Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  yougurt och kefir  (läst 55173 gånger)

bea

yougurt och kefir
« skrivet: 01 jul-04 kl 22:09 »
hej har funderat ett tag om det går att göra yougurt av vanlig mjölk från affären vet någon?? Mvh Bea
« Senast ändrad: 08 apr-07 kl 18:54 av leifhh »

tanja

• Gäst
Re:yougurt
« Svar #1 skrivet: 02 jul-04 kl 11:57 »
absolut! Inga problem alls, jag gor det i stort sett varje vecka. Jag gor som sa att jag varmer upp mjolken till strax 80-90 grader, sen later jag det svalna till ca 40 grader da jag ror ner kulturen. Burkar ihop det, sveper in det i en handduk och staller pa en varmefilt o later sta tills det ar tjockt nog. Andra varmekallor funkar lika bra tex ovanpa ett element, en del har det pa kylskapet, i ugnen eller vid vedspisen. Bara se till att det inte blir for varmt for da kan man ta dod pa kulturen. Jag brukar kopa danone yoghurt med levande bakterier i. Det som inte gar at fryser jag ner i smaportioner for att anvanda vid ett senare tillfalle. Man kan anvanda sista slutten av yoghurten som kultur till den nya yoghurten, efter ett tag sa bor man byta ut den till en ny kultur, ja gor det efter ca 3-4 ggr.

mirakel

• Närke
« Svar #2 skrivet: 03 jul-04 kl 22:54 »
Jag brukar hälla den varma mjölken och yoghurtkulturen på en termos och låta det stå tills dagen efter! Funkar bra tycker jag.

kurt

« Svar #3 skrivet: 02 sep-04 kl 15:24 »
Köper man yoghurt så kan man frysa den i ispåsar och sedan använda dessa "kulor" som ymp. Ev behöver man späda yoghurten med mjölk för att få ner den i sipåsen, om den är allt för tögflytande.

Eulalia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 sep-04 kl 16:02 »
När jag var liten gjorde min mamma yoghurt med hjälp av en slags svamp-djur, (yoghurtbakterier?)
Det såg ut som keso litegrann, fast i större bitar, och dessa lade man ner i en burk som man fyllde med vanlig mjölk och lät stå ett dygn.

Har ni någon aning om vad dessa "djur" heter, och var man får tag i dem?

yoghurten var syrlig och så himla god!

OliK

• Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 02 sep-04 kl 17:59 »
Hej,
det låter hellre som Kefir. Hade också för länge sedan en kultur och den var verkligen bra. Vet tyvärr inte på raken, var man kan få tag i sånt nu.
/droliver

kurt

« Svar #6 skrivet: 03 sep-04 kl 10:25 »
Ja det var säkert kefir, ympen där är någon sorts symbios mellan bakterier och svampar . Man kan tänka sig att bakterien och svampen har ömsesidig nytta av varandra. När Arla gör kefir så använder de Lactococcus lactis, Lactococcus lactis cremoris, Lactobacillus brevis, Leuconostoc mesenteroides cremoris och  Candida kefyr  (Candida kefyr är en svamp medan övriga är bakterier) . Om det sedan finns kefirkorn kvar i Arlas kefir så bör man kunna använda den som ymp:

http://www.arla.se/templates/Product.aspx?id=2113&ProductID=8

Eulalia

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 sep-04 kl 15:29 »
Hej

sannolikheten för att det ska finnas hela korn kvar tror jag är rätt liten, men man vet ju aldrig. Ett litet litet korn bör väl räcka för att dra igång?

OliK

• Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 03 sep-04 kl 15:59 »
Hej,
det verkar inte finnas en svensk leverantör, i US finns kefir via kefir.net, lite närmare i T_land finns startkulturer på
http://kefirpilz.piranho.de/
Sidan är på tyska, men har en "Kontakt" länk, och nu förtiden förstår t.o.m de flesta tyskar engelska ;)
/droliver

Camilla

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 sep-04 kl 21:13 »
På den danska sidan http://hjemmeproduktion.dk finns det både yoghurt- och kefirkultur. Kanske kan vara värt att kolla om de skickar till Sverige?

Eulalia

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 10 sep-04 kl 14:15 »
TAck Camilla, det var den närmsta leverantören hittills.
Har nu beställt "Kefirkultur (2 stk. inkl. opskrift) - frysetørret" för 59 danska kronor ex frakt.
I svensk valuta blir det ca 107 kr, om man betalar via banköverföring... inte så farligt.

Som jag minns det så förökar sig dessa små monster nåt enormt, om man behandlar dem väl.

mums, det ska bli jättegott! Läste i en Kefir-artikel
http://www.xente.mundo-r.com/joseluis/kefir.htm (spanska)
att den bästa mjölken att göra det på är sto-mjölk, men att getmjölk inte är fy skam det heller.
Jag skulle nöja mig med rå komjölk, om det går att få tag på.

Camilla

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 10 sep-04 kl 23:18 »
Vad roligt att höra att det gick att beställa från danskarna! De har en hel del saker jag skulle kunna tänka mig.

Läste i en Kefir-artikel att den bästa mjölken att göra det på är sto-mjölk

Tja, det är väl bara att prova att beställa från http://hoppemelk.no eller http://home.online.no/~sparstad/ ! ;) ...men det känns som om det blir en dyr frukost!  8)

Häxan

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 11 sep-04 kl 00:41 »
Nu är jag kanske på villovägar...gör ett avsprång ifrån ämnet???
Sista, Camilla, inlägget fick mej att tänka på Nya Zeeland. Hmmm vilken fanastisk fräsch mat!!! Mejerivaror, mmmm. Assosierade dessa med just danska. Jag tillhör en kategori människor som älskar fräsch mat!!!
I NZ provade jag på att spinna. !!!
Min uppfattning utav NZ är svår att återge, där finns många posititva uppevelser.
I NZ var det inte ovanligt med "honesty-box" Där la man pengar för hyra eller, som i Auckland (den ende stor-cityn=skyskrapare etc : där var inte tidningsståndet bemannat, där fanns en honesty-box. Helt sonika så la man i vad tidningen kostade i boxen och så tog man tidningen...!!!!!
Jag är nog inte på villovägar..Detta ämnet handlar om Yogurt: i N.Z smakade jag min första yogurt-glass och yogurt-drink.
Yoghurt, självhushåll, hantverk: N.Z har mycket att komma med.
MVH Häxan

Eulalia

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 13 sep-04 kl 10:23 »
Hejsan Häxan, har du bott i i NZ?!
det måste du absolut berätta mer om, gärna i egen NZ-tråd!

Jag har länge haft en grej med Nya Zeeland, får en känsla av att det mycket väl skulle kunna vara min plats på jorden...naturen är magnifik, man äter mycket lamm, & människorna!!! de verkar så speciella...både de som fanns från början och de som hamnade där...

Ja, berätta gärna om dina äventyr i NZ, du har en jätteintresserad åhörare här :-)

Eulalia

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 18 okt-04 kl 10:43 »
Idag ska jag få mina första små kefir-gryn, jag känner mig som ett barn på julafton!
De kommer säkert i torkat tillstånd, så nu gäller det att ha tålamod och låta dem ta igen sig i sin takt...det kan ta allt från 1-4 veckor innan de har "sträckt på benen" ordentligt och känner sig produktiva..

Jag fick dem från en tjej i Uppsala, via denna databas över kefir-människor världen över:

http://66.46.11.99/clarkson/Show/Clarkson/kefir/default.asp

Jag sa till henne att jag hade tänkt köpa och hon ojade sig, för enligt gammal tradition ska man ALDRIG köpa detta, det är nåt som ska skickas vidare, en vänskapsgåva..tydligen blir kefiren godare om man tagit emot den som gåva, samt om man själv skickar vidare. Skrock? aja, trevlig  och lättuppfylld sådan  ;)

Så om någon vill testa att göra egen kefir,  så kan ni höra av er till mig, fast det blir först när grynen börjat föröka sig.

« Senast ändrad: 18 okt-04 kl 10:46 av Eulalia »

torparn

• Övriga världen
« Svar #15 skrivet: 21 okt-04 kl 21:49 »
egen kefir, det låter både gott och mysigt. Starta ett ¨kedjebrev¨ här med kulturen vetja!

mvh//torparn
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

Eulalia

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 22 okt-04 kl 13:29 »
Det är jättegott!
kanske mest av allt för att man har gjort det själv, ja, med god hjälp av de små grynen då...  :)

och de verkar föröka sig relativt fort också, så ett kedjebrev är ingen dum ide, den som är intresserad får gärna skriva några rader till mig, så skickar jag så fort jag har dublerat min koloni..

Monica

« Svar #17 skrivet: 22 okt-04 kl 20:16 »
Jag har beställt ifrån "kefir-ringen"......hoppas jag får nåt  :)

Eulalia

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 24 okt-04 kl 14:53 »
Va kul!  :D
hoppas du får dem i sitt normala tillstånd, dvs icke frysta eller torkade, då kommer du igång fortare.
Jag fick mina í naturligt tillstånd, ca 1 handflata i en påse med lite mjölk.
De har redan efter en vecka nästan fördubblats så jag får ut lite mer än en halvliter kefir..

Jag har fått massor av info från denna sida, i början är man ju lite osäker , men här finns både tips & bilder :

http://users.chariot.net.au/~dna/kefirpage.html

Samtidigt med kefir-grynen så fick jag en geleartad grej, som en slags manet, fast platt och tjock,  som jag inte hade en aning om vad det kunde vara....kanske en näringslösning till grynen?
Ja nästa dag lodade jag internet och fann ut att det var en Kombucha moderkultur, som man brygger/fermenterar te med.

Är ännu inte helt säker på vad detta är för något, men jag har satt igång den, den ligger i sitt te sedan 1 vecka, det doftar gott och ser friskt ut..
hm enligt vad jag läser är det rena mirakelkuren mot i princip allt! :-)
vågar man dricka det tro?
nån här på Alternativ som har erfarenhet av KOMBUCHA?

Eulalia

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 03 nov-04 kl 12:46 »
Jag har beställt ifrån "kefir-ringen"......hoppas jag får nåt  :)

Hej Monika, fick du nåt från kefir-ringen?
SKulle vara roligt att utbyta erfarenheter om kefir, jag är också nybörjare!

Har redan delat med mig två gånger på 2-3 veckor, och har ändå en överproduktion av kefir! Så de förökar sig stort de små grynen..

Av kefir-överskottet har jag försökt göra en kefir-leban dvs en krämig ost, men det blev ingen kräm utan snarare en klumpig ost som trots allt föll alla i smaken för den gick åt fortare än kvickt, eller om jag har möss som går i kylskåpet?  ;)

Hälsningar
Eulalia

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser