Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  yougurt och kefir  (läst 55305 gånger)

suss82

• Gäst
Re:yougurt
« Svar #100 skrivet: 10 okt-06 kl 16:27 »
hej har funderat ett tag om det går att göra yougurt av vanlig mjölk från affären vet någon?? Mvh Bea
jag brukar möjlka mig sjävl..

Johan1

« Svar #101 skrivet: 10 okt-06 kl 18:30 »
Citera

och sen häller du ut mjölken och låter dina barn växa upp på mjökersättning eller?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #102 skrivet: 10 okt-06 kl 18:40 »

och sen häller du ut mjölken och låter dina barn växa upp på mjökersättning eller?

;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #103 skrivet: 06 jan-07 kl 19:40 »
Hej allihopa.

Jag har letat efter kefir jättelänge utan att hitta något om det på svenska. Har läst jättemycket om det på engelska. Främst på www.westonaprice.org (nätets i mitt tycke bästa hälsosida). Ärligt talat gav jag upp för längesedan och så nu hittar jag en hel hög med kefirare här! Tossigt... men überbra!

Så asså om någon har några kefirgryn över vore jag jättetacksam om jag fick några. Skickar gärna portokostnaden tillbaka.

skicka ett msg eller mejla till stringtapping@hotmail.com
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Eulalia

• Gäst
« Svar #104 skrivet: 07 apr-07 kl 20:23 »
Pushar upp

Har någon testat att torka gryn och sedan återuppväcka dem?
Hur gjorde ni, och hur snabb var återhämtningen?

Jag torkade helt nyss ett gäng gryn, tyvärr tror jag ugnen var aningen för varm.  :-\
Nu ska jag låta dem stå några månader i kylskåpet och testa att väcka dem igen.
Detta var gryn jag fått av morsan då hon hade överskott och visste inte vad hon skulle göra med dem.

Äter nån av er själva grynen ibland? Ger ni överskottet till djuren?

Hur länge har ni lyckats lagra färdig kefir i ätbart skick?
Nån mer som testat att göra ostar?
« Senast ändrad: 07 apr-07 kl 20:27 av Eulalia »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:yougurt och kefir
« Svar #105 skrivet: 16 apr-07 kl 20:57 »
En fundering.. Nån som gjort kefir på arlas låglaktos mjölk? Mina verkar imnte alls trivas i det medans "vanlig" ko mjölk direkt från bonden blir kanon!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #106 skrivet: 16 apr-07 kl 21:51 »
Då ko-kefir får rätt låg laktoshalt, skulle jag tro att bakterierna vill ha laktosen till mat helt enkelt.

Frances

• Västergötland
« Svar #107 skrivet: 16 apr-07 kl 22:11 »
eller hur..? Höll på att döda grynen en gång till med denna eländes laktosfria mjölk..  :-\ Är inne på min andra grynomgång från Eulalia.. Tack o lov ingrep jag nu genast!! Dom jäser.. Tror att desaa blir folk igen med lite "riktig" mjölk!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Eulalia

• Gäst
« Svar #108 skrivet: 16 apr-07 kl 22:53 »
AHAAAAA!!! där har vid det!   ;)
Elementärt Watson, de vill ha laktos!
...det skumma är att Martinki gör sin kefir på soyamjölk, och den innehåller väl ingen laktos?
MEn kanske nåt som ersätter laktos. (laktos är väl nån sockerart?)

Det går ju att göra vattenkefir också, vissa använder en viss stam av gryn som är anpassade till det, andra kör på mjölkgrynen och anpassar dem själv.
Jag har själv inte gjort vattenkefir men principen är att man istället för mjölk ger sina gryn olika juicer.
Eller vatten sötade på olika sätt..
Mer info här
http://users.chariot.net.au/~dna/kefirpage.html
->välj Non-diary kefir & Water kefir
« Senast ändrad: 16 apr-07 kl 22:59 av Eulalia »

h05kerlu

• Gäst
« Svar #109 skrivet: 17 apr-07 kl 15:35 »
Hejsan, är det någon som har kefir över och som kan tänka sig skicka lite till mig?.
Jag hade för länge sen och viste inte om det gick att få tag i Sverige förrän när jag hittade denna sidan :).

Tack

Kerstin

MystL

• -
« Svar #110 skrivet: 22 apr-07 kl 18:18 »
Nu har kefirproduktionen kommit igång här också!  Tusen takk Eualia ;D
Men den första satsen blev lite tunn...och osur, får stå längre nästa gång.
Använder ni kall eller ljummen mjölk?
Jag antar att man får bättre resultat med ljummen...?

surrender

Eulalia

• Gäst
« Svar #111 skrivet: 22 apr-07 kl 20:06 »
Hej MystL!
det tar lite tid första gångerna, troligen beroende på resan, samt att det i manualen står 2 koppar mjölk, och det kanske är lite för mycket..
så tills grynen återhämtat sig efter resan, prova lite längre fermentering, som du var inne på.

Jag använder kylskåpskall mjölk, och det funkar utmärkt.
Har varken tid, ork eller minne nog att ta fram mjölk och värma :)

Frances

• Västergötland
« Svar #112 skrivet: 22 apr-07 kl 23:38 »
Jag kämpar på med mina gryn.
Tror dom klarade livhanken.
Fick samma dåliga jäs lukt som sist. Men har ivrigt tvättat dom i mjölk varannan dag o nu börjar dom lukta friska kefirgryn..Eller också har min näsa vant sig vid lukten.. ;)

Dom har även förökat sig!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #113 skrivet: 22 apr-07 kl 23:44 »
Luktar det inte bara...öh....kefir då?  ;D Vissa gillar ju varken smak eller lukten på't. För visst luktar det surt och jästigt. Gott alltså, enligt mig  :-[

Frances

• Västergötland
« Svar #114 skrivet: 23 apr-07 kl 07:05 »
Nej nej. Det är skillnad på när det lukt jäst eller jääääst.Alltså.. När det luktar som det ska så luktar det jättegott  :P Men när det luktar illa så luktar det som.. vad ska man säga.. Har du haft gammal saft tex. eller bär som har stått för länge...?

Eulalia

• Gäst
« Svar #115 skrivet: 23 apr-07 kl 10:13 »
men vad märkligt Tessmoliis! Jag förstår inte vad dina gryn är drabbade av..
Berätta gärna lite närmare vad du gör och hur, t.ex hur länge de får stå, och vad du menar med att du
Citera
ivrigt tvättat dem i mjölk
..

Det bästa för grynen är om de får jobba. Alltså att de får sin mjölk och får stå ifred och jobba på den i åtminstone ett dygn i rumstemperatur.
Inga sköljningar i varken vatten eller mjölk. De måste återställa det ph de gillar bäst, och den bakterieflora de trivs i. Om man hela tiden är där och s.a.s sköljer bort den, så hinner den aldrig få upp rätt syrlighet, det som skyddar dem.

Men att de förökar sig är ju ett bra tecken, egentligen ett tecken på att de trivs...
så jag förstår inte..  ???

MystL: dina reste ju ända till Norge;  i vilket skick kom de fram?
Det tar ju lite på dem att resa, instängda i en plastpåse..men de brukar återhämta sig rätt snabbt, inte mer än ett par ska det ta. Har de börjat producera fin kefir nu?

Frances

• Västergötland
« Svar #116 skrivet: 23 apr-07 kl 10:42 »
Alltså jag har lagt dom i durkslag och häller på mjölk som jag skakar runt dom i . Sedan får dom ny mjölk att stå i två dygn.... Då silar jag.. sköljer lite i ny mjölk  börjar från början.. Detta gör jag sen dom hade jäst i laktosfritt.. Innan silade jag bara bort kefiren o hällde över grynen direkt i ny burk med ny mjölk. Detta funkade utmärkt tills jag hade slut på bonnmjölken o tog det laktosfria..
Nu är dom snart ätliga igen!!

peter300

« Svar #117 skrivet: 15 maj-07 kl 02:30 »
Hej!

Jag undrar om det finns någon i Västra Götaland som har några Kefirgryn över?

Ha en trevlig dag.

MVH.
Peter

Eulalia

• Gäst
« Svar #118 skrivet: 18 maj-07 kl 15:10 »
Peter300: har du fått svar på din förfrågan?
Alla ni som frågat 1 gång och inte fått svar, ropa igen! Nog ska det finnas nån här som kan bistå med en handfull gryn och manual!
« Senast ändrad: 18 maj-07 kl 15:12 av Eulalia »

peter300

« Svar #119 skrivet: 19 maj-07 kl 00:11 »
Hej!

Har inte fått något svar ännu, fast jag har inte så bråttom.

Önskar dig en trevlig helg.

MVH.
Peter

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 3 användare
LarryGeano, eka, M Bond

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser