Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bildtråd- Inredning.  (läst 124246 gånger)

Lotus74

• Värmland
    • Struven
Re:Bildtråd- Inredning.
« Svar #80 skrivet: 28 jun-07 kl 10:41 »
Jättefint hönshus.
Tyvärr är alla mina bilder på mitt hönshus för stora.  ???Ska försöka fixa det
så att man kan sätta in dem här.
 /D
Har skånsk blommehönor genbank . En skogis och en katt som tror att hon är en hund + en jättego hund.

Margit

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 28 jun-07 kl 11:27 »
Jag höll nog på i 1,5 timme innan jag fick ner formatet på kortet så att det gick att sätta in... :-[ ändå blev det nog inte proportionellt helt riktigt tror jag. Högerklicka på bilden och gå till "redigera", då öppnas programmet "paint", där kan man man ändra storlek på kortet så att det blir mindre ;). Fast det kanske är olika på olika datorer. ???

Alla synpunkter mottages med största tacksamhet  :) jag vill ju att det ska bli så bra som möjligt! Ja, sittpinnen är nog lite i klenaste laget, 12 cm i omkrets c:a 3-4 cm i diameter...hade bara "ögonmåttet" med mig när jag inhandlade materialet, he he, men den är lätt att byta ut om det behövs.

Öppningen är inte så stor så jag får böja mig rejält, men som tur är (i det här fallet) så är jag ganska kort.. :D
Jag skulle ju extremt gärna vilja ha kycklingar, i överenskommelsen med maken ingår det väl inte men... ;) då är det ju ett jättebra tips att förstärka nederdelen med ex. hönsnät!! Det syns inte så bra på bilden, men längst ner har jag satt plexiglas som "sprättskydd".

Att sätta fodret en bit upp i hönornas "brösthöjd"  ;D ;D ;D, ska ordna något med en gång!  Den där eländiga anordningen över redena ska föreställa en slags gödselbräda  :-[ det är bl. a ett par stora klinkersplattor som jag tänkte var lätta att spola av...vi får se, en riktig gödselbinge med nät hade ju förstås varit optimalt!
Det finns ju bara två reden till tre hönor, men längst in i hörnet bildas det liksom ett "extra" rede, kan man lägga hö på golvet till att börja med tro? Tanken är att redena ska upp på väggen, men fick tips om att "nyvärpare" gärna har redena på golvet i början.
Om precis en vecka ska jag hämta mina skönheter  ;D ;D ;D jag längtar!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #82 skrivet: 28 jun-07 kl 11:38 »
Fattar fortfarande inte hur man får bilden lagom stor..
Går in på paint och ändra storlek/snedställ o minskar ner .. Men det är ju aldrig nog litet för att duga!!!
« Senast ändrad: 28 jun-07 kl 11:44 av tessmoliis »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Lena A

« Svar #83 skrivet: 28 jun-07 kl 11:52 »
Ja visst kan du lägga halm i hörnet bredvid redena. Jag skulle nog lyfta upp redena med en gång så att de vänjer sig vid att de är högre upp. Det har inte varit problem med mina hönor att värpa i redena, även om värphönan just nu hellre värper i kycklingutrymmet på golvet.  ;) Men hon återgår säkert till redena igen, när jag tar bort kycklinglådan. Lilla kycklingen, 5 veckor, satt förresten på sittpinnen igår för första gången.  ;D Gissa om den är söt?  ;D

Om det är plexiglas nederst, räcker det nog för framtida kycklingar, så slipper du tänka på tätare nät.

« Senast ändrad: 28 jun-07 kl 11:55 av Lena A »

Lena A

« Svar #84 skrivet: 28 jun-07 kl 11:59 »
När/om du flyttar upp redena till väggen, tänk på att det bör finnas en pinne eller så framför öppningen, så att hönorna kan landa på den innan de går in i redet.

Lena A

« Svar #85 skrivet: 28 jun-07 kl 12:04 »
Margit. Jag tänker på redena igen. Man skulle kunna sätta redena utanför själva hönshuset, kanske fästa på träribban på högersidan och ha ett par stödben utanför för stadgan. Du får i och för sig ta bort nätet för öppningen men du sparar plats inne.  

johe71

« Svar #86 skrivet: 28 jun-07 kl 12:17 »
Fattar fortfarande inte hur man får bilden lagom stor..
Går in på paint och ändra storlek/snedställ o minskar ner .. Men det är ju aldrig nog litet för att duga!!!

Paint kan få för sig att spara bilden som en bitmap (.bmp) och de kommer alltid att bli för stora. JPG är ett bättre format... så se till att du har det formatet - jag vet iof inte hur bra paint är på att spara jpg-filer då jag inte använder det själv, det finns bättre verktyg för att hantera bilder... jag sitter på jobbet just nu, men jag kan återkomma med ett förslag på ett lämpligare program när jag kommer hem

johe71

« Svar #87 skrivet: 28 jun-07 kl 15:27 »
jag hittade ett bra verktyg online där man kan ändra storleken på bilder...

http://www.webbild.com/default.asp?path=10110%2C10130&pageid=14758

och på svenska var det dessutom :)

kort guide:
* tryck på knappen browse, bläddra fram din bild
* tryck på knappen upload image, då kommer ett nytt fönster med din bild i

uppe till vänster står storleken på bilden (det är ju denna som vi vill få ner under 50 kB)

* i rutan info längst upp borde JPG vara valt, annars ändrar du till det och trycker på kanppen skapa ny bild.
* i rutan storlek kan du ändra bredden till något lämpligt, ska du visa bilden här så är 600 pixlar ganska lagom
* det finns en ruta som heter JPEG kvalitet (alldeles ovanför knappen skapa ny bild), välj medel i den rutan och tryck på skapa ny bild...
* nu borde storleken sjunkit ganska mycket, tycker att bilden blir har för dålig kvalitet så öka JPEG kvalitet och tryck på skapa ny bild igen

* när du fått ner storleken till under 50 kB så klickar du på spara som och spara bilden med ett nytt namn på din dator
* bifoga den nya filen i det här forumet på normalt sätt

man kan även beskära bilden, rotera den och ändra en del andra saker på den sidan om man skulle vilja....

Margit

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 28 jun-07 kl 15:31 »
Margit. Jag tänker på redena igen. Man skulle kunna sätta redena utanför själva hönshuset, kanske fästa på träribban på högersidan och ha ett par stödben utanför för stadgan. Du får i och för sig ta bort nätet för öppningen men du sparar plats inne.  

Den var riktigt smart!  ;) Då skulle jag ju faktiskt kunna "vittja" äggen från utsidan, och slippa tråckla in mig i buren varje gång! 8)  Nu fick jag nåt att tänka på, tackar!

P.S jag har sett din kyckling på bildtråden kycklingar...så söt! Det skulle vara kul att få se ett kort på den nu när "den" - (vet du vilket kön?) blivit större.  :)

Lena A

« Svar #89 skrivet: 28 jun-07 kl 16:22 »
Den var riktigt smart!  ;) Då skulle jag ju faktiskt kunna "vittja" äggen från utsidan, och slippa tråckla in mig i buren varje gång! 8)  Nu fick jag nåt att tänka på, tackar!

P.S jag har sett din kyckling på bildtråden kycklingar...så söt! Det skulle vara kul att få se ett kort på den nu när "den" - (vet du vilket kön?) blivit större.  :)

Jag har själv reden som "hänger utanför", vilket är mycket praktiskt av olika anledningar, som du säger.

Jag tror att min lilla kyckling är en tuppkyckling, tyvärr, men det får gå ändå.  :D Jag ska försöka lägga in en bild på den snart.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #90 skrivet: 28 jun-07 kl 16:33 »
Lägger in ett par bilder på det halvfärdiga hönshuset, det fattas lite målade blommor på väggarna, golvlister, fönster och en nätvägg, sen är det fix och färdigt och de nya kycklingarna kan flytta in.
På den svarta "järngrejen" vilar sittpinnar av "krakstörar" när det är klart.

Kommer fler bilder när arbetet går framåt.
« Senast ändrad: 28 jun-07 kl 16:35 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Lena A

« Svar #91 skrivet: 28 jun-07 kl 19:47 »
Vad fint det kommer att bli!  :D

Margit, här är ett kort på redena inne i hönshuset.

Lena A

« Svar #92 skrivet: 28 jun-07 kl 19:48 »
..... och utanför.

Lena A

« Svar #93 skrivet: 28 jun-07 kl 19:55 »
... och Kasper vid lucka till utegården med foderautomat.

Lena A

« Svar #94 skrivet: 28 jun-07 kl 20:04 »
... och slutligen Hilda och kyckling på pinnen. Kycklingen är 5 veckor gammal.
(ursäkta något suddig bild)

Margit

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 28 jun-07 kl 21:02 »
Lena A Oj vad fint de har det!! Rena paradiset, och nu ser jag ju att sittpinnarna kan vara mycket grövre...Och vilka vackra djur! :)  Räknas Hilda som svart eller heter det något särskilt när de har en sån fin "krage" i en annan färg?
Kycklingen är ljuvlig :-*
Jag och äldsta sonen på 10 år har snickrat i hop ett "buffébord" till damerna, vet inte riktigt om det blev rätt höjd men benen går att såga av (på bordet alltså! :D)

Anna Ho det blir ju rena lyxhotellet! "Järngrejen" var en smart anordning för flera pinnar! Jag undrar över utgångshålet i väggen...har ni öppnat upp det och hur gjorde ni i så fall? Är väggarna av cement?

Det är så inspirerande och kul med alla bilder!!! ;D ;D

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #96 skrivet: 28 jun-07 kl 21:25 »
Oj, va ni har det fint till era hönor!
Nu har jag fått hur många ideer om hur jag ska ha det i mitt hönshus nu när jag ska renovera efter många år!
Kanske lite avundsjuka som ploppade upp också..... :-[ :-[ :-[
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #97 skrivet: 28 jun-07 kl 22:23 »
Lena A Oj vad fint de har det!! Rena paradiset, och nu ser jag ju att sittpinnarna kan vara mycket grövre...Och vilka vackra djur! :)  Räknas Hilda som svart eller heter det något särskilt när de har en sån fin "krage" i en annan färg?
Kycklingen är ljuvlig :-*
Jag och äldsta sonen på 10 år har snickrat i hop ett "buffébord" till damerna, vet inte riktigt om det blev rätt höjd men benen går att såga av (på bordet alltså! :D)

Anna Ho det blir ju rena lyxhotellet! "Järngrejen" var en smart anordning för flera pinnar! Jag undrar över utgångshålet i väggen...har ni öppnat upp det och hur gjorde ni i så fall? Är väggarna av cement?

Det är så inspirerande och kul med alla bilder!!! ;D ;D

Japp, det har vi öppnat upp själv, gamla träväggar, sambon satte motorsågen i den.

Nu används inte den lilla dörren utan de har dörr åt andra hållet oxå, ska ta bilder åt det hållet oxå.

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Lotus74

• Värmland
    • Struven
« Svar #98 skrivet: 29 jun-07 kl 08:28 »
Vad fina husen blir. :o
I år blev mitt hus klart och jag skaffade hönor och en tupp. Nu är jag sugen på att bygga till resten av huset till en ny besättning.
Får försöka övertala min pappa till nästa år kanske.... ???
Har skånsk blommehönor genbank . En skogis och en katt som tror att hon är en hund + en jättego hund.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #99 skrivet: 14 jul-07 kl 15:24 »
Nu är det klart.

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 2 användare
Karlsdotter, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser