Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torkning  (läst 13946 gånger)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Torkning
« Svar #20 skrivet: 30 maj-13 kl 11:06 »
Finns att köpa här: http://www.overlevnadsbutiken.se/produkter/mat/syreabsorbenter.html

Men jag misstänker att man även måste ha gastäta mylarpåsar och kunna svetsa igen dem, eller förvara i glasburk för att det skall vara lönt. Påsklämma kanske funkar, så man kan återanvända mylarpåsarna?

Jag kör med en FoodSaver vakumpump istället, och sedan ner i frysboxen, men bara för sådant som jag inte tror att jag kommer att förbruka närmaste året. Annars brukar det mesta klara sig fint till nästa vår.
« Senast ändrad: 30 maj-13 kl 11:13 av sɹǝpuɐ »

Bullerybo

• Närke
« Svar #21 skrivet: 30 maj-13 kl 13:13 »
Körsbär är bra att torka, speciellt söta. Jag kärnar ur dom och torkar i ugn på 50 grader. Smakar och ser ut nästan som russin, men med lite körsbärssmak. Jättegott i müsli.

DET var ett bra tips! Hittar aldrig på något vettigt att göra med mina körsbär. Kärnar du ur dem innan eller efter?

Znibban

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 30 maj-13 kl 18:04 »
Finns att köpa här: http://www.overlevnadsbutiken.se/produkter/mat/syreabsorbenter.html

Men jag misstänker att man även måste ha gastäta mylarpåsar och kunna svetsa igen dem, eller förvara i glasburk för att det skall vara lönt. Påsklämma kanske funkar, så man kan återanvända mylarpåsarna?

Jag kör med en FoodSaver vakumpump istället, och sedan ner i frysboxen, men bara för sådant som jag inte tror att jag kommer att förbruka närmaste året. Annars brukar det mesta klara sig fint till nästa vår.

Toppen, tack för tipset.
Tänker lägga det i glasburkar som ska sparas länge  ;D
Min frys är alltid full -  ::) därav torkningen  :-[
Ha en härlig och växtvillig sommar

christelle

• Blekinge
« Svar #23 skrivet: 10 jun-13 kl 10:16 »
En bild ur boken
"Konserveringsbok
Handledning vid trädgårdsprodukternas och skogsbärens ändamålsenliga tillvaratagande
För de svenska hemmen" från 1923
Som visar hur man har torkollor uppe på järnspisen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Maria C S

• Småland
« Svar #24 skrivet: 23 jun-13 kl 13:29 »
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

hånung

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 23 jun-13 kl 13:47 »
Snubblade över denna länk  :)

http://www.vaxteko.nu/html/sll/forb_org_biol_odl/utan_serietitel_fobo/UST78-1/UST78-1O.HTM
Oj Tack Maria C S en verkligen bra sida precis vad ja sökt efter .

MissT

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 23 jun-13 kl 13:49 »
DET var ett bra tips! Hittar aldrig på något vettigt att göra med mina körsbär. Kärnar du ur dem innan eller efter?
Jag kärnar ur dom innan, när dom är torkade är det nog omöjligt att kärna ur.

kurt

« Svar #27 skrivet: 23 jun-13 kl 17:03 »
Eric Tornblads bok "Torka mat" är den bästa boken för tillfället. Han beskriver kortfattat hur man kan torka ALL form av livsmedel, med betoning på mat för friluftsliv.

http://www.calazo.se/bocker/instruktionsbocker/torka-mat

Gilbert

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 19 okt-13 kl 09:42 »
Jag har två papperskassar med svart trumpetsvamp som jag torkat. De var torra och spröda när de lades i täta glasburkar men morgonen därpå var de lite fluffiga igen.
Nu torkar jag dem en vända till och den svarta trumpetsvampen smular lätt till mindre bitar jämfört med trattisarna jag torkar.
Det blir alltid 10-12 st 1.8L torkade trattisar och några burkar annan torkad god matsvamp att ha till matlagning till nästa höst. I år blev det ca 4L torkad svart trumpetsvamp.
Måste man torka svart trumpetsvamp i två omgångar? Vi får hoppas att det blir bra efter nästa tork och att de inte var riktigt genomtorkade som påverkade det fluffiga.
Trattisarna håller ihop och blir riktigt bra, det enda jag gör är att dra i sär stora svampar i 2-3-4 delar ifall de blir stora för torken.
Jag torkar i en Stöckli med 11 ollor med 45 grader i 5-6 timmar.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #29 skrivet: 19 okt-13 kl 10:27 »
Det torkar snabbare på ytan. Inne kan det fortfarande vara fuktigt. Är det du torkar grovt så måste du eftertorka.

Enklast kan vara att förvara torrt och luftigt i små papperspåsar någon vecka. Eller att torka i ett par omgångar som du gör.

Man bör definitivt inte packa något man precis har torkat i en tät burk eller plastpåse. Lägg öppet eller i papperspåse för att eftertorka. Helst i uppvärmt utrymme vintertid, när det är torrt I luften .

christelle

• Blekinge
« Svar #30 skrivet: 19 okt-13 kl 12:16 »
Efter torkning brukar jag mellanlagra torkad svamp m m uppe på kylen eller högt upp på nåt skåp liggande på tidning och med en handduk över. Och lägger oxå alltid en bit huhållspapper underst och överst i burkarna där det torkade förvaras.

Håning

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 19 okt-13 kl 12:22 »
Borde väll funka med lite grpvsalt i burkarna ?

christelle

• Blekinge
« Svar #32 skrivet: 19 okt-13 kl 12:26 »
Hm ja det kanske det gör men salt kostar nog mer än ett par små bitar hushållspapper, tänker jag.

Håning

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 19 okt-13 kl 12:55 »
Tja kanske det  men man burkar väll ofta ha hemma lite havssalt och det går ju inte åt många korn men vill man krångla med papper så må det ju vara var och ens sak  :)

Maria C S

• Småland
« Svar #34 skrivet: 19 okt-13 kl 12:59 »
Borde väll funka med lite grpvsalt i burkarna ?

Salt drar till sig fukt så  ett gammalt husmors knep att hålla salt torrt var att lägga några riskorn i saltkaret.

Ris skulle jag nog själv använda.

Man kan avfukta rum med salt, jag hade några saltstenar med mig hit till småland när jag flyttade och dom la jag i garaget mitt i vintern så började dom bli rinniga så jag la dom i en behållare, på våren låg dom i vätske lösning (fukt från luften)

Salt har andra goda egenskaper som att förhindra möglings prosesser mm.

Här torkas örter, majs, squash, tomat ,snart äpplen och havtorns skal å kärnor.... å tobak  ;)

Håning

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 19 okt-13 kl 13:25 »
Salt drar till sig fukt så  ett gammalt husmors knep att hålla salt torrt var att lägga några riskorn i saltkaret.

Ris skulle jag nog själv använda.

Man kan avfukta rum med salt, jag hade några saltstenar med mig hit till småland när jag flyttade och dom la jag i garaget mitt i vintern så började dom bli rinniga så jag la dom i en behållare, på våren låg dom i vätske lösning (fukt från luften)

Salt har andra goda egenskaper som att förhindra möglings prosesser mm.

Här torkas örter, majs, squash, tomat ,snart äpplen och havtorns skal å kärnor.... å tobak  ;)
Precis det var ju där för man saltade höt förr.Där för tänkte ja att det borde funka även på svamp och annat liknade.

Maria C S

• Småland
« Svar #36 skrivet: 19 okt-13 kl 13:48 »
Precis det var ju där för man saltade höt förr.Där för tänkte ja att det borde funka även på svamp och annat liknade.

Jag vet att man använder salt för att exempelvis dra UT vätska ur växter då man torkar blommor för arrangemang.
Ska man äta dom så .. kanske de blir för salt .. men varför inte man kan ju avsalta innan genom att lägga i vatten.
Men finessen med torkning är ju att det är torrt och att det kan användas direkt .. bara kasta i maten.
Torkade produkter förvaras ju inte i fuktig miljö.. det är väl ingen som ställer mjölpåsen i jordkällaren..

Uppe på frysar torktumlare kylskåp är bra ställen att ställa grejer så det sista fukten lämnar maten innan man försluter det i behållare.

Här är en av mina nät vänner som torkar en hel del då dom bor så att det behöver finnas budget när naturens krafter slår sönder det människan skapat.
Då är såna påsar utmärkta jag vill även påpeka att om man vill bevara frön längre tid så är såna påsar guld värda.

Dr Paul Haider

Long Term Food Storage for Emergencies

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #37 skrivet: 19 okt-13 kl 13:58 »
Ni som torkar, köp kattsand!

Jag har köpt en typ som heter fresh & easy på citygross. Det är samma torkmedel som används i laboratorier, av mättekniker och i transformatorstationer, alltså kiselsyragel (blågel/gulgel eller silikagel) men då kostar det betydligt mer. Finns även i små påsar när man handlar elektronik, brukar stå "Do not eat" på dem. Detta torkmedel går att återanvända väldigt många gånger, man torkar det i ugn vid 105 grader. Trots varningstexten på småpåsarna är det inget farligt ämne (då skulle det ligga döda katter i ett antal hem), men jag rekommenderar att torka kattsanden en gång i ugn innan den börjar användas i hop med mat ifall den har lagrats ihop med något på väg till affären. Ett enkelt sätt att använda medlet är att hälla kristallerna i en småbarnsstrumpa och slå en knut eller sätta en påsklämma om den, eller varför inte bygga en exsickator?

christelle

• Blekinge
« Svar #38 skrivet: 19 okt-13 kl 14:09 »
 ;D ja man kan ju krångla till det hur mycket som helst - vidhåller att det räcker med en liten bit hushållspapper nere och uppe i burken - det man lägger ner i burken ska ju primärt vara kruttorrt och inte innehålla nån som helst fukt  ;)

Maria C S

• Småland
« Svar #39 skrivet: 19 okt-13 kl 14:38 »
Ni som torkar, köp kattsand!

Jag har köpt en typ som heter fresh & easy på citygross. Det är samma torkmedel som används i laboratorier, av mättekniker och i transformatorstationer, alltså kiselsyragel (blågel/gulgel eller silikagel) men då kostar det betydligt mer. Finns även i små påsar när man handlar elektronik, brukar stå "Do not eat" på dem. Detta torkmedel går att återanvända väldigt många gånger, man torkar det i ugn vid 105 grader. Trots varningstexten på småpåsarna är det inget farligt ämne (då skulle det ligga döda katter i ett antal hem), men jag rekommenderar att torka kattsanden en gång i ugn innan den börjar användas i hop med mat ifall den har lagrats ihop med något på väg till affären. Ett enkelt sätt att använda medlet är att hälla kristallerna i en småbarnsstrumpa och slå en knut eller sätta en påsklämma om den, eller varför inte bygga en exsickator?

:) ja det finns många sätt, ska lägga kattsand bak örat.
Men det vill nog till något special projekt om jag ska börja KÖPA IN något över huvud taget, för att torka maten.

Så här ser min tork ut värmer ju huset samtidigt .. flera flugor på smällen  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 1 användare
fredrikbertilsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser