Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torkning  (läst 13887 gånger)

Fru Jansson

• Gäst
Torkning
« skrivet: 29 maj-13 kl 12:32 »
Kanske skulle bli en egen tråd vad man använder det torkade till ?

Ämnet är givet. Ös på med tips!

Här i huset har vi torkat massvis med squash, aubergine, lök, purjo, vitkål, rotfrukter m.m. med gott resultat. Vi har en evermat torkapparat, men jag har planer på att bygga ett skåp, som ska kunna drivas både med solfångarteknik, och elektriskt värmeelement.

hånung

• Gäst
SV: Torkning
« Svar #1 skrivet: 29 maj-13 kl 12:56 »
Har bara prova diverse svamp än men det är ju en början  :).

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 29 maj-13 kl 13:17 »
Jag torkar både äpplen, i ringar, och nypon. Det gör jag sen kräm och soppa på under vintern.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 maj-13 kl 13:23 »
Jag har torkat äpplen, smultron, röda vinbär -segt att få tort- och blåbär och ätit som godis och i frukostfilen. Svart trumpetsvamp och trattkantarell som jag sedan smulat i såser och soppa som smaksättare. Nypon som är mycket lättare att rensa och som jag gjort soppa på.
« Senast ändrad: 29 maj-13 kl 13:29 av Lena i Fjollträsk »

Bullerybo

• Närke
« Svar #4 skrivet: 29 maj-13 kl 13:42 »
När du torkar aubergine marinerar du dem i något innan eller torkar du dem bara som de är? Kan du be exempel på hur du använder dem sedan?

andtol

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 maj-13 kl 13:51 »
Hur torkar man och förvarar solrosfrön? När plockar man dem och kan de sparas?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #6 skrivet: 29 maj-13 kl 13:57 »
Torkade rotfrukter, lök och grönsaker blir utmärkt som bas för soppor. Eller i grytor. Det är hur jag använder det mesta jag torkar. Jag odlar lite extra tidig potatis, vårlök, majrova och sommarmorötter just för att torka.

hånung

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 maj-13 kl 13:58 »
Torkade rotfrukter, lök och grönsaker blir utmärkt som bas för soppor. Eller i grytor. Det är hur jag använder det mesta jag torkar. Jag odlar lite extra tidig potatis, vårlök, majrova och sommarmorötter just för att torka.
Svartnar inte potatisen vid torkning?

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #8 skrivet: 29 maj-13 kl 14:13 »
Jo. Om man inte direkt efter förvällningen sprayar dem med vatten som innehåller E300 eller E330. Askorbinsyra eller citronsyra.  ;)

Man kan naturligtvis lika gärna göra en soppa på rotfrukter mm från jordkällaren, men det är så väldigt mycket snabbare och smidigare med torkat om man bara vill ha lite soppa till det nybakade brödet. Bra också som bas för tur-mat.

hånung

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 29 maj-13 kl 14:16 »
Jo. Om man inte direkt efter förvällningen sprayar dem med vatten som innehåller E300 eller E330. Askorbinsyra eller citronsyra.  ;)
a tack försvar  :)

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 29 maj-13 kl 15:41 »
När du torkar aubergine marinerar du dem i något innan eller torkar du dem bara som de är? Kan du be exempel på hur du använder dem sedan?

Jag har bara skivat och torkat. Sen använder jag det i soppor och grytor. Slänger bara i nån näve och låter koka... (Precis samma strategi med övriga torkade grönsaker). Färska tycker jag dock bäst om att steka aubergine i olja, och avnjuta med nån kryddig linsröra....

christelle

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 29 maj-13 kl 18:55 »
Har hitills i vår torkat nässlor blandade med lite späda maskros- och kirskålsblad. Ska börja torka kryddor i dagarna, börjar med gul och grön oregano och libsticka för dom är fina nu.
Använder en ram med myggnät över och riggar ställningen över elementet - torrt inom ett dygn men får eftertorka uppe på kylen innan det läggs i burkar.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

wahlgrens

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 29 maj-13 kl 20:43 »
Gjorde en hemmagjord tork i höstas. Den består av en trådback, samt ett finmaskigt tyg. Däri lägges det som ska torkas. Under detta ställs en kupévärmare, och över alltihop läggs ett lakan. Det torkar snabbt därunder... Man måste dock ha koll på brandrisken så att det inte blir för varmt.

Jag har alltså tagit steget att torka, men hur sjutton tillagar man det? Jag har några burkar torkade gula kantareller som står och väntar på att användas, men jag känner mig så osäker. När jag provade sist funkade det inte alls. Kantarellerna blev liksom aldrig klara. Det smakade rå kantarell även efter lång koktid och stekning. Hur gör ni andra? Tillagar ni dem direkt eller ska de ligga i blöt först? Till vilka rätter använder ni torkade gula kantareller?

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #13 skrivet: 29 maj-13 kl 20:55 »
Torkar bara trattkantareller. Smular ner lite i en gräddsås, vips är det söndagsmiddag. Eller i en soppa.

De vanliga är inte lika bra att torka. Har jag hört. Jag steker och äter dem på direkten.

MissT

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 29 maj-13 kl 21:10 »
Jag brukar ibland blöta upp trattkantareller och hacka fint. Sen kan man steka och så kan man nog göra med gula kantareller också.

MissT

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 29 maj-13 kl 21:13 »
Körsbär är bra att torka, speciellt söta. Jag kärnar ur dom och torkar i ugn på 50 grader. Smakar och ser ut nästan som russin, men med lite körsbärssmak. Jättegott i müsli.

wahlgrens

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 29 maj-13 kl 22:43 »
Torkar bara trattkantareller. Smular ner lite i en gräddsås, vips är det söndagsmiddag. Eller i en soppa.

De vanliga är inte lika bra att torka. Har jag hört. Jag steker och äter dem på direkten.

Jo de är bäst färska. Men jag hittade såna mängder att de måste sparas. Och sen är det ju gott att ha under vintern också. Konserverade en del vilket blev mycket lyckat. Men är osäker på dessa torkade.

säljanne

• Finland
« Svar #17 skrivet: 30 maj-13 kl 07:10 »
Jag torkade en rådjursbog i höstas. Blev riktigt lyckat. Sedan torkade jag en gädda i vintras. Men den höll jag på att glömma bort. Den hade hängt ca 2-3 månader ovanför köksspisen när jag smakade på den. Blev rätt ok som torrfisk. Smakade rätt lika som Islänningarnas torkade torsk. Tror däremot att den hade varit godare lite tidigare :) Blev nog lite väl torr. Provade blötlägga och koka en bit, men konsistensen blev som att äta uppblött kartong :( Kanske skulle ha blötlagt längre.
Jag torkar allting hängandes över vedspisen. 
Bor själv i ett renoveringsobjekt, med två kattor. Egen gård med andras får. (än så länge!)

christelle

• Blekinge
« Svar #18 skrivet: 30 maj-13 kl 07:21 »
Vanliga kantareller blir stenhårda när man torkat dem och måste blötläggas och "masseras" när de ligger i vattnet och det tar en bra stund. Torkade trattisar blir snabbt mjuka i vatten och kramas ur ordenligt innan man anrättar dem..
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Znibban

• Skåne
SV: Torkning,
« Svar #19 skrivet: 30 maj-13 kl 10:39 »
Vet ni om man kan köpa "oxygenpacks" här i Sverige eller man måste importera från USA: www.sorbentsystems.com 
Jag var inne på deras hemsida men det står ju så krångligt med deras måttenheter, har hållit på och letat efter 20cc (en storlek på påse som passar till en viss oxygenpack)

Förra året torkade jag nämligen persilja och tomater, det blev väldigt bra och i år har jag stora mängder tomatplantor och vill torka stora mängder. Då är det bra med en kvalitetförhöjare (oxygenpack). Skulle önskat jag haft det i mina burkar med torkade trattkantareller för de har förlorat mycket i lagringen. :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser