Margit. Oj, vad fint det blir!

Det blir en härlig bostad till dina höns. Den blå färgen tycker jag är fin och inte alls så mörk som jag trodde.
Visst kan du sätta upp en sittpinne till ovanför, så att hönorna kan hoppa mellan dem. Sätt den i så fall snett ovanför den som finns nu och inte direkt ovanför.
Det är svårt att se hur tjock sittpinnen är, men den ser ganska smal ut. Den bör vara 4-6 cm i diameter (tror jag det står i Höns-boken). Trappan upp är perfekt. Jag tror du kommer att se att de använder både trappan och att de flyger upp och ner.

Vad gör du med foder och vatten? Jag skulle flytta upp dem från golvet, så håller de sig rena från "sprättet". De bör vara i brösthöjd (hönornas

). Jag kastar in litet helkorn till dem ibland och då sprättas det livligt.
Jag funderar också på redet. Du skulle kunna hänga det på väggen, så får hönorna mer plats att gå på under. Smaksak, tror jag. Mitt eget hönshus är inte speciellt stort och jag har tagit bort så mycket som möjligt från golvet, så att de ska få så mycket golvyta som det går att få.
Precis under sittpinnen skulle du kunna ha ett gödselbord med nät. Nätet bör vara lyftbart så att du kan skrapa bort avföringen lätt från skivan. Jag har lagt ett tunt lager kutterspån på mitt gödselbord som gör att avföringen inte fastnar på masonitskivan. Gödselbordet är bra ut städsynpunkt.
Som morellen sade, kan du fundera på nätstorleken när det ev blir dags för kycklingar.
Hoppas du inte tar illa upp för synpunkter.

Hönornas nya hem är jättefint och både du och hönorna ska känna er stolta över det här fina hemmet!

När kommer de? Det ska bli jätteroligt att se kort på dem!