kärringens hästar, vetephaen om hon inte får välja snart.........

Annars är de rätt billiga att köpa, en del kan man få till skänks. Varhelst man tittar så går det dåligt korvmaterial bakom ladugårdsknutarna. Ingen jävel har varken tid eller råd att hålla dom igång.
Å så ser man ju faktiskt en och annan riktig häst emellanåt, men inte ofta.

hånung

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 jul-13 kl 14:41 »
Ja, visst går det att köra med häst! Det har det alltid gjort men kunskapen är ett problem, att de måste va två ett annat. Hovslagare, försäkringar, veterinärvård, vaccinationer, hästkiropratorer, tempererade bad å när de äntligen står för sig själva så ska de åka hästtransport. *Fy Zatan* :P
Träffade en gammal bekant jag inte sett på 10 år. De hade flyttat till en liten gård; "Att ha häst kostar mer än att ha bil"
Och en kund är vansinnig på kärringens hästar, vetephaen om hon inte får välja snart.........

Annars är de rätt billiga att köpa, en del kan man få till skänks. Varhelst man tittar så går det dåligt korvmaterial bakom ladugårdsknutarna. Ingen jävel har varken tid eller råd att hålla dom igång.
Å så ser man ju faktiskt en och annan riktig häst emellanåt, men inte ofta.
Ska man ha häst på det gamla viset så bör man kunna sko skälv  vett försäkring skulle ja för orda i så fall bara för det är rackarns dyrt  men det där övriga skiten det får damerna i stan på ridskolorna hållas med skälva en eller två arme filtar får väl hästägaren hålla med så pållen inte blir kaller det funkar nu med lik som förr  och när den är för gammal så gör man korv av han på gammalt vis  då har pållen gjort sitt värv väl och hållas i åminnelse högt då han har tjäna människan två gånger .

krikav

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 09 jul-13 kl 15:23 »
Kolla först och främst på gårdar närma släkt och vänner, ensam är inte stark, både ni och de som ni håller kära behöver hjälp.

Börja med höns, grönsaksodling och potatis, det är vansinnigt mycket man måste lära sig och tar man för mycket på samma gång är risken stor att man kör fast.

Att bli "självförsörjande" handlar minst lika mycket om att minska behoven man måste försörja som att öka sin möjlighet att försörja de behoven.

Existens

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 09 jul-13 kl 17:15 »

... och om hon väljer hästen?

GuyFromTheSky

• Öland
« Svar #10 skrivet: 09 jul-13 kl 18:57 »
Kolla först och främst på gårdar närma släkt och vänner, ensam är inte stark, både ni och de som ni håller kära behöver hjälp.

Börja med höns, grönsaksodling och potatis, det är vansinnigt mycket man måste lära sig och tar man för mycket på samma gång är risken stor att man kör fast.

Att bli "självförsörjande" handlar minst lika mycket om att minska behoven man måste försörja som att öka sin möjlighet att försörja de behoven.

Tyvärr är min släkt och vänner stadsmänniskor hela bunten. Tjejen kommer från Öland och där är det dyrt.

Tanken är givetvis att börja med höns och ett par får men jag vill räkna med att ha fler djur så småning om redan gården införskaffas, annars står man där sedan med platsbrist.

bo_i_dala

« Svar #11 skrivet: 09 jul-13 kl 19:19 »

Hej!
Jag tycker hästar är trevliga djur (har själv) men måste nog hålla med- ur självförsörjningshänseende är nog hästen ett "tärande djur" Förr hade en torpare i första hand en ko (mjölk, grädde, ost osv- en kalv varje år gav kött) Om möjligt hade man får (ull och kött). Det var de lite större torpen som hade råd med häst och den torparen körde på förtjänst hos de andra!!
Hästen som dragdjur i jordbruket är en nyare företeelse- från början var oxen vanligare- varför inte köra in en ko!

MVH/ Bosse

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #12 skrivet: 09 jul-13 kl 22:02 »
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=155485.0

I Uppvidinge kommun borde det gå att hitta ett ställe för rätt peng och det är inte långt till Öland.

Strajder

• Aspegården
« Svar #13 skrivet: 10 jul-13 kl 07:51 »
Eftersom vi har en gård (17 ha) så kan jag bara konstatera att det är ett dyrt nöje. Vi klarar det tack vare två välavlönade heltidsjobb och aktivt hanterande av bidragssystemet. Vi har sex hästar, höns och ankor. Däremot är det orealistiskt att odla så mycket mark som behövs för att föda dessa djur utan att mekanisera (=traktor) om man samtidigt ska hinna lönearbeta.

När man tittar efter gård så kan det bli dyrt att köpa billigt. Människor får nästan bo hur dåligt som helst men regelverken kring djurhållning är numera mycket detaljerade. Då gäller det inte bara registerhållning utan även takhöjder/ventilation/dörröppningar och gödselhantering. När ni tittar efter gård, ta med en tumstock och kolla att stall och andra utrymmen uppfyller kraven (se http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur och välj mått för stall under respektive djur). Håller inte lokalerna måttet så välj en annan gård eller lägg in budget för ett nytt stall.

Om ni planerar att bygga för så många djur som du beskriver så börjar ni närma er gränserna för förprövning av eventuella byggen/anpassningar.

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #14 skrivet: 10 jul-13 kl 08:12 »
Om hon prompt ska ha häst så välj då en nordsvensk eller någon annan hårdhudad brukshäst. Ett arabiskt fullblod eller annan förnäm ridhäst kommer du inte ha någon som helst användning av. Sen tror jag man får ha den tillsammans med en åsna, istället för en annan häst? Eller en mula? Det blir i så fall betydligt billigare och enklare i drift.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Existens

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 10 jul-13 kl 09:38 »
Om hon prompt ska ha häst så välj då en nordsvensk eller någon annan hårdhudad brukshäst. Ett arabiskt fullblod eller annan förnäm ridhäst kommer du inte ha någon som helst användning av.

Är det alltid bara mannens intressen och funderingar som är viktiga?

Om nu tjejen vill ha en häst för att rida på och trivas, ska man bara ignorera det och säga åt henne att skaffa en nordsvensk för den kan man köra med i jordbruket?

hånung

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 10 jul-13 kl 09:52 »

Om nu tjejen vill ha en häst för att rida på och trivas, ska man bara ignorera det och säga åt henne att skaffa en nordsvensk för den kan man köra med i jordbruket?
Man kan ju ha två ett russ för grönsakslanden och små sysslorna som att köra vatten till alla djur och rad haka med i grönsakslanden    köra in ved med mm en inom gårds häst  då dom bör va två enligt lag  .

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #17 skrivet: 10 jul-13 kl 10:40 »

Vad han säger eller inte säger till sin tjej har jag inga åsikter om. Jag är själv uppväxt i en familj av hästtokiga fruntimmer så jag, och min far, vet att man inte kan förlita sig på att påpeka det ekonomiska vansinnet med ridhästar.

Det förnuftiga om man vill försörja sig är att inte ha häst. Kompromissen om man lever med någon som älskar hästar är att ha en användbar och frisk häst. Det tycker jag är viktigt att tänka på.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

GuyFromTheSky

• Öland
« Svar #18 skrivet: 10 jul-13 kl 11:18 »
Den här hästdiskussionen är egentligen helt irrelevant. Min tjej älskar hästar och hon ska ha en häst. Om vi ska ha en häst så vill jag att den ska kunna hjälpa till på gården för att lindra "den ekonomiska skadan". Hon vill gärna ha en nordsvensk och vad jag har förstått är de ypperliga arbetshästar. Jag är medveten om att det kanske inte är det sundaste valet rent ekonomiskt sett men en (två) häst(ar) kommer vi att skaffa förr eller senare, det går inte att komma ifrån.

Då tråden ligger i spannmål och foder-forat tycker jag att vi styr den här hästdiskussionen åt den ursprungliga frågan istället, det vill säga hur stor mark man behöver, hur den bör ligga och så vidare. Hästfrågan tar vi när den tiden är kommen.

Starstone

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 10 jul-13 kl 12:22 »
Så klart att sambon ska ha häst om ni flyttar ut på landet, jag har tio  ( bor ihop med hovslagarn ) ;D Men realistiskt sett : Rider hon mycket och tänker tävla m.m. blir det dyrt, är det däremot bara skogsridning för nöje o rekreation vi talar om, kan man köpa en välstammad, TRIANGELMÄRKT fd. tävlingshäst och ta föl på. Välmeriterade föräldrar = säljes dyrt, lite pengar tillbaka. Men som sagt , det måste finnas pluspoäng för henne att flytta ut på landet, inte bara slit. (för det är det)
Traktor kommer du nog inte ifrån, då jag håller med om att 10 ha öppet o 2 ha skog är det minstadu behöver och det går inte att sköta med en nordsvensk, tex till plöjning krävs minst 2 ardennrar som kan lägga lite tyngd i selarna, helst 3 så en vilar i taget.
Skog för värme och virke till reparationer, inte mindre än 2 ha.
5 barn, 2 barnbarn och massor med djur. 8 hästar, ett par ankor, ödlor, kungspython, katter, hundar kaniner,chinchillor,sköldpaddor,några japanska vaktlar och så HÖNS:Bresse, Blomme, Minorka, Brahma, Isbar, Araucana,Dv.araucana ,Dv.kochin,  Plymuth Rock, Australorp, Orusthöns, Vorwerk och blandisar

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser