Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  yougurt och kefir  (läst 55220 gånger)

Eulalia

• Gäst
Re:yougurt
« Svar #40 skrivet: 19 nov-04 kl 15:09 »

Prova att minska mjölkmängden ett tag,samt ge burken en skakning/vändning då och då..

Hur länge låter du det stå framme innan du silar?
24 timmar ska räcka om du har rätt mängd mjölk i förhållande tilll gryn...minska till hälften, går det för fort ökar du mjölkmängd lite i taget, från gång till gång tills du hittar balansen..

experimenterandet är halva nöjet! tycker jag :-)

torparn

• Övriga världen
« Svar #41 skrivet: 22 nov-04 kl 11:47 »
hur menar du? " stå framme innan jag silar"  Jag har inte silat än, bara rört om lite då och då och provsmaket nån skvätt.

(har precis kommit in på nätet igen med min dya dator- efter lite sedvanligt strul med konfigurationer etc.)

skickar nässlor till dig i dagarna.

torparn
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

Eulalia

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 22 nov-04 kl 13:40 »
hur menar du? " stå framme innan jag silar"  Jag har inte silat än, bara rört om lite då och då och provsmaket nån skvätt.
torparn

HoppsanSAA! då förstår jag att din brygd blir sur hehe
Min miss, jag borde ha skickat med en liten instruktion, men jag antog att du hade gjort din hemläxa och läst på nätet :-)

Det du ska göra SNARAST är sila! grynen vill nog ha ny mjölk att jobba med nu :-)
Det som du silar ifrån kan du göra ost på eller kasta, eller använd i badet..

Jag har inte lyckats hitta nån bra svensk instruktion men här kommer en egenhändigt översatt, från DOMS Kefir In-Site  http://users.chariot.net.au/~dna/Makekefir.html:
(kika gärna in där för bilder osv)

Detta behövs
  • 1-2 matskedar kefir-gryn
  • 750 ml till 1 liters glas-burk/tillbringare med en tygbit och gummisnodd över
  • Spagettisåll eller liknande, ska icke vara i metall och inte alltför tät, ca 2mm hål  är lagom
  • Träslev
  • En stor bunke eller liknande att sila ner i (ingen metall här heller)
  • 1/2 l  färsk mjölk (jag använder rödmjölk, dvs 3 % fett)

OCH SÅHÄR går själva processen till:
Häll grynen i glas-burken, burken skulle alltså rymma ca 1 liter.
Häll på mjölken, men inte ända upp, den ska vara fylld till ca 3/4.

Använd inte lock över! för då får kefiren en doft (smak?) av aceton
Använd istället ett tunt tyg som lock, fastsatt med gummiband.
Fördelen med lock är att man kan skruva på det och ge burken en skakning/vändning då och då, så att grynen kommer åt mjölk som inte blivit fermenterad) Den stora nackdelen är att kefiren får acetondoft. Har inte hunnit läsa om detta är direkt farligt eller bara äckligt.
Låt stå i rumstemperatur i ca 24 timmar (gärna i ett kökskåp, skyddad från solljus, eller tills du ser att mjölken har koagulerat helt igenom, eller tills du vid provsmakning tycker att den är lagom sur..

När du tycker att den är färdig ska du separera kefiren från grynen:
Häll över alltsammans från burken ner i sållet, som ska stå över en bunke såklart.
Det är troligen lite segt att sila, men skaka och "rulla"  så rinner det till. (se här http://users.chariot.net.au/~dna/kefir-faq.html#straining)
Jag tar en träslev och vänder försiktigt på grynen för att det ska rinna bättre, men var försiktig så du inte klämmer sönder dem.
I bunken har du nu färdig, drickbar kefir!

Diska och skölj nogrannt tillbringaren/glasburken/behållaren som du gjort kefiren i.
Häll tillbaka grynen (burken får inte vara varm efter diskvattnet!)
Börja om hela processen igen! dvs häll på mjölk, låt stå 24 timmar osv.

Det där med att inte använda metallen är det lite si & så med, jag är inte ortodox och silar ner i en kastrull ibland, men flyttar direkt över till glas eller plast för lagring.
Om man är den enda i familjen som dricker, så kan det ju bli småskvättar över från gång till gång.
Spara dessa skvättar i en skål och när du har tillräckligt, ca 1 liter och gör ost av det.

Helt enkelt tar du ett rent bomullstyg, som inte är för tjockt (och som inte doftar sköljmedel!) och lägger tyget över ett såll, över en skål.
Häll ner kefiren och bind upp kanterna på tyget, häng upp på lämpligt ställe och låt rinna av 12-24 timmar.  Enl. mina experiment så räcker det med ca 12 timmar, då får osten en krämig konsistens.

Hm....frågor?
Kom gärna med frågor för jag förstår ju vad jag menar, men det är ju inte säkert att det är glasklart för alla andra  :-)
Anders är självklart välkommen att granska denna nödtorftiga översättning  :-P
« Senast ändrad: 01 dec-04 kl 16:02 av Eulalia »

torparn

• Övriga världen
« Svar #43 skrivet: 23 nov-04 kl 14:00 »
 :o  OK, men den vill inte koagulera rätt igenom- ska jag röra om då?  Smaken är ganska mild, och bara lätt syrlig, men konsistensen liknar mest kärnmjölk, när jag silat av grynen/massan.

det verkar som om grynen växer till sig som 17, men resten av mjölken tjocknar inte. Kan det vara så att den Kefir vi köper i mjölkkylen på ICA är vispad/homogeniserad?

Eulalia

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 23 nov-04 kl 15:35 »
Hm, knepigt för jag vet ärligt talat  inte hur kärnmjölk ser ut  ???
Kan det vara så att ICa´s Kefir är homogeniserad? det stämmer ju att den är jämntjock.

Hur många dagar har den legat i samma mjölk? Hur mycket mjölk häller du i? Vad har du den i? Hur mycket har grynen förökat sig?

Min kefir är lite smågryning, rinnig, ibland lite tjockare, och den lämnar ett karakteristiskt spår på insidan av glaset.
se här:
http://users.chariot.net.au/~dna/images/kefir-mug.jpg

När man har silat den så försvinner "gele-igheten", den blir lösare..jag brukar röra om den silade kefiren lite för att få bättre konsistens, kanske en slags primitiv homogenisering?
Men jag har aldrig behövt röra om under själva fermenteringen.
På sin höjd har jag gett burken en liten skakning/rullning..och den fermenterar på +-24 timmar.

Det brukar separera efter 1 1/2 dygns fermentering, så längst ner hamnar "serum" eller vad man nu ska kalla den klara vätskan, och längst upp ligger gryn och tjock kefir..
Händer detta så går det bra att röra om så att alltihop blandas igen, då blir det lättare att sila..

Eulalia

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 01 dec-04 kl 11:55 »
Ändring i manualen:
ha INTE på ett lock när du fermenterar, och inte efteråt när du lagrar din kefir i kylskåpet heller.
Den doftar nämligen aceton då. Jag och en annan tjej har haft samma erfarenhet av detta, nån mer?

Jag har nämligen ända sedan början kört med ett tunt tygstycke över, samt lagrat det i öppna tillbringare i kylskåp, men när jag översatte manualen så stod det att det skulle vara lock, så jag bestämde mig för att köra exakt som det stod.
Och fick då den acetondoftande kefiren. urk!

Ändringarna i manualen står i rött..

Sedan skulle jag vilja säga att det vore trevligt om alla andra kefiraner ville dela med sig av sina erfarenheter här..
är det t.ex nån som försökt sig på att göra mjukost av kefiren?
tips: ha inte i rå vitlök, den doftar fasanfullt, typ fotsvamp!
men smaken är ok  :-) som lutfisk ungefär...

torparn

• Övriga världen
« Svar #46 skrivet: 09 dec-04 kl 19:24 »
rapport från kefir-land

eftersom smaken blev OK, men konsistensen för tunn, bestämde jag mig för att tillsätta yoghurtkultor oxå. Detta från Skånemejeriers vanliga naturell yoghurt-mild. Värmde mjölk, i med lite yoghurt och på med alltihopa i tillbringaren med kefir från Eulalias gryn.  Efter ett par dagar är hela innehållet i bringaren jättetjockt. Inte särskilt användbart till müsli eller att dricka. Smaken är däremot jättefin; rund, mild med lätt syrlighet. Jag har bestämt för att ta undan en skvätt till nästa sats och göra ost av kvargtyp av resten.  Vasslan-vätskan som blir över efter silning använder jag till mitt surdegsbröd.

Alltihopa SMARRIGT enligt min mening ;D

Ingela L

« Svar #47 skrivet: 15 dec-04 kl 08:06 »
Nu blir jag riktigt sugen på egen Kefir.....

Jag är lite nyfiken på hälsoeffekterna av denna Kefir. Ni som äter regelbundet, märker ni någon skillnad? Bättre mage? (insidan alltså!)  Bättre hår? mm? Eller är det bara gott och kul??

Mvh
/ingela

Eulalia

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 20 dec-04 kl 10:32 »
Kefir är syrligt, gott och nyttigt..

Effekter: för min del så uteblev den effekt jag förväntade mig mest...
Jag har sk. orolig mage och trodde detta skulle lugna magen bums, men än så länge har detta inte hänt, magen stökar på som vanligt..

Men annars är att det är gott och känns nyttig..man känner sig stärkt på många sätt när man tagit sitt dagliga glas kefir, jag misstänker att det för min del inte bara har att göra med näringsinnehållet i brygden, utan att det är så tillfredställande att ha gjort det själv, det är som en liten ritual..

och så tycker jag mitt hår har blivit tjockare och glansigare, och huden känns inte torr som den brukar så här års..

Men det kan ju bero på att jag använt kefir och "kefirvatten" utvärtes också :-)

Eulalia

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 15 apr-05 kl 13:37 »
Hej!

Jag har Kombuchasvamp att skicka vidare, om nån vill brygga sin egen Kombucha!
Här står folk på kö för att sälja/skänka kombucha-bebisar:
http://www.kombu.de/suche2.htm#sweden

Här en svensk beskrivning på hur man gör:
http://www.kombu.de/sweden.htm

andra sidor om kombucha:
http://www.kombu.de/english.htm
http://users.chariot.net.au/~dna/kombucha.htm

Har även kefirgryn, fast just nu ganska lite, men kan skicka när de har förökat sig lite mer.
Annars finns det fler här på listan som har och eventuellt vill göra sig av med lite, det kan lätt bli för mycket av det goda  :-)

och den i min mening bästa sajten för att lära om kefir:
http://users.chariot.net.au/~dna/Makekefir.html
« Senast ändrad: 15 apr-05 kl 14:34 av Eulalia »

skytteln

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 07 maj-05 kl 18:31 »
Hej Eulalia!

Jag har letat hur mycket som helst på nätet för att få tag på kefirkorn.
Hittade denna sida, tack och lov!!

Min fundering: Har du så att jag kan få köpa korn av dig???

MVH /skytteln

Ida11

« Svar #51 skrivet: 08 maj-05 kl 10:00 »
Mina gryn börjar växa till sig så smått, så räcker det med lite grand så delar jag gärna med mig av dem som jag har. Och det vore förstås kul om vi kunde få lite fart på kefirtråden igen och dela med oss av våra erfarenheter.
Jag ska nu i dagarna testa att göra kefircremefraiche och cream cheese på ohomogeniserad gräddmjölk som jag fått tag på i en liten hälsokost butik.
Det ska bli mycket spännande....

Har inte ännu så låg erfarenhet (sedan i onsdags) av kefirtillverkning ännu men har upptäckt att det är bra att blanda sin dagliga nässelshake med hemgjord syrlig  kefir som tar bort en del av den karakräristiska nässelsmaken.  

skytteln

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 08 maj-05 kl 10:44 »
Jag är jätteintresserad av att få köpa en bit, när den blivit så stor att den går att dela.

Den avdelade biten bör vara så stor som en liten valnöt.

wildaa

• Norrbotten
« Svar #53 skrivet: 15 maj-05 kl 15:39 »
Ville bara tala om att mina kefirisar växer som ogräs och vi kan nu tillverka ca 1l kefir/ dygn i familjen  ;D vilket behövs då vi är 6 personer som dricker.....
Hälsoeffekterna har nog min man märkt av mest, magen är lugn som en kefirbunke efter hans "dagliga" dos.......vi andra bara dricker och njuter......
Har märkt att konsistensen varierar på kefiren, vissa dagar tjock och krämig andra dagar tunnare trots att jag använder samma typ av mjölk, kan lufttrycket spela in? Tänker på vanligt fil som "skärsig" när det går åska....
Fortsätter kefira och ska prova på att baka på vasslan...
Lena
Storfamiljs mamma med intresse av alternativa vägar i livet ;0) Har höns, katter och hundar utöver ungar och make......

Ida11

« Svar #54 skrivet: 15 maj-05 kl 17:30 »
Jihoo vad jag blir lycklig när någon skriver något om kefir! :-* ;D
Wildaa, jag tänkte just på samma sak som du, det där med hur kefiren tjocknar måste ha med väder och lufttryck att göra. Här om dagen var det stora svarta moln på himlen och det kändes som åska i luften. Kefiren grynade sig och skar sig till mjölkklumpar och vassla (gick dock att skaka i hop igen när vädret växlat och efter lite kylskåpsförvaring) I dag har vi fint väder och kefiren är mycket tjock och geléartad..

Jag har haft lite svårt med att hitta bra silar för Kefir som inte är för finmaskiga och inte är av metall. Så var vi på Ikea i går och jag köpte en billig måttsats för 5kr och tog en 2mm borr och borrade massor av hål i det största plastmåttet (1,25dl) och till min stora förtjusning blev det en bättre sil för kefir än jag vågat hoppas på. Den fungerar perfekt!

Nu vet jag resultatet på mitt andra experiment...
Om färdig kefir få stå i en burk med lock i rumstemperatur utan gryn och skakas och luftas varje dag så utvecklas en lite ostlik smak + att kefiren blir mycket mousserande och laktosreduserad!

olivia

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 15 maj-05 kl 18:09 »
Om man vill ha en lagom storhålad kefirsil så ska man leta bland sandleksakerna. De där små seten med hink och spade har nästan alltid en plastsil med 2-3 mm hål som ibland är runda och ibland är nätmaskiga. Man får kolla runt lite. Jag tyckte att de var perfekta, dessutom så passar de ju på hinken man köper så det blir väldigt lätt att hälla av kefiren. Köpte två set för 12 kr st på Coop.

Men jag har lagt av med kefiren nu. Blev bara sämre och sämre i magen av den så barnen fick ärva kefirutrustningen och sitter och leker yoghurtfabrik i sandlådan :)

Eulalia

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 16 maj-05 kl 00:25 »
Jihoo vad jag blir lycklig när någon skriver något om kefir! :-* ;D

Jag med!
Utgick nästan från att alla andra tröttnat helt, precis som jag gjorde ett tag..
Bra tips Olivia! Jag har inte inte heller hittat rätt sil, men leksakerna ska jag testa!
Intressant även att höra om hur kefiren har påverkat era eller närståendes magar så olika. Som jag tidigare nämnt har jag inte märkt vare sig förbättring eller försämring av min egen mage..så jag fortsätter dricka det eftersom det är så himla gott..

Jag fortsätter gärna att dela med mig, bra för mig som inte vill producera mer än max 1/2 l per dygn.

Skicka en adress privat så skickar jag gryn.
« Senast ändrad: 16 maj-05 kl 00:26 av Eulalia »

Ida11

« Svar #57 skrivet: 18 maj-05 kl 18:13 »
Nu har jag testat hur det blir att fermentera vatten med några russin i med kefirgrynen. Det gick bra, det blev nästan som mjölksyrad dryck typ kvass. Inte jättegott men säkert bra till håret eller något. Och grynen tycktes trivas iallafall blev de några fler.

Testade också med brödsirap (för mjölkgryn i en annan dryck än mjölk trivs enligt vissa kefirsidor bäst med lite maltextrakt som näring) Men drycken smakade betysligt starkare som något mellanting mellan öl och cider.

Finns det något enkelt sätt att mäta alkoholhalten i typ kefirprodukter och kombuchadryck mm?

Eulalia

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 18 jun-05 kl 03:21 »
Jag är jätteintresserad av att få köpa en bit, när den blivit så stor att den går att dela.

Den avdelade biten bör vara så stor som en liten valnöt.

Hejsan Skytteln
har du fått tag på "en liten bit kefir, av en valnöts storlek" än?  :D
det lät så gulligt, som nåt hämtat ur Nalle Puh..
Om inte, så sätter jag dig på min väntlista, om du inte har för bråttom, för då är det bättre att nån annan skickar.

Hälsningar
« Senast ändrad: 18 jun-05 kl 03:23 av Eulalia »

Tuppmamman

« Svar #59 skrivet: 22 jun-05 kl 01:16 »
Nu anmäler jag mig också som Kefir-utskickare  ;D!

Tack vare Eulalia är jag nu igång med både kefir och kombucha, som står och gottar sig bredvid det puttrande maskrosvinet... Min sambo tittar misstänksamt på alla konstiga burkar, men det roligaste var när han såg kombuchan och ropade -Det ligger en varelse däri!!  :P

Jag delar gärna med mig så att fler kan prova och experimentera! Dock inte av maskrosvinet  8).

Hälsningar Tuppmamman

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser