Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bildtråd- Inredning.  (läst 124227 gånger)

frukall

• Gäst
Re:Bildtråd- Inredning.
« Svar #60 skrivet: 31 maj-07 kl 08:46 »
Knuffar upp lite...
Vill gärna se fler fina bilder!
 ;D ;D ;D

Helenan

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 31 maj-07 kl 09:38 »
Hur det ser ut nu när halva är avdelat för mor och kyckling.

JLo

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 31 maj-07 kl 19:32 »
Hej!

Så här ser det ut i vårt lilla hönshus.

JLo

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 31 maj-07 kl 19:34 »
Hmmm...verkar som inte bilden kommer med. Försöker igen.

JLo

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 31 maj-07 kl 19:37 »
Så här ser det ut åt andra hållet. För närvarande har vi bara ett rede uppe då vår höna Astrid ligger i det andra med kycklingar  :).

Sess

• Dalarna
    • Min sida
« Svar #65 skrivet: 10 jun-07 kl 15:46 »
Nu har jag äntligen fått upp bilderna från hönshusbygget i våras! Har lagt in bilderna på min sida så är det någon som vill se huset så kika gärna in!  :)

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=140319
Mina djur: Höns (Grönvärpare)

Kicki87

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 14 jun-07 kl 11:13 »
vad mysigt :) trevligt med så stort fönster

Sess

• Dalarna
    • Min sida
« Svar #67 skrivet: 14 jun-07 kl 16:58 »
Tack =) ja jag ville ha in så mycke ljus som möjligt under vintern. Blir säkert lite kallras där men jag kommer ha ett oljeelement under!
Mina djur: Höns (Grönvärpare)

Nypålandet

« Svar #68 skrivet: 14 jun-07 kl 17:37 »
Jamen jäsiken Sess!

Dom bor ju bättre (och mer välisolerat) än en annan!

Ska springa ut med kameran och visa upp mitt hönshus!

Nypålandet

« Svar #69 skrivet: 14 jun-07 kl 18:07 »
Ja, se det gick inte! Kan inte få ner mina filer till 50 Kb... Ska lägga in dom i bloggen så kan ni kika där!

www.tyrasplejs.blogspot.com

Lusa

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 17 jun-07 kl 14:13 »
Ja, se det gick inte! Kan inte få ner mina filer till 50 Kb... Ska lägga in dom i bloggen så kan ni kika där!

www.tyrasplejs.blogspot.com

Kul med cane corso (Tyra..?..) Jag har också en sån  :)

Nypålandet

« Svar #71 skrivet: 17 jun-07 kl 16:36 »
Jepp Tyra är en CC. Väldigt bra hundar, smarta och bra i huvudet!

Rosten

• Närke
« Svar #72 skrivet: 17 jun-07 kl 21:45 »
Jag har byggt om i hönshuset. Vi behövde några till hönor så vi kollade på Blocket. Hittade en annons om värpande "värphybrider" Så vi åkte iväg och fick se höns som saknade massor av fjädrar. Dom såg helt bedrövliga ut. Men vi köpte dom ändå. Så jag försökte placera in dom i den gamla flocken. Det vart inte så lyckat. Så jag delade flockan i olika delar för att störa rangordningen. Nu har det gott en vecka och det funkar hyffsat. Nu till nästa problem. Minst en bland hybriderna käkar ägg. Så i veckan har i princip alla ägg blivit uppätna.
Så jag har köpt värpreden med hål. Där äggen ramlar ner i en låda under redet. (På Blocket)
Så det var bara att spola av dom med tvätten och börja snickra.
Så här ser det ut till vänster om dörren.
« Senast ändrad: 17 jun-07 kl 21:49 av Rosten »

Rosten

• Närke
« Svar #73 skrivet: 17 jun-07 kl 21:48 »
Dom nya redena med hål i. Hoppas nu att dom gamla hönsen tyckar att dom är okej.
Det är rakt fram. Sett från dörren.
« Senast ändrad: 17 jun-07 kl 21:57 av Rosten »

Rosten

• Närke
« Svar #74 skrivet: 17 jun-07 kl 21:52 »
Här har vi den gamla flocken. Där två utav hybriderna har klivit uppåt i rangordningen.
Detta är till höger sett från dörren.

Rosten

• Närke
« Svar #75 skrivet: 17 jun-07 kl 21:55 »
Sen har vi Blommekycklingar i ett par pallkragar.
Det måste ju också vara ett hönshus. ;)

Margit

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 27 jun-07 kl 23:14 »
Hej!  :)
Försöker få in en bild på hönsgården jag byggt...Är det någon som ser något som bör ändras? ??? Sittpinnen är på 70 cm höjd, funderar på att sätta in en lite högre upp, det är tre dvärgkochinhönor som ska "flytta in" ;D ;D
« Senast ändrad: 27 jun-07 kl 23:15 av Margit »

morellen

• Västergötland
« Svar #77 skrivet: 28 jun-07 kl 09:31 »
tMargit; tycker den ser fin ut men är det lätt för dig att komma in med en hink eler så? (tänker på städning) Om du vill ha kycklingar sedan gissar jag att de kan smita genom maskorna i nätet men isf är det väl bara att sätta upp nått finmaskigare för ett tag

Så kul att kika i den här tråden o hämta inspiration! har någon länktips om man vill kika på ritningar o idéer för hönshus o inredningar?

Lena A

« Svar #78 skrivet: 28 jun-07 kl 10:27 »
Margit. Oj, vad fint det blir!  :) Det blir en härlig bostad till dina höns. Den blå färgen tycker jag är fin och inte alls så mörk som jag trodde.

Visst kan du sätta upp en sittpinne till ovanför, så att hönorna kan hoppa mellan dem. Sätt den i så fall snett ovanför den som finns nu och inte direkt ovanför.

Det är svårt att se hur tjock sittpinnen är, men den ser ganska smal ut. Den bör vara 4-6 cm i diameter (tror jag det står i Höns-boken). Trappan upp är perfekt. Jag tror du kommer att se att de använder både trappan och att de flyger upp och ner.  ;)

Vad gör du med foder och vatten? Jag skulle flytta upp dem från golvet, så håller de sig rena från "sprättet". De bör vara i brösthöjd (hönornas  ;)). Jag kastar in litet helkorn till dem ibland och då sprättas det livligt.

Jag funderar också på redet. Du skulle kunna hänga det på väggen, så får hönorna mer plats att gå på under. Smaksak, tror jag. Mitt eget hönshus är inte speciellt stort och jag har tagit bort så mycket som möjligt från golvet, så att de ska få så mycket golvyta som det går att få.

Precis under sittpinnen skulle du kunna ha ett gödselbord med nät. Nätet bör vara lyftbart så att du kan skrapa bort avföringen lätt från skivan. Jag har lagt ett tunt lager kutterspån på mitt gödselbord som gör att avföringen inte fastnar på masonitskivan. Gödselbordet är bra ut städsynpunkt.

Som morellen sade, kan du fundera på nätstorleken när det ev blir dags för kycklingar.

Hoppas du inte tar illa upp för synpunkter.  ;D Hönornas nya hem är jättefint och både du och hönorna ska känna er stolta över det här fina hemmet!  ;D ;D   När kommer de? Det ska bli jätteroligt att se kort på dem!  :)
« Senast ändrad: 28 jun-07 kl 10:28 av Lena A »

Falin

• -
« Svar #79 skrivet: 28 jun-07 kl 10:31 »
Jepp Tyra är en CC. Väldigt bra hundar, smarta och bra i huvudet!

Och systerdotter till min mammas tik, om jag får ihop det rätt! Ayla och mammas Jilda är kullsyskon.

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser