Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  yougurt och kefir  (läst 55236 gånger)

skytteln

• Gäst
Re:yougurt
« Svar #60 skrivet: 07 jul-05 kl 09:45 »
eulalia:

Jo då, jag har fått tag på kefirsvamp.
Den fungerar så bra, och det blir så gott!!!

Jag har också delat med mig till ett par bekanta, och frusit in några korn för att ha i reserv om något skulle gå fel i sommarvärmen.

:)

skytteln

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 07 jul-05 kl 09:47 »
Kan någon beskriva combucha lite mer, det har jag aldrig kommit i kontakt med...

Skulle bli jätteglad då!!

Eulalia

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 19 aug-05 kl 13:50 »
Hejsan, att beskriva kombuchan är knöligt, jag har ff inte kommit underfund med vad det är ... är det en sula? är det ett djur/svamp/ett väsen från yttre rymden? ;D

Eftersom denna tråd mest handlar om yoghurt och kefir, så svarar jag  i tråden om Kombucha här på forumet, även den finns under mejeriprodukter.

zwiggy

« Svar #63 skrivet: 19 sep-05 kl 21:10 »
Hej
Om man vill frysa kefirgryn för backup, så rengör man dem och torkar dem, sedan är det väl bara att frysa in dem?
 ???

Eulalia

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 26 sep-05 kl 15:08 »
den enda gången jag gjorde backup, så tvättade jag dem i kokt&avsvalnat vatten, lät torka en stund på kökshanduk, och sen la jag dem på en annan kökshanduk i ugnen, på riktigt svag värme.

När de skrumpnat ihop slängde jag ner dem i en pappask, och öste på pulvermjölk, som skydd. Detta förvarade jag i kylskåpet.

Min mor var den som fick äran att återuppliva dem, det tog lång tid att få dem i bra kondis igen (ca 2 månader) och hon var inte riktigt nöjd med resultatet, så hon bad mig om nya friska istället. Bara som info, hon kanske gjorde nåt fel..
Ska testa igen bara för sakens skull, bra att ha ett gäng torra gryn ifall man ska skicka långt eller ta en lång paus..

zwiggy

« Svar #65 skrivet: 26 sep-05 kl 19:06 »
De kefirgrynen jag fick har växt till sig och jag kör nu itvå burkar.
Jag tänkte att man kunde det ena, nu blir det en liter kefir per sats. Det går inte åt så mycket. Ska prova att frysa en omgång, sen kan man ju en på sparlåga i kylskåpet i lite mjölk med har jag förstått. Men gott är kefir iallafall.

Eulalia

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 27 sep-05 kl 14:53 »
:-) ja visst är det gott! men som du har upptäckt, så är det svårt att hinna hålla jämna steg (mun?) med productionen, så det gäller att inte vara blödig och göra sig av med överskottet på gryn...
ät upp dem, ge till dina djur, göra backup, eller varför inte mixa ihop det till en smet och använda som ansiktsmask? testa på egen risk  ;D

jag försöker hålla mig till ca en halvliter kefir om dagen men också det blir för mycket.
Tack o lov så är kefir otroligt hållbart.
Jag har experimenterat några ggr med att göra krämigt pålägg, typ cremefraiche, och det blir supergott med bara lite salt och kryddor.
Man häller kefiren i en ren bomullsduk och hänger upp det över en bunke, så överskottsvätska får rinna ifrån. Låter du det rinna av ordentligt blir det som en slags torr ost, jag har inte experimenterat vidare med denna utan ätit den som den är. Men kan tänka mig att det går att göra gudomliga ostar med detta som bas.

Försöker också använda det i mat, både i grytor och som kall sås med lite kryddgrönt, mycket populär hemma hos mig. Gott till fisk, sallader, ris ja allt.
I sin grundform är det än så länge bara jag som dricker kefiren, utom ibland när jag blandar ut det med olika fruktsafter eller fruktkräm... godare än Yalla!

Nån som testat kefir på dessa eller andra sätt? i bak tex ?
nåt jag verkligen ska försöka mig på är en kefirglass, om nån hinner före får ni gärna berätta hur det gick!

« Senast ändrad: 27 sep-05 kl 15:00 av Eulalia »

aino

« Svar #67 skrivet: 12 okt-05 kl 08:22 »
Har en fundering..

Nu har jag inte lusläst det som skrivits så ursäkta ifall jag frågar om något som redan är beskrivet.

Eftersom jag är laktosallergiker så finns det ett väldigt begränsat utbud av mjölkprodukter och då funderade jag på om jag kanske kan göra egen yoghurt på laktosfri mjölk men yoghurtkultur. Eller på något annat vis.

Men frågan är ju vad yoghurtkulturen består av, om den innehåler laktos eller ej?

Älskar yoghurt men det jag kan äta från butik är dyrt och smakar konstigt i vissa fall..

KarinLinnea

• Småland
    • Tillökningsbloggen
« Svar #68 skrivet: 12 okt-05 kl 09:44 »
Halloj.
En liten youghurtbägare med Yosa sojayoughurt med fruktsmak (röda bär varianten är KRAV) och en lite sojamjölk. Vispas ihop i en skål och ställs framme i rumstemperatur tills det tjocknar. Yosa innehåller youghurtkultur och inte mjölk. Smakar lite surare än vanlig youghurt men häv i lite sylt.
"Vi ärver inte jorden av våra föräldrar. Vi lånar den av våra barn!"
Som förälder och politiker för MP, måste dessa ord leda mig. En möbelsnickare med intresse för hantverk, natur och jakt. Och jag erkänner, jag är tyvärr för lat för 100% självhushållning.

aino

« Svar #69 skrivet: 22 okt-05 kl 17:20 »
Hmm.. det låter intressant, 1 liter soja var det va?

Men om jag nu vill göra yoghurt naturell?? Tycker inte om sojasmaken i den naturella yoghurten som finns på ica (stor burk, minns inte vad den heter just nu..)

Svårt att vänja mig vid soja överhuvudtaget..

Eulalia

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 22 okt-05 kl 18:39 »
Hej Aino,
det går tydligen att reducera kefirens laktos rätt mycket, genom att låta den efter-fermentera (s.k. ripening) några extra dygn i rumstemp.
Ju längre efterfermentering, desto mindre laktos.
Har ingen aning om hur mycket , men om du vågar testa så skickar jag dig lite gryn och beskrivning. Sänd din adress privat.

lite mer info om laktosreducering  här:
http://onibasu.com/archives/km/39343.html

läs även svaren i tråden, bla denna är intressant:
http://onibasu.com/archives/km/39475.html

samt denna, ett knep för att slippa få alldeles för sur kefir pga efterfermenteringen:
http://onibasu.com/archives/km/39573.html

Eulalia

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 22 okt-05 kl 18:41 »
Ett annat tips som jag snappat upp, är att getmjölk brukar funka på laktosintoleranta, men var får man tag i getmjölk  ???

Kefiren görs bäst på "riktig" mjölk, dvs djurmjölk med laktos, grynen behöver laktosen!
Det kan göras på soyamjölk och liknande, men grynen blir inproductiva, dvs de slutar föröka sig och blir mindre effektiva.
« Senast ändrad: 22 okt-05 kl 18:41 av Eulalia »

Ida11

« Svar #72 skrivet: 26 nov-05 kl 18:01 »
Jag använder kefir till det mesta, har haft kefir i cheesecake-glass, det går utmärkt att använda i stället för philadelphiaost, om man gör kefir på gräddmjölk och låter den rinna av i ett tygfilter för att få "ostmassa" som man sedan kan använda i stället för kesella, creme fraiche och färskost. (Vasslan som blir över är utmärkt att sätta surdeg på!)

Det går att göra kefirostmassa på vanlig mjölk istället för gräddmjölk, men det rekommenderas ej till glass för att fettet förhidrar att glassen blir isig.

Å andrasidan kan man ju öka sockermängden eller tillsätta sprit om man vill ha en mindre fet glass utan att den blir isig, men...
..om man mixar frysta bär med lite honung och lite kefir och äter direkt så slipper man välja mellan mycket fett och eller mycket socker och ändå få en hyfsat god glass.

andreana

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 05 dec-05 kl 21:36 »
Hej Allihopa!
Skulle bli jätte glad om det var någon som ville dela med sig av sina gryn, är jätte sugen på att testa ! Ser ut som om man verkligen kan göra mycket kul med Kefir.

;D / Andrea

Eulalia

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 06 dec-05 kl 14:37 »
Hej Andreana, skriv gärna vilken ort du finns på, så kanske du kan få gryn från nån i närheten.
Får du inte tag i gryn, så skicka ett privat msg till mig så skickar jag, fast jag måste "väcka" dem först, de har gått i ide ett litet tag  :-)

andreana

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 07 dec-05 kl 07:06 »
Hej Eulalia!
Jag bor i värmland , närmare bestämt Fagerås.

Finns det någon i närheten som har Kefir gryn?

???

bea

« Svar #76 skrivet: 07 dec-05 kl 22:48 »
skulle gärna vilja köpa en sådan där kombucha om det finns möjlighet
har fått flera medelanden att folk vill köpa av mig men det måste blivit ett missförstånd då jag aldrig ens sett en sån svamp

Fröken_Ullis

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 09 dec-05 kl 13:13 »
Oj vad inspirerad, en snabb koll i köket och allt jag saknar är kefirkornen. någon som bor i norrland eller kan skicka?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #78 skrivet: 21 dec-05 kl 02:00 »
Fick kefirgryn för två dagar sen och dom mojsar sig gott i sin burk :-) Ser verkligen fram emot att göra sån där lagrad kefirmögelost och kefirkeso i sommar.

Nu har jag, trots att jag försökt stå emot också blivit nyfiken på annat.

Jag vill ha en kombuchabebis!  ;D Är det någon som vill dela med sig så skriv privat. Jag missar så lätt svar ute i det allmänna forumet.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #79 skrivet: 21 dec-05 kl 03:04 »
har inte läst hela tråden. Så om jag upprepar något som nån annan redan svarat på så vet ni varför.

Whey = vassle på engelska..

Kvass och kombucha är två helt olika saker. Kvass är ett samlingsnamn på fermenterad/mjölksyrad dryck. Ofta med brödrester i.

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser