Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket mark behövs?  (läst 14954 gånger)

Znibban

• Skåne
SV: Hur mycket mark behövs?
« Svar #20 skrivet: 10 jul-13 kl 12:27 »
Jag och min sambo planerar att inom ett år eller så skaffa en gård och bli halvt självförsörjande. Mina kunskaper är begränsade men jag håller på att försöka lära mig, det är där ni kommer in.

Det vi har pratat om är att ha ett par hästar som kan hjälpa till med arbetet på gården, kanske ett par kor att få mjölk ifrån, några får och lite höns. Vi har inte jättemycket erfarenhet av djurhållning så vi vet inte riktigt vad vi ska leta efter i en gård. Hur mycket mark kommer vi att behöva för hagar och för hö till alla djur? Vilket läge borde vi leta efter etc. Helst skulle vi inte vilja lägga ut mer än en miljon (gärna betydligt mindre) på gården, är det realistiskt? I norr har jag sett att man kan få gårdar med en del mark för en mindre summa pengar men hur är det att odla där? Även om kål är gott kanske man blir trött på bara kål och potatis... Går det att odla något över huvud taget i t.ex. västerbotten (min sambo är väldigt sugen på äppelträd t.ex.)?

Tacksam för alla tips och råd.

Ursäkta men jag anar att ni inte vet eller kan någonting om självhushållning, odling, djurskötsel, reparationer, tekniker, bara alla verktyg .......
Jag skulle verkligen rekommendera er att hitta ett redan funktionellt kollektiv eller så, där ni kan hoppa in i en redan startad verksamhet. Då får ni lära er allt ni behöver kunna och har någon att rådfråga när problemen dyker upp. Det är ju ingen dans på rosor att vara självförsörjande.  Det kan ju vara bra att i lugn och ro ta reda på vad man vill satsa på, vad det innebär. Det finns ju så himla många saker man kan göra, många olika djurslag man kan ha.
Vill ni tjäna pengar på något så ni får in något att köpa det ni inte kan göra/tillverka själva, så finns det ju väldigt mycket att välja på.

Magnus24

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 10 jul-13 kl 14:07 »
Här kan du se skördestatistik för 2012:
http://www.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/Amnesomraden/Statistik%2C%20fakta/Vegetabilieproduktion/JO16/JO16SM1301/JO16SM1301_tabeller.htm

Nu gäller det proffs, så jag antar ni inte kommer upp i samma mängder. Där kan du också se skillnaden mellan de olika delarna av landet.
Sen är det bara att börja räkna hur mycket potatis ni behöver och hur mycket mark det kräver.

GuyFromTheSky

• Öland
« Svar #22 skrivet: 10 jul-13 kl 15:08 »
Så klart att sambon ska ha häst om ni flyttar ut på landet, jag har tio  ( bor ihop med hovslagarn ) ;D Men realistiskt sett : Rider hon mycket och tänker tävla m.m. blir det dyrt, är det däremot bara skogsridning för nöje o rekreation vi talar om, kan man köpa en välstammad, TRIANGELMÄRKT fd. tävlingshäst och ta föl på. Välmeriterade föräldrar = säljes dyrt, lite pengar tillbaka. Men som sagt , det måste finnas pluspoäng för henne att flytta ut på landet, inte bara slit. (för det är det)
Traktor kommer du nog inte ifrån, då jag håller med om att 10 ha öppet o 2 ha skog är det minstadu behöver och det går inte att sköta med en nordsvensk, tex till plöjning krävs minst 2 ardennrar som kan lägga lite tyngd i selarna, helst 3 så en vilar i taget.
Skog för värme och virke till reparationer, inte mindre än 2 ha.

Tävla ska hon inte göra med hästen, det är mest för nöjesturer. Som en avstressningsgrej. Du kanske har rätt att nordsvenskar inte riktigt räcker för tio hektar. Men behöver man verkligen ploga så mycket om man mest ska ha hö? Jag vill ju inte odla spannmål direkt. Det skulle väl kanske vara om man ville ha något litet grönsaksland. Min filosofi är att fossila bränslen kommer ta slut en dag (om inte allt för länge) och då kommer man behöva gå över till alternativ. Jag tror att hästar kommer få en mycket mer framträdande roll i framtiden och om jag lär mig redan nu hur det fungerar kommer jag ha ett försprång när det blir nödvändigt vetande. Fast jag kanske ska börja hinta lite för tjejen om att ardenner-hästar är fina djur också. :)

Ursäkta men jag anar att ni inte vet eller kan någonting om självhushållning, odling, djurskötsel, reparationer, tekniker, bara alla verktyg .......
Jag skulle verkligen rekommendera er att hitta ett redan funktionellt kollektiv eller så, där ni kan hoppa in i en redan startad verksamhet. Då får ni lära er allt ni behöver kunna och har någon att rådfråga när problemen dyker upp. Det är ju ingen dans på rosor att vara självförsörjande.  Det kan ju vara bra att i lugn och ro ta reda på vad man vill satsa på, vad det innebär. Det finns ju så himla många saker man kan göra, många olika djurslag man kan ha.
Vill ni tjäna pengar på något så ni får in något att köpa det ni inte kan göra/tillverka själva, så finns det ju väldigt mycket att välja på.

Min tjej kommer från en odlarsläkt med både biologer och trädgårdsmästare så hon kan ett och annat om växter och odling (måhända kanske inte i jättestor skala) men givetvis ska vi försöka praktisera på någon gård eller bo i lantbrukskollektiv och lära oss hur det fungerar innan vi köper en gård.

Just nu är vi bara i planeringsstadiet. Större delen av min fritid går åt till att läsa om gårdsliv och jordbruk och fårraser och jag vet inte allt vad det är. Den här gården är inget vi ska köpa imorgon, kanske om två-tre år när vi är tillräckligt förberedda (och när min lägenhet förhoppningsvis ökat ännu lite mer i värde). Dessutom ska vi som sagt inte skaffa allt på en gång. Vi börjar nog med några hönor och får så får vi utöka när vi känner oss mogna för det.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #23 skrivet: 10 jul-13 kl 15:22 »
Så klart att sambon ska ha häst om ni flyttar ut på landet, jag har tio  ( bor ihop med hovslagarn ) ;D Men realistiskt sett : Rider hon mycket och tänker tävla m.m. blir det dyrt, är det däremot bara skogsridning för nöje o rekreation vi talar om, kan man köpa en välstammad, TRIANGELMÄRKT fd. tävlingshäst och ta föl på. Välmeriterade föräldrar = säljes dyrt, lite pengar tillbaka. Men som sagt , det måste finnas pluspoäng för henne att flytta ut på landet, inte bara slit. (för det är det)
Traktor kommer du nog inte ifrån, då jag håller med om att 10 ha öppet o 2 ha skog är det minstadu behöver och det går inte att sköta med en nordsvensk, tex till plöjning krävs minst 2 ardennrar som kan lägga lite tyngd i selarna, helst 3 så en vilar i taget.
Skog för värme och virke till reparationer, inte mindre än 2 ha.

Varför ska bara ardennerhästar klara av att plöja ?
Vet att Per-Ola Olsson från bergeforssen plöjt med halvblod tex och det är inte ovanligt ute i övriga världen att se varmblodiga hästar framför plogen .
Den som vann flera år i rad i plöjnings VM körde ett par fjordingar och däremellan så vann en kille från england med welsh mountain ponnys , allts minsta varianten vann mot stora starka shire hästar  :o

Och tittar du på hur stor areal på den här gården som ska plöjas vart år så är den inte så stor att det behövs större hästar . Av de tio hektaren så ska större delen vara vall och beten så en mindre bit vall vart år kanske så lite som ett halvt hektar och absolut max ett hektar , sedan är det mark som varit mer öppen , dvs spannmål eller potatis och grönsaker mm som är lätt att plöja och vissa år kanske inte ens behöver plöjas utan går att harva upp igen .

Och nordsvensken gjorde ett minst lika bra resultat som ardennern .

Onödigt att föda större hästar än gården bär bara för att man tror att det är det enda som fungerar . Ardennerhästarna kommer att äta mer än vad som är rimligt att producera till dem om alla andra ska få äta sig mätta , så då behöver djurantalet  begränsas .
« Senast ändrad: 10 jul-13 kl 15:38 av Karlsdotter »

hånung

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 10 jul-13 kl 15:27 »
Tävla ska hon inte göra med hästen, det är mest för nöjesturer. Som en avstressningsgrej. Du kanske har rätt att nordsvenskar inte riktigt räcker för tio hektar. Men behöver man verkligen ploga så mycket om man mest ska ha hö? Jag vill ju inte odla spannmål direkt. Det skulle väl kanske vara om man ville ha något litet grönsaksland. Min filosofi är att fossila bränslen kommer ta slut en dag (om inte allt för länge) och då kommer man behöva gå över till alternativ. Jag tror att hästar kommer få en mycket mer framträdande roll i framtiden och om jag lär mig redan nu hur det fungerar kommer jag ha ett försprång när det blir nödvändigt vetande. Fast jag kanske ska börja hinta lite för tjejen om att ardenner-hästar är fina djur också. :)

Min tjej kommer från en odlarsläkt med både biologer och trädgårdsmästare så hon kan ett och annat om växter och odling (måhända kanske inte i jättestor skala) men givetvis ska vi försöka praktisera på någon gård eller bo i lantbrukskollektiv och lära oss hur det fungerar innan vi köper en gård.

Just nu är vi bara i planeringsstadiet. Större delen av min fritid går åt till att läsa om gårdsliv och jordbruk och fårraser och jag vet inte allt vad det är. Den här gården är inget vi ska köpa imorgon, kanske om två-tre år när vi är tillräckligt förberedda (och när min lägenhet förhoppningsvis ökat ännu lite mer i värde). Dessutom ska vi som sagt inte skaffa allt på en gång. Vi börjar nog med några hönor och får så får vi utöka när vi känner oss mogna för det.
Märklig att somliga kan köra även med fjording  konstigt att inte ett par nordsvenskar skulle orka   ???

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #25 skrivet: 10 jul-13 kl 19:41 »
Klart att en häst klarar att dra plogen! En parameter är hur länge, en annan är i hurdan jord, hur gammal vall............ När (och där) jag växte upp var det ingen som hade mer än en häst, nordsvensk eller ardenner eller korsning av dessa. Det var inte tung lera och man plöjde max. en halv dag.

En annan viktig sak är att hästen kördes med de flesta dagar i veckan, men ska man "göra häst" av en häst så är  ju ändå 2 timmars hantering den tid som går åt.  Kommer ni att ha 2 timmar över dagligen för detta?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #26 skrivet: 10 jul-13 kl 19:56 »
Ardenner och nordsvensk drar vanligen på olika sätt. Ardenner andvänder sin vikt att sakta lägga sig i selen medan den lättare nordsvensken kastar sig fram i starten om det går tungt.. men du kan plöja med en shetlandsponny om du vill om det bara är ett potatisland typ.

hånung

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 10 jul-13 kl 20:06 »

[/quote]
Ardenner och nordsvensk drar vanligen på olika sätt. Ardenner andvänder sin vikt att sakta lägga sig i selen medan den lättare nordsvensken kastar sig fram i starten om det går tungt.. men du kan plöja med en shetlandsponny om du vill om det bara är ett potatisland typ.
N u får du ge dig var för används  även nordsvenskar i plöjnings tävlingar  Nu har ja kört nordis i över halva mitt liv  och inte är dom heta vid plöjning så snacka går ju  . Har du en an in om var för ardennern togs hit ? För så kördes det ofta med halvblod med viket i viss mån görs än i dag i Estland men nu börjar ju hästeriet utarmas där med .
« Senast ändrad: 10 jul-13 kl 22:16 av håning »

rimfrost

• Småland
« Svar #28 skrivet: 10 jul-13 kl 21:56 »
Det är vore ju trevligt att använda bara häst och inte traktor men hästar är individer som kan bli sjuka och skadade och då kan det vara skönt att ha en enklare traktor som backup när man står där och det är dags för skörd tex.  ;)
Vad gäller att använda vallen och låta hästarna efterbeta den så vill jag varna lite för fång. Nyslagen vall är ofta kraftig för kallblod som inte behöver speciellt mycket mat.
Mina hästar (2 stora, 2 shettisar) kostar ca 2500/år för mineraler, vilket de måste ha om de ska arbeta hårt och annars också för den delen. I övrigt är det vaccinationer och försäkringar plus ev andra veterinärutgifter. Hösilage tar vi själva och eu-bidraget täcker kostnaderna för detta! Havre/korn kan man ju också så själv. Inte så gräsligt dyrt ändå tycker jag. Lycka till!
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #29 skrivet: 10 jul-13 kl 23:53 »
Om en häst lägger sig i selen eller kastar sig, det sitter väl mer i skallen än i rasen. Men eftersom en ardenner ofta är lite tyngre så lägger den sig hellre med samma lass eftefter.  ::)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

hånung

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 10 jul-13 kl 23:57 »
Om en häst lägger sig i selen eller kastar sig, det sitter väl mer i skallen än i rasen. Men eftersom en ardenner ofta är lite tyngre så lägger den sig hellre med samma lass eftefter.  ::)
Oftast så är det hur hästen är inkörd .

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #31 skrivet: 11 jul-13 kl 08:21 »
Hej Killenfrånhimlen!

Hästfolket och dess motståndare hugger på det mesta här...några andra tankar:
Köp där ni vill bo och köp så möe gård ni har råd med!  "Alla" har åsikter om var som är bäst att jordbruka, så därför får ni lyssna på er själva. Plånboken trivs nog bäst i mellan- och norra Sverige, och så himla dåliga är inte skördarna i norr, inte i förhållande till hur mycket lägre markpriserna är. Men visst finns fördelar även med södra Sverige. Det är nog vanligare att en tycker sig köpt för liten gård efter ett tag, så det är lika bra att köpa något rejält med en gång.
Om ni dricker 15-20 liter mjölk om dagen är det motiverat att ha kor, annars räcker det fint med ett par-tre getter som mjölkdjur. Visst kräver de samma ägarkunskaper som kor, men mycket mindre fodermängder och betesareal.
Likadant med fåren, äter ni väldigt mycket fårkött i vanliga fall? Annars kanske något annat köttdjur är mer lämpligt; gäss, kaniner eller överskottstuppar.
Peak oil eller ej, det är inte fel att ha en äldre traktor på gårn. Sommartid går det att köra den på någon typ av vegetabilisk olja, luktar gott och billigare än diesel.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

krikav

• Hälsingland
« Svar #32 skrivet: 11 jul-13 kl 15:24 »
kanske om två-tre år när vi är tillräckligt förberedda (när min lägenhet förhoppningsvis ökat ännu lite mer i värde).

Bered dig på världens största besvikelse.

Existens

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 11 jul-13 kl 17:43 »
Kul att man å ena sidan räknar med katastrof och peak-oil, samtidigt som man förväntar sig att lägenheten fortsätter stiga i värde..  :)

Broberg

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 11 jul-13 kl 19:16 »
Märklig att somliga kan köra även med fjording  konstigt att inte ett par nordsvenskar skulle orka   ???

Hade jag inte behövt bilfan i jobbet, så hade jag haft två fjordingar istället, även att jag hade behövt hyra sommarbete och köpa hö. De är inte så dyra i drift och biljävlar är ju inte gratis precis, plus de otäcka utsläppen.

Burn0ut

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 11 jul-13 kl 22:29 »
Har en mindre gård i Skåne med 20ha åker och 3ha skog. Det tycker jag är alldeles lagom. Kör förvisso med traktor men bara en liten 80hästars. Har 4 hästar på gården och jag tycker inte det är så farligt dyrt. Nu producerar vi förvisso 90% av hästmaten själv så det gör väl sitt. Gäller att kunna göra allt själv om det ska bli ekonomi i det dock.

Hästarna är väl ett litet minus. Men har 20 höns med och förutom underbara ägg har dom inneburit att vi har rik tillgång på ägg och ett bra överskott att sälja. Blir cirka 12 ägg om dagen året om.

Nästa steg nu är kor håller på planera stall till det.

Det är en enorm investeringströskel innan det börjar bli gångbart. Man behöver enormt mkt maskiner, redskap, verktyg osv men jag skulle inte byta det mot något i hela världen.

Jag tycker ni ska köpa så mycket mark ni kan och sen utgå från det. Mark är nog en av de bästa framtidsinvesteringarna på långsikt i en ständigt trängre och hårdare värld.

GuyFromTheSky

• Öland
« Svar #36 skrivet: 11 jul-13 kl 23:48 »
Kul att man å ena sidan räknar med katastrof och peak-oil, samtidigt som man förväntar sig att lägenheten fortsätter stiga i värde..  :)

Jag förväntar mig ingenting. Jag hoppas att tillväxtbubblan håller i sig i ett par år till så vi kan bli färdiga med planeringen. Skulle det skita sig är lägenheten bara belånad till ca 60% av dagens värdering så jag har en buffert på ungefär 500 000 kronors värdeminsknig innan det blir panik med lånet. Med tanke på befolkningsökningen i Stockholm ser det i dagsläget ljust ut men man vet ju aldrig...

GuyFromTheSky

• Öland
« Svar #37 skrivet: 12 jul-13 kl 11:31 »
Har en mindre gård i Skåne med 20ha åker och 3ha skog. Det tycker jag är alldeles lagom. Kör förvisso med traktor men bara en liten 80hästars. Har 4 hästar på gården och jag tycker inte det är så farligt dyrt. Nu producerar vi förvisso 90% av hästmaten själv så det gör väl sitt. Gäller att kunna göra allt själv om det ska bli ekonomi i det dock.

Hästarna är väl ett litet minus. Men har 20 höns med och förutom underbara ägg har dom inneburit att vi har rik tillgång på ägg och ett bra överskott att sälja. Blir cirka 12 ägg om dagen året om.

Nästa steg nu är kor håller på planera stall till det.

Det är en enorm investeringströskel innan det börjar bli gångbart. Man behöver enormt mkt maskiner, redskap, verktyg osv men jag skulle inte byta det mot något i hela världen.

Jag tycker ni ska köpa så mycket mark ni kan och sen utgå från det. Mark är nog en av de bästa framtidsinvesteringarna på långsikt i en ständigt trängre och hårdare värld.

Tyvärr är pengar det ständiga bekymret. Vi vill helst minimera lånen hos banken och om marken inte kostar mer än 3-500 000 så klarar vi oss nog utan lån men när man börjar komma upp i 20-30 hektar så måste man nästan upp på någon skogsgård i Pajala för att få något för de pengarna. Jag vet inte hur mycket pengar en gård kan generera (om några) så ett lån på en miljon känns inte helt säkert. Att göra lite ost, ha lite honungsbin, kanske sälja något fårskinn ibland (tjejen kan garva) eller hyra ut en stuga kanske kan bringa in tillräckligt med inkomster för att täcka utgifterna men jag är tveksam till att de kan täcka eventuella räntekostnader och amorteringar. 20 hektar i Skåne kan vi nog bara drömma om.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #38 skrivet: 12 jul-13 kl 13:50 »
För 3-500 000 får du nog ingen gård i Skåne. Men för ca 1,5 milj kan man få en gård på ca 20 ha i norra Skåne, om man är beredd att göra en del renoveringar på byggnaderna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

GuyFromTheSky

• Öland
« Svar #39 skrivet: 12 jul-13 kl 17:46 »
Det var precis det jag skrev ju. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 3 användare (1 dolda)
Wairam66, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser