Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket mark behövs?  (läst 14955 gånger)

GuyFromTheSky

• Öland
SV: Hur mycket mark behövs?
« Svar #60 skrivet: 14 jul-13 kl 23:16 »
Dalsland och runt Vara + norra Skaraborg kan man få 10-15Ha marken för lite under miljonen som man har tålamod.

Släkten på mammas sida kommer från Skövde/Hjo-trakterna så det hade ju varit trevligt om man kunde slå sig ner där, bland rötterna så att säga. I Dalsland spenderade jag somrarna när jag var yngre, bland kossor, får och hästar vid en sjö, så det är också lite nostalgiskimmer över det faktiskt.

hånung

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 15 jul-13 kl 08:02 »
Släkten på mammas sida kommer från Skövde/Hjo-trakterna så det hade ju varit trevligt om man kunde slå sig ner där, bland rötterna så att säga. I Dalsland spenderade jag somrarna när jag var yngre, bland kossor, får och hästar vid en sjö, så det är också lite nostalgiskimmer över det faktiskt.
Tro för all del inte att det är billigt alldeles utan för Skövde ska du ha billig i Västergötland då är det Töreboda Gullspång som gäller .
« Senast ändrad: 15 jul-13 kl 09:09 av håning »

GuyFromTheSky

• Öland
« Svar #62 skrivet: 15 jul-13 kl 09:06 »
Tro för all del inte att det är billigt alldeles utan för sövde ska du ha billig i Västergötland då är det Törboda Gullspång som gäller .

Nej, det räknar jag inte med heller. Med "där" menade jag nog snarare Västergötland/Skaraborg.

hånung

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 15 jul-13 kl 09:09 »
Nej, det räknar jag inte med heller. Med "där" menade jag nog snarare Västergötland/Skaraborg.
oki

Existens

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 15 jul-13 kl 11:40 »
Norr om E20, längs med östra kanten av vänern och bort mot Laxå och uppåt in över Värmland borde det säkert finnas ställen för en billig kostnad.

tesåpa

• Skåne
« Svar #65 skrivet: 30 jul-13 kl 12:34 »
Det finns en del verktyg på nätet där man kan räkna ut hur stor areal man behöver, tex denna http://fantasticfarm.org/tools/demo/
Här är en annan http://www.growingformarket.com/articles/Try-Succession-Planting. Den visar hur man får längre utsträckt skörd.

gransmala

• "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
« Svar #66 skrivet: 12 sep-13 kl 09:32 »
Hej!
Vi har gjort det ni tänker. Vi köpte en gård i Småland 2009. Vi gav 1350000 för 2,6ha & ett inflyttningsklart hus. Ladugård, maskinhall, sädesmagasin & grishus fanns på gården. Vi arrenderar ungefär 8ha åkermark av gårdens förra ägare.
Det kostar en fruktansvärd massa pengar. Jordbearbetning, höhantering, traktor, reparationer på både maskiner & byggnader, listan kan göras oändlig. Bara att plöja upp & så en vall på 1 ha är ett äventyr i sig om man är född i staden.

Sen tillkommer alla kommentarer från erfarna bönder........

Jag skulle rekommendera att ni lägger nästa semester på att jobba som "dräng & piga" på en lämplig gård. Bara för erfarenheten. Om ni kan tänka er att jobba för mat och husrum finns det säkert någon som är intresserad.

Jag säger absolut inte att ni ska avstå från er dröm, (att flytta ut på landet är det bästa vi gjort), men med lite egen erfarenhet blir allt otroligt mycket lättare & roligare.
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 3 användare
torbjorn, pow, Peter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser